پایان نامه رایگان با موضوع رسول اکرم (ص)، صاحب نظران، سوره معارج

دانلود پایان نامه ارشد

6. اشكالات وارد بر قضيه حارث فهري 102
1. مكي بودن سوره انفال 103
2. مكي بودن سوره معارج 103
3. واقع غدير در مكه يا مدينه 104
4. ثبت نشدن نام حارث فهري در فهرست اسامي صحابه 105
5. عذاب نشدن هيچ مسلماني در عصر رسالت 107
6. نيامدن ماجراي حارث فهري در آيات و آثار 108
اشكال سندي بر حديث غدير 110
1. نیامدن حدیث در کتاب بخاری و مسلم 110
2. ذکر حدیث فقط در مسند احمد 111
بخش سوم تبیین حدیث غدیر بر اساس آیه تبلیغ 113
فصل اول : معنايابي واژگان آيه تبليغ 114
يا ايها الرسول( خطاب تشريفي و تكريمي خاص ) 114
مراد از «ناس » 115
فصل دوم : شأن نزول و دلالت آيۀ تبليغ 116
فصل سوم : تفسیر آیة تبلیغ 121
سیاق درونی 121
سیاق بیرونی : 121
بررسی موانع احتمالی تبلیغ پیامبر(ص) 123
حفظ شخصیت پیامبر(ص) 127
حرمان کافر از هدایت تکوینی 128
بخش چهارم تبیین حدیث غدیر بر اساس آیه اکمال 129
فصل اول : معنا یابی واژگان آیه اکمال 130
واژه «الیوم » 130
احتمالات نامعقول درباره «الیوم » 130
احتمال معقول درباره «الیوم » 135
واژه ی نعمت 141
فصل دوم‌: شأن نزول( زمان و مكان‌) و دلالت آيه اكمال 142
فصل سوم : تفسير آيه اكمال 144
يأس كافران از نفوذ در اسلام 144
تهديد بزرگ كفران نعمت ولايت 145
نهي ارشادي 146
علت نا اميدي كافران 147
دليل تقديم كلمه(اليوم) 147
اشاره به ولايت در قالب جمله اي معترضه 148
بخش پنجم نقد و بررسي اشكالات اهل سنت بر آيات تبليغ و اكمال 151
فصل اول : نقد وبررسی اشكالات وارد بر آيه تبليغ 153
1. اختصاص آيه تبليغ به اهل كتاب 153
2. پنهان سازي وحي 155
3. اختصاص آیه تبلیغ به اصل دین و نزول آن در اوایل بعثت در مکه 156
4. حذف نام علی(ع) از آیه 157
فصل دوم : نقد وبررسی اشكالات وارد بر آيه اكمال. 158
1. دروغ و رکیک بودن خبر ابوسعید خدری بر اثبات امامت علی(ع) 158
2. آیه اکمال و بطلان ادعای شیعه بر منصوص بودن امامت علی(ع) 159
3. نقصان دین لازمة آیة اکمال 160
نتیجه گیری 162
فهرست منابع 164

مقدمه
خداوند متعال اسلام را بهترين و كاملترين اصول بنيادين فكري واعتقادي براي جامعه بشري به قرار داده است.
چنانكه قرآن كريم از اين حقيقت پرده بر مي دارد و مي فرمايد : «اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشون اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا….»1
«امروز كساني كه كفر ورزيدند، ‌از دين شما نا اميد گشتند . پس از اينان نترسيد و از من ترسان باشيد. امروز دينتان را بر شمال كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم و از اسلام به عنوان دينتان خشنودم.»
اين بشارت چند پرسش جدي و اساسي را فرا روي مخاطبان و پژوهندگان آموزه هاي قرآني – اسلامي قرار مي دهد :
1. آيا خداي متعال براي استمرار خط رسالت محمدي صلي الله عليه و آله وسلم و تداوم حيات مادي و معنوي امت مسلمان، رهبر و امامي را براي جامعه اسلامي برگزيده و به مردم معرفي كرده است ؟
به بيان ديگر آيا براي تداوم خط نبوت و رسالت و رهبري امّت ضرورت عقلي يا نقلي وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، آيا لازم نيست تا خداي متعال فردي را به عنوان پيشواي مسلمانان مأموريت و مسئوليت دهد و او را از طريق آيات به مردم بشناساند ؟

