پایان نامه رایگان درمورد تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیکی، بازارهای الکترونیکی، ادله الکترونیکی

دانلود پایان نامه ارشد

اطلاعات كاركنان در رابطه با تجارت الكترونيكي و عدم درك مديران از مزاياي تجارت الكترونيكي، و بالاخره موانع صنعتي را شامل عدم آمادگي صنعت مورد نظر براي پذيرش تجارت الكترونيكي ميدانند.
واضح است كه براي نيل به درجه بالايي از آمادگي الكترونيكي شركتهاي كوچك ومتوسط لازم است موانع موجود در اين ارتباط را شناسايي و با آن مقابله كنند. بنابراين مطالعه موانع همچون مطالعه عوامل موثر بر پذيرش فناوري اطلاعات در شركتهاي كوچك و متوسط ميتواند تعيين كننده معيارهاي موثر در ارزيابي آمادگي الكترونيكي اين گونه شركتها باشد. (فتحيان و مهدوي نور ، 1385 ،344 الي 353 ).
2-2-14 بازارها و مبادلات الکترونیکی19
بازارهای الکترونیکی به عنوان موتور تجارت نوین به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش میباشند. یک بازار الکترونیکی شبکهای از تعاملات در رابطه با اطلاعات، تولیدات، خدمات و پرداختها و دریافتها میباشد. در بازارهای الکترونیکی، مرکز تجاری یک ساختمان فیزیکی نبوده، بلکه جایگاه آن روی شبکه جهانی وب قرار دارد. در این بازارها، عوامل اصلی (صاحبان تراکنشها، خریداران، واسطهها و دلالان و فروشندگان) نه تنها در مکانهای گوناگون قرار داشته، بلکه حتی به ندرت یکدیگر را میشناسند. در این زمینه ابزارهای تعاملات بین افراد اشکال گوناگون دارد و حتی از يك رخداد به رخداد دیگر بین همان افراد متفاوت است. مبادلات الکترونیکی که در آن خریداران و فروشندگان به طور پویا با هم در تماس هستند و روی قیمتها چانهزنی میکنند بر روی وب مرکزی انجام میگیرد. این بازارها در ابتدا برای لوازم خانگی طراحی شدند، لیکن به مرور زمان به همه کالاها و خدمات گسترش یافتند.( كنت ، 2004 )

2-2-15 مبانی نظری مربوط به تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک یکی از مهمترین تغییراتی است که در عالم کسب و کار به وجود آمده است. گرچه تجارت الکترونیکی در گذشته نه چندان دور، به تعداد معینی از شرکتها محدود بود اما در ظرف چند سال اخیر، سازمانها به استفاده وسیع از تجارت الکترونیک از طریق اینترنت رو آورده اند و تجارت الکترونیکی در حال ورود به عرصههای جدیدی است که در آن تعداد زیادی از مصرف کنندگان در شبکه حضور دارند. به علاوه محتوای آن از حیطه مبادله داده های مربوط به سفارش دادن یا قبول سفارش، فراتر رفته و فعالیتهای عمومی تجاری از قبیل تبلیغات، آگهی، مذاکرات قراردادها و دریافت و پرداخت وجوه و تسویه حسابها را نیز در بر گرفته است. تجارت الکترونیک، در فعالیتهای تجاری مختلف، عملکرد سازمان ها را تحت تأثیر قرار داده است. وظایف و فعالیتهایی مانند تبلیغات بازرگانی، خرید و فروش، دریافت و پرداخت پول و غیره را تغییر داده و در نتیجه شکل جدیدی برای کسب و کار به وجود آورده است و برای ورود به بازار و گسترش فعالیتها، افزایش سهم بازار و کاهش هزینهها برای شرکتها فعالیت می کند. تجارت الكترونيك از ثمره هاي فناوري‌هاي مدرن و توسعه ارتباطات است. آنچه كه تجارت الكترونيك به دنبال آن است كم ‌كردن حجم و گستره زنجيره‌هاي تأمين است. زنجيره تأمين مسيري است كه مصرف‌كننده را به توليدكننده يا توليدكننده را به توليدكنندگان ديگر متصل مي‌كند و محصول براي رسيدن به دست مصرف‌كننده نهايي بايد آن را بپيمايد. با استفاده از تجارت الکترونيکي، شرکت ها محدوديت هاي فعلي را براي ارتباط با يکديگر نخواهند داشت و ارتباط آنها با يکديگر سادهتر و سريعتر صورت مي پذيرد. ارتباط فروشندگان با مشتريان نيز مي تواند به صورت يک به يک با هر مشتري باشد. هدف از به کارگيري تجارت الکترونيکي، ارايه روشي جديد در انجام امور بازرگاني است. به واسطه اين تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت به خريداران سراسر جهان، مستقل از مرزهاي جغرافيايي و مليت، عرضه کنند. (حنفی زاده و رضایی ،1386)
