
تقديم به :
تمام کسانيکه داشته هاي خود را مديون آنان هستم .
پدر و مادرم
که درمسير پرپيچ وخم زندگيم ، مشعل اميد را در شب هاي زندگيم به ارمغان آوردند. وياري سبز شان همواره و بي منت،اميد بخش وياري دهنده درتمام زندگيم بوده است .
و برادران و خواهرانم که در تمام مراحل تحصيلي حامي و پشتيبان بنده بوده اند.
باشد که توانسته باشم قطره اي از درياي بي کران محبتهايشان را سپاس گفته باشم .
چكيده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: كليات تحقيق
1-1 مقدمه 4
2-1تاريخچه مطالعاتي 6
3-1 بيان مساله تحقيق: 8
4-1 چارچوب نظري : 10
5-1 فرضيات تحقيق: 15
6-1 اهداف تحقيق : 16
1-6-1 اهداف علمي : 16
2-6-1اهداف کاربردي : 16
7-1 اهميت و ضرورت تحقيق : 16
8-1حدود مطالعاتي 17
1-8-1 قلمرو مکاني تحقيق 18
2-8-1 قلمرو زماني تحقيق 18
3-8-1 قلمرو موضوعي تحقيق 18
9-1 تعريف واژه ها واصطلاحات تحقيق 18
فصل دوم: مروري بر ادبيات تحقيق
1-2 مقدمه 22
2-2 گفتار اول: ساختار مالکيت 23
1-2-2 مالکيت و مديريت واحدهاي اقتصادي 23
2-2-2 حاکميت شرکتي 25
1-2-2-2 تعريف حاکميت شرکتي 29
2-2-2-2 مکانيسم هاي حاکميت شرکتي براي حمايت از سهامداران : 29
3-2-2 گروه بندي هاي مختلف سهامداران: 31
1-3-2-2 انواع سهامداران با توجه به ميزان کنترل بر هيأت مديره: 32
2-3-2-2 انواع سهامداران با توجه به نوع وابستگي به شرکت سرمايه پذير: 32
3-3-2-2 انواع سهامداران با توجه به درصد مالکيت : 33
4-2-2 ساختارهاي مالکيت 33
1-4-2-2 سرمايهگذاران نهادي 34
1-1-4-2-2 فرضيه هاي مربوط به نقش نظارتي سهامداران نهادي : 38
2-1-4-2-2 سرمايه گذاران نهادي حساس به فشار و غيرحساس به فشار : 39
2-4-2-2 سرمايهگذاران شرکتي 39
3-4-2-2 سرمايهگذاران مديريتي 41
4-4-2-2 سرمايهگذاران خارجي 45
1-4-4-2-2 قانون تشويق و حمايت سرمايهگذاري خارجي 46
2-4-4-2-2 جايگاه قانون تشويق و حمايت سرمايهگذاري خارجي 46
5-2-2- تئوري نمايندگي 47
6-2-2 رابطه ساختار مالكيت با كارآيي بازار سرمايه 49
3-2 گفتار دوم : نقدشوندگي سهام 49
1-3-2 نقدشوندگي 49
2-3- 2 معيارهاي نقدشوندگي : 52
1-2-3-2 معيارهاي مبتني بر سفارشات سهام : 53
1-1-2-3-2 معيار تفاوت قيمت پيشنهادي خريد و فروش : 53
2-1-2-3-2 اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش : 54
3-1-2-3-2 مبناي نظري اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش اوراق بهادار : 54
4-1-2-3-2 اجزاي اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام : 56
5-1-2-3-2 مدل هاي تخميني اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش : 58
2-2-3-2 معيارهاي مبتني بر معاملات : 59
3-3-2 ريسک نقدشوندگي: 63
4-3-2 ابعاد نقدشوندگي بازار: 64
5-3-2 عوامل موثر بر نقدشوندگي در بازارهاي نو ظهور 65
6-3-2 عوامل تاثيرگذار برنقدشوندگي با توجه به سطح توسعه يافتگي بازارها 67
7-3-2 اقدامات لازم جهت افزايش نقدشوندگي بازار 68
8-3-2 مفهوم جهش براي نقدشوندگي 69
9-3-2 مالکيت نهادي و نقدشوندگي سهام 69
1-9-3-2 نظريات مدافع حضور مالکان نهادي 70
1-1-9-3-2 فرضيه نظارتي 70
2-1-9-3-2 فرضيه کارآيي اطلاعاتي 70
2-9-3-2 نظريات مخالف حضور مالکان نهادي 72
1-2-9-3-2 فرضيه کژگزيني 72
2-2-9-3-2 فرضيه کاهش سهام شناور 73
10-3-2 ساختار مالکيت و نقدشوندگي بازار 74
11-3-2 ترکيب مالکيت و سهام شناور آزاد 77
12-3-2 اهميت و برخي ضرورتهاي بالا بودن سهام شناور آزاد در بازار 79
13-3-2 تأثيرات نامطلوب پايين بودن سهام شناور آزاد 80
14-3-2 علل تمايل به انحصار سهام در شرکتهاي عضو بورس 80
15-3-2 عدم تقارن اطلاعات و کارايي بازار 82
16-3-2 پيامد هاي عدم تقارن اطلاعاتي در بازار سرمايه 84
4-2 گفتار سوم :پيشينه تحقيق: 87
1-4-2 تحقيق هاي خارجي: 87
2-4-2 تحقيق هاي داخلي : 99
فصل سوم: روش اجراي تحقيق
1-3 مقدمه 108
2-3 روش تحقيق 108
3-3 جامعه مطالعاتي و نمونه آماري 109
4-3 مدل تحقيق 110
1-4-3 متغير هاي مستقل: 111
2-4-3 متغير وابسته 112
3-4-3 متغير هاي کنترل: 113
5-3 روش هاي جمع اوري اطلاعات 113
6-3 روش تجزيه و تحليل اطلاعات 114
1-6-3 روش آزمون فرضيات: 114
1-1-6-3 روش آزمون فرضيه هاي اول تا چهارم: 115
2-1-6-3 روش آزمون فرضيه پنجم: 115
2-6-3 روش کلي آزمون فرضيات 116
