منبع پایان نامه با موضوع جنس مخالف، پرخاشگری، آداب و رسوم، سن ازدواج

دانلود پایان نامه ارشد

ل شماره 36- تجربه دوستي باجنس مخالف پيش از دانشگاه
جدول شماره37- تجربه دوستي باجنس مخالف پيش از دانشگاه به تفكيك جنسيت
جدول شماره 38- داشتن دوست ازجنس مخالف نوعي كلاس است
جدول شماره39- داشتن دوست ازجنس مخالف نوعي كلاس است به تفكيك جنسيت
جدول شماره 40- علاقه به چهره هاي مشهور اولين گام درگرايش به جنس مخالف
جدول شماره 41- علاقه به چهره هاي مشهور اولين گام درگرايش به جنس مخالف
جدول شماره 42- نيازبه دوست داشتن مهمترين انگيزه گرايش به جنس مخالف
جدول شماره 43- نيازبه دوست داشتن مهمترين انگيزه گرايش به جنس مخالف
جدول شماره 44- احساس تنهايي عامل مهم گرايش به جنس مخالف
جدول شماره 45- احساس تنهايي عامل مهم گرايش به جنس مخالف
جدول شماره 46- پوشش هماهنگ به مدروزعامل عدم پذيرش همسالان
جدول شماره47-پوشش مد روز عامل عدم پذيرش همسالان به تفكيك جنسيت
جدول شماره 48- خي دوي فرضيه اول
جدول شماره 49- خي دوي فرضيه دوم
جدول شماره 50- خي دوي فرضيه سوم
جدول شماره 51- خي دوي فرضيه چهارم
جدول شماره 52- خي دوي فرضيه پنجم
جدول شماره 53- خي دوي فرضيه ششم
جدول شماره 54- خي دوي فرضيه هفتم
جدول شماره 55- خي دوي فرضيه اصلي

فهرست نمودارها :
نمودار شماره 1- جنسيت پاسخگويان ………………………………..
نمودار شماره 2- فراواني دانش آموزان به تفکيک دبيرستان ………………………………..
نمودارشماره3 – تلويزيون بهترين وسيله انتقال فرهنگ ………………………………..
نمودارشماره4 – زمان فراغت، بيشتر تلويزيون ………………………………..
نمودارشماره 5 – دوست داشتن برنامه صداوسيما نسبت به ماهواره
نمودارشماره 6- طرفدارهنرپيشه ايراني نسبت به خارجي
نمودارشماره 7 – جذابيت صداي خواننده مردنسبت به زن
نمودارشماره 8 – جذابيت بازي هنرپيشه زن نسبت به مرد
نمودارشماره 9- تاثيرمستقيم مدل مو و آرايش افرادمشهور بر نوجوانان
نمودارشماره 10 – دريافت مُدسال از چهره هاي مشهور
نمودارشماره 11- علاقه نداشتن به فوتبال
نمودارشماره 12- طرفدارتيمي كه ورزشكار موردعلاقه درآن است
نمودارشماره 13- نگهداري عكس ورزشكار مورد علاقه
نمودارشماره 14- تكه كلام نوجوانان
نمودارشماره 15 – محبوبيت افرادمعمم نسبت به هنرمندان
نمودارشماره 16- علاقه به برنامه هاي افراد معمم
نمودارشماره 17- محبوبيت چهره هاي سياسي بدلباس
نمودارشماره 18- علاقه به دوستي با هنرپيشه ياورزشكار محبوب
نمودارشماره 19- تجربه دوستي باجنس مخالف پيش از دانشگاه
نمودارشماره 20- داشتن دوست ازجنس مخالف نوعي كلاس است
نمودارشمار21 – علاقه به چهره هاي مشهور اولين گام درگرايش به جنس مخالف
نمودارشماره 22- نيازبه دوست داشتن مهمترين انگيزه گرايش به جنس مخالف
نمودارشماره 23- احساس تنهايي عامل مهم گرايش به جنس مخالف
نمودارشماره 24- پوشش هماهنگ به مدروزعامل عدم پذيرش همسالان

