پایان نامه رایگان درمورد خداي، نزديک، پرستي

دانلود پایان نامه ارشد

در آيات سوره اعراف خداوند مي فرمايد: کافران به هود نسبت سفاهت و دروغگويي دادند و حضرت در جوابشان فرمود: من سفيه نيستم، بلکه فرستاده رب العالمينم “وَأَنَاْ لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ..” (الاعراف/71-65)؛و من براي شما خيرخواهي دلسوز و امينم و شما نعمت هاي خدا را بازگو کنيد تا رستگار شويد و آن ها مغرورانه گفتند اگر راست مي گويي عذابي که وعده مي دهي زود به انجام برسان و حضرت در جواب فرمود: غضب خدا بر شما قطعي گرديده آيا با من که شما را به خداي يکتا مي خوانم مجادله مي کنيد. “فَانتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ (الاعراف/71)؛پس منتظر باشيد كه من [هم] با شما از منتظرانم”. در هر صورت بعد از اين همه کارشکني ها و خصومت و مجادله ها با خود، او و پيروانش را به رحمت خود نجات داديم “وَقَطَعْنَا دَابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا وَمَا كَانُواْ مُؤْمِنِينَ (الاعراف/72)؛و كسانى را كه آيات ما را دروغ شمردند و مؤمن نبودند ريشه‏كن كرديم”. آري عذاب خدا به صورت باد عقيم يعني نازا و بدون خير و صرصر يعني باد سرد باشدت و سرکش، بر آن ها وارد شد و همه را نابود ساخت. خداوند سبحان بعد از قوم نوح و ثمود، قوم عاد را به وجود آورد و با نفرين هود که بعد از سال ها دعوت و ارشاد صورت گرفت آن ها را نابود ساخت.
4-3-2- نکات آموزنده
هود پيامبر (ع) مدتي طولاني در ميان قوم خود ماند و رسالت خود را با کمال صبر و بزرگواري ابلاغ نمود و در برابر تهمت سفاهت و دروغگويي، خود را ناصح امين معرفي کرد و مشفقانه مردم را به ايمان و توحيد دعوت کرد. برخي مدت رسالت هود را هفتصد و شصت سال نوشته اند، ولي متاسفانه جز افراد اندکي از نوادگان نوح، کسي به او ايمان نياورد و حضرت از بت هاي دروغين تبري جست و با توکل و اعتماد بر پروردگار عالم که اختيار تمام موجودات در دست قدرت اوست، به راه خود ادامه داد و به پيروان توحيد آموخت که در هر کاري مخصوصا کارهاي مهم و اساسي بايد به خدا توکل کرد “إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللّهِ” (هود/56) و مطمئن بود که خداوند حافظ و نگهبان است. “إِنَّ رَبِّي عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ” (هود/57). سرانجام کفران نعمت و سرپيچي از رسولان الهي، انتقام و عذاب خداست و غضب خدا عذابي سخت را در پي خواهد داشت. قرآن مي فرمايد: “فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ (الزخرف/55)؛چون ما را به خشم درآوردند، از آن ها انتقام گرفتيم”. قوم هود آن چنان به خيره سري و مخالفت و بت پرستي پرداختند که مبتلا به خشکسالي شدند و انتظار باران مي کشيدند و جمعي را براي دعا به مکه فرستادند تا در کنار خانه خدا دعا کنند تا بر آن ها باران ببارد، غافل از اينکه سبب محروميت و خشکسالي ناديده گرفتن نعمت هاي خدا و شرک و بت پرستي آن ها بود و دعا وقتي مستجاب است که انسان خود را اصلاح کند و با اعتقاد به توحيد خالص، دل و فکر خود را از کفر و شرک و هواي نفس پاک کند. عاد (قوم هود) که در طلب باران رحمت بودند، روزي مشاهده کردند که از گوشه افق ابر سياهي پديدار گشت، آنان پنداشتند ابر باران است، ولي نمي دانستند اين همان عذاب سختي است که از هود انجام آن را درخواست کردند و هود به آن ها فرمود اين بادي است که در آن عذابي دردناک است، بادي است که به اذن خداوند هرچه در سر راهش باشد نابود مي کند و اين است نتيجه غرور و خودخواهي و غفلت از قدرت لايزال الهي، اين باد که در قرآن به نام صرصر ناميده شده، شدت آن به حدي بود که مردم قوي هيکل و بلند قامت را از جا مي کند و به اين سو و آن سو مي انداخت و هرچه را بر سر راهش بود نابود مي کرد. اين باد سرد و شديد هفت شب و هشت روزپي در پي بر آن ها وزيد و همه چيز را از بين برد، مگر حضرت هود و پيروانش که آن ها را در نقطه اي از زمين که در اطرافش ديوار کوتاهي بود، آورد و با نسيم جان بخش آن ها را نوازش و حفظ نمود. اگر قوم عاد دستور العمل هود پيامبر را پذيرفته بودند و با توبه و استغفار دست نياز به درگاه خدا دراز مي کردند، همانطور که حضرت به آن ها وعده داد، خداي مهربان، باران رحمت را بر آنان نازل مي کرد و بر قدرت و شوکت معنوي آن ها مي افزود.
حضرت هود (ع) مانند خيلي از پيامبران براي نجات و آسايش قومش سه دستور داد: تنها خدا را بپرستيد و از خدايان ديگر بپرهيزيد، زيرا معبود حقيقي تنها اوست. وقتي خدا را به عنوان رب خود شناختيد و عبادت بت ها را ترک کرديد، در مقام دعا، از پروردگار خود آمرزش گناهان گذشته خود را بطلبيد (استغفروا ربکم) و توبه کنيد و به راه خدا بازگرديد و به پروردگار خود ايمان آوريد “ثم توبوا اليه” که در نتيجه استغفار و توبه و توحيد، از زندگي دنيا بهره مند مي شويد و به گشايش و امنيت و رفاه و عزت مي رسيد و خداوند باران رحمتش را بر شما نازل مي کند و شما را از قحطي و خشکسالي مي رهاند و بر نيروي ايمانتان مي افزايد.(هود/53-3).
