پایان نامه با کلید واژگان مسئولیت کیفری، علوم تربیتی، مجازات اسلامی، مسئولیت کیفری اطفال

دانلود پایان نامه ارشد

فصل ششم:مسئولیت کیفری اطفال از دیدگاه فقهی وحقوق ……………………………………………147
6-1- مقدمه 148
6-2- بلوغ و علائم آن 151
6-2-1- بلوغ از نظر فقهی 151
6-2-2- بلوغ از نظر روانشناسی 152
6-3- تغییرات اساسی درباره مجازات کودکان واطفال 154
6-4- تفاوت قانون مجازات قبلی با قانون فعلی 155
6-5- مسئولیت کیفری کودکان در قانون جدید مجازات اسلامی 156
6-6- حدود مسؤولیت كودكان بزهكار 157
6-7- سن مسؤولیت كیفری در قرآن 158
6-8- سن مسئولیت كیفری در سُنّت 159
6-9- سن مسؤولیت كیفری در روایات رسیده از پیامبر اكرم (ص) 160
6-10- سن مسؤولیت كیفری در احادیث امامان معصوم علیهم‏السلام 160
6-11- سن مسؤولیت كیفری از نظر فقها 164
نتيجه‌گيري 166
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………. 168
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………………172

چکیده

آنچه در این تحقیق گردآوری شده است بررسي مختصري دربارة حقوق و تربيت كودك با استفاده از منابع اصلي فقهی و حقوق اسلامي و همچنين كتب علوم تربيتي که توسط روانشناسان و نویسندگان معروف به رشته تحریر درآمده است. به موضوعاتی پرداخته شده که آگاهی از آن حقوق، توسط والدین و مربیان نقش مهمی در پرورش روح ، جسم وجان فرزندان داشته باشد وباعمل به آن بسیاری از مشکلات تربیتی ، اخلاقی و مفاسد اجتماعی از بین خواهد رفت چون کودکان امروز سازندگان جامعه فردا و پدران و مادران نسلهای آینده هستند که باید در تربیت اسلامی این نسل کوشا باشیم همچنین عوامل موثررشد قبل از تولد که عبارتند از وراثت ،محیط قبل از تولد ، اضطراب مادر ، سن مادر ، تغذیه ،داروها وبیماریها واختلالاتی که ممکن است مادر به آن دچار شود.همچنین مراحل رشد و تربیت کودک در اسلام و علوم تربیتی کدامند .برای رشد کودک عواملی موثر میباشد که از جمله خانواده، پدر ومادر ،دوستان و مدرسه از ی این عوامل میباشند که نقش مهمی در رشد کودک ایفا می کنند.از جمله حقوق کودک پس از تولد تا روز هفتم از نظر فقهی اسحباب اذان واقامه ، کام برداشتن ، نامگذاری و کنیه ، ختنه ،عقیقه ،تراشیدن سراز موارد مهمی می باشد. حضانت و روایاتی که درباره پرورش وپرستاری کودک آمده،و همچنین به مواردی از قانون مدنی که در رابطه باحضانت می باشد .کودک بعد از تولد تا زمان رسیدن به سن بلوغ نفقه اش بر والدین و اجداد واجب میباشد قاعده عمومی در تنبیه کودک حرمت است وتنها در شرایطی خاص این قاعده عموما استثناءمی پذیرد. موارد استثناء تنبیه کودک تحت دو عنوان کلی تعزیر و تادیب می باشد و تربیت براساس موازین قرآن کریم بر پایه دو اصل کلی خوف ورجاءشکل می یابد در امر تربیت کودک ،تنبیه او از مهمترین مظاهر اصل خوف محسوب می شود .مسئولیت کیفری اطفال از دیدگاه فقهی و حقوقی موضوعی است که از چالش برانگیز ترین مسائل روزدنیا ست .کودکان سرمایه جامعه هستند. از جمله ارکان مسئولیت کیفری عقل و شعور،ادراک واراده ، اختیار ،تقصیر وقصد هستند که فقدان هریک موجب رفع مسئولیت خواهد بود و همچنین در قانون مجازات اسلامی جنون، خواب ومستی ،اجبار ، واکراه ، اشتباه و صغر سن از موارد رفع مسئولیت کیفری می باشند.
كليد واژه‌ها: کودک، فقه، حقوق، والدين، تربيت، نفقه.

