
با تشکر از اساتید گرامی به خصوص جناب آقای دکتر علیرضا کلدی که با راهنمایی هایشان من را مورد حمایت قرار دادند، و تشکر ویژه از جناب آقای دکتر حسین آقاجانی که با مهربانی به من کمک کردند .
و با تشکر از آقای مهدی امیری مطلق که در تمامی مسیر همراه و همگام با من بوده است .
تقدیم به :
پدر عزیزم که روشنایی وجودش در همه ی مراحل زندگیم ، تکیه گاه و امید راهم بوده است .
به مادر فهمیده و مهربانم که وجودش معنای زندگی من است .
و تقدیم به خواهر خوب و عزیزم صفا .
این پایان نامه را تقدیم می کنم به تمامی معلّمان ، مربیان و اساتیدی که از ابتدای زندگیم داشته ام .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1 – 1 ) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………. 2
2 – 1 ) طرح و بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………… 4
3 – 1 ) اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………. 7
4 – 1 ) اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….. 8
1 – 4 – 1 ) اهداف کلی ……………………………………………………………………………………………………….. 9
2 – 4 – 1 ) اهداف جزیی ……………………………………………………………………………………………………… 9
5 – 1 ) قلمرو مطالعاتی………………………………………………………………………………………………………… 10
1 – 5 – 1 ) قلمرو مکانی ……………………………………………………………………………………………………. 10
2 – 5 – 1 ) قلمرو زمانی ……………………………………………………………………………………………………. 10
فصل دوم : مباحث و چهارچوب نظری .
1 – 2 ) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 12
2 – 2 ) پیشینه تاریخی تحقیق ………………………………………………………………………………………………. 12
3– 2 ) مباحث نظری تحقیق ………………………………………………………………………………………………. 23
1 – 3 – 2 ) فصل مشترک جامعه شناسی و سینما ………………………………………………………………… 23
2 – 3 – 2 ) هنر در مکاتب مختلف جامعه شناسی ……………………………………………………… 27
3 – 3 – 2 ) جامعه شناسی هنر و نظریه های کلاسیک ………………………………………………….. 32
4 – 3 – 2 ) ساختار اجتماعی و آفرینش هنری ……………………………………………………………. 34
5 – 3 – 2 ) ماهیت اصلی جایگاه هنرمند …………………………………………………………………….. 35
6 – 3 – 2 ) هنر به مثابه ی کار تولیدی یا صنعت ……………………………………………………….. 35
7 – 3 – 2 ) نظریه ی هنر مارکس …………………………………………………………………………….. 36
8 – 3 – 2 ) نقش نهادهای اجتماعی در تولید هنر ………………………………………………………. 36
9 – 3 – 2 ) نقش عوامل اقتصادی در ایجاد هنر ………………………………………………………… 38
10– 3 – 2 ) مکتب فرانکفورت و پارادایم انتقادی …………………………………………………….. 38
11 – 3 – 2 ) رویکرد انتقادی …………………………………………………………………………………. 38
12 – 3 – 2 ) رویکرد ساختارگرا در سینما ………………………………………………………………. 40
13 – 3 – 2 ) رویکرد کارکرد گرا در سینما ………………………………………………………………. 40
14 – 3 – 2 ) جامعه شناسی هنر در ایران ……………………………………………………………….. 44
4 – 2 ) سینما چیست ؟ ……………………………………………………………………………………………. 45
1 – 4 – 2 ) سینما در جهان ………………………………………………………………………………………… 46
2- 4 – 2 ) سینما در ایران ………………………………………………………………………………………… 47
3 – 4 – 2 ) سینمای پس از انقلاب ……………………………………………………………………………….. 50
4 – 4 – 2 ) ساختارسینمای ایران …………………………………………………………………………….. 51
5 – 4 – 2 ) سایه جامعه ایرانی برسینما ……………………………………………………………………. 52
5 – 2 ) سینمای ملی ……………………………………………………………………………………………… 54
1 – 5 – 2 ) سینمای ملی ایران ………………………………………………………………………………. 55
2 – 5 – 2 ) اقتصاد سینمای ملی …………………………………………………………………………… 56
3 – 5 – 2 ) تقاضای سینما …………………………………………………………………………………… 59
4 – 5 – 2 ) سینمای ایران بعد از انقلاب ……………………………………………………………….. 62
5 – 5 – 2 ) آمار تماشاگر در سینمای بعد از انقلاب ………………………………………. 69
6 – 5 – 2 ) سانسور در سینمای ایران ………………………………………………………………….. 76
7 – 5 – 2 ) مدیریت سالن های سینماهای تهران …………………………………………………… 79
8 – 5 – 2 ) مدیریت سالن های سینما در شهرستانها ………………………………………. 84
9 – 5 – 2 ) چه کسی ؟ کجا ؟ چه چیزی می بیند ؟ ……………………………………………… 86
6– 2 ) مخاطب خانگی ……………………………………………………………………………. 90
1 – 6 – 2 ) نمایش خانگی ………………………………………………………………………………….91
2 – 6 – 2 ) ویدئو در ایران …………………………………………………………………………………. 96
3 – 6 – 2 ) تنهایی تماشاگر سینما …………………………………………………………………………………… 98
4 – 6 – 2 ) در طی این سه دهه چه کسانی به تماشای فیلم رفته اند؟ ………………………………………. 100
5 – 6 – 2 ) تلویزیون ………………………………………………………………………………………………………….. 101
6 – 6 – 2 ) اثرات مختلف تلویزیون ……………………………………………………………………………………. 104
7 – 2 ) مدل نظری تحقیق « دیاگرام» روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته ………………………………. 105
فصل سوم : روش شناسی پژوهش .
1 – 3 ) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………….. 107
2 – 3 ) جامعۀ آماری ……………………………………………………………………………………………………. 108
3 – 3 ) حجم نمونه و شیوۀ نمونه گیری ………………………………………………………………………… 108
4 – 3 ) فرضیه های پژوهش …………………………………………………………………………………………… 111
5 – 3 ) تعاریف عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………………………………. 112
6 – 3 ) متغیر های پژوهش ………………………………………………………………………………………………… 115
7 – 3 ) نحوه جمع آوری داده ها ( با ذکر چگونگی تعیین اعتبار و پایائی ابزار جمع آوری )………………. 115
8 – 3 ) روش تجزیه وتحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………. 116
فصل چهارم : یافته های پژوهش .
1 – 4 ) آمار و نتایج توصیفی ………………………………………………………………………………………………….. 118
2 – 4 ) نتایج استنباطی ………………………………………………………………………………………………………… 169
فصل پنجم : جمع بندی و نتایج پژوهش .
1 – 5 ) مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………. 179
2 – 5 ) در آمد و صرفه اقتصادی سینما رفتن ……………………………………………………………….. 180
3 – 5 ) شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای ………………………………………………………………….. 182
4 – 5 ) جابجایی سریع مدیران …………………………………………………………………………………….. 184
5 – 5 ) گرانی بلیط : قیمت شناور ، سدی برای ریزش مخاطب ………………………………………… 185
6 – 5 ) پخش سریع و ارزان قیمت سی دی فیلم های اکران ……………………………………………….. 187
7 – 5 ) تعداد و کیفیت پایین سالنها………………………………………………………………………………………. 189
8 – 5 ) جنبه های آسیب شناختی در خانه فیلم دیدن ………………………………………………………………. 191
9 – 5 ) پیشنهادات تحقیق …………………………………………………………………………………………………… 193
10 – 5 ) منابع ……………………………………………………………………………………………………………………… 195
11 – 5 ) پیوست ها
