پایان نامه رایگان درمورد مالکیت فکری، حقوق مالکیت، حقوق مالکیت فکری، حقوق رقابت

دانلود پایان نامه ارشد

مقررات تریپس، در خصوص محصولات دارویی را به طور نامحدود گسترش دهند».283 بار سنگین بیماری بر کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله ایدز، هپاتیت C و مالاریا، شرایط خاص و ضروری را برای جامعه بین المللی ایجاد می کند تا هرگونه اقدام ممکن برای حمایت و گسترش بهداشت و سلامت مردم در این کشورها، انجام دهد.
در نهایت با بررسی این مباحث می توان نتیجه گرفت که با توجه به تلاش هایی که برای تأیید و گسترش انعطاف های تریپس شده است، کشورها توانسته اند به طور نسبی از این انعطاف ها استفاده کنند. برای مثال، در خصوص لیسانس اجباری بسیاری از کشورهای درحال توسعه توانستند لیسانس اجباری صادر کنند و از نتایج آن نیز بهره مند شدند. استفاده از انعطاف ها در زمینه تولید و عرضه داروهای ژنریک نیز نقش زیادی داشته است. استفاده از داروهای ژنریک نه تنها در کشورهای درحال توسعه بلکه در کشورهای توسعه یافته، به دلیل فشارهای اقتصادی برای تأمین بودجه بخش سلامت و بهداشت، افزایش یافته است. بسیاری از کشورها برای افزایش سهم بازار داروهای ژنریک ارزان قیمت، اقدامات مختلفی بکار گرفته اند. هدف سیاست های مربوط به داروهای ژنریک افزایش سهم بازار داروهای ژنریک ارزان قیمت، کنترل قیمت داروها، تنظیم سطح هزینه های درمانی و مقرون به صرفه تر کردن داروها و سایر محصولات و خدمات بهداشتی می باشد. در کشور هند شرکت های دارویی بزرگی وجود دارد که سالانه مقدار زیادی داروهای ژنریک تولید می کنند، این شرکت ها تأمین بازار کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته را با عرضه داروهای ارزان قیمت تضمین کرده اند. در سال 2001، شرکت دارویی سیپلا تولیدکننده داروهای ژنریک در هند، نسل اول داروهای ترکیبی برای درمان ایدز را کمتر از 350 دلار برای هر بیمار در سال برای سازمان های غیردولتی، و 600 دلار به ازاء هر بیمار در سال برای کشورهای آفریقایی، ارائه داد. مطالعه ای در سال 2010 نشان دادکه شرکت های دارویی ژنریک هند حداقل 80 % داروهای مربوط به ویروس نقص ایمنی انسان (در درمان ایدز استفاده می شود)، خریداری شده توسط کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط را تأمین می کنند.284
برای مثال، نسل دوم و سوم داروهای مربوط به ویروس نقص ایمنی انسان و سایر داروها که برای بیماری هایی از جمله هپاتیت مورد استفاده قرار می گیرند، قیمت بالایی دارند. اما قیمت نسل اول داروهای مربوط به ویروس نقص ایمنی انسان به لطف افزایش رقابت در بازار داروهای ژنریک، به طور چشمگیری نسبت به ده سال گذشته کاهش یافته است. در نتیجه افراد بیشتری در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط درمان شدند که تا پایان سال 2010 تعداد آنها 6 .65 بوده است.285 این امر به معنای بیماری کمتر، مرگ و میر کمتر و کاهش هزینه برای خانواده ها و سیستم های بهداشتی می باشد.