مقدمه

در این دنیای پرغوغای کنونی که جامعه به عرصه پیکاری جهت دست یافتن هر چه بیشتر به امور مادی تبدیل شده است ، بسیاری از افراد آن ، تمام همت ، تلاش و فکر خود را در این میدان جنگ و گریز صرف پیروزی می کنند تا با غلبه بر دیگری ، مردار دنیا را تصاحب کنند .
اما در پس آن هیاهو و در میان جامعه اسلامی پدران و مادران موحد و خداجویی هستند که دل در گرو تربیت فرزند صالح سپرده اند .
خوشحالی یا بدحالی ، بهروزی یا سیه روزی هر یک از انسان ها در گرو « تربیت » است و این مهم به عواملی همچون ساختار فرهنگی خانواده ( پدر و مادر ، برادر ، خواهر و دیگر بستگان سببی و نسبی ) محیط آموزشی ، محیط زندگی ، محیط کار ، حاکمیت سیاسی کشور وکم و کیف تعلیمات بستگی دارد . این عوامل با یکدیگر ارتباط طولی و تکمیلی دارند و در عین حال می توانند همدیگر را خنثی یا تخریب کنند به هر جهت همه این عوامل به نوعی در قبال انسان و تعلیم و تربیت او مسئولند و در این میان مسئولیت پدر و مادر نسبت به فرزند بیشتر است ومهمتر .
از ویژگی های مسئولیت پدر ومادر ، شمول و پیوستگی آن در طول دوره زندگی فرزند است که گستره آن ، دوره قبل از تولد فرزند یعنی مرحله همسر گزینی ، مقدمات انعقاد نطفه ، مرحله آمیزش ، دوران بارداری ، مرحله زایمان و نیز دوره کودکی ، نوجوانی ، جوانی ، مرحله تزویج فرزند و نظارت و هدایت پس از تزویج را در برمیگیرد . در میان مراحل و دوره های گفته شده ، دوره قبل از تولد ، از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است و همچون خشت اول ساختمان خواهد بود که اگر کج نهاده شود ، ساختمان را دچار آسیب جدی می کند و اصلاح چنین ساختمانی ، بسیار طاقت فرسا و مشقت بار است ، اگر نگوییم ناشدنی و چه بسا غیرقابل جبران خواهد بود ، مثل اینکه فرزند ، کور یا لال یا … به دنیا بیاید . بنابراین اولین و مهمترین مسئولیت تربیت فرزند،هم از لحاظ زمانی و هم ازلحاظ رتبه،برعهده پدر ومادر است تا از ابتدایی ترین لحظه ممکن ، نسبت به تربیت فرزندی سالم ، شایسته و مفید اهتمام ورزند ، و به فکر فرزندانی فرمانبردار و خداترس باشند .
که حضرت علی (علیه السلام) در این مورد فرموده است : « از پروردگارم فرزندانی خوش سیما و خوش قامت نخواستم ، از او فرزندانی فرمانبردار و خداترس خواستم . »
برای رسیدن به این منظور علاوه بر تغذیه ، باید مسموعات و مبصراتی که از راه گوش و چشم وارد مغز می شود شدیدا تحت مراقبت قرار گیرند . یک سخن پلید ، یک منظره منحرف کننده کافی است طفل را از صراط مستقیم بگرداند و برای همیشه او را بدبخت و آلوده نماید .
از همان ابتدا ولادت ، اوقات شیرخوارگی ، ایامی که طفل در گهواره زندگی می کند ، تندی و خشونت ومهر و نوازش در روح او اثر می گذارد .
پس برای تربیت فرزندانی صالح و سالم ابتدا لازم است پدران ومادران ، خود علما و عملا شایسته باشند ، زیرا مجموعه رفتار و گفتار آنان است که سرمشق کودکان می شود و صفات و عادات او را می سازد .
پس در تربیت فرزندان به پیشوایان دینی خود اقتدا کنند و با علم و بینش وسیع علف های هرز و خاشاک های مانع تربیت را از بین ببرند تا ناخواسته و به علت عدم اطلاع مثل پدران و مادرانی نباشند که فرزندان خویش را به طرف ظلالت و گمراهی سوق دهند .
پس بیاییم برای پیشرفت خود وجبران عقب ماندگیهایمان،تعلیم و به ویژه تربیت را از ماهها قبل از تولد در نظر بگیریم تا بتوانیم این انسان را که با بهترین وکامل ترین صفات ظاهری و باطنی آفریده شده است را آماده هدایت کنیم و بنا به اهمیت و حیاتی بودن این مسئله شارع مقدس حقوقی را برای نونهالان به مربیان ابلاغ کرده است که بی توجهی ونادیده گرفتن این حقوق موجب بازخواست و عقاب برای کسانی که کوتاهی کنند خواهد بود و زیر بنای این حقوق را که عبارت است از معرفی خداوند تبارک وتعالی و هدایت به سوی او می باشد ، با عنوان حق تربیت کودک قرار دارد که شامل شاخصه های جسمی و روانی ومذهبی و غیره می باشد . ناگفته نماند که از زاویه دید ما بهترین نوع تربیت آن تربیتی است که دربرگیرنده اقتضای فطرت و طبیعت و ضرورت های اجتماعی و سیاسی و مصالح فرد و جامعه باشد و کودکان را برای جامعه آرمانی مهدویت (عج) آماده کند .
یک موحد شایسته باید بداند در امر تربیت چه اطلاعاتی را متربی در آینده جهت رشد و تکامل روحی و اخلاقی نیازمند است و آن اطلاعات را اعم از اخلاقی ، عاطفی ، اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی به فرد تحت تربیت خود بدهد . و این امانت الهی ( فرزندان )را به اهلش برساند و امر الهی را اجابت کند .