7-3 مراحل عمومي تجزيه و تحليل داده ها: 117
فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها
1-4 مقدمه 120
2-4 شاخص هاي توصيفي متغير ها 120
3-4 روش آزمون فرضيه هاي تحقيق 122
1-3-4- بررسي اعتبار مدل 123
4-4 بررسي نرمال بودن متغير هاي وابسته : 124
5-4 نتايج آزمون فرضيه اول : 125
1-5-4 مدل اول 125
2-5-4 مدل دوم 128
3- 5-4 مدل سوم 130
4- 5-4 مدل چهارم 133
5- 5-4 مدل پنجم 135
6- 5-4 نتيجهگيري کلي 138
6-4 نتايج آزمون فرضيه دوم : 138
1-6-4 مدل اول 139
2-6-4 مدل دوم 141
3-6-4 مدل سوم 143
4-6-4 مدل چهارم 146
6-6-4 نتيجهگيري کلي 151
7-4 نتايج آزمون فرضيه سوم : 151
1-7-4 مدل اول 152
2-7-4 مدل دوم 154
4-7-4 مدل چهارم 159
5-7-4 مدل پنجم 161
6-7-4 نتيجهگيري کلي 164
8-4 نتايج آزمون فرضيه چهارم : 164
9-4 نتايج آزمون فرضيه پنجم : 165
1-9-4 مدل اول 165
2-9-4 مدل دوم 168
3-9-4 مدل سوم 170
4-9-4 مدل چهارم 173
5-9-4 مدل پنجم 175
6-9-4 نتيجهگيري کلي 178
فصل پنجم: نتيجهگيري و پيشنهادات
1-5 مقدمه 182
2-5 نتايج آزمون فرضيه ها 182
1-2-5 نتيجه آزمون فرضيه اول : 182
2-2-5 نتيجه آزمون فرضيه دوم : 184
3-2-5- نتيجه آزمون فرضيه سوم : 185
4-2-5 نتيجه آزمون فرضيه چهارم: 186
5-2-5- نتيجه آزمون فرضيه پنجم 186
3-5 نتيجه گيري کلي تحقيق 188
1-4- 5 پيشنهاد هايي مبتني بر يافته هاي فرضيات تحقيق : 188
2-4-5- پيشنهادهايي براي تحقيق هاي آتي 189
5-5- محدوديت هاي تحقيق 190
پيوست ها
پيوست الف : جامعه مطالعاتي تحقيق 192
پيوست ب:خروجي هاي نرم افزار: 196
منابع و ماخذ
منابع فارسي: 228
منابع لاتين: 231
چکيده لاتين 240
جدول 1-4 : آمار توصيفي متغيرهاي تحقيق 121
جدول (2-4) نتايج آزمون نرمال بودن متغير هاي وابسته (آزمون کولموگروف اسميرنف) 124
جدول3-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 126
جدول4-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 127
جدول 5-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته ارزش معاملات براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 128
جدول6-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 129
جدول7-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته نرخ گردش سهام براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 131
جدول8-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته نرخ گردش سهام براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 132
جدول9-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته شکاف مطلق قيمت هاي پيشنهادي خريد و فرو ش سهام براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 133
جدول10-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته شکاف مطلق قيمت هاي پيشنهادي خريد و فرو ش سهام براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 134
جدول11-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته شکاف نسبي قيمت هاي پيشنهادي خريد و فرو ش سهام براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 136
جدول12-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته شکاف نسبي قيمت هاي پيشنهادي خريد و فرو ش سهام براساس متغير مستقل مالکيت نهادي 137
جدول13-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 139
جدول14-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 140
جدول15-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته ارزش معاملات براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 141
جدول16-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته ارزش معاملات براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 142
جدول17-4 نتايج تحليل آماري مدل متغير وابسته نرخ گردش سهام براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 144
جدول18-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته نرخ گردش سهام براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 145
جدول19-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته شکاف مطلق قيمت هاي پيشنهادي خريد و فرو ش سهام براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 146
