
شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینان برتر استان هرمزگان
(با استفاه از تکنیک های MADM )
چکیده
این پژوهش یک تحقیق مساله مدار کاربردی است ودر صدد شناسایی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینان در صنایع تولیدی استان هرمزگان میباشد که میتواند برای متولیان کارآفرینی و صنعت در امر برنامه ریزی و قانون گذاری راه گشا باشد .
کارآفرینی بعنوان یک پدیده ی نوین در اقتصاد نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است. می توان گفت کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروز دارای نقش کلیدی است . بنابر این شناسایی عوامل موفقیت کارآفرینان و تسهیل روند کارآفرینی امری ضروری است .
هدف کلی از انجام این تحقیق فراهم نمودن بسترهای لازم برای تسریع روند رشد کارآفرینی در ایجاد و توسعه ی واحدهای صنعتی ودر نتیجه کمک به رشد اقتصادی استان می باشد . البته اهداف فرعی دیگری مانند : افزایش اشتغالزایی ، کمک به ایجاد محیطی پویا برای رشد کارآفرینان ، توسعه ی واحدهای صنعتی و ارائه ی راهکارهای عملی برای کارآفرینان جهت توسعه ی این عوامل مد نظر قرار گرفته است.
در این پژوهش ، کارآفرینان منتخب صنایع تولیدی استان هرمزگان در جشنواره کار آفرینان بر تر سال 87 ، جامعه آماری ما را تشکیل می دهند .
روش کلی این تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی است که با توجه به اهداف پژوهش و ماهیت تحقیق ، مناسبترین روش برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز ، استفاده از پرسشنامه است . نحوه ی جمع آوری داده ها ، کتابخانه ای – میدانی است . به منظورتجزیه وتحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه ، از تحلیل عاملی ، آمارتوصیفی و آمار استنباطی به فرا خور هر یک از بخش های پرسشنامه استفاده شده است . برای بررسی فرضیات تحقیق از آزمون فرض آماری با کمک نرم افزارSPSS 15 استفاده شده است .
در این پژوهش ، شش دسته ار عوامل فرهنگی- اجتماعی ، اداری ، قانونی وحقوقی ، اقتصادی ، تکنولوژیکی و فنی وشخصیتی مورد بررسی قرار گرفته اند . ودر آزمون میانگین این جامعه ، نتایج حاصله بیانگر این است که هر شش دسته عوامل ، تاثیر گذار می باشند . اما نتایج بدست آمده از تحلیل واریانس حاکی از آن است که میان میزان تاثیر این شش دسته عوامل تفاوت معنا داری وجود دارد . نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد ، از دیدگاه کار آفرینان برتر استان هرمزگان ، عوامل اقتصادی دارای بیشترین تاثیربر موفقیت کارآفرینان و پس از آن به ترتیب عوامل : تکنولوژیکی وفنی ، اداری ، فرهنگی – اجتماعی ، شخصیتی و در نهایت عوامل قانونی وحقوقی بر موفقیت کارآفرینان تاثیر گذار می باشند.
