
وزارت علوم، تحقیقات و فناور…………………
151
4ـ10ـ3ـ4 بخش چهارم: لیله المبیت…………………………………………………………………………………………………………..
152
4ـ10ـ3ـ5 بخش پنجم: همراهی پیامبر(ص)………………………………………………………………………………………………
153
4ـ10ـ3ـ6 بخش ششم: کمک به محرومان…………………………………………………………………………………………………
153
4ـ10ـ3ـ7 بخش هفتم: یتیم نوازی……………………………………………………………………………………………………………..
154
4ـ10ـ3ـ8 بخش هشتم: کمک به محرومان………………………………………………………………………………………………..
156
4ـ10ـ3ـ9 بخش نهم: کمک به محرومان……………………………………………………………………………………………………
156
4ـ10ـ3ـ10 بخش دهم: حضرت علی(ع) در حال سخنوری…………………………………………………………………….. 157
4ـ4ـ1 بخش یازدهم: واقعه ضربت خوردن حضرت علی(ع)………………………………………………………………………..
158
فصل پنجم: تحلیل و استنتاج
5ـ1 تحلیل و بررسی نهایی آثار …………………………………………………………………………………………………………………..
161
5ـ2 نتیجه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
169
گزارش کار عملی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
171
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
چکیده لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
فهرست تصاویر
192
200
فصل دوم: نقاشی قهوهخانهای
شکل 2ـ1: قهوهخانه، نام هنرمند: حسن اسماعیلزاده، 140 در 230 سانتیمتر………………………………………..
11
شکل2ـ2: قسمتی از یک پرده درویشی، میرزا مهدی نقاش شیرازی، 128در 198س.م، رنگ و روغن روی بوم، محفوظ در مجموعه سعدآباد…………………………………………………………………………………………………………
16
شکل2ـ3: پردهخوانی در روز تعطیل، محمد حمیدی80 در120س.م…………………………………………………………
16
شکل2ـ4: شب معراج، جواد عقیلی، اندازه 70x 100 س. ، محفوظ در مجموعه عقیلی ………………………….
18
شکل2ـ5 : کشته شدن دیو به دست گیسیابانو، حسن اسماعیلزاده، 130 در 90 س.م……………………………
19
شکل2ـ6: مصیبت کربلا، محمد مدبر، 201 در 251 س.م، محفوظ در موزه رضا عباسی………………………….
21
شکل2ـ7 : جنگ حضرت علی اکبر با کفار در روز عاشورا، حسن اسماعیلزاده، 150در 250 س.م…………
24
شکل2ـ8 : تقاص گرفتن کیکاووس از سیاوش، قوللر آقاسی، 110 در 177 س.م، محفوظ در موزه رضا عباسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
25
فصل چهارم: نحوهی تجلی ویژگیهای شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوهخانهای
شکل4ـ1: نبرد حضرت علی(ع) و عمرو بن عبدود، محمد مدبر، محفوظ در مجموعه عقیلی…………………….
51
شکل4ـ2: نبرد حضرت علی(ع) و عمرو بن عبدود، عباس بلوکیفر، محفوظ در مجموعه عقیلی……………….
53
شکل4ـ3: جنگ تاریخی خیبر، عباس بلوکیفر، محفوظ در مجموعه فرهنگی سعدآباد…………………………….
58
شکل4ـ4: جنگ خیبر، حسن اسماعیل زاده………………………………………………………………………………………………..
62
شکل4ـ5: جنگ خیبر، محمد فراهانی…………………………………………………………………………………………………………
65
شکل4ـ6 : جنگ خیبر، امیرحسین قائم مقامی……………………………………………………………………………………………
66
شکل4ـ7: جنگ تاریخی خیبر، حسین همدانی، محفوظ در مجموعه عقیلی……………………………………………..
68
شکل4ـ8: لیله المبیت، محمد فراهانی…………………………………………………………………………………………………………
72
شکل4ـ9: غدیرخم، محمدرضا حسینی، محفوظ در مجموعه عقیلی………………………………………………………….
76
شکل4ـ10: غدیر خم، محمد فراهانی…………………………………………………………………………………………………………..
78
شکل4ـ11: از علی آموز اخلاص عمل، حسن اسماعیل زاده، محفوظ در بنیاد استاد حسن اسماعیلزاده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
85
شکل4ـ12: یتیم نوازی حضرت علی (ع)، حسین همدانی………………………………………………………………………….
87
شکل4ـ13: یتیم نوازی، احمد خلیلی………………………………………………………………………………………………………….
89
شکل4ـ14: یتیم نوازی، حسن اسماعیل زاده……………………………………………………………………………………………..