2. اگر در انتصاب و معرفي رهبر و هدايت گر جامعه بزرگ مسلمانان بعد از عصر رسالت تا پايان تاريخ ضرورت عقلي يا نقلي وجود دارد، آيا در آيات كريمه قرآن و اخبار و آثار روايي مسلمانان از او نام برده شده است ؟
3. اگر نام وي در آيات و روايات آمده او كيست ؟
از گذشته تا به امروز انديشمندان مسلمان – شيعه و اهل سنت – با كاوش و كوشش در سدد بررسي و پاسخ گويي به مجموعه پرسش هاي ياد شده بوده اند و بي هيچ زياده گويي مي توان ادعا كرد كه موضوع اين پرسشها و پاسخ آنها از عمده ترين چالشهاي فكري صاحب نظران بوده است. از اين رو درهسته اصلي اين پرسشها و پاسخها و گفتگوها موضوع جانشيني حضرت محمد مصطفي(ص) براي هدايت و رهبري امت نهفته است و كانون اين مسأله مهم و بحث انگيز و سرنوشت ساز در حيات سياسي و اجتماعي و فرهنگي جامعه بزرگ مسلمانان بر محور امامت و ولايت اهل بيت رسول خدا قرار گرفته است.
نوشتار حاضر تلاشي براي كشف، فهم و دريافت پاسخ به پرسشهاي ياد شده است.
يكي از مهمترين ادله اثبات ولايت و امامت حديث معروف غدير خم است كه در آن امير المؤمنين(ع) توسط وجود مبارك رسول اكرم(ص) به امامت و جانشيني بعد از خود منصوب شد، واقعه غدير نقطه عطفي در تاريخ اسلام است و شاخص ترين و زنده ترين سند امامت بلا فصل امير المؤمنين(ع) است، خطبه غدير قانون نامه زير بنائي و آبروي ابدي اسلام است كه چكيدۀ آن جملۀ «من كنت مولاه فهذا علي مولاه »‌است.
تبیین موضوع
حدیث غدیر یکی از احادیث مهم پیغمبر اسلام(ص) است ، این حدیث به لحاظ جایگاهش از صدر اسلام مورد توجه علمای اسلام بوده است به گونه ای که در معرض برداشت های مختلف قرار گرفته و نتایج مختلفی خوصوصا عقیدتی را در جوامع اسلامی به همراه داشته است.
پژوهش حاضر در پی تبیین این حدیث از حیث سند و دلالت و ارتباط آن با آیات اکمال و تبلیغ است. و به علاوه بررسی دیدگاه شیعه واهل تسنن در تفسیر این حدیث و آیات مربوطه وتحقیق نظریه ی صواب مورد توجه قرار گرفته وهمچنین شبهات وارده از سوی مخالفین خصوصا ابن تیمیه در « منهاج السنه » و فیصل نور در«الامامه والنص» والقفاری در «اصول مذهب الشیعه الامامیه اثنا عشریه » مورد نفد وبررسی واقع شده است.
پیشینه تحقیق
درباره پیشینه تحقیق دقیقاتحت عنوان این مقاله مطلبی به دست نیاوردم ولی مطالب وموضوعات آن درلابلای کتبی که درموردحدیث غدیرنوشته وجوددارد این کتب بعضا مستقلا به این موضوع پرداخته و در بعضی کتب در لا به لای مباحث به این حدیث اشاره دارد،حال ما از باب نمونه اسامی تعدادی از این منابع را ذکر می کنیم:
1. خطبة النبی (ص) یوم الغدیر از خلیل ابن احمد فراهیدی سنة 175ق
2. طرق حدیث الغدیر از علی ابن عمر دار قطنی سنة 385 ق
3. طرق من کنت مولا از محمد عبدالله نیشابوری سنة 405 ق
4. رسالة فی معنی المولی از محمد ابن محمد مفید سنة 413 ق
5. طرق خبر الولایة از علی ابن عبد الرحمن قناتی سنة 413 ق
6. دلیل النص بخبر الغدیر علی امامة امیر المؤمنین (ع) از محمد ابن علی کراجکی سنة 449 ق
