
بسمه تعالي
دانشكده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
(اين چکيده به منظور چاپ در تحقيق نامه دانشگاه تهيه شده است)
نام واحد دانشگاهي: تهران مركزي کد واحد: 101
كد شناسايي پايان نامه: 10121256921001
عنوان پايان نامه: «بررسي تاثير پياده سازي استانداردISO/TS 16949 بر شاخص های کیفیت در صنايع قطعه سازي خودرو– مطالعه موردي شركت سايپاپرس»
نام ونام خانوادگي دانشجو: رضا شفيعي نيك
شماره دانشجوئي: 900807396
رشته تحصيلي: مديريت بازرگاني گرايش داخلي
تاريخ شروع پايان نامه: 01/05/1392
تاريخ اتمام پايان نامه: 25/12/1392
استاد راهنما: سركار خانم دكتر عارفه فدوي اصغري
استاد/ استادان مشاور: سركار خانم دكتر اعظم رحيمي نيك
آدرس و شماره تلفن: شهر ري، خ صاحب الزماني،ك بهشتي پ 1 – 09124752969
چكيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روشهاي اجرا و نتايج به دست آمده):
امروزه اجرای استانداردهای مختلف در سازمان ها و شرکت ها بسیار فراگیر شده است.اخذ گواهینامه های کیفی همراه با نتایج سودمند نیازمند صرف هزینه نیز می باشد.تحقیق حال حاضر معطوف به بررسی اثرات پیاده سازی استاندارد ISO/TS 16949 بر ارتقاء شاخص های کیفی است.تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی است.تحلیل هاي به كار گرفته شامل بررسی نرمال بودن جامعه آماری، روش همبستگی پیرسون، و «تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر» با روش مدلسازي معادلات ساختاري(SEM) است.داده های 217 پرسشنامه مورد قبول از طریق ابزارهای استاندارد علمی و آماری مورد ارزیابی قرارگرفته و سپس مراحل زیر طی شدند:
در ابتدا ادعای نرمال بودن توزیع داده ها اثبات شد و پس از اینکه معین شد ضرایب همبستگی ابعاد موضوع تحقیق دارای علامت مثبت و معنادار هستند رابطه ي علٌي «پیاده سازی سيستم كيفيت بر مبناي استاندارد ISO/TS 16949 و «شاخص های کیفی» با روش مدلسازی معادلات ساختاري (SEM) مورد سنجش قرارگرفت. كليه اعداد معناداري مربوط به پارامترهاي مدل از 1.96 بزرگتر و معنادار شده است و عدد معناداری 3.45 بین «پياده سازي سيستم كيفيت بر مبنایISO/TS 16949 و «شاخص های کیفی» بیانگر وجود رابطه ي علي مثبت و معنادار ميان این دو پارامتر است. نتايج نیز نشان مي دهد، كه «پياده سازي سيستم كيفيت بر مبناي ISO/TS 16949 » 91% از تغييرات «شاخص های کیفی» را پيش بيني مي كند. بنابراين فرضيه اصلي تأييد مي شود و مي توان بيان كرد كه ارتقاي «پياده سازي سيستم كيفيت بر مبناي ISO/TS 16949» در جامعه ي مورد نظر در سطح اطمينان 95% موجب ارتقاي «شاخص های کیفی» مي شود.با همین شیوه تحلیل، کلیه فرضیه های فرعی نیز مورد تأييد قرار گرفتند.
کلمات کلیدی: سیستم مدیرت کیفیت،شاخص های کیفی، ISO/TS 16949،مدلسازی معادلات ساختاری،همبستگی
نظر استاد راهنما براي چاپ در تحقيق نامه دانشگاه مناسب است ( تاريخ و امضاء: مناسب نيست (
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- فصل اول: كليات تحقيق
1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………..2
1-2- تعريف و بيان مساله تحقيق………………………………………………………………………………………………………………….2
1-3- اهميت و ضرورت تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………3
1-4- اهداف تحقيق…………………………………………………………………………………………………………………………………….5
1-4-1- اهداف كاربردي (اصلي) …………………………………………………………………………………………………………………5
1-5- سوال هاي تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………………….6
1-5-1- سوال اصلي……………………………………………………………………………………………………………………………………6
1-5-2- سوال هاي فرعي…………………………………………………………………………………………………………………………….6
1-6- فرضيه هاي تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………………..7
1-6-1- فرضيه اصلي تحقيق………………………………………………………………………………………………………………………..7
1-6-2- فرضيه هاي فرعي تحقيق…………………………………………………………………………………………………………………7
1-7- مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………8
1-8- تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی………………………………………………………………………………………….9
1-8-11- تعاريف عملياتي مندرج در مدل تحقيق…………………………………………………………………………………………10
1-8-11-1- اصطلاحات مرتبط با الزامات و مباني پياده سازي ISO/TS 16949 در مدل تحقيق……………………..11
1-8-11-2- اصطلاحات مرتبط با اثرگذاري الزامات و مباني پياده سازي ISO/TS 16949 بر شاخص هاي مورد بررسي در مدل تحقيق………………………………………………………………………………………………………………………………..13
1-9- روش تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………………………15
1-9-1- روش اجرايي تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………..15
1-10- قلمرو تحقيق………………………………………………………………………………………………………………………………….15
1-10-1- قلمرو زماني تحقيق…………………………………………………………………………………………………………………….15
1-10-2- قلمرو مكاني تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………15
1-10-3- قلمرو موضوعي تحقيق……………………………………………………………………………………………………………….16
1-11- جامعه و حجم نمونه آماري تحقيق……………………………………………………………………………………………………16
1-12- محدوديت هاي تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………16
عنوان صفحه
2- فصل دوم: ادبيات و پيشينه تحقيق
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….18
بخش اول – مباني نظري تحقيق
2-2- تعاریف و مفاهیم……………………………………………………………………………………………………………………………..19
2-2-1- کیفیت، تعاریف و مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………19
2-2-2- ابعاد کیفیت………………………………………………………………………………………………………………………………….21
2-2-3- مشتري………………………………………………………………………………………………………………………………………..23
2-2-4- محصول………………………………………………………………………………………………………………………………………24
2-2-5- مدیریت کیفیت…………………………………………………………………………………………………………………………….24
2-2-6- تضمین کیفیت……………………………………………………………………………………………………………………………..25
2-2-7- کنترل کیفیت………………………………………………………………………………………………………………………………..25
2-2-8- بازرسی……………………………………………………………………………………………………………………………………….26
2-2-9- سیستم کیفیت………………………………………………………………………………………………………………………………27
2-2-10- مفاهیم حاصل از کیفیت………………………………………………………………………………………………………………27
2-3- تاریخچه و سیر تحولات کیفیت………………………………………………………………………………………………………….28
2-3-1- عصر بازرسی محصول…………………………………………………………………………………………………………………..29
2-3-2- عصر کنترل کیفیت آماري………………………………………………………………………………………………………………30
2-3-3- عصر تضمین کیفیت……………………………………………………………………………………………………………………..31
2-3-4- عصر مدیریت کیفیت آماري ………………………………………………………………………………………………………….31
2-3-5- دوره هاي تکاملی مفهوم کیفیت ژاپن (چهار سطح کیفیت(………………………………………………………………..35
2-3-6- مدیریت کیفیت جامع……………………………………………………………………………………………………………………37
2-4-
