منابع پایان نامه با موضوع قیمت گذاری، محدودیت ها، جامعه آماری، تحلیل اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

فصل او 1390 می باشد و اطلاعات خارجی آن مربوط به سالهای 2008 تا پایان سال 2011 می باشد.
جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل صادرکنندگان کشمش در شهرستان ملایر می باشد. از آنجا که تعداد جامعه مورد بررسی محدود و دسترسی به کلیه افراد آن امکان پذیر است، در این تحقیق برای جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شده است.
روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق به منظور سنجش ارتباط بین متغیرهای وابسته و مستقل و تجزیه تحلیل اطلاعات که از طریق پرسشنامه جمع آوری شده اند آزمون کای – دو استفاده می شود. همچنین از آمون فریدمن نیز به منظور تعیین درجه اهمیت هر یک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته (کاهش صادرات) استفاده می شود.
محدودیت های تحقیق
روند انجام یک تحقیق همواره به دلیل بعضی از عوامل غیرقابل کنترل با کندی مواجه شده که این عمل همان محدودیت های تحقیق هستند.
محدودیت هایی که بر سر راه این تحقیق به وجود آمدند عبارت بودند از:
کمبود و پراکندگی اطلاعات مربوط به تحقیق
به روز نبودن اطلاعات و آمارهای مربوط
مغایرت اطلاعات جمع آوری شده از منابع مختلف که محقق را ناچار به مقایسه تطبیقی آمار و پالایش آنها نموده است.
عدم همکاری برخی سازمان ها زیربط در ارئه اطلاعات بود

تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق
قیمت گذاری نامناسب:
منظور از قیمت گذاری نامناسب در این تحقیق قیمت گذاری است که با توجه به قیمت رقبا و وضیعت بازار به منظور حفظ سهم بازار و توانایی و علاقه مشتریان جهت خرید محصول نباشد.
تبلیغات (promotion )
در بازاریابی تبلیغات (promotion ) ، ارتباطات بازاریابی را گویند ایجاد ارتباط با مشتری به منظور تغییر در نگرش رفتار وی را تبلیغات گویند.
کیفیت: توانایی و قابلیت های کالا را در انجام وظایف محوله نشان می دهد، کیفیت ویژگیهای نظیر دوام،قابلیت اعتماد، دقت، سهولت استفاده، تعمیرپذیری آسان و سایر صفات ارزشمند کالا را در برمی گیرد.
نمایندگی های تجاری خارج از کشور:
دفاتر بازرگانی می باشند که به منظور تنظیم مناسبات تجاری خارجی، یاری رساندن به صادرکنندگان و تجار کشور متبوعشان در بازارهای خارجی، کسب اطلاعات پیرامون و ضیعت اقتصادی کشور میزبان و ارسال آن به دفتر مرکزی، فعالیت می کند.

فصل دوم
(مروری بر ادبیات تحقیق)

