منبع پایان نامه ارشد درباره قانون مجازات، سیاست تقنینی، نیروهای مسلح

دانلود پایان نامه ارشد

یافتن نقاط ضعف و قوت و تبیین کاستی های موجود در زمینه شناساندن منشأ و مبنای جرم هواپیماربایی در داخل و خارج از مرز
1-4 فرضيه تحقيق

در عين حال فرضيه هايي نيز در اين پايان نامه متصور است:

1- قوانين ومقررات ايران ناظر بر جرم هواپيماربايي تا حد زيادي با مقررات و كنوانسيون هاي بين المللي انطباق دارد.
2- قوانين خاص حاكم بر جرم هواپيماربايي به طور كامل به صلاحيت قضايي و قانوني ايران نپرداخته است و در اين رابطه خلأهايي وجود داشته كه با تصويب ماده 5 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1392 خلأهاي قانوني تا حدي بر طرف گرديده است.

1-5 اهداف تحقيق

یافتن نقاط ضعف و قوت و تبیین کاستی های موجود در زمینه شناساندن منشأ و مبنای جرم هواپیماربایی در داخل و خارج از مرزها می باشد. با توجه به تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 و پرداختن به صلاحیت قانونی و قضایی در رسیدگی به جرایم موضوع قوانین خاص و نیز تعزیرات به عمل آمده در مبحث شروع به جرم، پرداختن به این موضوع از این حیث جدید می باشد.
و همچنین سعی شده، این بحث که: آیا قوانین و مقررات داخلی ناظر بر جرم هواپیماربایی با مقررات مندرج در کنوانسیون هایی که در این رابطه به تصویب رسیده انطباق دارد یا خیر. و همچنین روشن شود که آیا قوانین و مقررات داخلی ناظر به جرم هواپیماربایی، به موضوع صلاحیت قضایی و قانونی ایران پرداخته اند یا خیر. و اینکه چقدر موضوع جرم هواپیماربایی برای کشور ایران اهمیت داشته است.
هدف دیگر از این پژوهش و انتخاب این عنوان، نپرداختن و نبود چنین پژوهشی در این راستا بود.

1-6 هدف كاربردي تحقيق
هدف کاربردی این تحقیق، یافتن خلاهای موجود در معرفی جرم هواپیماربایی است که می تواند در دانشگاهها، مراکز علمی-پژوهشی و قوه قضاییه، پليس فرودگاه و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

1-7 پيشينه تحقيق
باتوجه به اينكه جرم هواپيماربايي يك جرم مخل امنيت و منافع عمومي دولت ها و ملت ها مي باشد اما تاكنون تحقيقات و مقالات زيادي در اين مورد موجود نمي باشد، همين امر برخي افراد جامعه ي حقوقي را برآن داشت تا به جنبه هاي حقوقي اين مهم بپردازند و تحقيقات و پژوهش هاي خود را در كتاب يا مقالات خود بياورند تا توانسته باشند قدمي كوچك در اين موضوع داخلي و بين المللي برداشته باشند.
البته تحقيق و پژوهش پيرامون اين موضوع با موانع و مشكلاتي نيز رو به رو است كه از جمله كمبود منابع و كتب در رابطه ي با اين قضيه و عدم همكاري برخي ارگان ها در كمك به اين موضوع از اين موانع و مشكلات مي باشد، براي مثال از جمله كتاب هايي كه در اين مورد نوشته شده و در ايران تاكنون ترجمه نشده است كتاب اسكاي جك(Sky Jack ) نوشته ي آقاي تيم ويكاري(Tim Vicary) كه انتشارات تهران اشتياق در سال 1377 آن را به چاپ رسانده و متاسفانه ترجمه ي آن در كتابخانه ي ملي ايران نيز يافت نشد.

