پایان نامه رایگان درمورد مصرف کنندگان، مواد غذایی، حقوق مالکیت، مالکیت فکری

دانلود پایان نامه ارشد

ساده و یکنواخت سازی بسته های سیگار هشدارهای بهداشتی متنی و تصویری در اندازه بزرگ بر روی بسته ها درج می شوند، در نتیجه نسبت به زمانی که در کنار علائم تجاری جذاب قرار داشتند برجسته تر و به یادماندنی تر جلوه خواهند کرد و بیشتر مورد توجه خواهند بود. در این حالت خطرناک بودن مصرف سیگار نیز محرز می شود؛ بنابراین، توجه و باور مردم نسبت به این هشدارها افزایش می یابد.
علاوه بر این، بسته بندی ساده بر اعتقادات، نگرش، رفتار و قصد مصرف کنندگان از سیگار کشیدن نیز تأثیر می گذارد. به کار بردن رنگ و اوصاف مختلف سبب می شود که افراد بین خطرناک و مضر بودن مارک های مختلف سیگار تفاوت قائل شوند. کارشناسان کنترل دخانیات بر این باور اند افرادی که خواهان ترک سیگار هستند در مواردی به جای تلاش برای ترک سیگار تصمیم به مصرف سیگارهای سبک و ملایم می گیرند با این باور نادرست که این نوع سیگارها کم ضررتر می باشند. همچنین، شواهد نشان می دهد که بسته بندی نقش مهمی در تشویق جوانان نسبت به دخانیات دارد و بسته بندی ساده این گونه محصولات در روند کنترل دخانیات به احتمال بسیار زیاد منجر به کاهش مصرف می شود و در نتیجه تأثیر مثبتی بر سلامت عمومی خواهد داشت.402
تحقیقی در خصوص ارزیابی تأثیر بسته بندی ساده در شیوع مصرف سیگار در استرالیا نتایج مطلوبی نشان داده است. این مطالعه با جامعه آماری 23855 نفر از جمعیت استرالیا با سن 12 سال به بالا تغییرات مصرف سیگار در این کشور را بین سال های 2010 و 2013 نشان داده است. این تحقیق نشان داده که در سن 14 سالگی تعداد افراد سیگاری از 1 .18 % به 8 .15 % ، میزان مصرف روزانه سیگار از 1 .15 % به 8 .12 % و مصرف هفتگی سیگار از 111 سیگار به 96 سیگار کاهش یافته است. متوسط سن شروع مصرف سیگار نیز از 4 .15 به 9 .15 سال و افرادی که هرگز سیگار مصرف نمی کنند از 8 .57 % به 1 .60 % افزایش یافته است. این نتایج نشان دهنده کنترل موفقیت آمیز مصرف سیگار در استرالیا می باشد.403
د) مخالفان طرح بسته بندی ساده دخانیات
پس از تصویب قانون بسته بندی ساده دخانیات در استرالیا تعدادی از شرکت های تولید کننده دخانیات این قوانین را مورد اعتراض قرار دادند. آنها در مبارزه علیه پیشنهاد بسته بندی ساده در استرالیا استدلال کردند که سیاست مذکور منجر به سلب مالکیت آنها نسبت به علائم تجاری، اختراعات و طرح های صنعتی می شود و حقوق مالکیت فکری و حقوق مربوط به علامت تجاریشان را نقض می کند. همچنین ادعا کردند که هیچ شواهد معتبری مبنی بر آثار مثبت طرح بسته بندی ساده و استاندارد دخانیات بر سلامت وجود ندارد و در عمل این طرح نه تنها موفق به دستیابی به هدف کاهش استفاده