2-2-15-1 تاریخچه تجارت الكترونيك در جهان
استفاده از فناوريهاي الكترونيكي در انجام امور بازرگاني پيشينه‏اي نسبتا طولاني دارد. در حقيقت، نياز به تجارت الكترونيكي از تقاضاهاي بخشهاي خصوصي و عمومي براي استفاده از تكنولوژي اطلاعات به منظور كسب رضايت مشتري و هماهنگي موثر درون سازماني نشآت گرفته است. مي‏توان گفت اين نوع تجارت، از حدود سال 1965 آغاز شد که از طریق تحویل پول به صورت الکترونیکی انجام گرفت و مصرفكنندگان توانستند خريدهاي خود را با كارتهاي اعتباري انجام دهند. (غضنفری و دیگران ،1386)
پيش از سالهاي آغازين دهه 1990 که در آن تكنولوژيهاي مبتني بر اينترنت توسعه یافت، تجارت الکترونیک محدود به شرکتهای بزرگ و چند شرکت کوچک بود. در این دوره شركتهاي بزرگ دست به ايجاد شبكه‏هاي كامپيوتري با ارتباطات مشخص، محدود و استاندارد شده براي مبادله اطلاعات تجاري ميان يكديگر زدند. اين روش، مبادله الكترونيكي دادهها (EDI) ناميده ‏شد. در آن سالها، لفظ تجارت الكترونيكي، مترادف با مبادله الكترونيكي داده‏ها بود. بنابراین دوره دوم تجارت الکترونیکی شامل مبادله الکترونیکی اطلاعات است و در این دوره مدلهای جدیدی برای فرآیند مراوده مخصوصاً برای گروههای صنعتی به وجود آمد. شایان ذکر است که مبادلهی الکترونیکی دادهها عبارت از تولید، پردازش، کاربرد و تبادل اطلاعات و اسناد تجاری به شیوههای الکترونیکی و خودکار بین سیستمهای کامپیوتری و براساس زبان مشترک و استانداردهای سازمان ملل و با کمترین دخالت انسانی است. علیرغم اینکه بسیاری از افراد مبادله الکترونیکی دادهها را همان تجارت الکترونیکی میدانند ولی این دو با هم تفاوتهای عمدهای دارند و تجارت الکترونیکی حیطهای به مراتب گستردهتر دارد و نه تنها مبادلهی الکترونیکی دادهها را شامل میشود بلکه سایر شیوههای ارتباطی مانند پست الکترونیکی، تابلو اعلانات الکترونیکی و غیره را نیز در بر میگیرد. (غضنفری و دیگران ،1386)
در مرحله سوم، کاربرد تجارت الکترونیک به طور سریع گسترش پیدا کرد. در این مرحله، ايجاد و توسعه اينترنت و شبكه جهان گستر، باعث خلق فرصتهاي زيادي براي توسعه و پيشرفت زيرساختها و كاربردهاي تجارت الكترونيك گرديد. به وجود آمدن پایگاههای وب در سال 1994 میلادی و ورود اینترنت به عالم تجارت و استفاده از آن در فعالیتهای بازرگانی و تجاری باعث رونق روزافزون تجارت الكترونيك شد به طوری که بررسیهای بعمل آمده از 500 شرکت نشان ميدهد که حدود 34 درصد از آنها در سال 1995 و حدود 80 درصد در سال 1996 براي تبليغ محصولات خود از صفحات وب بر روي اينترنت استفاده کرده اند. شرکت سيسکويکي از نخستين شرکتهاي بزرگي بود که در جولاي 1996 سايت تجارت الکترونيکي خود را راه اندازي کرد. يک ماه بعد شرکتهاي کامپيوتري مانند آي بي ام و مايکروسافت نيز نرمافزارهاي تجاري خود را که امکان فروش از طريق اينترنت را فراهم مي آورند، به بازار عرضه کردند. تا پايان سال 2001 بيش از 220 ميليارد دلار معاملات مالي توسط صدها سايت تجاري بر روي اينترنت انجام پذيرفته است. اين رقم امروزه بالغ بر 2 تريليارد دلار ميشود. (غضنفری و دیگران ،1386)
2-2-15-2مفهوم تجارت الكترونيك