چکيده : ( استاد براي نوشتن چکيده خوب و مناسب راهنماييم کنيد)

فصل اول
كليات پژوهش

مقدمه :
لَقَد خَلقنَا اِلانسانَ فی اَحسنِ تَقویم ثُم رَددناهُ اَسفلَ سافِلین اِلا الَذینَ آمنوا وعَمِلوا الصالحاتِ فَلَهُم اَجرُغَیرِمَمنون. «هرآینه انسان را نیکوترین صورت مراتب وجود آفریدیم. آنگاه اورا به کيفر گناهانش به پایین ترین مراتب نازل کردیم. مگر آنان که ایمان آوردند وکارهای شایسته کردند، پس ایشان را مزدی بی پایان است». (سوره تين، آيه 3 تا 6)
به بيان قرآن کريم، انسان شگفت انگيزترین مخلوق پروردگار و والاترین نشانه قدرت خداوندي است. انسان بنابر فطرت خود در سراسر زندگی میل به محبت و دوستی دارد وهر رفیقی به مقیاس درجه دوستی ، در امور مادی و معنوی او نفوذ می کند به خصوص که اين انسان در دوره اي بنام نوجواني و جواني به سر ببرد.
دوران جواني و نوجواني از پوياترين مراحل زندگي يک فرد است. در اين دوران ، همزمان با تغييرات جسماني، تغييرات رواني و رفتاري ويژه ‌اي نيز به ‌طور طبيعي بروز مي‌كند. از جمله اين تغييرات ميتوان به تغييرات خلق و خوي ، اختلال خواب ، بروز احساسات عاطفي ، حس استقلال‌طلبي ، رشد و ظهور برخي استعدادها و خلاقيت‌ها ، حس كنجكاوي نسبت به جنس مخالف و شكل‌گيري ارزش ها و باورهاي فكري و اعتقادي اشاره کرد.
کشور ما در زمره کشورهاي جوان از نظر جمعيتي محسوب مي شود و به واسطه امور اعتقادي و آداب و رسوم برخواسته از دين و سنت ، در صدد تربيت انساني سالم چه در بعد جسمي و چه اخلاقي و معنوي است. از قديم الايام دستورات و آداب و رسومي اخلاقي، سينه به سينه منتقل شده است اما امروزه شاهد اين موضوع هستيم که بسياري از امور فرهنگي و اخلاقي کمرنگ و يا کاملا در معرض تغيير قرار گرفته اند. اگر روزگاري سن ازدواج کمتر بود ، آمار طلاق بسيار پايين و فعلي مضموم بود و … امروزه سن ازدواج بسيار بالا رفته و گاهي آمارهاي طلاق هم از آمار ازدواج فراتر مي رود.
پرداختن به تمام ابعاد اجتماعي و ارتباطي جامعه امروز ما موضوعي نيست که بتوان در يک تحقيق مختصر پيگيري و آسيب شناسي شود لذا تنها گوشه اي کوچک از اين مقوله بزرگ تحت عنوان تمايل به مُد و جنس مخالف در بين نوجوانان و دانش آموزان دبيرستاني مورد مطالعه قرار مي گيرد. چرا که بسياري از خانواده ها بدون اغراق بايد گفت که از پاسخ گويي به خواسته ها و اعمال و رفتار نوجوانان خود عاجزند . از آن بالاتر بسياري از والدين با نيازها و مقتضيات سني نوجوانان خود نه آشنا هستند و نه آگاهي براي راهنمايي دارند. در اين حالت جامعه شاهد بروز و بلکه افزايش خشونت هاي جسمي و اخلاقي مي شود. نوجواناني که نيازهايشان به درستي شناسايي و هدايت و راهنمايي نمي شود به گوشه گيري ، انزوا ، پنهان کاري و تنهايي کشيده شده و با اولين علامت دوستي چه از جنس خود و چه جنس مخالف به سمت آن کشيده مي شود. گرايشي که از نظر دين و کارشناسان علوم اجتماعي و تعليم و تربيت بسيار نيکو و مبارک است اما اگر به درستي هدايت نشود به معضلي براي فرد و بالطبع جامعه تبديل مي شود. پس ضروري است که اين موضوع را به عنوان يک موضوع خط قرمز نگاه نکرد بلکه با نگاه يک ضرورت براي سلامت ماندن جامعه و قشر جوان مورد بررسي دقيق و آکادميک قرار داد و نتايج آن را به مبادي ذيربط با حوزه نوجوانان و جوانان ارائه کرد.