دخانیات نشده است بلکه عواقب نامطلوبی نیز از طریق تأثیرگذاری بر قیمت ها و تجارت غیر قانونی، بر بهداشت عمومی داشته است. آنها معتقدند شروع به مصرف سیگار و مصرف مداوم آن از عوامل مختلفی ناشی می شود که ارتباطی به بسته بندی آن ندارد و بسته بندی های دارای علامت تجاری صرفاً وسیله ای برای تمایز محصولات برای مصرف کنندگان هستند. از آنجایی که این رویه تفاوت بین برندهای مختلف سیگار را از بین می برد بنابراین افراد تنها به دنبال خرید ارزان ترین نوع سیگار خواهند بود و در نتیجه رقابت بین تولیدکنندگان صرفاً در مورد قیمت خواهد بود. علاوه بر این، تجارت غیر قانونی نیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد و ساخت محصولات تقلبی و غیرقانونی آسان تر و جذابیت آنها بیشتر خواهد شد.404 در حالی که ادعای این شرکت ها نسبت به حقوق مالکیت فکری و علائم تجاری با مقررات بهداشت عمومی مخالف می باشد، آثار ناشی از بسته بندی ساده بر قیمت ها را می توان از طریق مالیات کاهش داد و برای جلوگیری از عرضه کالاهای غیرقانونی به ویژه سیگارهای تقلبی که ممکن است به دلیل بسته بندی ساده دخانیات افزایش پیدا کنند باید از رژیم های ضمانت اجرایی موثر استفاده کرد.
در سال 2001 شرکت های تولیدکننده دخانیات علیه منع استفاده از اوصاف ملایم و سبک بر روی بسته های سیگار اعتراض کردند. شرکت دخانیات بین الملی فیلیپ موریس405 نیز به این جریان پیوست و از شرکت های همکار خود پشتیبانی کرد و بسته بندی ساده سیگار را مورد اعتراض قرار داد.406 زیرا این شرکت از فروش مارلبورو آبی، سبز و قرمز ممنوع و صرفاً مجاز به فروش مارلبورو به عنوان تنها نوع مجاز شده بود.407
پس از مخالفت های بسیار از جانب شرکت های تولید کننده مشخص شد که رویه بسته بندی ساده در استرالیا ناقض قانون اساسی این کشور نمی باشد.408 در 13 مارس سال 2012 اوکراین در رابطه با قوانین استرالیا که محدودیت هایی را نسبت به علائم تجاری تحمیل می کنند و سایر مقررات مربوط به بسته بندی ساده دخانیات، خواستار مذاکراتی شد. اوکراین برخی از اقدامات استرالیا از جمله قانون بسته بندی ساده دخانیات استرالیا مصوب 2011، قانون اصلاح علائم تجاری (در رابطه با بسته بندی ساده دخانیات) مصوب 2011 و سایر رویه ها و قوانین در این زمینه را مورد اعتراض قرار داد. اکراین ادعا کرد که اقدامات استرالیا در این زمینه با مواد 1، 1. 1، 1. 2، 1. 3، 15، 16، 20 و 27 تریپس در تضاد می باشد. در 14 آگوست 2012 اوکراین درخواست تشکیل پانل داد. در 5 مه 2014 بنا به درخواست اوکراین پانل تشکیل شد. آمریکا، اوروگوئه، نوروژ، کانادا، برزیل، اتحادیه اروپا، کره، مصر، هند، ترکیه، نیوزلند و بسیاری از کشورهای دیگر نیز خواهان پیوستن به این مذاکرات شدند و به عنوان کشور ثالث شرکت کردند. رئیس پانل از شورای حل و فصل اختلافات خواست تا قبل از نیمه اول سال 2016 گزارش نهایی خود را در این زمینه ارائه دهد.409