نمودار 2-1: نتایج ناشی از رقابت داروهای ژنریک

فصل سوم
بسترسازی در نظام مالکیت فکری در زمینه بهداشت و حق بر سلامت

با وجود انعطاف های مختلف و کارآمد در جهت ارتقای بهداشت و سلامت عمومی، که اکثراً در اغلب جوامع به عنوان انعطاف پذیرفته و بکار گرفته شده اند، راهبردهای دیگری نیز در سایر ابعاد مالکیت فکری لازم است تا سایر مسائل غیر از اختراعات، که در سلامت و بهداشت عمومی تأثیرگذار می باشند را دربر بگیرد. زیرا اگر چه راهبردهای فعلی نظام مالکیت فکری در تأمین اهداف مربوط به بهداشت عمومی کارگشا و موثر بوده است، ولی نیاز به توسعه آنها و همچنین تأسیس مصادیق جدید راهبردی، وجود دارد.
بستر سازی در نظام مالکیت فکری در زمینه بهداشت و حق بر سلامت
قوانین حقوق مالکیت فکری برای کاهش قدرت ناشی از حقوق انحصاری اعطا شده به دارنده حق، تأمیناتی را درنظر گرفته است. از جمله این عناصر می توان استثنائات و محدودیت ها، لیسانس اجباری و دکترین اتمام حق را نام برد. این تدابیر اغلب برای ایجاد تعادل بین حقوق پدیدآورندگان و منافع عمومی جامعه برای بهره مندی از اختراعات، به ویژه در زمینه بهداشت عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، این موارد ممکن است در صورت سوء استفاده از حقوق مالکیت فکری برای جلوگیری از تأثیر نامطلوب حقوق انحصاری بر مصرف کنندگان به خصوص بیماران کافی نباشد. بنابراین، حقوق رقابت می تواند به عنوان یکی از عوامل موثر در این زمینه برای بهبود شرایط استفاده شود. قوانین حقوق مالکیت فکری و قوانین حقوق رقابت دو ابزار مکمل سیاست های دولت هستند که منجر به ارتقای اقتصاد کارآمد می شوند. قوانین مالکیت فکری با ایجاد حقوق مالکیت قابل اجرا برای
پدیدآورندگان محصولات جدید و مفید، به منظور نوآوری و رشد تکنولوژی انگیزه ایجاد می کنند. قوانین رقابت نیز از این انگیزه ها در برابر رفتار های ضد رقابتی که به رقابت میان شرکت ها آسیب می رساند، حمایت می کنند. سیاست های مالکیت فکری و حقوق رقابت با افزایش بهره وری اقتصادی می توانند رفاه مصرف کنندگان را افزایش دهند. هدف حقوق رقابت ایجاد یک رقابت مطلوب بین تولیدکنندگان برای کاهش قیمت محصولات تا حد امکان می باشد. ایده حقوق رقابت این است که در یک محیط کاملاً رقابتی محصولات جدید بتوانند وارد بازار شوند و با محصولات موجود به رقابت بپردازند تا جایی که با کمترین بهره به فروش برسد. ایجاد یک فرهنگ رقابتی که شهروندان برای مزایای آن ارزش قائل باشند اهمیت بسیاری دارد. به نحوی که رقابت قیمت ها را کاهش دهد و ارائه محصولات جدید تر و بهتر را تشویق کند. دولت ها، مقامات رقابتی و سازمان های غیر دولتی در کشورهای درحال توسعه باید به دنبال افزایش حمایت برای تصویب و اجرای قانون رقابت باشند تا سبب کاهش قیمت فن آوری های پزشکی شود.
روند دیگری که ممکن است بر دسترسی به داروها آثار منفی داشته باشد، موضوعی است که امروزه از آن به عنوان گسترش روندهای تریپس پلاس نام برده می شود، که شامل گسترش تدابیر مرزی و تلاش کشورها برای احیاء مجدد حق ثبت اختراع286 می باشد. گسترش ضمانت اجرای حقوق مالکیت فکری به دلیل آثار نامطلوبی که بر تولید کنندگان و توزیع کنندگان داروهای ژنریک می گذارد نگرانی هایی را برای دولت ها و شرکت های ژنریک در کشورهای درحال توسعه که تحت تأثیر این شاخص ها قرار می گیرند، ایجاد کرده است. چنین احکام و رویه هایی در خصوص داروها و سایر محصولات پزشکی در نهایت بیماران را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل محاکم نباید از حق عموم مردم برای دسترسی به داروهای حیاتی غافل شوند و مانع دسترسی به آنها شوند. زیرا اگر حکم اشتباهی در این زمینه صادر شود ضرر ناشی از آن غیر قابل جبران خواهد بود. در مجموع، اگرچه حقوق مالکیت فکری باید مورد حمایت قرار بگیرد، اما دادگاها باید تلاش صاحبان حق مالکیت فکری برای ایجاد رویه های ضمانت اجرای تریپس پلاس را رد کنند و منافع عمومی را هنگام صدور حکم در خصوص مسائل مختلف، به ویژه در رابطه با داروها، در نظر بگیرند. زیرا، مسئله حمایت از حقوق مالکیت فکری در مقابل حقوق اساسی مانند حق حیات قرار دارد.
موضوع دیگری که می تواند به نحوی مباحث حقوق مالکیت فکری را به مسائل مربوط به سلامت عمومی مربوط کند علائم تجاری می باشد. علائم تجاری مدت طولانی است که توسط تولیدکنندگان و تجار برای شناسایی کالاها و تمایز آنها از کالاهای ساخته شده یا فروخته شده توسط دیگران، همچنین به عنوان انگیزه ای برای حفظ شهرت تجاری و روشن ساختن ارتباط بین آنها و محصولاتشان مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه، علائم تجاری با ایجاد تمایز بین محصولات و اطلاع رسانی سبب صرفه جویی در وقت مصرف کنندگان برای انتخاب کالای مورد نظر می شوند، اما از آنجایی که در تبلیغات و بازاریابی نیز نقش موثری دارند در برخی موارد ممکن است به دلیل عدم استفاده مناسب از آنها موجب ترویج کالاهایی شوند که برای سلامت انسان مضر هستند. بنابراین، بهتر است در خصوص حقوق مالکیت فکری مربوط به علائم تجاری انعطافی در نظر گرفت که در مورد برخی از کالاها حقوق صاحبان علامت محدود شود.
