
1-4 ضرورت و اهمیت تحقیق 5
1-5 اهداف تحقیق 6
1-6 فرضیه ها 6
1-7 پیش فرض های تحقیق 7
1-8 محدودیتهای تحقیق 7
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1 مقدمه 8
2-2 تمرین با وزنه چیست 9
2-3 آشنایی با اصطلاحات 9
2-4 ابزار 9
2-4-1 هالتر 9
2-4-2 لباس ورزشکار 10
2-4-3 کمربند و بند لیفت 10
2-5 معاینات پزشکی 11
2-6 ساعات تمرین 11
2-7 دفترچه تمرین 11
2-8 گرم کردن 11
2-9 تمرین صحیح 12
2-9-1 تنفس 12
2-9-2 ورزش زدگی 12
2-10 ورزش 13
2-10-1 طبقه بندی فعالیتهای ورزشی 13
2-11خصوصیات ورزش رقابتی 13
2-11-1 خصوصیات ورزشکاررقابتی 14
2-12 رشته ورزشی پاورلیفتینگ 14
2-13 نیازمندیهای جسمانی در ورزشکاران پاورلیفتینگ (وزنه برداری قدرتی) 14
2-14 ویژگیهای و قابلیت جسمانی ورزشکاران پاورلیفتینگ 15
2-15 سن ورزشی در پاورلیفتینگ (وزنه برداری قدرتی) 15
2-16 نیازمندیهای فیزیولوژیک و خستگی درپاورلیفتینگ 15
2-17 آمادگی قلبی – تنفسی در پاورلیفتینگ 16
2-18 آمادگی بی هوازی (ظرفیت بی هوازی) در پاورلیفتینگ 16
2-19 متابولیک (سوخت و ساز) در پاورلیفتینگ 16
2-20 مبانی نظری 17
2-21 آنتروپومتری 17
2-22 معرفی اندازه های آنتروپومتریک درعلوم ورزشی 17
2-22-1 ساختار بدن 18
2-22-2 اندازه بدن 19
2-22-3 ترکیب بدن 19
2-23 آمادگی جسمانی و حرکتی 20
2-24 توان عضلانی 20
2-24-1 توان 20
2-25 اجزای تشکیل دهنده آمادگی جسمانی 21
2-25-1 اجزاء آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی 21
2-26 تعريف قدرت 22
2-26-1 نسبت قدرت به وزن بدن 22
2-26-2 مهم ترين واژه های ترکیبی قدرت 24
2-27 انعطاف پذیری 26
2-28 عوامل موثر درافزايش قدرت 26
2-28-1 سطح مقطع عضله 26
2-28-2 نوع تارهاي عضلاني 26
2-28-3 نوع واحدهاي حركتي فعال 27
2-28-4 تعداد واحدهاي حركتي فعال 27
2-28-5 هم انقباضی عضلات مخالف 28
2-28-6 سن و جنسیت 28
2-29 طراحی برنامه تمرین قدرتی 28
2-29-1 اصول تمرین قدرتی 29
2-29-2 متغیرهای تمرین قدرتی 30
2-29-3 انواع تمرین های قدرتی 32
2-30 تمرین پلایومتریک 34
2-31 انواع سیستم های تمرینی در بدنسازی و پاورلیفتینگ 34
2-31-1 سیستم غریزی (سیستم پایه) 34
2-31-2 سیستم اولویت (تقدمی) 34
2-31-3 سیستم سوپر ست 34
2-31-4 سیستم تری ست 35
2-31-5 سیستم ماموت ست 35
2-31-6 سيستم تمريني پيش خستگي 35
2-31-7 ستهاي پس خستگي يا ستهاي سنگين به سبك 35
2-31-8 ستهاي افزودني 36
2-31-9 ستهای منفی 36
2-31-10 ستهاي 21 37
2-31-11 ستها و تكرارهاي زماني 37
2-31-12 ستها و تكرارهاي نيمه 38
2-31-13 ستهاي متوالي 39
2-31-14 ستهاي كمكي 39
2-32 سازگاری و پاسخ فیزیولوژیکی به تمرین قدرتی 39
2-33 تاریخچه وزنه تمرینی (بدنسازی و پاورلیفتینگ) در ایران 40
2-33-1 نگاهی به گذشته تاریخی میله هالتر و بوجود آوردن ورزش پرورش اندام 41
2-33-2 تاریخچه مختصر پاورلیفتینگ در ایران 41
2-33-3 تاریخچه آزمونهای آمادگی جسمانی در خارج از ایران 41
2-33-4 تاریخچه آزمونهای آمادگی جسمانی در داخل ایران 42
2-33-5 تحقیقات داخلی 43
2-33-6 تحقیقات خارجی 44
فصل سوم: مواد و روشها
3-1 مقدمه 46
3-2 روش وطرح تحقیق 46
3-3 جامعه آماری 46
3-4 نمونه و شیوه اندازه گیری 47
3-5 متغیر های تحقیق 47
3-6 ابزارهای گردآوری اطلاعات 47
3-7 روش جمع آوری اطلاعات 48
3-8 روش اجرای تمرین 48
3-8-1 اسکات پا (هالتر) 48
3-8-2 پرس سینه (هالتر) 49
3-9 روش آماری پژوهش 50
فصل چهارم: نتایج و بحث
4-1 توصیف آماری دادهها 51
4-2 استنباط آماری دادهها 54
4-2-1 آزمون نرمال بودن توزیع دادهها 54
4-2-2آزمون همگن بودن گروهها 55
4-2-3 آزمون فرضیهها 55
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1خلاصه تحقیق 73
5-2 نتایج تحقیق 75
5-3 بحث و بررسی در مورد یافتههای تحقیق 76
5-4 نتیجهگیری پایانی بحث 81
5-5 پیشنهادها بر اساس یافتههای تحقیق 82
5-6 پیشنهادهایی برای تحقیقهای آتی 82
فهرست منابع 84
پیوست الف ……………………………………………………………………………………………………………………………….87
چکیده انگلیسی 90
فهرست جدول ها
عنوان جدول صفحه
جدول 21. عناصر قابل سنجش در آمادگی جسمانی 21