در مقابل، کشورهای موافق این روند از قانونی بودن بسته بندی ساده کالاهای دخانیاتی دفاع کردند و اعلام کردند که این اقدام به منظور اطلاع رسانی و کاهش آسیب های ناشی از مصرف دخانیات به سلامت عمومی انجام می شود و یک هنجار رفتاری قانونی موجب سلب مالکیت نمی شود. همچنین اظهار داشتند که دادن غرامت به شرکت های تولید کننده دخانیات برای جبران ضرر آنها نامعقول است چرا که این شرکت ها تنها از استفاده مضر از اموالشان منع شده اند. کشورهایی از جمله نیوزلند، فلاند، فرانسه، هند و آفریقای جنوبی نیز اعلام کرده اند که در حال ارزیابی این رویه می باشند. سیاست مربوط به بسته بندی ساده سیگار باید در همه کشورها اجرا شود زیرا تأثیر زیادی بر سلامت و بهداشت عمومی دارد.410
ماده 8 موافقت نامه تریپس بیان می کند اعضا می توانند در تدوین و یا اصلاح قوانین و مقررات خود اقدامات لازم جهت حمایت از سلامت عمومی و تغذیه اتخاذ نمایند. علاوه بر این، حقوق مالکیت فکری انعطاف پذیر می باشد؛ در نتیجه می توان برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سلامت جامعه استفاده از علامت تجاری را در موارد خاص ممنوع کرد. ماهیت و اهدف اصلی حقوق مالکیت فکری نیز صرفاً منافع خصوصی صاحبان حق نیست بلکه تحقق سیاست های عمومی در اولویت می باشد. قواعد مربوط به علامت تجاری نیز می تواند در هر مقطعی متناسب با وضعیت تجاری و منافع عمومی اعمال شود و آزادی استفاده از علائم ثبت شده نباید مطلق در نظر گرفته شود.
بند دوم: مشروبات الکلی
مصرف الکل نیز همانند مصرف توتون و تنباکو آثار زیان بار قابل توجهی بر مصرف کنندگان دارد. از جمله سبب افزایش خطر سرطان و بیماری های قلبی می شود. ارزش عمده تولیدکنندگان الکل در نام تجاری آنها می باشد، که در تبلیغات و بازاریابی برای جذب مصرف کنندگان استفاده می شود. هدف از تبلیغات گسترده این است که یک نام تجاری در ذهن مصرف کنندگان به محصول واقعی تبدیل شود. در مورد مشروبات الکلی نیز علائم تجاری باید به گونه ایی طراحی شوند که موجب تشویق نوجوانان و جوانان به مصرف الکل نشوند. همچنین علائم تزئینی که ظرف محصول را زیبا جلوه می دهند باید حذف شوند و با درج هشدارهای گرافیکی بزرگ بر روی ظروف الکل مصرف آن کنترل شود. رنگ، طراحی بسته و استفاده از برندهای تصویری با تحت تأثیر قرار دادن ادراکات حسی به ویژه در جذب جوانان موثر هستند. در حالی که بسته های ساده جذابیت کمتری دارند و نسبت به بسته های با برند خاص افراد کمتری را به طرف خود جلب می کنند زیرا این نوع بسته بندی زشت، یکنواخت و ملال آور می باشد در نتیجه باعث کاهش مصرف در بین جوانان می شود.