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگرد که تا چه حد است مکان آدمیت

سوالات تحقیق

1-آیادرفقه نیزمانندعلوم تربیتی به مراحل رشدکودک توجه شده است یاخیر؟
2-درمبانی فقهی چه مقداربه حقوق کودک توجه شده است؟
3-آیاتنبیه ،تعزیروتادیب کودک درمبانی فقهی موردقبول واقع شده است؟
4-مسئولیت کیفری اطفال ازنظرعلمای فقه وقانون مجازات اسلامی همخوانی دارد؟

فرضیات تحقیق

1- درمنابع فقهی وعلوم تربیتی توسط فقها و روانشناسان وکارشناسان به مراحل رشد، چه قبل وچه بعدازتولداشاره شده است.
2-درمبانی فقهی به حقوق کودک به اندازه ای اشاره شده است که برای هرمرحله ای ازسن کودک، حکمی باتوجه به نیازروحی ،جسمی واخلاقی آن دارد.
3- هدف اصلی دین تربیت انسانهاست وابعادوجودانسان دربسترتربیت اوشکل گرفته و تربیت براساس موازین قرآن کریم برپایه دواصل خوف ورجاء می باشد.
4- درهردومورد تا زمانیکه ارکان تشکیل دهنده مسئولیت به طورکامل تحقق نیابدکودکان فاقدمسئولیت اند.

بيان مسئله

با توجه به موضوع تحقيق میخواهيم بررسی داشته باشيم درباره حقوق و تربیت کودک با استفاده از منابع اصلی علمای فقه و حقوق اسلامی و همچنین مکتوبات دانشمندان علوم تربیتی و موضوعاتی را مورد بررسی قرار دهيم که در بر گيرندهي همهي کودکان باشد و همچنين آگاهیبخش باشد براي والدین و مربیان كه نقش اساسي دارند در پرورش روح و جسم فرزندان. با توجه به اینکه در این برهه از زمان تربیت کودکان و نوجوانان یکی از مسائل مهم است و اگر از دستورهای دینی درست استفاده شود بسیاری از مشکلات اخلاقی ومفاسد اجتماعی ازبین خواهد رفت لذا جهت تبيين اين مسئله موضوعات زیرمورد بررسی قرار خواهدگرفت:
عوامل موثر در رشد،مراحل رشد کودک قبل از تولد ،مراحل رشد کودک بعد از تولد ،تغذیه ، حضانت کودک ،نفقه ،سن بلوغ ازنظرفقها ،قرآن واحادیث،نقش خانواه دررشد کودک ،مدت شیرخوارگی ،شیر مادر وفوائد آن، تحنیک،تنبيه، تعزير، تأديب و مسئولیت کیفری کودکان از نظر فقهی وحقوقی از جمله سوالاتی هستند که باید به آنان جواب داده شود.

ضرورت انجام تحقيق

از آنجایی که موضوع تربيت كودك و شناخت احكام فقهي آن از اهمیت و عظمت خاصی برخورداراست وهمچنین زير بناي رشد يا سقوط يك اجتماع محسوب می شود.و جايگاه خالي آن در تحقيقات و رساله‌هاي دانشگاهي به چشم می خورد، در این تحقیق به بررسي حقوق و احكام تربيت كودك از ديدگاه فقه و علوم تربيتي پرداخته شده است .
با عنايت به گستردگي موضوع كه مراجعه به كتابهاي فقهي مختلف را مي‌طلبید، به طور ويژه به احكام فقهي و حقوق كودك از ديدگاه فقه پرداخته شده است تا بدين ترتيب پژوهشي جامع، كه حاوي احكام فقهي و حقوقي كودك را به طور مستقل با تكيه بر استدلال‌هاي فقهي و اصولي شيعه مورد ارزيابي قراردهیم.

اهداف تحقيق

تحقيق درباره بررسي حقوق و تربيت كودك از نظر فقه و علوم تربيتي است و چنانكه براي همگان مشخص است فرزند از نعمتهاي بزرگ خداوند است كه به خانواده‌ها هديه داده شده است.(اگر درست تربيت شود) بحث ما درباره كودك كه سنگ بناء زيرين يك اجتماع است.و در زمان ما بحث كودك حالت فوق العاده به خود گرفته است، البته در ميان همه ملت‌ها اين اهميت معلوم است به ویژ در ميان نويسندگان و علماء و خاصّه سياستمداران و سخنوران مسائل كودك مورد توجه اكيد قرار گرفته است. و ما در صدد آن هستيم كه گوشه‌اي از توجهات واقعي و عنايتهاي مكتب اسلام رابراي اين قشر به صورت مستند و منطقي به مخاطبان فهيم ارائه نماييم، و با اميد به پروردگار بتوانيم احكام كودك را كه بسيار گسترده در مباني فقهي و تربيتي اسلام آمده را با يك ملاحظه اجمالي به نظر خوانندگان محترم برسانيم.

پيشينه تحقيق

براي روشن شدن موضوع تحقيق، بايد گفت در رابطه با این موضوع به صورت مستقل ویکجا بحث نشده است

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره فخر رازى، اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، منابع فارسی Next Entries پایان نامه با کلید واژگان علوم تربیتی، حق مالکیت، ترک فعل، تعلیم و تربیت