
قسمت اول 2-2.مبانی نظری و ادبیات تحقیق 15
1-2-2. الف) مفهوم حمایت سازمانی ادراک شده 15
2-2-2. مقدمهای بر تئوری حمایت سازمانی 17
3-2-2 . متغیرهای همبسته با حمایت سازمانی ادراک شده 21
1-3-2-2. متغیرهای معطوف به نحوه عمل و رفتار سازمان با کارکنان 21
2-3-2-2. شرایط و ویژگیهای شغل 22
3-3-2-2. ویژگیهای کارکنان 23
4-3-2-2 متغیرهای رفتاری و نگرشی 23
4-2-2. پیش بینی کنندههای حمایت سازمانی 24
1-4-2-2.مشارکت در تصمیم گیری 24
2-4-2-2 حمایت سرپرست 25
3-4-2-2 عدالت سازمانی 26
4-4-2-2. فرصت رشد 28
5-2-2. پیامدهای حمایت سازمانی 28
1-5-2-2. تعهد سازمانی 28
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-5-2-2.درگیری شغلی 29
3-5-2-2. رفتار شهروندی سازمانی 29
4-5-2-2. کاهش فشارهای روحی 30
5-5-2-2. رضایت شغلی 31
6-5-2-2. انگیزه ترک شغل 31
3-2) ب: اعتماد سازمانی 32
1-3-2. مفهوم اعتماد 32
2-3-2. تعریف اعتماد 33
3-3-2. قلمرو موضوعی اعتماد 36
4-3-2. مفهوم سازی اعتماد در ادبیات سازمانی 38
1-4-3-2. انتظارات فردی 38
2-4-3-2. روابط بین فردی 39
3-4-3-2. ساختارهای اجتماعی 39
4-4-3-2. اصول اخلاقی 39
5-3-2. اعتماد و سرمایه اجتماعی 39
6-3-2. اعتماد و عملکرد 40
7-3-2. اعتماد و تغییر سازمانی 40
8-3-2. اعتماد سازماني و رفتارهاي شهروندي سازماني 40
9-3-2. طبقه بندی های اعتماد 41
1-9-3-2. طبقه بندی دایتز و هرتوگ 41
2-9-3-2. مدل اعتماد ازدیدگاه مارتینز 43
3-9-3-2. طبقه بندی بیرد و آمند 45
4-9-3-2. طبقه بندی مورفی 45
5-9-3-2. طبقه بندی وارا 47
6-9-3-2. طبقه بندی الونن و دیگران 48
10-3-2. اعتماد سازمانی 51
11-3-2. ضرورت اعتماد در سازمان 52
فهرست مطالب
عنوان صفحه
12-3-2. اعتماد سازمانی چیست؟ 53
13-3-2. انواع اعتماد در ارتباطات سازماني 54
1-13-3-2. اعتماد مبتنی بر بازدارندگی 54
2-13-3-2. اعتماد مبتنی بر آگاهی 55
3-13-3-2. اعتماد مبتنی بر شناسایی 55
14-3-2. دیدگاههای مختلف در خصوص اعتماد سازمانی 56
1-14-3-2. اعتماد از دیدگاه فلسفه 56
2-14-32. اعتماد سازمانی از دیدگاه تکاملی 57
3-14-3-2. اعتماد سازمانی از دیدگاه روانشناسی اجتماعی 57
15-3-2. ویژگی های اعتماد سازمانی 58
16-3-2. اعتماد و نظریه پردازان سازمانی 59
17-3-2. اثر اعتماد سازمانی و فردی بر همدیگر 59
18-3-2. روحیه کاری افراد و چهار نوع بافت سازمانی. 60
19-3-2. گامهای اعتمادسازی در سازمان 63
1-19-3-2. گام اول: فرهنگسازی 63
2-19-3-2. گام دوم: رهبری 64
3-19-3-2.گام سوم: ایجاد ارتباطات 64
20-3-2. رویکردی فرایندی به توسعه اعتماد سازمانی 64
21-3-2. پیامدهای کمبود اعتماد 68
22-3-2. مزایای به کارگیری اعتماد برای سازمان 69
23-3-2. رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با اعتماد سازمانی 70
4-2. قسمت دوم: پیشینه پژوهش 70
1-4-2. تحقیقات انجام شده در داخل کشور 70
2-4-2. تحقیقات انجام شده در خارج کشور 73
5-2. قسمت سوم: نتیجه گیری 76
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
1-3 . مقدمه 81
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-3. روش اجرا و نوع پژوهش 81
3-3. جامعه آماری: 82
4-3. حجم نمونه و روش نمونه گیری 82
5-3. روش های جمع آوری اطلاعات 83
6-3. روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 84
1-6-3. روایی پرسشنامه ها 84
2-6-3. پایایی پرسشنامه ها 85
7-3. روش های تجزیه و تحلیل داده های پژوهش 86
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل پژوهش
1- 4. مقدمه 91
2- 4. یافته های آمار توصیفی تحقیق 91
3-4. تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهشی 99
فصل پنجم: استنباط و نتیجه گیری
