
گری فیلم، تصویر ادراکشده از مقصد، انگیزه گردشگری، استان آذربایجان شرقی
فصل اول 1
مقدمه 2
1-1- تعریف موضوع و بیان مسئله 3
1-2- اهمیت و ضرورت موضوع 5
1-3- اهداف تحقیق 7
1-4- سؤالات تحقیق 7
1-5- جامعه و نمونه آماری تحقیق 8
1-6- قلمرو تحقیق 8
1-6-1- قلمرو موضوعی تحقیق 8
1-6-2- قلمرو زمانی تحقیق 9
1-6-3- قلمرو مکانی تحقیق 9
1-7- تعاریف واژگان تخصصی تحقیق 9
1-8- ساختار فصل های پایاننامه 10
فصل دوم 12
مقدمه 13
2-1- رسانه 14
2-1-1- وظیفه رسانه 15
2-1-2- اهمیت رسانه در گردشگری 16
2-1-3- اهمیت فیلم و سینما در گردشگری 18
2-1-4- ویژگی های اصلی فیلم ترغیبکنندهی گردشگری 19
2-2- رفتار مصرف کننده 20
2-3- تصویر مقصد 21
2-3-1- نقش تصویر مقصد در رفتار گردشگران 23
2-3-2- تصویر شناختی و تصویر عاطفی 23
2-3-3- تصویر مقصد نامطلوب 25
2-3-4- مدیریت تصویر 26
2-3-5- فرآیند مدیریت تصویر 28
2-3-6- شکل گیری تصویر مقصد 29
2-3-6-1- مدل شکل گیری تصویر مقصد بالگلو و مک کلیری 30
2-3-6-2- مدل شکل گیری تصویر مقصد بیرلی و مارتین 31
2-3-7- عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری تصویر 33
2-3-8-ابعاد تصویر ادراکشده ی مورد استفاده در این تحقیق 35
2-3-9- تأثیر فیلم در تصویر مقصد 36
2-3-10- مشارکت ستارگان سینما بر تصویر مقصد 37
2-4- جایگذاری مقصد در فیلم 38
2-4-1- مزایای جایگذاری مقصد در فیلم 39
2-5- انگیزه گردشگری 41
2-5-1- سلسلهمراتب مازلو 41
2-5-2- عوامل کششی و رانشیِ دان 42
2-5-3- نظریه کرامتون 43
2-5-4- دیگر نظریات انگیزش 44
2-6- انگیزه گردشگر فیلم 46
2-6-1 عوامل کششی انگیزش در گردشگری فیلم 48
2-6-1-1- مکان به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم 49
2-6-1-2- شخصیت ها به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم 50
2-6-1-3- ویژگی های نمایشی به عنوان انگیزه کششی در گردشگری فیلم 51
2-6-2- عوامل رانشی در گردشگر فیلم 51
2-6-2-1- نوجویی به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم 52
2-6-2-2- اعتبار به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم 53
2-6-2-3- شخصیسازی به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم 53
2-6-2-4- هم ذات پنداری به عنوان انگیزه رانشی در گردشگری فیلم 54
2-7- مشکل تعیین علل انگیزش 55
2-8- گردشگری فیلم 56
2-8-1- اشکال مختلف گردشگری فیلم 57
2-8-2- چارچوب مفهومی گردشگری فیلم 58
2-8-3- گردشگر فیلم 60
2-8-4- اثرات گردشگری فیلم 61
2-8-5- نمونه های عملیاتی شده گردشگری فیلم 62
2-8-6- گردشگری فیلم در ایران 64
2-8-7- زمینه های مطالعات انجامشده در گردشگری فیلم 66
2-9- پیشینه تحقیق گردشگری فیلم 67
2-9-1- پیشینه تحقیق در ایران 67
2-9-2- پیشینه تحقیق در خارج از ایران 69
2-10- چارچوب نظری 72
جمع بندی 73
فصل سوم 74
مقدمه 75
3-1- روش تحقیق 75
3-2- جامعه ی آماری تحقیق 76
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری 76
3-4- روش و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها 77
3-5- ابزار سنجش 77
3-5-1- پرسشنامه 77
3-6- آزمون ابزار (پرسشنامه) 80
3-6-1- آزمون روایی (اعتبار) پرسشنامه 80
3-6-2- آزمون پایایی پرسشنامه 81
3-7- روشهای تجزیهوتحلیل آماری 82