بند سوم: مواد غذایی
به طور کلی، برخی از کالاها از جمله سیگار، شراب، آبجو و غذاهای بسته بندی شده کالاهایی هستند که خریدار قبل از خرید و مصرف آن محصول نمی تواند کیفیت آن را تعیین کند زیرا اطلاعات در مورد کیفیت و کارآیی این محصولات صرفاً با خرید و استفاده آنها به دست می آید. برای فروش چنین محصولاتی علائم تجاری نقش مهمی در جذب و حفظ مشتریان ایفا می کنند. بر این اساس مواد غذایی نیز از این بحث خارج نمی باشند. میزان چاقی در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته رو به افزایش است و نقش اساسی در بیماری های قلبی، دیابت، برخی سرطان ها، آرتروز و سکته مغزی دارد. سازمان بهداشت جهانی شیوع چاقی در جهان را تا حدی به مصرف غذاهای چرب و شیرین فرآوری شده که در بازار عرضه می شوند نسبت داده است. علائم تجاری در صنایع غذایی بسته بندی شده نیز حاوی پیام هایی می باشند که ممکن است مصرف کننده را تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال، شرکت نستله و کرافت غذاهای یخ زده ای که وصف «درست»411 بر روی آنها درج شده بود عرضه می کردند با این هدف که مصرف کنندگان را به سمت انتخاب جایگزین های مغذی شده سالم تر سوق دهند. در واقع تصمیم این شرکت معرفی و مرسوم کردن نام تجاری اش با عنوان «درست خوردن»412 بود. مصرف کنندگان از میزان واقعی چربی، کلسترول و سدیم اطلاع ندارند و به دنبال راه ساده ای هستند که به آنها نشان دهد که مصرف چه چیزی درست است. بنابراین، بکار بردن اوصاف «درست» یا «انتخاب»413 توسط شرکت های غذایی باید تا حدی که اشتباه نباشد و یا موجب گمراهی نشود به موجب قوانین کنترل شود.414 برای تبلیغ محصولات مواد غذایی و آشامیدنی، تولیدکنندگان از عناصر بصری مانند تصاویر رنگی و شفاف استفاده می کنند زیرا این محصولات اقلام کم هزینه ایی هستند که مصرف کنندگان با کمی جستوجو آنها را انتخاب می کنند. بنابراین، عواملی مانند رنگ، شکل و اندازه بسته ممکن است موجب جذب مصرف کننده شود. همچنین، اگرچه اطلاعات مربوط به تغذیه بایستی بر روی بسته بندی های مواد غذایی درج شود، این اطلاعات اغلب با حروف کوچک چاپ می شوند و به دلیل درج علامت تجاری پنهان می شوند. بنابراین، برای پیشگیری از چاقی تبلیغات مربوط به غذاهای ناسالم باید محدود شود و بسته بندی این محصولات باید بسیار ساده باشد.
بند چهارم: محصولات جایگزین برای شیر مادر
مورد دیگر ناسازگاری قواعد بهداشت عمومی و حمایت از علائم تجاری مربوط به مسائل کودکان می باشد. نوزادان و کودکان نیازمند آب سالم و بهداشت مناسب هستند. بازاریابی محصولات جایگزین برای شیر مادر توسط صنایع غذایی در کشورهای درحال توسعه، که در این کشورها معمولا آب ناسالم می باشد، سبب می شود که بسیاری از کودکان دچار بیماری های باکتریایی شوند.415 به منظور قاعده مند کردن تبلیغات این محصولات به نحوی که در برگیرنده اطلاعات کافی باشند، سازمان بهداشت جهانی قانون بین المللی را در خصوص بازاریابی جایگزین های شیر مادر ارائه کرده است.416 تغذیه با شیر مادر بخش مهمی از سلامت و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و پرورش نوزاد را تشکیل می دهد. در واقع تغذیه با شیر مادر یکی از جنبه های مهم مراقبت های بهداشت اولیه است که تشویق و حمایت در این زمینه می تواند نقش مهمی داشته باشد. بند 1 ماده 9 قانون بین المللی جایگزین های شیر مادر، بیان می کند برچسب روی محصول -نام تجاری، علامت تجاری، تصویر یا نوشته- باید به گونه ای طراحی شود که اطلاعات لازم در مورد استفاده مناسب از محصول را ارائه دهد و تغذیه با شیر مادر را تضعیف نکند. بند 2 این ماده نیز بیان می کند که ظرف و یا برچسب روی محصول نباید شامل عکس نوزاد، متن و یا تصویری باشد که

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درمورد نام تجاری، مصرف کنندگان، مصرف کننده، سازمان بهداشت جهانی Next Entries پایان نامه رایگان درمورد مالکیت فکری، سلامت عمومی، حق ثبت اختراع، حقوق مالکیت