
31
2-2-2-3-2- برون گرایی (E) 32
2-2-2-3-3- مسئولیت پذیری یا وجدانی بودن (C) 33
2-2-2-3-4- باز بودن به تجربه (O) 33
2-2-2-3-5- توافق (A) 35
2-2-3-کمال گرایی 35
2-2-3-1- ویژگی های افراد کمال گرا 36
2-2-3-2- ابعاد کمال گرایی 38
2-2-3-2-1-کمال گرایی سازگارانه (بهنجار) و ناسازگارانه (نابهنجار) 38
2-2-3-2-2-کمال گرایی فعال و منفعل 39
2-2-3-2-3- کمال گرایی سالم و ناسالم 40
2-2-3-2-4- ابعاد سه گانه کمال گرایی 40
2-2-3-2-5- ابعاد شش گانه کمال گرایی 41
2-2-3-2-6- جمع بندی 42
2-2-3-3- دیدگاه های نظری مربوط به کمال گرایی 43
2-2-3-3-1- نظریه فروید 43
2-2-3-3-2- نظریه هورنای 44
2-2-3-3-3- نظریه آدلر 45
2-2-3-3-4- نظریه راجرز 45
2-2-3-3-5- نظریه الیس 46
2-2-3-3-6- نظریه بندورا 47
2-2-3-4- سبب شناسی کمال گرایی 48
2-2-3-4-1- عوامل مربوط به والدینر 48
2-2-3-4-1-1- سبک فرزند پروری 48
2-2-3-4-1-2- کمال گرایی والدین 51
2-2-3-4-1-3- سبک دلبستگی 52
2-2-3-4-2- عوامل فردی 54
2-2-3-4-2-1- ارزیابی های غیرمنطقی 54
2-2-3-4-2-2- تحریف های شناختی 55
2-2-3-4-3- عوامل بیولوژیکی 56
2-2-3-5- مدل تحولی کمال گرایی 57
2-2-4- خودکارآمدی 58
2-2-4-1- ماهیت خودکارآمدی 60
2-2-4-2- مؤلفه های خودکارآمدی 61
2-2-4-3- فرایندهای واسطه ای خودکارآمدی 61
2-2-4-3-1- فرایندهای شناختی 61
2-2-4-3-2- فرایندهای انگیزشی 62
2-2-4-3-3- فرایند های عاطفی 62
2-2-4-3-4- فرایندهای انتخابی 63
2-2-4-4- جنبه های مختلف تأثیر باورهای خودکارآمدی بر عملکرد انسان 63
2-2-4-4-1- رفتار انتخابی 63
2-2-4-4-2- مقدار تلاش و پشتکار 63
2-2-4-4-3- الگوهای فکری و واکنش های هیجانی 64
2-3- پژوهش های انجام یافته 64
2-3-1- اضطراب اجتماعی 64
2-3-2- اضطراب اجتماعی و صفات شخصیتی 66
2-3-3- اضطراب اجتماعی و ابعاد کمال گرایی 67
2-3-4- اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی 71
2-4- خلاصه فصل دوم 74
فصل سوم : روش پژوهش
3-1- مقدمه 77
3-2- روش پژوهش 77
3-3- جامعه آماری 77
3-4- گروه نمونه، حجم گروه نمونه و روش نمونه گیری 77
3-5- ابزار پژوهش 78
3-5-1- مقیاس اضطراب اجتماعی(SPIN) 78
3-5-2- پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو(NEO-FFI) 79
3-5-3- سیاهه کمالگرایی هیل 80
3-5-4- مقیاس خودکارآمدی عمومی 82
3-6- روش اجرای پژوهش 83
3-7- روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها 83
فصل چهارم : یافته های پژوهش
4-1- مقدمه 85
4-2- داده های توصیفی 85
4-3- یافته های استنباطی 93
4-3- یافته های جانبی 106
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه 126
5-2- بحث و نتیجه گیری 126
5-3-محدودیت های پژوهش 138
5-4-پیشنهادات اجرایی 138
5-5- پیشنهادات پژوهشی 139
منابع فارسی 141
منابع انگلیسی 147
ضمایم 159
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول3-1 تعداد گروه نمونه به تفکیک دانشکده ها 78
جدول 3-2 شیوه نمره گذاری پرسشنامه شخصیت نئو 79
جدول 3-3 عوامل و مواد مربوط به آنها در نسخه فارسی سیاهه کمالگرایی هیل و همکاران (2004) 81
جدول 3-4 ضریب آلفای کرونباخ کل سیاهه کمالگرایی هیل و همکاران و هریک از عوامل آن 82
جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد نمرات اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر 85
جدول 4-2 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی دانشجویان 86
جدول 4-3 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی در بین دانشجویان دختر و پسر 88
جدول 4-4 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات کمال گرایی سازگارانه و کمال گرایی ناسازگارانه 89
جدول 4-5 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات کمال گرایی سازگازانه و ناسازگارانه در بین دانشجویان دختر و پسر 90
جدول 4-6: میانگین و انحراف استاندارد نمرات خودکارآمدی در بین دانشجویان 91
جدول شماره 4-7 : نتایج آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین صفت شخصیتی روان رنجورخویی و اضطراب اجتماعی 93
جدول شماره 4-8 : نتایج آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین صفت شخصیتی برون گرایی و اضطراب اجتماعی 94
جدول شماره 4-9 : نتایج آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین صفت شخصیتی بازبودن به تجربه و اضطراب اجتماعی 94
جدول شماره 4-10: نتایج آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین صفت شخصیتی مسئولیت پذیری و اضطراب اجتماعی 95
جدول شماره 4-11 : نتایج آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین صفت شخصیتی توافق و اضطراب اجتماعی 96
جدول شماره 4-12 : نتایج آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین کمال گرایی سازگارانه و اضطراب اجتماعی 96
جدول شماره 4-13 : نتایج آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین کمال گرایی نا سازگارانه و اضطراب اجتماعی 97
جدول شماره 4-14 : نتایج آزمون همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی 98
جدول 4-15 : ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش 99
جدول 4-16: نتایج تحلیل رگرسیون با روش گام به گام برای پیش بینی اضطراب اجتماعی از طریق صفات شخصیت در دانشجویان 100
جدول 4-17 : نتایج تحلیل رگرسیون با روش گام به گام برای پیش بینی اضطراب اجتماعی از طریق ابعاد کمال گرایی در بین دانشجویان 100
جدول شماره 4-18: نتایج تحلیل رگرسیون جهت پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس صفات شخصیتی، کمال گرایی و خود کارآمدی 100
جدول 4-19 : نتايج آزمون t در مورد مقايسه ميانگين نمرات اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر 102
جدول 4-20 : نتايج آزمون t در مورد مقايسه ميانگين نمرات صفات شخصیتی در بین دانشجویان دختر و پسر 103
جدول 4-21 : نتايج آزمون t در مورد مقايسه ميانگين نمرات ابعاد کمال گرایی در بین دانشجویان دختر و پسر 104
جدول 4-22 : نتايج آزمون t در مورد مقايسه ميانگين نمرات ابعاد کمال گرایی در بین دانشجویان دختر و پسر 104
