
2- دكتر دكتر عباس قلتاش استاد داور داخلي
3- دكتر سيروس سروقد استاد داور خارجي
مراتب فوق مورد تاييد است. مدير / معاونت پژوهشي
مهر و امضاء
شکر شایان از ایزد منان که توفيق را رفیق راهم ساخت تا این تحقیق را به اتمام برسانم. از استاد فاضل و دانشمندم جناب آقای دکتر احمد رضا اوجی نژاد به عنوان استاد راهنما که همواره نگارنده را مورد لطف و محبت خود قرار دادند کمال تشکر و قدردانی را دارم.
تقـديم بـه :
مادر و پدر عزیزم که در رشد و اعتلای من از هیچ زحمتی فروگذار نبودند.
و به همسر عزیزم که همواره استوارترین تکیه گاه زندگی ام بوده اند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده…………………………………………………………………………………………………………………………………1
فصل اول:كليات تحقيق
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………3
بيان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………..4
ضرورت و اهميت پژوهش …………………………………………………………………………………………………..8
اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………10
اهدف برجسته پژوهش………………………………………………………………………………………………………..10
فرضيه هاي پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………10
تعاريف مفهومي و عملياتي متغيرها……………………………………………………………………………………… 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………14
مفهوم اضطراب…………………………………………………………………………………………………………………..14
انواع اضطراب …………………………………………………………………………………………………………………..15
دلایل بروز اضطراب……………………………………………………………………………………………………………18
اضطراب امتحان………………………………………………………………………………………………………………….19
نقش اضطراب در كاهش توانایی فرد……………………………………………………………………………………..21
مطالعات اضطراب آزمون……………………………………………………………………………………………………..21
رویکردهای مقابله با اضطراب امتحان…………………………………………………………………………………….23
عملکرد تحصیلی………………………………………………………………………………………………………………..23
عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی…………………………………………………………………………………………..24
پیشرفت تحصیلی: ……………………………………………………………………………………………………………..27
عوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي………………………………………………………………………………………….27
انگیزه پیشرفت…………………………………………………………………………………………………………………..33
تعریف انگیزش و انگیزه……………………………………………………………………………………………………..33
انگیزه پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………………………………………………34
رویکردهای مختلف انگیزشی……………………………………………………………………………………………….35
رویکرد اجتماعی – فرهنگی………………………………………………………………………………………………..36
رویکرد انتظار ضرب در ارزش…………………………………………………………………………………………….36
انگیزش و نیاز……………………………………………………………………………………………………………………36
نظریه انگیزش پیشرفت……………………………………………………………………………………………………..37
نتایج پژوهش های مربوط به رابطه بین انگیزش و یادگیری……………………………………………………..37
فنون ایجاد انگیزش در یادگیرندگان………………………………………………………………………………………38
طراحی انگیزه ای آموزش……………………………………………………………………………………………………38
منشا انگيزه پيشرفت ……………………………………………………………………….. ………………………………..39
الگوي اتكينسون……………………………………………………………………………………. ………………………….41
نظريه مك كلند…………………………………………………………………………………….. ………………………….42
انگيزه پيشرفت و ويژگي هاي افراد با انگيزه پيشرفت بالا………………………….. …………………………..43
آموزش انگيزش پيشرفت……………………………………………………………………………………………………46
پيشينه تحقيقات………………………………………………………………………………………………………………….48
پیشینه داخلی تحقیقات………………………………………………………………………………………………………..48
پیشینه خارجی تحقیقات………………………………………………………………………………………………………50
جمع بندي…………………………………………………………………………………………………………………………51
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
روش تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………. 54
جامعه تحقيق…………………………………………………………………………………………………………………….54
نمونه تحقيق و روش نمونهگيري………………………………………………………………………………………….54
اطلاعات جمعیت شناختی نمونه: …………………………………………………………………………………………54
ابزار گرد آوري اطلاعات……………………………………………………………………………………………………..56
پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون……………………………………………………………………………………..56
– پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس……………………………………………………………………………………57
پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور………………………………………………………………………………….59
روش تجزيه و تحليل اطلاعات…………………………………………………………………………………………….61
ملاحظات اخلاقي……………………………………………………………………………………………………………… 61
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
داده های توصیفی متغیر ها…………………………………………………………………………………………………..64
بررسی استنباطی و آزمودن فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………..65
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………73
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….74
فرضيه اصلي………………………………………………………………………………………………………………………74
فرضيه فرعي اول………………………………………………………………………………………………………………..76
فرضيه فرعي دوم………………………………………………………………………………………………………………..78
فرضيه فرعي سوم……………………………………………………………………………………………………………….80
فرضيه فرعي چهارم…………………………………………………………………………………………………………….82
محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………..84
پیشنهاد های کاربردی………………………………………………………………………………………………………….84
پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………..84
فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………..86
فهرست منابع