اما منابعي كه موجود بوده و مورد استفاده بنده در اين پايان نامه واقع شده است موارد زير بوده اند:

پايان نامه دوره كارشناسي ارشد آقاي محمودرضا خاوريان رضايي كه در سال 1357-1356 آن را با عنوان جرايم هواپيمايي در دانشگاه تهران به ثبت رسانده است. در سال 1372 آقاي عباس سلمان پور نيز پايان نامه ي دوره ي كارشناسي ارشد پايان نامه خود را با همين عنوان در دانشگاه شهيدبهشتي به ثبت رساندند و تلاش هايي را براي معرفي اين جرم انجام داده اند. همچنين خانم تهمينه بهارلو در سال 1384-1383 در دانشكده حقوق واحد تهران مركزي دانشگاه آزاد پايان نامه دوره ي كارشناسي ارشد خود را با عنوان هواپيماربايي در حقوق بين الملل مورد تحقيق و پژوهش قرار دادند.
و بنده نيز به تبع اهميت اين موضوع، با توجه به وجود موانع و مشكلات موجود، براي پيشرفت علم و دانش كشورم برآن شدم كه به ادامه پژوهش ها و موضوعات اشاره شده بپردازم و پايان نامه خود را با نگاهي جزيي تر با عنوان بررسي سياست تقنيني ايران در مقابله با جرم هواپيماربايي با نگاهي به اسناد بين المللي مورد پژوهش وتحقيق قرار داده ام.
علاوه بر استفاده از منابع فوق در پايان نامه خود، از كتب و جزواتي ديگر نيز بهره گرفته ام كه از جمله ي آن ها موارد زير مي باشد:كتاب مجموعه قوانين و مقررات حقوق هوايي، نوشته ي احمد مظفري، كتاب آثار راهبردي حقوق بين الملل هوا و دريا تأليف دكتر حسين نواده توپچي، كتاب حقوق بين الملل هوايي از دكتر منصور جباري، كتاب مقدمه اي بر حقوق بين الملل هوايي(بررسي كنوانسيون شيكاگو و ضمائم) نوشته ي دكتر حسين نواده توپچي و همچنين كتاب حقوق جزاي بين الملل نوشته ي دكتر حسن پوربافراني.
و مجلات و نشرياتي كه مورد استفاده بنده قرار گرفته: مجله ي مناطق آزاد شماره 187، مجله صنعت حمل و نقل شماره 26، نشريه جوانه ي انديشه شماره 46 و همچنين برخي سايت هاي اينترنتي و جزوات ديگر.
بنابراین به منظور پاسخگویی به سوالات تحقیق، تبیین منشأ و مبنای این جرم، انجام این تحقیق ضروری به نظر می رسد. كثرت ارتكاب جرايم هواپيمايي، ضرورت و اهميت امنيت هواپيمايي، هواپیماربایی در حقوق بین الملل و حقوق داخلی، آمار هواپیماربایی در جهان، مهم ترین هواپیماربایی های ارتکاب یافته، انهدام و حملات هوایی به هواپیماها، هواپیماربایی در ایران و حادثه هواپيمايي 11 سپتامبر 2001 كه تخريب فراوان به دنبال داشت و آثار آن هنوز در عرصه بين المللي ادامه دارد انگيزه هاي اصلي اينجانب در اين پايان نامه مي باشد.

1-8 روش تحقيق

نوع روش اين تحقيق توصیفی و تحلیلی است. ابزار مناسب کتابخانه ای است علاوه بر منابع مورد نظر از نرم افزارهای رایانه ای، کتابخانه های مجاز، پایان نامه ها و اطلاعات موجود در شبکه جهانی اینترنت نیز استفاده می گردد.

1-9 شيوه گردآوري داده ها و اطلاعات

به منظور گردآوري اطلاعات لازم حضور در كتابخانه ملي تهران و مطالعات فشرده ي كتابخانه اي؛ و حضور در دانشگاه هاي معتبري مانند دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه گيلان، دانشگاه قم و برخي دانشگاه هاي ديگر براي دستيابي به پايان نامه ها و جزوات مربوط به موضوع تحقيق مورد نظر، مراجعه به فرودگاه بين المللي امام خميني و دادگاه كيفري استان تهران، ديدار و گفتگو با اساتيد برجسته، و همچنين از ابزار فيش برداري كتب مختلف، اينترنت، جزوات و پايان نامه هاي مرتبط با موضوع بهره گيري شده است.

