پایان نامه رایگان درمورد نام تجاری، مصرف کنندگان، مصرف کننده، سازمان بهداشت جهانی

دانلود پایان نامه ارشد

متعادل سازند. بدین منظور قانون گذاران استفاده از علائم تجاری خاصی را ممنوع و ضمیمه شدن هشدار همراه با برخی علائم تجاری را لازم دانسته اند.
گفتار اول: طرح بسته بندی ساده محصولاتی که برای سلامت مضر می باشند
بند اول: دخانیات
مصرف دخانیات پیامدهای زیادی بر سلامت و وضعیت اقتصادی افراد دارد. همچنین به عنوان یک عامل عمده مرگ و میر و مرگ زودرس در کشورها شناخته شده است که سالانه باعث مرگ تعداد زیادی از افراد در سرار جهان می شود. شروع به مصرف سیگار در سن پایین بسیار مضر است زیرا رشد ریه تحت تأثیر قرار می گیرد و عملکرد آن در آینده با مشکل روبه رو می شود. همچنین، خطر ابتلا به سرطان ریه در این افراد نسبت به سایر افراد بیشتر می باشد. مصرف دخانیات علاوه بر اینکه مصرف کنندگان را تهدید می کند برای سایر افرادی که در معرض دود دخانیات قرار می گیرند نیز خطرناک است. بنابراین، مصرف دخانیات و فراگیر شدن آن نشان دهنده خطر بسیار مهمی نسبت به سلامت انسان می باشد. با این حال، دخانیات توسط بخش قابل توجهی از جمعیت مورد استفاده باقی مانده است. کاهش مصرف دخانیات یکی از مهمترین چالش های بهداشت عمومی می باشد. درحالی که فروش محصولات توتون و تنباکو قانونی است، محدودیت های رو به رشدی در فروش و استفاده از آنها ایجاد شده است. در سطح قوانین بین المللی، کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات،392 برای ارتقای بهداشت عمومی جهانی از طریق کنترل مصرف دخانیات، توافقاتی ایجاد کرده است.393 موضوعی که در سال های اخیر در این رابطه در مجامع بین المللی بسیار مطرح شده است مسئله مربوط به بسته بندی ساده و یا ژنریک دخانیات می باشد. این بحث می تواند در برگیرنده یک انعطاف در حقوق مالکیت فکری در زمینه بهداشت و سلامت عمومی باشد.
از اواخر قرن 19 بسته بندی محصول یک ابزار ارتباطی ارزشمند و یکی از قدرتمند ترین ابزارهای بازاریابی شرکت های تولید کننده دخانیات برای جذب افراد جدید نسبت به محصولاتشان بوده است، که در سال های اخیر به دلایل متعددی اهمیت بیشتری نیز یافته است. ممنوعیت تبلیغات، ترویج و حمایت از دخانیات، بسته بندی را به عنوان یکی از چند راه باقی مانده برای شرکت های سازنده دخانیات برای بازاریابی، متمایز و قابل تشخیص ساختن نام تجاریشان توسط مصرف کنندگان و ایجاد علاقه نسبت به محصولاتشان قرار داده است. همچنین پیشرفت فناوری ایجاد نوآوری های بیشتری در ظاهر بسته ها را امکان پذیر ساخته است، به ویژه از نظر ساختار بسته و عناصر حسی غیر بصری که برای ایجاد جذابیت بیشتر در نظر گرفته شده است؛ مانند بافت یا پوشش خاص برای ایجاد آثار لمسی و یا ایجاد رایحه معطر. نوآوری بسته بندی می تواند درک خطر را کاهش و جذابیت نام تجاری، علاقه به خرید و میزان فروش را افزایش دهد.394 بسته بندی و علامت تجاری به این دلیل که بین مصرف کننده و تولید کننده ارتباط مستقیم ایجاد می کنند یک عامل مهم در بازاریابی کالاها محسوب می شوند. به ویژه برای محصولات مصرفی مانند سیگار. برخلاف بسیاری از محصولات مصرفی دیگر، بسته های سیگار هر دفعه که محصول استفاده می شود بسته سیگار نشان داده می شود و بین هر بار استفاده در معرض دید عموم باقی می ماند.
شرکت های تولیدکنند دخانیات برای تبلیغ محصولاتشان اغلب در پی ارائه روش های ویژه و مختلفی برای بسته بندی می باشند، مانند تنوع در شکل و اندازه بسته و یا روش های مختلف باز شدن. برای مثال، بسته های باریک سیگار در بازار در میان زنان طرفداران بیشتری دارد. همچنین برای اطمینان بخشیدن به مصرف کنندگان خود در مورد خطرات بالقوه محصولاتشان و ایجاد حس سلامتی و بهداشت، از تصاویر و رنگ های خاصی مانند رنگ سفید و اوصافی مانند «سبک» و «ملایم» استفاده می کنند. هشدارهای بهداشتی را نیز معمولاً به صورت مبهم و بسیار کوچک نمایش می دهند. باورهای غلط ممکن است به دلیل رنگ نیز باشد. سایه های مختلف از یک رنگ و فضای سفید بر روی بسته بندی معمولاً برای درست جلوه دادن قدرت محصول و خطرات احتمالی آن استفاده می شود. برای مثال زمانی که مصرف کننده، سیگار قرار داده شده در بسته های رنگی ملایم تر را استفاده می کند احساس می کند که این سیگار طعم ملایمی دارد و نسبت به سیگار های مشابه که در بسته های تیره رنگ قرار داده شده است کمتر زننده و تند می باشد. در این زمینه علائم تجاری نیز نقش به سزایی دارند. صاحبان علامت تجاری می توانند از طریق مفاهیم و اظهاراتی ویژگی های قابل اعتمادی را در محصولات خود ایجاد کنند. برای مثال، تولیدکنندگان سیگار برای متقاعد کردن افراد سیگاری از اوصاف «سبک» و «ملایم» به همراه نام تجاری خود استفاده می کنند. عباراتی مانند سبک و ملایم برای نشان دادن طعم و بو استفاده می شود، بدین منظور که این نوع سیگار یک جایگزین سالم تر با عطر و طعم بهتر ارائه کرده است. به عبارت دیگر، نام های تجاری سبک و ملایم در تبلیغات به عنوان محصولات کم ضررتر رواج داده می شوند. در این صورت فروش نسخه ملایم سیگار ویژگی معتبری پیدا می کند در نتیجه برخی از مصرف کنندگان ممکن است بر این باور باشند که کشیدن سیگار ملایم ضرری برای سلامتی ندارد. اوصاف مذکور اغلب برای نام های تجاری به کار برده می شوند که دارای فیلتر تهویه سطح بالا می باشند. اما فیلتر نه تنها دود سیگار را به منظور تولید قطران کمتر به طور فریبنده، رقیق می کند بلکه دود با مزه ملایم تری ایجاد می کند که سبب تقویت اوصاف گمراه کننده بر روی بسته می شود. در نتیجه بسیاری از افراد سیگاری تصور می کنند که نام های تجاری ملایم و سبک و یا کم قطران سیگار برای سلامتی خطر کمتری دارند و نسبت به سایر نام های تجاری مانند سیگار عادی و یا طعم دار کمتر اعتیاد آور هستند. بسیاری از افراد سیگاری نیز به این گونه نام های تجاری به عنوان یک جایگزین برای ترک روی می آورند. علاوه بر این، اوصاف مذکور ممکن است شروع مصرف سیگار در میان نوجوانان را نیز ترویج دهد زیرا ممکن است آنها بر این باور باشند که این نوع سیگارها خطر و اعتیاد کمتری دارند. در مواردی نیز این اوصاف سبب سرباز زدن و یا به تأخیر انداختن ترک سیگار می شوند.395 در واقع، هدف همه علائم تجاری ایجاد انگیزه خرید و حفظ انتظارات مصرف کننده می باشد. به همین دلیل برخی از علائم تجاری اطلاعات مربوط به محصول را مبهم و خطرات آن را کم رنگ نمایش می دهند و یا خصوصیاتی که برای محصول غیر ممکن و مشکل است را امکان پذیر جلوه می دهند. بنابراین، به دلیل تأثیر زیادی که علامت تجاری بر مصرف کنندگان می گذارد قواعد مربوط به علائم تجاری در رابطه با محصولات و خدماتی که با بهداشت و سلامت عمومی رابطه مستقیم دارند باید با دقت تنظیم شوند.