جدول 22. تعداد تکرارهای اجرا شده در درصد معینی از یک تکرار بیشینه 31
جدول 41. تغییرات آمارههای گرایش مرکزی و پراکندگی متغیرهای سن و قد ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ گروههای تجربی (تعداد 90 نفر) 51
جدول 42. تغییرات آمارههای گرایش مرکزی و پراکندگی متغیرهای وزن و نمایه توده بدن ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ گروههای تجربی (تعداد 90 نفر) 52
جدول 43. آمارههای گرایش مرکزی و پراکندگی قدرت عضلانی ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ گروههای تجربی (تعداد 90 نفر) 52
جدول 44. تغییرات آمارههای گرایش مرکزی و پراکندگی متغیرهای وزن و نمایه توده بدن ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ گروههای تجربی (تعداد 90 نفر) 53
جدول 45. تغییرات آمارههای گرایش مرکزی و پراکندگی قدرت عضلانی ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ گروههای تجربی (تعداد 90 نفر) 53
جدول 46. آزمون کلموگروف- اسمیرنوف (1-K-S) برای متغیرهای وابسته مربوط به اندازههای نفرسنجی و قدرت عضلانی ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ گروههای تجربی (تعداد 90 نفر)، پیش از مداخله متغیرهای مستقل 54
جدول 47. آزمون همگن بودن گروهها برای متغیرهای وابسته مربوط به اندازههای نفسسنجی و قدرت عضلانی ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ گروههای تجربی (تعداد 90 نفر)، پیش از مداخله متغیرهای مستقل 55
جدول 48. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات سینهای ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه هرمی (15 نفر) 56
جدول 49. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات سینهای ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه هرمی (15 نفر) 57
جدول 410. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات پا ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه هرمی (15 نفر) 58
جدول 411. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات پا ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه هرمی (15 نفر) 59
جدول 412. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات سینهای ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه متغیر (15 نفر) 60
جدول 413. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات سینهای ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه متغیر (15 نفر) 61
جدول 414. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات پا ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه متغیر (15 نفر) 62
جدول 415. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات پا ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه متغیر (15 نفر) 63
جدول 416. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات سینهای ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه موجدار (15 نفر) 64
جدول 417. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات سینهای ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه موجدار (15 نفر) 65
جدول 418. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات پا ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه موجدار (15نفر) 67
جدول 419. مقایسه درون گروهی میانگینهای قدرت عضلات پا ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه موجدار (15 نفر) 68
جدول 420. مقایسه روشهای مختلف تمرینی در متغیر تغییرات قدرت عضلات سینهایِ ورزشکاران حرفهای و نیمه حرفهای پاورلیفتینگ 69
جدول 421. قدرت عضلات پایِ ورزشکاران حرفهای و نیمه حرفهای پاورلیفتینگ 71
فهرست نمودارها
عنوان نمودار صفحه
نمودار 4-1. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات سینهای ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه هرمی 56
نمودار4-2. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات سینهای ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه هرمی 57