1-10 مفاهيم و واژه هاي تحقيق

هواپيما، هواپيماي درحال پرواز، تصرف غير قانوني هواپيما، هواپیما ربایی، سیاست تقنینی، جرم هواپیما ربایی، امنيت پرواز، تابعيت هواپيما، تاسيسات هوايي

هواپيما :
در لغت به معناي طي كنندة هوا كه در هوا راه پيمايدآمده است. هواپیما هواگردی سنگین‌تر از هوا است. در هواپیما اختلاف فشار هوائی که از روی بال و زیر بال می‌گذرد ایجاد نیروی برآر می‌کند و با خنثی شدن نیروی وزن، هواپیما به پرواز در می‌آید
به نظر می رسد که هواپیما یکی از محورهای مهم هوانوردی و حقوق هوایی است  که ارائه تعریفی از آن مهم و ضروری به نظر می رسد. هواپیما به عنوان مهمترین شخصیت حقوق هوایی به شمار می رود، در اصطلاح تخصصي، مطابق مادة يك قانون هواپيمايي كشوري، منظور از هواپيما وسيله نقليه‌اي است كه بتواند در نتيجه عكس‌العمل هوا خود را در فضا نگه دارد. (مظفري، 1390. ص32)

قرارداد هواپیمایی کشوری بین‌المللی که سازمان ایکائو بر اساس آن تاسیس شده هواپیماها را به دو نوع کشوری و دولتی تقسیم کرده و اعلام داشته که این قرارداد فقط هواپیماهای کشوری را شامل می‌شود. معاهده تعریفی از هواپیماهای کشوری به دست نداده اما از آنجا که انواع هواپیماهای دولتی را تعریف کرده می‌توان گفت هواپیماهایی که دولتی نباشند و پرواز بین‌المللی انجام دهند هواپیمای کشوری محسوب می‌شوند.
هواپیمای دولتی هم در ماده ۵ این معاهده هواپیماهایی که کارهای نظامی، گمرکی و شهربانی (نیروی انتظامی) را انجام می‌دهند تعریف شده‌اند. ابهام واژه هواپیمای دولتی باعث شده تا نظرات مختلفی در مورد دایره شمول آن بیان می‌شود. یکی از نویسندگان به نام ورشور در کتاب مقدمه‌ای بر حقوق هوایی خود هواپیماهای دولتی را شامل هواپیماهای نظامی و انتظامی یعنی هواپیماهایی که بخشی از نیروهای مسلح را تشکیل می‌دهند، هواپیماهای گمرک، پست، هواپیماهای حامل سران و مقامات بلندپایه کشورها و هواپیماهای در حال ماموریت ویژه دانسته است. هواپیماهای نظامی ، گمرکی و انتظامی را باید در زمره هواپیماهای دولتی دانست. (http://fa.wikipedia.org )

هواپيماي در حال پرواز:
هواپيمايي كه كليه درهاي خروجي آن پس از سوار شدن مسافرين بسته شود تا زماني كه مجددا به منظور پياده شدن مسافرين باز گردد در حال پرواز تلقي مي شود.(ماده 5 كنوانسيون توكيو)

تصرف غيرقانوني هواپيما:
هرگاه شخصي داخل هواپيما از طريق غيرقانوني و با توسل به زور يا تهديد به زور مرتكب عمل مداخله و تصرف و يا اعمال كنترل هواپيماي در حال پرواز بشود…را تصرف غير قانوني هواپيما گويند. (مظفري، 1391. ص 261)