4-4- دعاي حضرت صالح (ع)
عنوان
آيه
تعليم استغفار و توبه
وَ إِلىَ‏ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَلِحًا قَالَ يَاقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكمُ مِّنْ إِلَاهٍ غَيرُْهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكمُ‏ْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبىّ‏ِ قَرِيبٌ مجُِّيبٌ هود/61
استغفار
قالَ يا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ النمل/46
بعد از نابودي قوم عاد به دنبال نفرين حضرت هود (ع) قوم ثمود روي کار آمد که کمتر از چهل خانوار بودند و بعضي گفته اند در وادي القري بين شام و مدينه منزل داشتند و از سيصد تا هزار سال عمر نمودند. در کمال خوشي و نعمت به سر مي بردند و از باغ هاي سرسبز و چشمه سارها و زمين هاي حاصلخيز خود و حيواناتشان بهره مند بودند تا اينکه بت پرستي و فساد در ميانشان شايع شد و خداوند سبحان براي هدايتشان حضرت صالح (ع) را که از خانواده هاي اصيل و محترم خودشان بودند و به عقل و علم در ميانشان ممتاز و معروف بود، فرستاد.
4-4-1- دعاي تعليمي حضرت صالح (ع)
حضرت صالح (ع) قوم خود را مخاطب ساخته و بعد از سفارش به خداپرستي دعايي را به آن ها يا داد و آن ها را متوجه نعمت هاي خدا ساخت. “يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ (هود/61)؛اى قوم من خدا را بپرستيد براى شما هيچ معبودى جز او نيست او شما را از زمين پديد آورد و در آن شما را استقرار داد پس از او آمرزش بخواهيد آنگاه به درگاه او توبه كنيد كه پروردگارم نزديك [و] اجابت‏كننده است”. حضرت صالح با گوشزد کردن نعمت هاي الهي از قبيل خلقت و ثروت و آبادي، به قومش يادآور مي شود شايسته است خداي بزرگ را بپرستيد و به درگاهش دست به دعا برداريد و از کفران نعمت و بت پرستي بپرهيزيد و دعاي هميشگي خود را توبه و استغفار قرار دهيد و از عفو و گذشت خدا نااميد نباشيد که به همه شما نزديک است و جواب شما را مي دهد.
4-4-2- نکات آموزشي و تربيتي
وقتي حضرت صالح (ع) قوم ثمود را دعوت به يکتاپرستي و کنارگذاشتن بت ها نمود، گويا پرسيدند چرا خداي واحد را عبادت کنيم ؟ وي در پاسخ مي گويد: ” زيرا خدا شما را از زمين پديد آورد و به آبادي آن واداشت و از طرفي قوم ثمود بت ها را شريک خدا قرار داده بودند و خيال مي کردند خداي سبحان بزرگ تر و دوردست تر از آن است که فهم کسي به او احاطه کند و ممکن نيست عبادت به او برسد و درخواست بندگان به سويش بالا رود و چون انسان به اين چيزها نيازمند است ناچار است عده اي از مخلوقات را که کار اين عالم خاکي به آن ها واگذار شده است، عبادت کنند و به سوي آن ها تضرع نمايند و به آن ها تقرب جويند تا واسطه نزول خيرات شوند. حضرت صالح (ع) اين حقيقت را به قومش گوشزد مي کند که بت ها هيچ استقلالي ندارند و خداست که همه موجودات را خلق کرده و آن ها را تدبير مي نمايد پس او که عبادتش بر شما واجب است، خداست زيرا او آفريننده و مدبر حيات شماست پس از او بخواهيد معصيتي را که با پرستش ديگران کرده ايد بيامرزد و با ايمان و عبادت به او بازگشت کنيد، زيرا خدا نزديک و اجابت کننده است. “فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ” (هود/61). حضرت صالح (ع) علت استغفار را اين چنين ذکر مي کند که پروردگار به بندگان نزديک است و دعايشان را اجابت مي کند و اينطور نيست که بت پرست ها مي پنداشتند به او دسترسي ندارند و احتياج به شفيع و واسطه (بت ها) نمي باشد، حضرت به قومش مي آموزد که خداوند به ايجاد عالم و تربيت و تدبير زندگي انسان قيام کرده و هيچ يک از اسبابي که در جهان هستي کار مي کنند، استقلال ندارند و تنها اوست که واسطه بين انسان و نيازهاي اوست و به همه نزديک است، پس اگر خدا نزديک است و اجابت کننده و معبودي جز او نيست، بايد از او آمرزش طلبيد و به سويش توبه کنيد.
4-5- دعاهاي حضرت ابراهيم(عليه السلام)
عنوان
آيه
درخواست جايگاه امامت براي ذريه اش
وَ إِذِ ابْتَلىَ إِبْرَاهِمَ رَبُّهُ بِكلَِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتىِ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ البقره /124
قبولي اعمال ،اسلام خواهي براي امت، پذيرش توبه
وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسْلِمَينْ‏ِ لَكَ وَ مِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَ أَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَ تُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ البقره/127-128
وسيله آزمون کافران قرار نگرفتن وطلب آمرزش
رَبَّنَا لَا تجَْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ وَ اغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ الممتحنه4/5
طلب فرزند صالح
رَبّ‏ِ هَبْ لىِ مِنَ الصَّالِحِينَ الصافات/100
طلب آمرزش پدر