طرح مسئله :
بر اساس سنت خداوندي، در طبيعت آن چه بیش از هر چیزديگر در نظام هستى جلوه مى کند وجود تغییر، تحول و نو شدن است. گذر مداوم ایام ، ماهها و فصلها، گذشت زمستان و فرا رسیدن بهار، بازتابى از وجود حرکت فراگیر و تحولات سریع در عالم طبیعت است. انسان هم که جزئي از ماهيت جهان است از این قاعده مستثنا نیست. او هم از بسیارى چیزها خسته مى شود و به چیزهاى تازه و نو رو مى آورد.
در ميان مقاطع سني ، نوجوانى و جواني سرآغاز ورود انسان به جهاني پرشور و نوخواه است و بديهي است که اصل نوخواهى، از گرایش هاى اصیل و فطرى انسان است که در اين سنين ظهور و بروز بیشترى دارد. اين گرايش فطري در واقع همان غریزه جنسی است و این نيروي مقدس و پرتوان با آغاز دوره نوجوانی بیدار می‌شود. نوجوان بر اثر اين گرايش غريزي حساسیت هايي نشان می‌دهد و در تماس با یک نفر از جنس مخالف و البته در محدوده سنی خود، در هاله‌ای از شعف و حسي تازه قرار می‌گیرد و ژاله‌های شوق و حيا بر رخسار لطیفش می‌نشیند. به تدریج هم با میل شدید از درون و فشار گروه همسالان از برون، به جنس مخالف نزدیک‌تر و با او صمیمی‌تر می‌شود.
بسياري از خانواده ها در برخورد با فرزندان خود که به سن نوجواني و جواني رسيده اند از پاسخگويي ، راهنمايي و هدايت فرزندان باز مي مانند. در جامعه امروز نمي توان و اصولا صحيح نيست که اين گرايش خدادادي و مقدس را بواسطه کم اطلاعي محکوم و محبوس کرد بلکه راهنمايي ، هدايت و روشنگري صحيح اين قشر حساس مي تواند به سلامت کل جامعه منجر شود و به عبارت ديگر اگر در جامعه اسلامي امروز ما کسی بگوید که رابطه معقول بین دو جنس به طور مطلق ممنوع است نه تنها مسلماني کم اطلاع هست بلکه بايد به سلامت عقلي وي نيز شک کرد. چرا که در دین مبین اسلام برای همه شئون بشر برنامه اي جامع وجود دارد و اين” دين مبين برای روابط بین دو جنس بشر ضوابطی را تعیین کرده است که به برخي از رهنمودها اشاره اي مي شود.
1 – برخورد بر اساس شناخت و احترام متقابل. انسانی كه برای انسانیت و شأن خود ارزش والایی قايل است روابطش را با دیگران به گونه ای تنظیم می كند كه در آن احترام متقابل و ارزش گذاری متعالی و متعامل رعایت شود. چنین برخوردی زمانی ایجاد می شود كه انسان به نیازهای روانی خود دركنار نیازهای زیستی خویش توجه داشته باشد و نوع برخورد او با دیگران، بیشتر از سطوح بالاتر نیازها نشأت گرفته باشد. این نوع برخوردِ احترام آمیز، به دور از پرخاشگری، به دور از نیات سود جویانه و اندیشه های مبتنی بر سوء استفاده انجام می گیرد.
2 – برخورد بر اساس حیا، نه شرم و خجالت . بهتر است بدانيم بين دو اصطلاح شرم و حیا تفاوت است. شرم بیشتر مترادف با خجالت كشیدن و یا كناره گیری كردن است و اصطلاحی است ناظر بر ناتوانی انسان در یك برخورد اجتماعی. فردی كه دچار شرم است، در یك موقعیت اجتماعی خاص نمی تواند رفتار مناسب و مطلوب از خود نشان دهد. اما حیا یك صفت پسندیده اخلاقی است و آن عبارت است از خویشتنداری ارادی فرد در انجام اعمالی كه خلاف قاعده و شأن شرعی و عرفی باشد”. ( حاجی سعید ، 1390 )