3-8- موردمطالعه 82
3-8-1- موقعیت جغرافیایی 82
3-8-2- استان آذربایجان شرقی از دید آمار 83
3-8-2- بررسی جاذبه ها و تسهیلات گردشگری آذربایجان شرقی 85
3-8-2-1- جاذبه های طبيعی 85
3-8-2-2- جاذبه های انسانی 87
جمعبندی 89
فصل چهارم 90
مقدمه 91
4-1- آمار توصیفی 91
4-1-1- جنسیت گردشگران 92
4-1-2- سن گردشگران 92
4-1-3- مدرک تحصیلی گردشگران 93
4-1-4- نوع منبع اطلاعاتی گردشگران 93
4-1-5- وضعیت تأهل پاسخدهندگان 94
4-1-6- نوع فیلم موردعلاقه گردشگران 95
4-1-7- انگیزه کلی گردشگران 96
4-1-8- تأثیر سریال شهریار/تبریز در مه در تصویر ادراکشده و انگیزهی سفر گردشگران 96
4-1-9- باور گردشگران نسبت به تأثیر فیلم در انگیزش گردشگران نسبت به سفر 97
4-2- آمار استنباطی 97
4-2-1- آزمون نرمال بودن متغیرهای پژوهش 98
4-2-2- بررسی مدل های اندازه گیری متغیرهای پژوهش 99
4-2-2-1- شاخص کفایت حجم نمونه در متغیرهای گردشگری فیلم، منابع طبیعی، زیرساختهای عمومی، زیرساختهای گردشگری، محیط طبیعی و انگیزه گردشگر فیلم 99
4-2-2-2- تحلیل عاملی تأییدی 101
4-2-2-2-1- تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول متغیر گردشگری فیلم 102
4-2-2-2-2- تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول متغیر تصویر مقصد 104
4-2-2-2-3- تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول متغیر انگیزه گردشگر فیلم 106
4-2-3- وضعیت متغیرهای پژوهش 108
4-2-4- همبستگی متغیرهای پژوهش 110
4-2-5- آزمون فرضیات پژوهش 110
جمعبندی 114
فصل پنجم 116
مقدمه 117
5-1- جمعبندی یافته های تحقیق 117
5-1-1- جمعیت شناختی 117
5-1-2- نوع منبع اطلاعاتی گردشگران 118
5-1-3- نوع فیلم مورد علاقه گردشگران 118
5-1-4- انگیزه کلی گردشگران 119
5-1-5- تأثیر سریال شهریار/تبریز در مه در تصویر ادراکشده و انگیزه ی سفر گردشگران 119
5-1-6- باور گردشگران نسبت به تأثیر فیلم در انگیزش نسبت به سفر 120
5-2- بررسی سؤالات تحقیق 121
5-2-1- معناداری تأثیر گردشگری فیلم بر انگیزه گردشگران 121
5-2-2- معناداری تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراکشده از مقصد 121
5-2-3- معناداری تأثیر تصویر ادراکشده بر انگیزه گردشگران 121
5-2-4- معناداری تأثیر گردشگری فیلم و تصویر ادراکشده بر انگیزه گردشگران 122
5-3- بحث و نتیجه گیری 123
5-4- پیشنهادات 125
5-5- محدودیت های پژوهش 126
منابع 127
ضمائم و پیوست ها 138
پیوست 1: پرسشنامه 138
پیوست 2: 141
فهرست جدول
3-1-گویههای پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………….79
3-2-آزمون پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………….82
4-1-توزیع فراوانی گردشگران بر اساس جنسیت…………………………………………………………………………..93
4-2- توزیع فراوانی گردشگران بر اساس سن…………………………………………………………………………………93
4-3- توزیع فراوانی گردشگران بر اساس مدرک تحصیلی……………………………………………………………..94
4-4- توزیع فراوانی اطلاعات گردشگران بر اساس منابع اطلاعاتی………………………………………………..95
4-5- توزیع فراوانی گردشگران بر اساس وضعیت تأهل…………………………………………………………………95
4-6- توزیع فراوانی گردشگران بر اساس نوع فیلم موردعلاقه………………………………………………………..96
4-7-میانگین انگیزه کلی گردشگران………………………………………………………………………………………………97