الف) استرالیا، اولین کشور اجرا کننده قانون بسته بندی ساده دخانیات در جهان
از اواسط سال 1980، رویه بسته بندی ساده396 سیگار مطرح شده است و در سال 1994 قانون گذاران و گروهی از پزشکان کانادایی اجرای این رویه را به عنوان یک اقدام مهم در زمینه سلامت و کاهش مصرف سیگار که از لحاظ بهداشتی و سلامت جسم و روان اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد دادند. استرالیا اولین کشور در جهان است که قانون بسته بندی ساده دخانیات را مطابق با کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی در رابطه با کنترل دخانیات اجرا کرده است. در 21 نوامبر 2011، پارلمان استرالیا قانون بسته بندی ساده را تصویب کرد و از تاریخ 1 دسامبر 2012 تمام شرکت های دخانیات به موجب قانون از استفاده از علائم تجاری، نام های تجاری تصویری، رنگ ها و متون تبلیغاتی بر روی بسته بندی محصولاتشان منع شدند. درج نام تجاری نیز به نام سازنده و نام محصول محدود شده است که باید در اندازه، فرمت و فونت استاندارد نوشته شوند، و تمام بسته ها باید مقوایی و با یک رنگ یکسان -رنگ قهوه ای یا سبز زیتونی یکنواخت- تولید شوند. اندازه، شکل، جنس و روش باز شدن همه بسته ها باید یکسان باشد. همچنین دو طرف بسته ها باید شامل هشدارهای بهداشتی بزرگ و برجسته تصویری یا متنی باشد و هیچ ورقه، نوار و یا جلوه های ویژه چاپی بر روی آن وجود نداشته باشد.397