1- 5. مقدمه 111
2-5 . خلاصه پژوهش 111
3-5. بحث و نتیجه گیری 111
4-5. نتیجه گیری کلی 118
5- 5. پیشنهادها 118
1-5-5. پیشنهادهای کاربردی 119
2- 5- 5. پیشنهادهای پژوهشی 121
6- 5- محدودیت های پژوهش 122
1- 6- 5- محدودیت های در اختیار یا کنترل محقق: 122
2-6- 5- محدودیت هایی که کنترل آنها از عهده ی پژوهشگر خارج است 122
منابع فارسی 125
منابع لاتین 129
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول(1-3) فراوانی جامعهی آماری به تفکیک جنسیت 82
جدول (2-3) حجم نمونه پژوهش به تفکیک جنسیت 82
جدول (3-3) شیوه نمرهگذاری سوالات پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده(طیف لیکرت) 83
جدول (4-3) شیوه نمرهگذاری سوالات پرسشنامه اعتماد سازمانی (طیف لیکرت) 83
جدول(5-3) شماره سوالات پرسشنامه اعتماد سازمانی با مولفههای آن 84
جدول (6-3) اطلاعات مربوط به پایایی ابزار گردآوری دادهها(پرسشنامه) 86
جدول( 1-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس 91
جدول(2-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ سن 92
جدول(3-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی 93
جدول(4-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه کارکنان به لحاظ سابقه خدمت 94
جدول(5-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه کارکنان به لحاظ وضعیت استخدامی 95
جدول(6-4 ) نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها 97
جدول( 7-4) وضعیت حمایت سازمانی ادراک شده در دانشگاه بوعلیسینا همدان 99
جدول(8-4) وضعیت اعتماد سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا همدان 99
جدول (9-4) ضرایب همبستگی حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا 100
جدول (10-4) ضرایب همبستگی حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد جانبی در دانشگاه بوعلیسینا 101
جدول( 11-4) ضرایب همبستگی حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد عمودی در دانشگاه بوعلیسینا 101
جدول( 12-4) ضرایب همبستگی حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد نهادی در دانشگاه بوعلیسینا 102
جدول(13-4) مقایسه میانگین حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی کارکنان زن و مرد 102
جدول(14-4) مقایسه میزان حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلیسینا به لحاظ وضعیت استخدامی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه 103
جدول(15-4) مقایسه میزان حمایت سازمانی ادراک شده کارکنان دانشگاه بوعلیسینا به لحاظ وضعیت استخدامی آنها با استفاده از آزمون توکی 104
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول (16-4) نتایج تحلیل رگرسیون یک متغیره تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر اعتماد جانبی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا 105
جدول( 17-4) نتایج تحلیل رگرسیون یک متغیره تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر اعتماد عمودی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا 106
جدول 18-4- نتایج تحلیل رگرسیون یک متغیره تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر اعتماد نهادی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا 107
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار(1-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس 92
نمودار(2-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سن 93
نمودار(3-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب مدرک تحصیلی 94
