
پژوهشگـران:
علـی عابدینـی حاجـی آبـاد/ نـاصـر نـوروزي
2
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
چکیده 8 …………………………………………..
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 10 ……………………………………………………………………………………………………………..
1-2 تبیین موضوع تحقیق 10
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 11 ……………………………………………………………………………………….
1-4 اهداف تحقیق 11 ………………………………………………………………………………………………..
1-4-1اهداف اصلی تحقیق 11
1-4-2اهداف فرعی تحقیق 12
1-5 سوالات تحقیق 12 ………………………………………………………………………………………………………
1-5-1سوالات اصلی 12 ……………………………………………………………………………………………………
1-5-2سوالات فرعی 12 ………………………………………………………………………………………………..
1-6 تبیین فرضیه هاي تحقیق 13 ………………………………………………………………………………………….
1-7 متغیر هاي تحقیق 13 …………………………………………………………………………………….
1-8 تعریف عملیاتی متغیرها 13
خلاصه فصل 14 ……………………………………………………………………………..
فصل دوم : ادبیات ، مبانی نظري و پیشینه تحقیق
مقدمه 16 ……………………………………………………………………………………………………………..
2-1تصمیم گیري در سازمانها 17
2-2 مدیریت در قرن 17 21
2-3 نقش استراتژیک اطلاعات 17
2-4 روش سیستمها و دیدگاه سیستمی 18
2-5 چرخه حیات سیستم 18 ……………………
2-6 اطلاعات 19
2-7 اهمیت اطلاعات و سیستم هاي اطلاعاتی .. .. .. 19 …….
3
2-8 سیستم هاي اطلاعاتی 19
2-9 طرح ریزي سیستم هاي اطلاعاتی 20
2-10 سیستم هاي اطلاعاتی عمودي 21
2-11 تکنولوژي پیشرفته اطلاعاتی 21
2-12 کاربردتکنولوژي پیشرفته اطلاعاتی 22 …………………………………………………………………………
2-13 طرح ریزي سازمان 23
2-14 سیستم هاي اطلاعاتی و رایانه ها 23 …………………………………………………………………………….
2-15 کاربرد سیستم هاي اطلاعاتی رایانه محور 33
2-16 مقایسه انواع سیستم هاي اطلاعاتی 36
2 -17سیستم هاي اطلاعاتی مدیریت 37 ……………………………………………………………………………….
2 -18سیستم اطلاعات مدیریت 37 ………………………………………………………………………………………
2-19 سیستم هاي اطلاعاتی سازمانی 37
2-20 سیستم هاي میان سازمانی 38 ………………………………………………………………………………………
2-21 سیستم هاي پشتیبانی تصمیم 38 …………………………………………………………………………………..
2-22 سیستم هاي پشتیبانی تصمیم گیري 38
2-23 سیستم هاي پشتیبانی تصمیمات گروهی 39
2-24 سیستم پردازش معاملات 40 ………………………………………………………………………………………
2-25 هوش مصنوعی 40 ………….
2-26 سیستمهاي اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی 43 ………………………………………………………………
2-27 سیستم کارکنان دانشی 44
2-28 سیستم هاي پشتیبانی مدیران ارشد 45 ………………………………………………………………………….
2-29 سیستم هاي پشتیبانی عملیاتی .. 45
2-30 سیستم گزارشات مدیریت 46 ……………………………………………………………………………………
2-31 ویژگیهاي سیستم گزارشات مدیریت 47 ……
2-32 نقش فناوري اطلاعات در سازمان 47
2-33 طبقه بندي سیستم هاي اطلاعاتی 48
2-34اتوماسیون اداري 49
2-35 مزایا و معایب اتوماسیون اداري 49 ………..
2-36ارگونومی در مکانیزاسیون اداري 50 …………………………………………………………………………..
2-37 بار گیري تکنولوژي در اتوماسیون اداري 51
2-38 مجموعه نرم افزار هاي اتوماسیون 52 …………………………………………………………………………
4
2-39 دستیابی به تعریفی بنیادین 52 ……………………
2-40 سیستم هاي اطلاعاتی اتوماسیون اداري 54 ………………………………………………………………….
2-41 نمونه کربرد هاي سیستم اتوماسیون اداري 55 ………………..
2-42 سیستم هاي طلاعاتی اتوماسیون اداري 56 ………………………………………………………………….
2-43 نکات برجسته درباره اتوماسیون و بهسازي روشهاي کار 59 ………………………..