(كليد واژه: كارآفريني، كارآفرينان برتر، MADM , Topsis , AHP)
فهرست مطالب
فصل اول 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسأله تحقیق 2
1-3- ضرورت و اهمیت انجام پژوهش 4
1-4- اهداف تحقیق 4
1-5- کاربرد نتايج تحقيق 5
1-6- سئوالات پژوهشي 5
1-6-1- قلمرو موضوعی 5
1-6-2- قلمرو زمانی 5
1-6-3- قلمرو مکانی 5
1-7- نوع تحقیق 6
1-8- روش تحقیق 6
1-9- جامعه آماری 6
1-10- روش گردآوری دادهها 6
1-11- روشها و ابزارهای مورد استفاده در تحقیق 7
1-12- جمعبندی 7
فصل دوم 8
2-1- مقدمه 9
2-2- كارآفريني و روند پیدایش آن 10
2-3- تعاریفی از کارآفرینی 10
2-3- تعاريفی از كارآفرين 11
2-4- ويژگيها و مشخصات كارآفرينان 13
2-5- عناصر تشکیل دهنده كارآفريني 16
2-6- عوامل تأثيرگذار در شناسايي فرصتهای کارآفرینانه 17
2-7- مدل شناسايي فرصت کارآفرینانه آنتوني اولويك 19
2-7- مدل ها و الگوهاي كارآفريني 21
2-7-1- مدلهاي محتوايي 21
2-7-2- مدل هاي فرايندي 21
2-7-2-1- مدل هاي فرايند رويدادي 21
2-7-2-2- مدل هاي فرايند چند بعدي 26
2-8- انواع كارآفريني 32
2-8-1- در قالب افراد مستقل و غيروابسته به سازمان(كارآفرينان شخصي كارآفريني مستقل) 32
2-8-2- در قالب كاركنان سازمان (كارآفرينان سازماني – كارآفريني درون سازماني) 32
2-8-3- در قالب سازمان (سازمان كارآفرين – كارآفريني سازماني) 32
2-9- عوامل و شاخصهای موثر بر موفقيت کارآفرينان 33
2-9-1- ويژگيهاي شخصيتي 34
2-9-2- عوامل جمعيتي 37
2-9-3- عوامل محيطي 37
2-10- چشماندازهاي جديد در عوامل موفقيت کارآفريني 39
2-10-1- مذهب 39
2-10-2- شانس و سرنوشت 39
2-10-3- ارزش تصويري، ارزش زندگي و فلسفه زندگي 39
2-11- تجارب كارآفريني در كشورهاي منتخب 49
2-11-1- آلمان 51
2-11-1-1- موانع آموزش 51
2-11-1-2- هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي 52
2-11-2 – هلند 52
2-11-2-1- محدوديت هاي ساختار بازار 52
2-11-2-2- قوانين و خدمات كسب و كار دولتي 52
2-11-3- اتريش 53
2-11-3-1- مشكلات كارآفريني در اتريش 53
2-11-4- سوئد 53
2-11-4-1- موانع عمده گسترش كارآفريني در سوئد 53
2-11-5- موانع و محدوديت هاي توسعه كارآفريني در كانادا 56
2-11-5-1- نگرش هاي كارآفرينانه 56
2-11-5-2- بازارهاي سرمايه 56
2-11-5-3- ساز و كارهاي حمايتي 56
2-11-6- فنلاند 57
2-11-7- اسلووني 57
2-11-8- تحقيقي ديگر در اروپا 58
2-11-9- چين 58
2-11-9-1- موانع محيطي 58
2-11-9-2- مشكلات دسترسي به منابع 58
2-11-9-3- موانع اجتماعي 59
2-11-10- قزاقستان 59
2-11-11- مشكلات كارآفرينان در اندونزي 60
2-11-12- محدوديت هاي توسعه صنايع كوچك در بنگلادش 60
2-11-13- سنگاپور 61
2-12- مطالعات انجام شده در ايران 61
2-13- جمعبندی 68
فصل سوم 69
3-1- مقدمه 70
3-2- روش تحقیق 70
3-3- جامعه آماری 72
3-4- نمونه آماری 72
3-5- روش گردآوری دادهها 73
3-6- ساختار پرسشنامه تحقیق 74
3-7- روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها 75
3-7-1- روایی پرسشنامه 75
3-7-2- پایایی پرسشنامه 75
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها 76
3-8-1- تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM). 76
3-8-2- ارزیابی و بررسی مدلهای MADM 77
3-9- معرفی تکنیک TOPSIS 78
3-10- معرفی تکنیک AHP 80
3-10-1- مراحل فرايند تحليل سلسله مراتبي 82
3-10-2 – ترسيم و تشريح درخت سلسله مراتبي 82
3-10-3- تعيين معيارها، زير معيارها و جايگزينها 83
3- 10- 3-1- كشف، شناسايي و دسته بندي معيارها، زير معيارها و جايگزينها 83
3 – 10-3-2- استاندارد كردن معيارها، زير معيارها و جايگزينها 83
3-10-3-3 – محاسبه اعتبار معيارها، زيرمعيارها و جايگزينها 85
3-10-3-4- جدول معيارها، زيرمعيارها و جايگزينهاي نهايي و استاندارد شده 85