هواپيماربايي:
به عملی گفته می‌شود که طی آن یک هواپیما بر اساس هر نوع اهداف شخصی، تلافی‌جویانه یا سیاسی، دزدیده شود. معمولا پس از ربایش هواپیما، ربایندگان خلبان را مجبور به تغییر مسیر عادی می‌کنند و هواپیما را به نقطه از پیش تعیین شده می‌برند. (http://fa.wikipedia.org )

در اختیار گرفتن اداره هواپیمای کشوری در حال پرواز با داشتن قصد ربایش و با توسل به هر شیوه و وسیله ای توسط فرد یا افرادی از داخل یا خارج از هواپیما (مجله صنعت حمل و نقل ،شماره 26،ص75)
ماده 1 کنوانسیون جلوگیری از توقیف غیر قانونی هواپیما، هواپيماربايي را اينگونه تعريف كرده است: توقیف یا کنترل هواپیمای در حال پرواز یا شروع به این اعمال یا معاونت در انجام آن، بطور غیر قانونی، با زور یا تهدید یا هر نوع ارعاب دیگر.
تعریف هواپیماربایی در مقررات داخلی تنها در بند 1 ماده واحده  ذکر شده است. اگرچه بعضی حقوق دانان معتقدند ماده 23 قانون هواپیمایی کشوری نیز به آن پرداخته است اما با قدری تامل در این ماده که میگوید “هر کس به قصد ایجاد خطر برای هواپیما یا سرنشینان آن علامت تقلبی به کار برد یا……..به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد. میتوان گفت منظور مقنن تنها عمل خرابکاری بوده است و بس و علت را هم میتوان عدم شیوع جرم هواپیماربایی و نوپا بودن صنعت هواپیمایی در سال تصویب این قانون (1328 )جستجو کرد.
اما به نظر میرسد هر کدام از قوانین مذکور در دسته بندی یا تعریف مفهوم هواپیماربایی دارای اشکالاتی میباشند. به عنوان مثال: بند 1 ماده واحده تنها تغییر مسیر و انحراف از مسیر اصلی را در دایره اخلال گری میداند. در حالی که ممکن است هواپیماربایی صورت گیرد ولی مسیر اصلی هواپیما حفظ شود مانند ربودن هواپیمای اسرائیلی توسط چهار کماندوی فلسطینی در 1973. (مجله صنعت حمل و نقل ،شماره 26،ص75 ) 

سياست تقنيني:
عبارت است از تدبر و چاره اندیشی قانونگذار در مورد جرم و پاسخ به آن که با توجه به وابستگی سیاست جنایی به نظام سیاسی هر کشور حالت های مختلفی به خود می گیرد. سیاست تقنینی سلیقه ی قانونگذاران مختلف و انتخاب های آنان در انواع جرایم و مجازات ها و به طور کلی نحوه مقابله با پدیده مجرمانه و دادرسی جرایم است. (ابرندآبادي، 1376 ص260)

جرم هواپيماربايي:
بدست گرفتن هدايت و كنترل هواپيماي در حال پرواز به شكل غير قانوني به صورت مباشرت و يا تسبيب.

امنيت پرواز:
به مجموعه اقداماتي گويند كه امنيت هوانوردي را از دو جنبة فني- پروازي و جرائم هوانوردي، در حد مطلوب حفظ نمايد. بخش مراقبت پرواز فرودگاه ها وظيفة حفظ امنيت فني پروازي هواپيما را بر عهده دارند. مراقبت پرواز سیستمی است که برای جلوگیری از تصادفات و ایجاد بستری مناسب و کارآمد برای حرکت روان ترافیک (عبور و مرور) هوایی، راهنمایی های لازم را به کلیه یگانهای پروازی (هواگردها) ارائه می‌دهد.
از جنبة پيشگيري و دفع جرائم، در ايران

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد حمل و نقل هوایی، مجمع عمومی، سازمان های بین المللی Next Entries منبع پایان نامه ارشد درباره قانون مجازات، حقوق داخلی، حقوق بین الملل