نمونه بسته بندی سیگار به موجب قوانین در استرالیا

ب) ویژگی های طرح بسته بندی ساده
بسته بندی استاندارد شده و یکسان398 و یا بسته بندی ساده به معنای قرار دادن محصولات دخانیات در بسته بندی های یکنواخت، خسته کننده و غیر جذاب بدون علامت تجاری (به غیر از نام تجاری) و اطلاعات تبلیغی می باشد. به موجب این طرح تنها نام سازنده محصول می تواند با فونت مشکی استاندارد درج شود و مابقی بسته بندی به جزء هشدارهای بهداشتی باید رنگ یکنواخت داشته باشد. همچنین بعدها استفاده از دو وصف سبک و ملایم بر روی بسته های سیگار به عنوان اوصاف محصول نیز منع شد، و از هر نام تجاری تنها اجازه فروش یک نوع سیگار داده شد. نبودن شکل محصول بر روی بسته بندی، مانند تصویر فیلتر سیگار نیز سبب کاهش جذابیت محصول می شود زیرا نمایش فیلتر سیگار باعث ایجاد تصور اشتباه در مورد کم قطران بودن و کم خطر بودن آن نام تجاری می شود. مقررات و سیاست های بسته بندی ساده دخانیات یک اقدام موثر و مقرون به صرفه برای کنترل دخانیات محسوب می شود. مقررات بسته بندی شامل سه مورد می شود از جمله پیام های هشدار دهنده بهداشتی، ارائه اطلاعات مربوط به مواد تشکیل دهنده و عوارض محصول و حذف اطلاعات گمراه کننده.399 ماده 11 کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات بیان می کند بسته بندی محصولات دخانیاتی نباید به هر وسیله گمراه کننده و فریبنده ای سبب تبلیغ محصول دخانیاتی شود. همچنین نباید به وسیله هرگونه وصف، علامت تجاری و نماد و یا هر علامت دیگری به طور مستقیم و یا غیر مستقیم این تصور نادرست را ایجاد کند که یک محصول خاص دخانیات ضرر کمتری نسبت به سایر محصولات دخانیاتی دارد.400 بنابراین، کشورها باید برای محدود کردن و یا منع استفاده از رنگ ها، آرم ها، تصویر نام تجاری یا اطلاعات تبلیغاتی بر روی بسته بندی ها به غیر از نام های تجاری و نام محصول در یک رنگ و فونت استاندارد، اقداماتی انخاذ کنند. امروزه کشورهای زیادی استفاده از اصطلاحات سبک، ملایم، آرام، فوق العاده، ویژه، طعم دار، اعلاء، غنی، معروف، درجه یک و کم قطران را به پیروی از استرالیا ممنوع کرده اند.

ج) اهداف طرح بسته بندی ساده دخانیات
طرفداران بسته بندی ساده معتقد اند که یکی از اهداف بسته بندی استاندارد شده و یکسان کاهش جذابیت و هویت بصری به عنوان تبلیغ محصول و ناپسند جلوه دادن آن تا حد امکان می باشد، زیرا بسته بندی های دارای نام و علامت تجاری401 برای گروه های مختلف مصرف کننده جذاب هستند و جذابیت یکی از عوامل تشویق کننده نوجوانان و بزرگسالان برای شروع و تجربه کردن دخانیات و ادامه مصرف آن است. بدیهی است که قرار گرفتن در معرض تبلیغات و ترویج دخانیات احتمال مصرف سیگار توسط نوجوانان را افزایش می دهد. شرکت های دخانیاتی همانند دیگر شرکت های تولیدکننده کالاهای مصرفی، از بسته بندی های مارک دار به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند. بنابراین، تلاش بر این است که مصرف کنندگان در مورد طعم و مزه سیگار احساس منفی داشته باشند در حالی که بسته های مارک دار حس خوبی را به مصرف کننده القاء می کنند. بسته بندی زشت سبب می شود مصرف کننده آن را از دید بقیه پنهان کند که این باعث تضعیف روحیه سیگار کشیدن می شود. اما بسته بندی دارای علامت تجاری و زیبا، توتون و تنباکو را به عنوان کالای مصرفی نرمال جلوه می دهد.
طرفداران بسته بندی ساده دخانیات در بیان اهداف دیگر این ایده استدلال می کنند که مجاورت هشدارهای بهداشتی با علائم تجاری جذاب باعث بی توجهی به هشدارهای بهداشتی می شود. به عبارت دیگر، قرار گرفتن هشدارهای بهداشتی بر روی بسته های جذاب طراحی شده باعث تضعیف اعتبار آنها می شود. در این حالت ممکن است مردم این هشدارها را بی اهمیت فرض کنند و تصور کنند که اگر سیگار آن گونه که می گویند خطرناک بود، مشروع و عادی عرضه نمی شد. بنابراین با

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درمورد نقض علامت تجاری، مالکیت فکری، نقض حقوق، افشای اطلاعات Next Entries پایان نامه رایگان درمورد مصرف کنندگان، مواد غذایی، حقوق مالکیت، مالکیت فکری