جدول20-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته شکاف مطلق قيمت هاي پيشنهادي خريد و فرو ش سهام براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 147
جدول21-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته شکاف نسبي قيمت هاي پيشنهادي خريد و فرو ش سهام براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 149
جدول22-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته شکاف نسبي قيمت هاي پيشنهادي خريد و فرو ش سهام براساس متغير مستقل مالکيت شرکتي 150
جدول23-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 152
جدول24-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 153
جدول25-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته ارزش معاملات براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 154
جدول26-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته ارزش معاملات براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 155
جدول27-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته نرخ گردش سهام براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 157
جدول28-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته نرخ گردش سهام براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 158
جدول29-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته شکاف مطلق قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش سهام براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 159
جدول30-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته شکاف مطلق قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش سهام براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 160
جدول31-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته شکاف نسبي قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش سهام براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 162
جدول32-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته شکاف نسبي قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش سهام براساس متغير مستقل مالکيت مديريتي 163
جدول33-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 165
جدول34-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته حجم معاملات براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 167
جدول35-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته ارزش معاملات براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 168
جدول36-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته ارزش معاملات براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 169
جدول37-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته نرخ گردش سهام براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 171
جدول38-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته نرخ گردش سهام براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 172
جدول39-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته شکاف مطلق قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش سهام براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 173
جدول40-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته شکاف مطلق قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش سهام براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 174
جدول41-4 نتايج تحليل آماري آزمون مدل متغير وابسته شکاف نسبي قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش سهام براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 176
جدول42-4 نتايج تحليل آماري ضرايب مدل متغير وابسته شکاف نسبي قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش سهام براساس متغير مستقل تمرکز مالکيت 177
جدول 43-4 خلاصه نتايج تحليل هاي آماري آزمون فرضيه هاي تحقيق 179
شکل 1-2 : سطوح نقدشوندگي 52
شکل 2-2 : نحوه به تعادل رسيدن عرضه و تقاضاي اوراق بهاداردر بازار سرمايه 55
شکل3-2 : اختلاف قيمت پيشنهادي خريد وفروش . 56
شکل 1-3 مدل مفهومي تحقيق 110
چكيده:
بنابر