2-44 خود کار سازي 60 ………………………………………………………………………………………………..
2-45 ضرورت تفکر براي آینده 61 ………………………………………………………………..
2-46 بهبود کار و اتوماسیون 61 ……………………………………………………………………………………….
2-47 تحقق دولت الکترونیک در ایران 63 …………………………………………………………..
2-48 اتوماسیون فعالیتهایاختصاصی 64
2-49 اتوماسیون فعالیتهاي عمومی 64 …………………………………………………………………………
2-50 مزایاي دولت الکترونیکی 65 ……………………………………………………………………………………
خلاصه فصل 66 ……………
فصل سوم: روش اجرایی تحقیق
3-1 مقدمه 68. ……………………………………………………………………………………………………………..
3-2 روش تحقیق 69 ………………………………………………………………………………………………………
3-3 جامعه آمار و حجم نمونه مورد تحقیق 69 …………………………………………………………………….
3-4 نمونه و نمونه گیري 70
3-5 برآورد حجم نمونه 70 ……………………………………………………………………………………………..
3-6 معرفی ابزار هاي جمع آوري اطلاعات 70 ……………………………………………………………………
3- 6-1 پرسشنامه 71 …………………………………………………………………………………………………..
3-6-2 ابزار پرسشنامه 71 …………………………………………………………………………………………….
3-7 روایی و پایایی پرسشنامه 71 ………………………………………………………………………………………
3-8 پایایی پرسشنامه 71 …………………………………………………………………………………………………
3-9خلاصه فصل 72 ……………………………………………………………………………………………………..
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آمار داده هاي تحقیق
4-1 مقدمه 74 ……………………………………………………………………..
4-2 تجزیه وتحلیل داده 75 ……………………….
1-3-4 توصیف مشخصات و ویژگیهاي اعضاي نمونه 75 …………………………………
5
4-4
توصیف متغیرهاي تحقیق…………………………………………………………………………………..
75
4-5
آزمون فرضیه هاي تحقیق………………………………………………………………………………………
76
1-5-4 آزمون بررسی ضریب همبستگی اسپیرمن……………………………………………………………….
76
1-1-5-4 آزمون فرضیهاول …………………………………………………………………………………….
78
2-1-5-4
آزمون فرضیه دوم …………………………………………………………………………………….
78
3-1-5-4
آزمون فرضیه سوم …………………………………………………………………………………….
78
4-1-5-4
آزمون فرضیه چهارم …………………………………………………………………………………….
79
5-1-5-4
آزمون فرضیه پنجم …………………………………………………………………………………….
79
فصل پنجم : نتیجه گیري ، پیشنهاد ها و محدودیت ها
مقدمه 81 ……………………………………………………………………………………………………………..
5-1 نتایج تحقیق 86 ……………………………………………
5-2 پیشنهادات 86 .. ……………………………………………………………………………………..
5-3 پیشنهادات 87 .. ……………………………………………………………………………………..
5-4 محدودیت ها 87 …..
فهرست منابع و ماخذ
منابع فارسی 88 …………………………………………………………………………………………………………..
منابع انگلیسی 89
سایت ها 90 ………
6
با درود فراوان به پدر بزرگوارم و سپاس بیکران بر همدلی و همراهی و همگامی مادر دلسوز و مهربانم
که سجده ي ایثارش گل محبت را در وجودم پروراند و دامان گهربارش لحظه هاي مهربانی را به من آموخت.
– و با تقدیر و تشکر شایسته از استاد فرهیخته و فرزانه سرکارخانم زهره طحان که با نکته هاي دلاویز و گفته هاي بلند ، صحیفه هاي سخن را علم پرور نمود و
.همواره راهنما و راه گشاي نگارنده در اتمام واکمال پایان نامه بوده است
معلما مقامت ز عرش برتر باد همیشه توسن اندیشه ات مظفر باد
7
چکیده:
امروزه سیستم هاي اداري، سیستم هاي جهانی هستند که وظیفه اصلی آنها ایجاد ارتباط و بهبود ارتباطات است. ارتباطات از لحاظ اطلاعات تجاري از اهمیت بسزایی برخوردار است و رمز بقاي سازمانها و تداوم فعالیتهاي آنها مجهز شدن این سازمانها به ابزارهاي رقابتی عصر اطلاعات ارتباطات؛ یعنی سیستم هاي اطلاعاتی و فناوري اطلاعات است. در این میان از دهه