3-11- جمعبندی 85
فصل چهارم 86
4-1- مقدمه 87
4-2- متغيرهاي توصيفي جمعیتشناختی پاسخدهندگان 87
4-3- تجزيه و تحليل دادهها 90
4-3-1- آزمون قابليت اعتماد پرسشنامه و تحليل آماري دادههاي تحقيق 90
4-3-2- آزمون فرضيات پژوهش 92
4-3-2-1- فرضيه اول: عوامل فرهنگي- اجتماعي بر موفقيت کارآفرينان موثر ميباشند. 93
4-3-2-2- فرضيه دوم: عوامل اداري بر موفقيت کارآفرينان موثر ميباشند. 95
4-3-2-3- فرضيه سوم: عوامل قانونی و حقوقی بر موفقيت کارآفرينان موثر ميباشند. 96
4-3-2-4- فرضيه چهارم: عوامل اقتصادی بر موفقيت کارآفرينان موثر ميباشند. 97
4-3-2-5- فرضيه پنجم: عوامل تکنولوژيکي و فني بر موفقيت کارآفرينان موثر ميباشند. 98
4-3-2-6- فرضيه ششم: عوامل شخصیتی بر موفقيت کارآفرينان موثر ميباشند. 99
4-3-2-7- فرضيه هفتم: ميان تاثير دسته عوامل فوق بر موفقيت کارآفرينان، اختلاف معناداري وجود ندارد. 100
4-4- رتبه بندي و تعیین درجه اهمیت عوامل و مؤلفههای عوامل موثر بر موفقيت کارآفرينان با روشهاي MCDM 102
4-4-1- اولویتبندی عوامل شش گانه مؤثر بر موفقیت کارآفرینان با استفاده از تکنیک AHP 102
4-4-2- اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر موفقیت کارآفرینان با استفاده از تکنیک TOPSIS 104
4-5- جمعبندي 107
فصل پنجم 108
5-1- مقدمه 109
5-2- نتايج کلی پردازش دادههاي پرسشنامه 109
5-3- راهکارهاي ارائه شده جهت ارتقاء کارآفريني توسط کارآفرينان منتخب 113
5-4- پيشنهادهايي براي تحقيقات آينده 113
5-5- جمع بندي نهايي 114
منابع: 115
منابع و مآخذ فارسي: 115
منابع و مآخذ انگليسي: 116
فهرست اشکال
شكل 2-1: فرآيند شكل گيري فرآيند كارآفريني از ديدگاه شاپيرو …………………………………………………………………………………….. 22
شكل 2-2: معادله كارآفريني از ديدگاه فري ……………………………………………………………………………………………………………………………..25
شكل 2-3: فرايند كارآفريني از ديدگاه فري ………………………………………………………………………………………………………………………….. 25
شكل 2-4: فرايند شكل گيري رويداد كارآفرينانه از ديدگاه باي گريو ……………………………………………………………………………………..26
شكل 2-5: نمودار كارآفريني جفري ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 27
شكل 2-6: متغيرهاي ايجاد شركت نوپا از ديدگاه گارتنر ………………………………………………………………………………………………………. 28
شكل 2-7: مدل فرايندي استيونسون و ديگران ……………………………………………………………………………………………………………………. 29
شكل 2-8: تأثير شخص و وضعيت در كارآفريني ………………………………………………………………………………………………………………… 31
شكل 2-9: عناصر اصلي در ايجاد يك شركت نوپا از نگاه نياوالي1 و فوگل2 ………………………………………………………………………… 32
شكل 2-10: انواع كارآفريني و كارآفرينان ……………………………………………………………………………………………………………………………… 34
شكل 2-11: مدل موفقيت کارآفريني ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 49
شكل 2-12: چهارچوب نظري تحقيق ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 67
شکل2-13: الگوي توسعه کارآفريني زنان ……………………………………………………………………………………………………………………………. 69
شکل 3-1: انواع مدل های تصمیم گیری در روش MADM ………………………………………………………………………………………………. 80
فهرست جداول
جدول 2-1: تحقيقات انجام شده در خصوص ويژگي هاي كارآفرينان ……………………………………………………………………………… 14
جدول 2-2: عناصر كارآفريني از ديدگاه استيونسون ………………………………………………………………………………………………………… 30
جدول2-3: پيشينه تحقيق در زمينه رابطه بين ويژگيهاي شخصي و عوامل موفقيت کارآفرينان ………………………………………….. 37
جدول 2-4: پيشينه تحقيق در زمينه رابطه بين عوامل جمعيتي و فاکتورهاي موفقيت کارآفرينان ………………………………………………… 38
جدول 2-5: پيشينه پژوهش در زمينه ارتباط عوامل محيطي و فاکتورهاي