7. الدرایة فی حدیث الولایة از مسعود بن ناصر سجستانی سنة 477 ق
8. خطبة یوم الغدیر از سید محمد ابی طالب حائری قرن دهم هجری
9. طراز الکلم فی ما روی فی غدیر خم از محمد علی بن دمشقی سنة 953 ق
10. رسالة فی حدیث الغدیر از سید علی بن خلف مشعشعی سنة 1088 ق
11. رسالة فی الغدیر از مهدی بن نصیر استر آبادی سنة 1160 ق
12. عقبات الانوار فی امامة الائمة الاطهار از سید حامد حسین بن محمدقلی کنتوری سنه 1306 ق
13. رسالة غدیریة از سید جلال الدین بن محمد عی تهرانی سنة 1318 ق
14. صهبای غدیر از جمعی از شعرای هند سنة 1344 ق
15. ذکری عید الغدیر از موسی بن محمد علی یعقوبی سنة 1371 ق
16. الدرة الغرویة و التحفة العلویة از محمد علی بن ابی القاسم اردوبادی سنة 1380 ق
17. رسالة غدیریة از سید محمد علی بن حسین شهرستانی سنة 1386 ق
18. در صحة غدیر از محمد مهدی بن محمد علی رکنی 1360 ش
19. خطبة النبی الاکرم (ص) یوم الغدیر از حسین بن احمد عماد زاده سنة1410 ق
20. سیری در الغدیر از محمد بن عبدالحسین امینی سنة1412 ق
ضرورت تحقیق
بعد از تبیین موضوع وبیان پیشینه ی بحث لازم است به ضرورت این موضوع اشاره شود از مهمترین نکاتی که می توان به آن استناد کرد نکات ذیل می باشد :
1- وجود تحریف در روایات فضائل امیر المومنین (ع) خصوصا در مورد غدیر خم تحرفات لفظی و معنوی زیادی صورت گرفته است و به علاوه طرح شبهات جدید و یا شبهات قدیم با بیان جدید ضرورت پرداختن به این موضوع را معلوم می کند.
2- حساسیت موضوع امامت و خلافت بعد از پیامبر در حالیکه این حساسیت در موضوعات دیگر اسلامی از قبیل نماز، روزه و حج مشاهده نمی شود و روشن است که موضوع اصلی حدیث غدیر تعیین جانشین بعد از رسول اکرم (ص) می باشد.
3- وجود تحرکات ضد شیعی توسط وهابیت در بعضی از مناطق شیعه نشین ضرورت قضیه را چند برابر می کند.
سئوال اصلی
سئوال اصلی که در اینجا به دنبال آن هستیم این است که:
آیا حدیث غدیر با توجه به آیات تبلیغ و اکمال در نظر شیعه و اهل سنت قابل اثبات است؟
سوالات فرعی
اما سئوالات فرعی قابل طرح به شرح ذیل می باشد :
1- آیا منابع تفسیری و روایی شیعه و غالب اهل تسنن مؤید محتوای حدیث غدیر است ؟
2- آیا آیه ی اکمال بر اثبات حدیث غدیر در کتب تفسیری شیعه و اهل تسنن تفسیر شده است؟
3- آیا آیه ی تبلیغ بر حدیث غدیر با توجه به کتب تفسیری شیعه واهل سنت قابل تطبیق است؟
4- آیا شبهات مختلف دلالت حدیث غدیر بر امامت بلافصل علی (ع) قابل پاسخ می باشد؟
فرضیه ها
اهتمام ما در این نوشتار به اثبات رساندن فرضیه های ذیل است:
1- حدیث غدیر با توجه به آیات اکمال وتبلیغ قابل اثبات است.
2- منابع تفسیری وروایی شیعه وغالب اهل سنت مؤید محتوای واقعی حدیث غدیر است.
3- آیه ی اکمال بر اساس حدیث غدیر در کتب تفسیری شیعه و اهل تسنن تفسیر شده است.
4- آیه ی تبلیغ بر حدیث غدیر با توجه به کتب تفسیری شیعه و اهل تسنن قابل تطبیق است .
5- شبهات مخالفین دلالت حدیث غدیر بر امامت بلافصل علی(ع) قابل پاسخ می باشد.