مبحث اول: حقوق رقابت و استفاده از ظرفيت قواعد حمايت در برابر رقابت غيرمنصفانه
گفتار اول: کلیات
رابطه قوی و متقابلی بین توسعه بشری و بهداشت وجود دارد. به این صورت که توسعه منجر به بهبود وضعیت سلامت و بهداشت می شود و سلامت نیز موجب توسعه می شود. حق هر انسان برای دسترسی به بالاترین استانداردهای بهداشتی توسط معاهدات حقوق بشری متعدد و قانون اساسی کشورها شناخته شده است. در حال حاضر دسترسی به داروهای ضروری، روش های تشخیص بیماری و واکسیناسیون جزء مهمی از حق بر سلامت محسوب می شوند، بنابراین کشورها باید بر استفاده از قوانین و سیاست ها برای رسیدن به این حق تمرکز کنند. در چند سال اخیر، بسیاری از کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط دستاوردهای چشمگیری در افزایش اقدامات درمانی به ویژه در خصوص بیماری ایدز داشته اند؛ که رقابت ژنریک بین داروهای ضد ویروسی جزء لاینفک این موفقیت بوده است و به عنوان یکی از عوامل اصلی برای گسترش دسترسی به درمان ایدز شناخته شده است. حقوق رقابت در زمینه داروها می تواند تأثیر زیادی در بهبود وضعیت سلامت داشته باشد. صنعت داروسازی، یک صنعت نوآورانه، با تکنولوژی بالا و حساس در زمینه حقوق مالکیت فکری می باشد که برای مراقبت های بهداشت عمومی ضروری است. شرکت های دارویی اصلی با ایجاد نوآوری و توسعه درمان های جدید و موثرتر نقش مهمی در این راستا دارند. البته، تولید داروهای جدید معمولا هزینه بسیار بالایی دارد. برآورد میانگین هزینه های تحقیق و توسعه داروهای موفق صدها میلیون دلار می باشد. هنگامی که یک شرکت، دارویی را ابداع می کند و آن را از طریق آزمایش های بالینی مختلف به تولید می رساند و با موفقیت آن را به مصرف کنندگان عرضه می کند، قیمت آن دارو بالا خواهد بود. قیمت بالای داروها هم به دلیل هزینه های صرف شده ایی است که باید جبران شود و هم به دلیل فقدان رقابت از جانب سایر داروهایی که برای درمان یک نوع بیماری مصرف می شوند. به موجب حقوق انحصاری و عدم ورود سایر داروها به بازار، قیمت داروها ممکن است از حد لازم برای جبران سرمایه گذاری نیز بالاتر رود و حتی پس از جبران سرمایه گذاری نیز متوقف کردن شرکت تولیدکننده از فروش داروها با قیمت غیر رقابتی بسیار سخت می باشد. از این رو، اهمیت رقابت از طریق شرکت های تولیدکننده داروهای ژنریک مشخص می شود.
در میان ابزارهای سیاسی در اختیار دولت ها برای پرداختن به نگرانی های بهداشت عمومی، سیاست رقابت می تواند نقش مهمی در تضمین دسترسی به فناوری های پزشکی و پرورش نوآوری در بخش دارویی داشته باشد. زیرا رقابت در عین حال که یک محرک مهم نوآوری و بهبود بهره وری است، منجر به آزادی انتخاب و کاهش قیمت ها نیز می شود. بنابراین، در بررسی سیاست هایی که به منظور ترویج نوآوری و تضمین دسترسی به فناوری های پزشکی طراحی شده است، سیاست رقابت می تواند با عنوان اینکه دارای دو کاربرد مرتبط و مکمل است، در نظر گرفته شود. نهادهای رقابتی نیز با اجرای سیاست های گسترده رقابت و اقدامات نظارتی می توانند رژیم های تنظیم قیمت دارو، مقررات داروخانه ها و ترتیبات عمده فروشی یا توزیع را بر عهده بگیرند. بنابراین، حقوق رقابت می تواند مکمل برخی از انعطاف های ایجاد شده در حقوق مالکیت فکری و قواعد تجارت باشد. علاوه بر این، می تواند در زمینه شکست بازار و رویه های غیر قانونی در بخش فن آوری سلامت نیز مورد استفاده قرار بگیرد. سیاست رقابت با تمام مراحل روند تامین فناوری های پزشکی برای بیماران، از توسعه گرفته تا فروش و تحویل آنها، مرتبط است. ایجاد ساختار بازار رقابتی از طریق حقوق رقابت و ضمانت اجرا، در افزایش دسترسی به فناوری های پزشکی و پرورش نوآوری در بخش دارویی نقش مهمی دارد. در مقابل، رویه های ضد رقابتی در بخش دارویی که معمولا در مرحله ی ثبت اختراع، رویه های صدور لیسانس و سیاست های قیمت گذاری مورد استفاده قرار می گیرد می تواند سبب کاهش دسترسی به

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درمورد حق ثبت اختراع، بازاریابی، جاری سازی، تجاری سازی Next Entries پایان نامه رایگان درمورد حق ثبت اختراع، ثبت اختراعات، مالکیت فکری، استراتژی ها