وَ اغْفِرْ لِأَبىِ إِنَّهُ كاَنَ مِنَ الضَّالِّينَ الشعراء / 86
قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبىّ‏ِ إِنَّهُ كاَنَ بىِ حَفِيًّا مريم/47
خوار نشدن در قيامت
وَ لَا تخُْزِنىِ يَوْمَ يُبْعَثُونَ الشعراء/87
وراثت بهشت
وَ اجْعَلْنىِ مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ الشعراء/85
دور ماندن از پرستش بت ها
وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبّ‏ِ اجْعَلْ هذَا الْبَلَدَ ءَامِنًا وَ اجْنُبْنىِ وَ بَنىِ‏َّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ ابراهيم/35
بعثت پيامبر (ص)

رَبَّنَا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنهُْمْ يَتْلُواْ عَلَيهِْمْ ءَايَاتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الحِْكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ البقره/129
پيوستن به صالحان
رَبّ‏ِ هَبْ لىِ حُكْمًا وَ أَلْحِقْنىِ بِالصَّالِحِينَ الشعراء/83
تقاضاي خوشنامي
وَ اجْعَل لىّ‏ِ لِسَانَ صِدْقٍ فىِ الاَْخِرِينَ الشعراء/84
توفيق به پا داشتن نماز پذيرش دعا
رَبّ‏ِ اجْعَلْنىِ مُقِيمَ الصَّلَوةِ وَ مِن ذُرِّيَّتىِ رَبَّنَا وَ تَقَبَّلْ دُعَاءِ

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درمورد امام صادق Next Entries پایان نامه رایگان درمورد امام صادق