بخش اول
كليات

‌فصل اول : كليات
خاستگاه و جايگاه امامت در انديشه اسلامي
گرچه رسول اکرم(ص) از آغاز بعثت به مناسبت هاي گوناگون بارها خلافت و امامت علي(ع) را بيان کرده بود، اما آنچه در غدير خم به وقوع پيوست، به منزله سندي ماندگار و قطعنامه اي جهاني بود که در حضور بيش از صدهزار مسلمان که از اطراف جهان آمده بودند، قرائت شد .
اين سند تاريخي به دست مبارک پيامبر اکرم(ص) امضا شد و در تاريخ به ثبت رسيد و در سيره علمي و عملي رهبران معصوم(عم) و شيفتگان ولايت در طول تاريخ جلوه گر شد . امامان(عم) همراه بر محوري بودن اصل ولايت و امامت تاکيد و تکيه داشته اند، چنان که امام باقر(ع) فرمود : اسلام بر پنج پايه استوار است : نماز، زکات، روزه، حج و ولایت، و هيچ يک از آن ارکان به پاي رکن رکين ولايت نمي رسد:
«بني الاسلام علي خمس : علي الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج و الولایة و لم يناد به شي کما نودي بالولایة»2
در برخي روايات نيز از مطرح شدن ولايت در روز غدير سخن به ميان آمده است :
«بني الاسلام علي خمس … و لم يناد بشئ کما نودي بالولايه يوم الغدير »3
زراره مي‏گويد: پس از اين‏كه امام باقر(ع) اركان پنج‏گانه اسلام را بيان كرد، از آن حضرت پرسيدم، كدام يك از اين اركان برتر است؟ امام(ع) فرمود: ولايت برترين پايه است، زيرا ولايت در ميان اركان دين نقش كليدي دارد و امام راهنماي دين است؛
«قال زراره: فقلت وأيّ شئٍ من ذلك أفضل؟ قال: الولاية أفضل لأنها مفتاحهنّ والوالي هو الدليل عليهن» .4
در ادامه حديث امام باقر(ع) فرمود: بلنداي امر و قله بلند و كليد آن و دَرِ هرچيز و رضايت خداي رحمان پس از شناخت امام(ع) پيروي از اوست و خداوند فرموده: هركس از رسول پيروي كند. از خدا پيروي كرده است…. اگر كسي تمامي شب‏ها به نماز ايستد و همة روزها را روزه بدارد و همة اموالش را صدقه بدهد و هر ساله حج خانه خدا كند، امّا ولايت ولي خدا را نشناسد تا آن را بپذيرد و همة كارهايش را با راهنمايي او انجام دهد، از طرف خدا هيچ ثوابي ندارد و از اهل ايمان نيست؛ «ذروة الأمر وسنامه ومفتاحه وباب الأشياء ورضي الرحمان الطاعة للإمام بعد معرفته. إنّ اللّه عزّوجلّ يقول:(ومن يطع الرسول فقد أطاع اللّه ومن تولّي فما أرسلناك عليهم حفيظاً) 5 أما لو أن رجلاً قام ليله و صام نهاره و تصدّق بجميع ماله و حجّ جميع دهره ولم يعرف ولاية وليّ اللّه، فيواليه ويكون جميع أعماله بدلالته إليه ما كان له علي اللّه حقّ في ثوابه ولا كان من أهل الإيمان»6
خداي سبحان در موطن خاص گرفتن ميثاق از

پایان نامه
Previous Entries دانلود پایان نامه درباره سواد بصری، نظام ارزشی Next Entries پایان نامه رایگان با موضوع قرآن کریم، فرهنگ نامه ها، بررسی دلالی، معنای اصلی