4-8-میانگین تأثیر سریال شهریار/تبریز در مه در تصویر ادراکشده و انگیزه سفر گردشگران…….97
4-9-توزیع فراوانی آرای گردشگران نسبت به تأثیر تماشای فیلم در انگیزش گردشگران…………….98
4-10- آزمون شاپیر و ویلکز……………………………………………………………………………………………………………99
4-11- آزمون KMO و بارتلت متغیرهای گردشگری فیلم، منابع طبیعی ، زیرساختهای عمومی، زیرساختهای گردشگری و محیط طبیعی و انگیزه گردشگر فیلم…………………………………………….102
4-12- نتایج آزمون میانگین یک جامعه برای متغیرهای پژوهش……………………………………………..110
4-13- میانگین،انحراف استاندار، همبستگی بین متغیرهای پژوهش………………………………………….111
4-14-میزان پیشبینی انگیزه گردشگر فیلم بر اساس گردشگری فیلم……………………………………..114
4-15-میزان پیشبینی ابعاد تصویر ذهنی بر اساس گردشگری فیلم…………………………………………114
4-16-میزان پیشبینی ابعاد انگیزه گردشگر بر اساس تصویر ذهنی………………………………………….114
4-17-میزان پیشبینی انگیزه گردشگر فیلم بر اساس ابعاد تصویر ذهنی و گردشگری فیلم … 114
فهرست شکل
-1-2مدل یکپارچه تصویر مقصد گردشگری بر رضایت و تصمیمات رفتاری………………………………….23
2-2-فرایند مدیریت تصویر……………………………………………………………………………………………………………..30
2-3–مدل شکلگیری تصویر مقصد بالگلو و مک کلیری……………………………………………………………..32
2-4-مدل شکلگیری تصویر مقصد بیرلی و مارتین………………………………………………………………………33
2-5-عوامل تأثیرگذار بر شکلگیری تصویر گردشگران از مقصد……………………………………………………35
2-6-ابعاد و ویژگیهای مؤثر بر تصویر ادراکی………………………………………………………………………………..36
2-7-گونه شناسی عوامل انگیزشی………………………………………………………………………………………………….45
2-8-نقش فیلم بهعنوان یک عامل مؤثر در انگیزش سفر به مقصد……………………………………………….49
2-9-انگیزه کششی و رانشی در گردشگری فیلم…………………………………………………………………………….56
2-10-چارچوب مفهومی گردشگری فیلم……………………………………………………………………………………….60
2-11-گردشگری فیلم و انواع دیگر گردشگری………………………………………………………………………………62
2-12-چارچوب نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………………74
3-1-نقشه تقسیمات استان آذربایجان شرقی به تفکیک شهرستان در سال 1390……………………..85
4-1-مدل اول اندازهگیری گردشگری فیلم در حالت تخمین استاندارد………………………………………103
4-2- اعداد معناداری ضرایب مدل اندازهگیری گردشگری فیلم………………………………………………….104
4-3- مدل اول اندازهگیری تصویر مقصد در حالت تخمین استاندارد…………………………………………105
4-4- اعداد معناداری ضرایب مدل اندازهگیری تصویر مقصد………………………………………………………106
4-5- مدل اول اندازهگیری انگیزه گردشگری فیلم در حالت تخمین استاندارد………………………….108
4-6- اعداد معناداری ضرایب مدل اندازهگیری انگیزه گردشگری فیلم……………………………………….109
4-7-مدل عملیاتی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..115
5-1- مدل عملیاتی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………123
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
گردشگری فعالیتی است که غیر از مزایای اقتصادی و اشتغالزایی، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد. با توسعهی گردشگری میتوان باعث افزایش سطح رفاه زندگی اجتماعات بومی شد، اما جذب گردشگر نیازمند مکانیزمهای مختلفی است