جدول 4-23 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی روان رنجورخویی در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 106
جدول شماره 4-24 : نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات صفت شخصیتی روان رنجورخویی در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 107
جدول 4-25 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی برون گرایی در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 108
جدول شماره 4-26 : نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات صفت شخصیتی برون گرایی در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 109
جدول 4-27 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی توافق در بین دانشجویان 110
جدول شماره4-28: نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات صفت شخصیتی توافق در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 111
جدول 4-29 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی باز بودن به تجربه در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 111
جدول شماره 4-30: نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات صفت شخصیتی باز بودن به تجربه در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 112
جدول 4-31: میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی مسئولیت پذیری در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 113
جدول شماره 4-32 : نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات صفت مسئولیت پذیری در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 114
جدول شماره 4-33 : نتایج آزمون توکی در خصوص مقایسه زوجی میانگین نمرات مسئولیت پذیری در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 115
جدول4-34 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دختر با توجه به دانشکده ها 116
جدول شماره4-35: نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات صفت اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 117
جدول 4-36 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات کمال گرایی سازگازانه در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 118
جدول شماره 4-37: نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات کمال گرایی سازگارانه در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 119
جدول شماره 4-38 : نتایج آزمون توکی در خصوص مقایسه زوجی میانگین نمرات نمرات کمال گرایی سازگارانه در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 120
جدول 4-39 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات کمال گرایی ناسازگارانه در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 121
جدول شماره 4-40 : نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات کمال گرایی ناسازگارانه در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 122
جدول 4-41: میانگین و انحراف استاندارد نمرات خودکارآمدی در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 123
جدول شماره 4-42 : نتایج آزمون تحلیل واریانس در خصوص مقایسه تفاوت بین میانگین نمرات خودکارآمدی در بین دانشجویان به تفکیک دانشکده ها 124
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1: میانگین نمرات اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر 86
نمودار 4-2 : میانگین نمرات صفات شخصیت در بین دانشجویان 87
نمودار 4-3 :میانگین نمرات صفات شخصیت در بین دانشجویان دختر و پسر 88
نمودار4-4 : میانگین نمرات کمال گرایی سازگارانه و کمال گرایی ناسازگارانه در بین دانشجویان 89
نمودار 4-5 : میانگین نمرات کمال گرایی سازگازانه و ناسازگارانه در بین دانشجویان دختر و پسر 91
نمودار 4-6 : میانگین نمرات صفات شخصیت در بین دانشجویان دختر و پسر 92
نمودار4-7 : میانگین نمرات صفات شخصیتی روان رنجورخویی در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 107
نمودار 4-8 : میانگین نمرات صفات شخصیتی برون گرایی در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 109
نمودار 4-9 : میانگین نمرات صفات شخصیتی توافق در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 110
نمودار 4-10 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی باز بودن به تجربه در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 112
نمودار 4-11 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات صفات شخصیتی مسئولیت پذیری در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 114
نمودار 4-12 : میانگین نمرات اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان دختر با توجه به دانشکده ها 117
نمودار 4-13 : میانگین د نمرات کمال گرایی سازگازانه در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 119
نمودار4-14 : میانگین نمرات کمال گرایی ناسازگارانه در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 122
نمودار4-15 : میانگین نمرات خودکارآمدی در بین دانشجویان با توجه به دانشکده ها 123
چکیده:
اختلال اضطراب اجتماعی، با ترس و اجتناب از موقعیت های اجتماعی که فرد احساس می کند در معرض خطر ارزیابی دقیق دیگران قرار دارد، مشخص می شود. این اختلال با توجه به شیوع بالا و تداخل جدی با زندگی شخصی و اجتماعی فرد، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.اضطراب اجتماعی ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صفات شخصیتی، ابعاد کمال گرایی و خودکارآمدی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان انجام گرفته است.نمونه پژوهش شامل 322دانشجوی دختر و پسر (176 دختر و 146 پسر) بود که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از مقیاس اضطراب اجتماعی کانور(SPIN)، پرسشنامه پنج عامل شخصیتی نئو(NEO-FFI)، سیاهه کمال گرایی هیل