نمودار 4- 3. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات پا ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه هرمی 58
نمودار 4- 4. تغییرات پیش-پس آزمون قدرت عضلانی ورزشکاران پاورلیفتینگ 59
نمودار 4-5. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات سینهای ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه متغیر 60
نمودار 4-6. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات سینهای ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه متغیر 62
نمودار 4-7. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات پا ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه متغیر 63
نمودار 4- 8. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات پا ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه متغیر 64
نمودار 4-9. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات سینهای ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه موجدار 65
نمودار 4-10. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات سینهای ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه موجدار 66
نمودار 4-11. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات پا ورزشکاران حرفهای پاورلیفتینگ شیوه موجدار 67
نمودار 4-12. اثر مداخله برنامه تمرین ورزشی بر قدرت عضلات پا ورزشکاران نیمه حرفهای پاورلیفتینگ شیوه موجدار 68
نمودار 4-13. اثر مداخله روشهای مختلف تمرینی در متغیر تغییرات قدرت عضلات پایِ ورزشکاران حرفهای و نیمه حرفهای پاورلیفتینگ 70
نمودار 4- 14. اثر مداخله روشهای مختلف تمرینی در متغیر تغییرات قدرت عضلات پایِ ورزشکاران حرفهای و نیمهحرفهای پاورلیفتینگ 72
نمودار 51. تفکیک آزمودنیها بر اساس گروه و شیوه تمرین قدرتی 74
چکیده
تحقیق حاضر به تعیین اثر و مقایسه هشت هفته تمرین به شیوه هرمی ، متغیر و موجدار بر افزایش قدرت عضلات سینه ای و پا در ورزشکاران حرفه ای و نیمه حرفه ای پاورلیفتینگ پرداخته است. آزمودنی های تحقیق دو گروه تجربی (حرفه ای و نیمه حرفه ای) به تعداد 90 نفر بوده که به صورت گروه های 45 نفره حرفه ای (سه میان گروه 15 نفری) و 45 نفره نیمه حرفه ای (سه میان گروه 15 نفری) تقسیم شده که در هر گروه 15 نفر به شیوه هرمی، 15 نفر به شیوه متغیر و 15 نفر به شیوه موجدار به تمرین پرداختند. لذا با عنایت به یافته های تحقیق می توان چنین نتیجه گیری کرد که شیوه تمرین هرمی از دو روش تمرینی متغیر و موجدار موجب افزایش قدرت بیشتری در عضلات سینه ای و پا در هر دو گروه حرفه ای و نیمه حرفه ای شده است. در مرحله بعد روش متغیر بیشترین تغییرات افزایش قدرت در عضلات سینه ای و پا را به خود اختصاص می دهد، و روش موجدار در گروه حرفه ای ها باعث افزایش قدرت در عضلات سینه ای و پا شده ولی در گروه نیمه حرفه ای ها افزایش قدرت فقط در عضلات پا قابل مشاهده بوده است.
واژه کلیدی: پاورلیفتینگ، شیوه هرمی، شیوه متغیر، شیوه موجدار
فصل اول
مقدمه
1-1 مقدمه
با توجه به اهمیت آمادگیهای بدنی (جسمانی وحرکتی) برای ورزشکاران و قهرمانان، شایــــد در زنجیره تحقیقات ورزشی درباره هیچ موضوعی تا به این حد در دنیا پژوهش نشده باشد.
در ایران نیز با توجه به محدودیتهای تحقیقات و پژوهشهای علمی و ورزشی که تقریبا منحصر به پایان نامههای تحصیلی است، حجم پژوهشهای انجام شده در زمینه آمادگیهای بدنی قابل توجه است. به طور آشکار، هدف از اجرای تمرینات: کسب آمادگیهای بدنی برای شرکت در رقابت قهرمانی، بدست آوردن سازگاریهای لازم است که بدن را در به کارگیری مهارتهای خاص تقویت آماده و ورزیده کند.
تمرین صحیح، سبب افزایش توانایی ورزشی میگردد و فرد ورزیده توانایی لازم برای انجام فعالیت ورزشی سنگین و طولانی رابدست خواهد آورد (نیکبخت و دکتر حجت ا… ، 1372).
افزایش قابلیتهای جسمانی وحرکتی که زیربنای آموزش و تکامل مهارتهای ساده و پیچیده را تشکیل می دهد، زمینه ساز پیشرفت سریع عملکرد و سهولت اجرای تکنیکها، تاکتیکها و بکارگیری مؤثر عضلات و اندامهای مختلف بدن با صرف حداقل