حیا در حقیقت نوعی توانایی است، در حالی كه شرم یا خجالت، نوعی ناتوانی به شمار می آید. انسان وقتی می باید سخنی را در مقابل جمعی بگوید، ولی خود را ناتوان از بیان آن می یابد، دچار شرم است در حالی كه وقتی انسان تمایل دارد مثلاً نسبت به بزرگتر خویش از جمله پدر، مادر، معلم و یا مربی خود رفتاری مبتنی بر بی حرمتی نشان دهد و از عهده انجام چنین كاری نیز برمی آید ولی به دلیل داشتن صفت حیا خویشتن داری كرده آن را انجام نمی دهد، نوعی توانایی و قدرت را از خود به نمایش گذاشته است. با این توصیف می باید برخورد مبتنی بر شرم و برخورد مبتنی برحیا با جنس مخالف را از یكدیگر تفكیك كنیم. برخورد مبتنی بر شرم برخوردی از روی ناتوانی است، در حالی كه برخورد مبتنی برحیا ، برخوردی خویشتندارانه و ارادی است.
البته كسانی هستند كه در مقابل جنس مخالف دچار خجالت زدگی شده و از خود شرم افراطی نشان می دهند و دسته ای دیگر انواع برخوردهای اجتماعی بین دو جنس را می سازند. پسری كه به هنگام مواجهه با جنس مخالف دست و پای خود را گم می كند و نمی تواند بر اعصاب خود مسلط شود و یا دختری كه در مواجهه با جنس مخالف توانایی برخورد صحیح كلامی را از دست می دهد و نمی تواند مطالب را به درستی و مبتنی بر تفكر بیان نماید، مصداق چنین برخوردی هستند.
“3 – برخوردی به دور از اضطراب و هیجان . این نوع برخورد به اشکال مختلف مانند عصبانیت، سرخ شدن و بالارفتن ضربان قلب، عجولانه رفتاركردن و رفتار مبتنی بر ترس و یا خوشحالی افراطی دیده می شود. هیجان كه یك حالت برانگیختگی روانی است شامل تمامی مواردی كه نام بردیم اعم از ترس، خوشحالی، عصبانیت، عجله و امثالهم… هرچندكه هیجانات اجزای لاینفك رفتار انسانی هستند ولی باید برای اتخاذ تصمیم صحیح و نشان دادن رفتار مناسب ، تحت كنترل درآیند. برخورد با جنس مخالف به شكل هیجان زده می تواند تصمیم گیری و نیز انجام اعمال صحیح فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد.
4 – برخورد به دور از پرخاش . پرخاشگری ، تمایل و یا عمل فرد است در جهت آسیب زدن به یك شیء و یا شخص دیگر. برخی از برخوردهای بین دو جنس در جامعه ما از نوع برخوردهای پرخاشگرانه است. پسری كه برای نشان دادن توجه خود به یك دختر، با موتور و یا ماشین ازكنار او به سرعت می گذرد و او را دچار ترس می كند ، نشانگر رفتارهای پرخاشگرانه است. پرخاشگری نسبت به جنس مخالف می تواند مشكلاتی را در زندگی آتی فرد

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد با موضوع کارشناسی ارشد، روان شناسی، دوره متوسطه، آموزش و پرورش Next Entries منبع پایان نامه با موضوع جنس مخالف، نوجوان و جوان، ضرب المثل، آموزش و پرورش