نمودار(4-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سابقه خدمت 95
نمودار(5-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب وضعیت استخدامی 96
نمودار(6-4) توزیع فراوانی متغیرهای تحقیق به همراه منحنی نرمال 98
نمودار(7-4) نمودار پراکنش اعتماد جانبی در مقابل حمایت سازمانی ادراک شده 106
نمودار(8-4) نمودار پراکنش اعتماد عمودی در مقابل حمایت سازمانی ادراک شده 107
نمودار(9-4) نمودار پراکنش اعتماد نهادی در مقابل حمایت سازمانی ادراک شده 108
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل (1-1): مدل نظری تحقیق 13
شکل(2-1) سازمان اعتماد آفرین 37
شکل(2-2) پیوستار درجه اعتماد سازمانی 42
شکل (2-3 ) مدل مارتینز 45
شکل) 2-4 (، مقیاس ها و ترتیبهای اعتماد 47
شکل (2-5) : مفهوم اعتماد عمودی، جانبی و نهادی 50
شکل(2-6) حساسیت بافتی اعتماد سازمانی 52
شکل(2-7) ضرورت اعتماد در سازمان 61
شکل(2-8) رویکرد فرآیندی به توسعه اعتماد سازمانی در میان کارکنان 65
شکل(2-9) مزایای به کارگیری اعتماد در سازمان 69
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1. مقدمه
امروزه در هر جامعهای سازمانها کارکردهای مهمی را انجام میدهند و نقشی حیاتی در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ادارهی امور جامعه بازی میکنند. از این رو جامعهی امروزی برای کارایی سازمانها ارزش و اهمیت فراوانی قائل است زیرا بدون سازمانهای کارآمد و پویا جامعهی امروزی نمیتواند به هدفهای خود دست یابد و نیازهای گوناگون خود را برآورده سازد (عریضی و گلپرور، 1389: 149). در این میان سازمانهای آموزشی به علت گستردگی، منحصر به فرد بودن و تاثیر در رشد و توسعه از اهمیت فوقالعادهای برخوردارند (رابینز1، 1387). سازمانهای آموزشی در محیطی پویا، پیچیده، پر ابهام و سنت گریز قرار دارند و دائما از محیط اطراف خود اثر میپذیرند و تغییر را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر پذیرفتهاند. با درک این مهم که تغییر جزء جدا نشدنی و ذاتی دانشگاههای هزارهی سوم شده است، قدرت سازگاری و انطباق با تحولات اخیر در عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و آموزشی افزایش مییابد. از این رو داشتن نیروی انسانی توانا و کارآمد که بنیاد ثروت ملی و داراییهای حیاتی سازمان به حساب میآیند، منافع بسیار زیادی برای دانشگاهها به دنبال خواهد داشت (ابراهیمی و مشبکی، 1391: 9). گرچه تحقق اهداف سازمان در گرو همکاری و تعامل همهی اجزای سازمان است، ولی نقش و جایگاه منابع انسانی ویژه و منحصر به فرد است (زکی، 1385: 105). همچنین متغیرهای گوناگونی در هر سطح سازمانی میتوانند پیامدها و نتایج کاری کارکنان هر سازمانی را از خود متاثر سازند که از این میان میتوان به حمایت سازمانی ادراک شده2 اشاره کرد (چو، جانسون و گوچیات3،2009). حمایت سازمانی ادراک شده در برانگیخته کردن کارکنان تاثیر دارد و انتظارات کارکنان را افزایش میدهد و به همین منظور، سازمان باید با توجه به اهداف سازمانی، پاداش بیشتری برای انجام کار پرداخت کند. در نتیجه، این امر باعث میشود تا کارکنان با توجه به اهداف سازمانی و به واسطه حضور و فعالیت بیشتر، عملکرد خود را افزایش دهند(اردوگان و اندرس4، 2007) و ترک شغلشان کاهش مییابد(لی یو، هنگ-یو و فولی5،2006). از سوی دیگر اعتماد سازماني موجب تسهيل ارتباطات باز در سازمان، تسهيم
اطلاعات، رضايت شغلي، تعهد سازماني و افزايش عملكرد ميشود. ييلماز و اتالي6 (2009)، نيز بيان كردهاند كه اعتماد سازماني تأثير مثبتي بر تعهد سازماني و رفتارهاي شهروندي سازماني، و همچنين بهبود ارتباطات اجتماعي دارد. علاوه بر اين، بر طبق گفته الونن7(2005)، اعتماد سازماني بر همكاري، ارتباطات