1-2 مقدمه
تجارت برون مرزی در جهان گذشته ای طولانی دارد و ملت ها از دیرباز برای نیازها و دستیابی به کالا و خدمات سایر کشورها به مبادله خارجی پرداخته اند. در روزگار گذشته تامین نیازهای جامعه و سودجویی انگیزه های اصلی برای ورود کشورها به عرصه بازرگانی بین المللی محسوب می شوند. اما امروزه هدف های مهم سیاسی و اقتصادی دیگر هم در این قلمرو مطرح می باشند. برخی از اقتصاددان ها بر این باوراند که بازشدن مرزهای کشورها بر روی یکدیگر و گسترش دادو ستدها برون مرزی منابع اقتصادی ملت ها را به سوی فعالیت هایی که بهره وری بالاتری دارند هدایت نموده و روند رشد و توسعه آنها را سرعت می بخشد.
از دیدگاه طرفداران تجارت بیم المللی گسترش مبادلات خارجی یک راهبرد توسعه اقتصادی محسوب می گردد که در چند دهه ی گذشته کشورهایی مانند کره جنوبی، سنگاپور، تایوان، مالزی، برزیل و چندین کشور دیگر در آسیای خاوری و آمریکای جنوبی از آن پیروی کرده اند.
ارزیابی ها نشان داده اند که این استراتژی ها در اکثر موارد موفق تر از سایر راهبردها بوده است. پیروان جهانی شده امروزه بر همین دیدگاه پای می فشارند و تجارت آزاد را راهی مناسب برای توسعه کشورها می دانند (حقیقی 1386، ص2) البته متاسفانه کشور ما به دلیل مسائل سیاسی که امروزه دچار شده از این امر (تجارت بین المللی) محروم شده است، همان طور که می دانیم در فرایند بازاریابی عومال قابل کنترل و غیر قابل کنترل دخیل هستند که عوامل سیاسی که ذکر شد جر عوامل غیرقابل کنترل است که تنها دولت ها موظف اند خود را با این عوامل تطبیق دهند.
2-2 تعریف بازاریابی1
تعاریف مختلفی از بازاریابی وجود دارد که بیشتر آنها دارای وجوه مشترکی می باشند. یکی از این تعاریف اولین به این گونه است: «بازاریابی فرایندی مدیریتی-اجتماعی است که به وسیله ی آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله ی کالا با یکدیگر به امر تامین نیازها و خواسته های اقدام می کنند.» (کاتلر، ترجمه ی فروزنده 1379 ص 37) اما در یک تعریف ساده تر از بازاریابی عبارت است از فعالیتی است انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق مبادله (روستا و همکاران، 1381 ص 7) و در جایی دیگر «پیتر دراکر» که یک متفکر صاحب نام در رشته مدیریت است بیان داشته :« هدف بازاریابی زاید کردن فروش است، هدف ، شناختن و درک مشتری به نوعی است که کالا یا خدمت ارائه شده دقیقا مناسب باشد و خود را بفروش برساند» این بدان معنی نیست که فروش و تبلیغات فاقد اهمیت اند، بلکه بدین معنی است که این دو فقط بخشی از ترکیب بزرگتر بازاریابی اند. ترکیبی که خود شامل مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که برای تاثیر بر محیط بازار با هم تلفیق می شوند و به کار می روند. (اسماعیل پور ، 1384، ص13)
برای روشن شدن این تعاریف باید ابتدا واژه ها مهم آن را به ترتیب دیل مورد بررسی قرار می دهیم:
نیاز2:
نیازهای انسان منشا و رکن اساسی بازرایابی است. نیاز عبارت است از حالت محرومیت احساس شده در فرد. (همان منبع 1384 ص13)
خواسته3:
خواسته های بشری، اشکالی از نیازهای انسانی است که توسط فرهنگ و یا شخصیت فردی انسانها شکل گرفته اند. برخورد نیاز با فرهنگ و شخصیت فردی انسان ها خواسته ها را شکل می دهد. یک انسان گرسنه در ژاپن خوراک ماهی با برنج را می طلبد. در حالیکه انسان گرسنه آمریکایی، همبرگر با سیب زمینی سرخ کرده و کوکاکولا را می جوید. انسان گرنه ی تهرانی مثلاً چلوکباب برگ با گوجه فرنگی بریان شده و دوغ را می طلبد. در حالی که یک اسکیمو تراشه ای از گوشت دود داده ی خوک دریایی را بهترین غذا و دافع نیاز گرسنگی خود می داند. خواسته ها براساس کالا و یا اشیایی که نیازها را ارضا می کنند، شناخته می شوند. به همان میزان که جامعه ای تکامل می یابد، خواسته های مردم آن افزایش پیدا می کند، اعضای آن در به دست آوردن آن اشیاء تلاش می کنند و به دست آوردن آن را کامیابی می دانند. تولیدکنندگان در چنین جوامعی، بر این تلاش اند که ارتباطی میان کالای خود و نیازهای مردم برقرار کنند. آنها سعی می کنند کالایی را تولید کنند که نیازهای را برآورد و با خواسته ها همسو باشد.(محب اهری، و فرهنگی،1375،ص 7-6)

تقاضا:
مردم تقریباً دارای خواسته های نامحدود اند، اما در برابر منابع محدودی قرار دارند. از این رو محصولاتی را برای مصرف انتخاب می کنند که در ازای وجوه پرداختی حداکثر رضایت را برای ایشان فراهم آورد. خواسته ها، وقتی با قدرت خرید همراه باشند تبدیل به تقاضا می شوند. (اسماعیل پور 1384 ص 14)
کالا:
نیازها، خواسته ها و تقاضاها ما را به سوی محصولاتی می کشانند که می توانند این نیازها و خواسته ها و تقاضا را برآورد سازد. «هر چیزی که بتوان به بازار عرضه کرد به نحوی که توانایی تامین خواسته یا نیازی را داشته باشد، محصول تلقی می شود. این تعریف شامل افراد، مکانها، سازمانها، خدمات و عقاید نیز می شود» (همان منبع 1384 ص 15)
مبادله4:
بازاریابی وقتی تحقق پیدا می کند که فرد تصمیم می گیرد نیازها و خواسته هایش از طریق مبادله ارضا کند. مبادله عبارتستاز دریافت چیزی مطلوب از کسی دیگر، در مقابله ازائه ما به ازائی به او لازم به ذکر است که مبادله هسته اصلی بازاریابی قلمداد می شود.
معامله5:
واحد اندازه گیری بازایابی معامله نامیده می شود. یک معامله شامل داد وستد فایده بین طرفین معامله است.
بازار6:
به مجموعه ای از خریداران بالقوه و بالفعل یک کالا بازار اطلاق می شود. با پیشرفت ارتباطات و حمل و نقل، دیگر نیازی به محل فیزیکی مشخصی برای گردآمدن خریداران و فروشندگان نیست و افراد می توانند بدون اینکه نیاز به حضور در محل خاصی داشته باشند، معاملات خود را انجام دهند. یک بازار می تواند حول محور کالا، خدمت و یا هر چیز با ارزش دیگری تشکیل شود. شکل 1-2 ارتباط مفاهیم اساسی بازار را با یکدیگر نشان می دهد. (کاتلر، ترجمه فروزنده 1376، ص 41-40)