90
شکل4ـ15: حضرت علی(ع) ـ مالک اژدر، منسوب به حسین قوللر آقاسی، محفوظ در موزه رضا عباسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
99
شکل4ـ16: حضرت علی(ع) و حسنین، حسین همدانی، محفوظ در مجموعه عقیلی……………………………….
100
شکل4ـ17: مراجعت حضرت امیر(ع) از جنگ جمل مالک اشتر نخعی و عمار یاسر و اصحاب دیگر، حسن اسماعیلزاده، مجموعه شخصی استاد کاظمپور ……………………………………………………………………………….
101
شکل 4ـ 18: حضرت علی (ع) و حسنین، حسین همدانی، محفوظ در مجموعه عقیلی……………………………
103
شکل4ـ19: حضرت علی (ع) و حسنین(ع)، سیدجواد عقیلی، محفوظ در مجموعه عقیلی……………………….
105
شکل4ـ20: جوانمرد قصاب، عباس بلوکیفر، محفوظ در مجموعه عقیلی…………………………………………………..
109
شکل4ـ20ـ1: اولین بخش از تابلوی جوانمر قصاب، عباس بلوکیفر…………………………………………………………..
111
شکل4ـ20ـ2: بخش دوم از تابلوی جوانمر قصاب، عباس بلوکیفر……………………………………………………………..
112
شکل4ـ20ـ3: بخش سوم از تابلوی جوانمر قصاب، عباس بلوکیفر…………………………………………………………….
113
شکل4ـ20ـ4: بخش چهارم از تابلوی جوانمر قصاب، عباس بلوکیفر………………………………………………………….
114
شکل4ـ20ـ5: بخش پنجم از تابلوی جوانمر قصاب، عباس بلوکیفر…………………………………………………………..
115
شکل4ـ20ـ6: بخش ششم از تابلوی جوانمر قصاب، عباس بلوکیفر……………………………………………………………
116
شکل4ـ21: جوانمرد قصاب ، فتح الله قولر، محفوظ در مجموعه موزه رضا عباسی…………………………………….
117
شکل4ـ21ـ1: تصویر سمت راست اولین بخش و تصویر سمت چپ بخش دوم از تابلوی جوانمرد قصاب، فتح الله قولر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
119
شکل4ـ21ـ2: تصویر سمت راست بخش سوم و تصویر سمت چپ بخش چهارم از تابلوی جوانمرد قصاب، فتح الله قولر ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
120
شکل4ـ21ـ3: تصویر سمت راست بخش پنجم و تصویر سمت چپ بخش ششم از تابلوی جوانمرد قصاب، فتح الله قولر……………………………………………………………………………………………………………………………………….
121
شکل4ـ21ـ4: بخش هفتم از تابلوی جوانمرد قصاب، فتح الله قولر……………………………………………………………..
122
شکل4ـ21ـ5: آخرین بخش تابلوی جوانمرد قصاب، فتح الله قولر………………………………………………………………
123
شکل4ـ22: جوانمرد قصاب، نام هنرمند: حسن اسماعیل زاده…………………………………………………………………….
125
شکل 4ـ22ـ1: اولین بخش از تابلوی جوانمرد قصاب، حسن اسماعیل زاده……………………………………………….
126
شکل4ـ22ـ2: بخش دوم از تابلوی جوانمرد قصاب، حسن اسماعیل زاده…………………………………………………..
127
شکل4ـ22ـ3: بخش سوم از تابلوی جوانمرد قصاب، حسن اسماعیل زاده…………………………………………………
128
شکل4ـ22ـ4: آخرین بخش از تابلوی جوانمرد قصاب، حسن اسماعیل زاده……………………………………………..
129
شکل4ـ23: به مسجد رفتن حضرت علی(ع)، شب 19رمضان، حسن اسماعیلزاده………………………………….
132
شکل4ـ24: شب ضربت خوردن حضرت علی(ع)، حسن اسماعیلزاده……………………………………………………..
134
شکل4ـ25: نبرد حضرت علی(ع) و اژدها، حسن اسماعیلزاده، محفوظ در بنیاد حسن اسماعیلزاده……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
140
شکل4ـ26: نبرد حضرت علی (ع) و اژدها در تنگه بربر، حسن اسماعیلزاده…………………………………………….
142
شکل4ـ26ـ1: یتیم نوازی، بخش دوم تابلوی نبرد حضرت علی (ع) و اژدها در تنگه بربر، حسن اسماعیلزاده………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
144
شکل4ـ26ـ2: کندن درب خیبر، بخش سوم تابلوی