شکل 1-2 مفاهیم اساسی بازاریابی (کاتلر، ترجمه فروزنده 1376، ص 41-40)
مدیریت بازاریابی:
هرسازمان، برای محصولات خود دارای یک سطح تقاضای مطلوب است. در هر مقطع زمانی، شرکت ممکن است با فقدان تقاضا یا تقاضای کافی یا تقاضای بی قاعده و غیر معمول (تقاضای فصلی) و یا تقاضای زیاد از حد رو برو باشد و این وظیفه مدیریت بازاریابی است که راه حل های لازم برای رو به رو شدن با این وضیعت های مختلف را بیابید. وظیفه مدیریت بازاریابی نه فقط جستجو برای تقاضا و افزایش آن است بلکه تغییر و حتی کاهش آن نیز بر عهده او است. به عبارت ساده تر مدیریت بازاریابی همان مدیریت تقاضاست (کاتلر، ترجمه فروزنده 1376، ص44) . اما در یک تعریف جامع می توان مدیریت بازاریابی را این گونه تعریف کرد: «تجزیه و تحلیل، طرح ریزی، اجر و کنترل برنامه های تعین شده برای فراهم آوردن مبادلات مطلوب با بازارهای مورد نظر به منظور دسترسی به هدف های سازمان (کاتلر، ترجمه فروزنده 1376، ص 44-45).
فلسفه های متداول بازاریابی:
بازاریابی نیز چون دیگر فعالیت های انسانی تابع فلسفه ای از فلسفه های گوناگون است، می توان گفت فلسفه حاکم بر بازاریابی است که فعالیت های مربوط به آن را شکل داده و برخورد با مسائل را پدیدار می سازد. هما طور که اشاره شده مدیریت بازاریابی عبارت است از وظایفی که از طریق آنها مبادله لازم با بازار مورد نظر انجام می گیرد. چه فلسفه ای باید بر این فعالیت های بازاریابی حاکم باشد؟ چه وزن و بهایی باید به خواسته هاو علایق سازمان، مشتریان و اجتماع داد ؟ با توجه به این که اغلب میان خواسته هاو منافع آنها تعارض چشمگیری وجود دارد، منافع مشتریان گاه ممکن است با منافع سازمان در تعارض قرار گیرد و نیز منافع جامعه ممکن است که با منافع فردو سازمان تعارض بنیادین داشته باشد. بی شک فعالیت های بازاریابی باید از فلسفه هایی پیروی کند که این فلسفه ها شامل موارد زیر باشند: (اسماعیل پور 1384، ص 21-22)
فلسفه تولید7: مفهوم تولید بر پایه اصل بنا شده است که مصرف کنندگان خواهان محصولاتی هستند که در دسترس بوده، استطاعت خریدآن را داشته باشند. بنابراین مدیریت باید فعالیت خود را بر روی بهبود کارائی تولید و توزیع متمرکز کند. گرایش تولید برای دو حالت مناسب است: حالت اول زمانی است که تقاضا برای یک محصول بیشتر از عرضه باشد و حالت دوم زمانی است که هزینه تولید محصول در سطح بالائی قرار داشته باشد و برای پایین آوردن هزینه تولید بیشتری لازم باشد.
فلسفه کالا8: مفهوم کالا بر این اصل بنا شده است که مصرف کنندگان محصولاتی را که بهترین کیفیت، کارکرد و شکل را دارند خواهند خرید. بنابراین سازمان باید تلاش خود را برای بهبود پیوسته کالا متمرکز کند. انتقاد وارد بر این مفهوم این است که جنبه های دیگر مثل قیمت، بسته بندی و دیگر عوامل را در نظر نمی گیرد.
فلسفه فروش9: مفهوم فروش بر این پایه استوار است که مشتریان مقدار کافی از محصولات شرکت را نخواهند خرید مگر آنکه برای فروش و تبلیغات فعالیت های چشمگیری صورت گیرد. شرکت های که از این روش پیروی می کنند، معتقدند که محصولاتشان باید فروخته شود، نه اینکه خریداری شود. (کاتلر، ترجمه فروزنده 1376، ص 47-45).
فلسفه بازاریابی10:در این مفهوم اعتقاد بر این است که نیل به اهداف سازمانی مشتریان کامل به تعیین و تعریف نیازها و خواسته های بازار هدف و تامین رضایت مشتریان به نحوی مطلوبتر و موثرتر از رقبا دارد. شکل 2-2 مقایسه بین دو مفهوم فروش و بازاریابی را نشان می دهد.

نقطه پایان وسیله کانون توجه نقطه شروع

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه با موضوع جایگزینی واردات، توسعه صادرات، کالاهای مصرفی، روابط تجاری Next Entries منابع پایان نامه با موضوع مزیت رقابتی، بازاریابی جهانی، بازاریابی داخلی، شرکت های تجاری