– تجارت الكترونيكي فناوري پردازش و مجموعه فعاليتهایی است كه در زمان مبادلات تجاري به صورت خودكار در شبكهها و از طريق فناوري اطلاعات صورت ميگيرد. – تجارت الكترونيكي يعني انتقال اطلاعات، كالاها، خدمات و يا پرادخت وجه توسط خطوط تلفن، شبكه‏هاي كامپيوتري و ساير وسائل ارتباطي (تعریف تجارت الكترونيك از ديدگاه ارتباطات20). (حنفی زاده و رضایی، 1386، 14-8) – تجارت الكترونيكي ابزاري است كه بصورت همزمان باعث كاهش هزينه و افزايش سرعت و كيفيت ارائه خدمات مي شود (تعریف تجارت الكترونيك از ديدگاه خدماتي21). (همان منبع، 14-8) – آن دسته از كاربردهاي فناوري اطلاعات كه به صورت سيستمي براي پشتيباني و پيشرفت دادن جريان كاري مبادلات تجاري ايجاد شده است (تعریف تجارت الكترونيك از ديدگاه فناوري اطلاعات). – ابزاري است كه كسب و كارهاي مختلف، شركاي آنها و مشتريان آنها را قادر مي‏سازد كه موضوعاتي چون كيفيت خدمات، سرعت تحويل و … را ارتقاء و موضوعاتي همچون هزينه‏ها را كاهش دهند. (تعریف تجارت الكترونيك از ديدگاه تجاري).- انجام تجارت بصورت الكترونيكي، تجارت الكترونيك نامیده میشود. (تعريف تجارت الكترونيك از ديدگاه اتحاديه اروپا در سال 1998) – هر شكلي از مبادله تجاري كه در آن طرفين ذينفع به جاي تبادلات فيزيكي يا تماس مستقيم فيزيكي ، به صورت الكترونيكي تعامل كنند را تجارت الكترونيك مینامند. (تعريف تجارت الكترونيك از ديدگاه اتحاديه اروپا در سال 2001)- تعامل سيستمهای ارتباطي22، سيستمهاي مديريت اطلاعات23 و امنيت24 كه بواسطه آنها امكان مبادله اطلاعات تجاري در رابطه با فروش محصولات و يا خدمات ميسر مي گردد، را تجارت الكترونيك مینامند. بر اساس اين تعريف، سيستمهای ارتباطي، سيستمهاي مديريت اطلاعات و امنيت؛ اجزاء اصلي تجارت الكترونيك هستند. – تجارت الکترونیکی عبارت از مبادلهی تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن نوآوریهایی مانند مبادلهی الکترونیکی دادهها، پست الکترونیکی، تابلو اعلانات الکترونیکی، انتقال الکترونیکی و سایر فناوریهای مبتنی بر شبکه به کار برده میشود.- انجام تجارت كالاها و خدمات از طريق تار جهان گستر (WWW)،‌ چه آن دسته از كالاها و خدماتي كه قابليت ارايه و تحويل از طريق تار جهان گستر (WWW) را دارند و خواه آنهايي كه اين قابليت در آنها وجود ندارند. (تعریف تجارت الكترونيك توسط سازمان توسعه و همكاريهاي اقتصادي OECD).
2-2-15-3انواع تجارت الكترونيكي
در طبقه بندي انواع تجارت الكترونيكي، بر حسب کاربران و ماهيت طرفين معامله الكترونيكي و اينكه آيا طرفين معامله افراد و مصرفكنندگان نهائي هستند و يا شركتهاي خصوصي و عمومي، چهار نوع تجارت الكترونيكي قابل تشخيص است.
در تجارت الكترونيكي از نوع شركت با شركت يا B٢25B طرفين معامله هر دو شخصيت حقوقي دارند و معامله بين دو شركت رخ مي دهد. تجارت الكترونيكي از نوع شركت با شركت بین فروشندگان و خريداران عمده انجام میپذیرد. این نوع از تجارت الكترونيكي به سرعت در حال گسترش است به گونه‌اي که پیش بینی می شود آينده تجارت در جهان از اين طريق رقم خواهد خورد. همچنین این روش اولین روش خرید و فروش و معاملات الکترونیکی است و هنوز هم طبق آخرین آمار بیشترین عایدی را کسب میکند. B2B در جایی استفاده میگردد که خرید و فروش عمده به کمک تجارت الکترونیکی انجام و خارج از حیطهی خردهفروشان عمل شود. تجارت فروشنده با فروشنده نخستين روش خريد و فروش معاملات الکترونيکي است و بيشترين عايدي را دارد. در اين مدل همه افراد و خدمات مرتبط با تجارت بين المللي از قبیل تامين کنندگان، خريداران، فرستندگان دريايي کالا، پشتيباني، خدمات بازرسي، اخبار بازاريابي و کاربريهاي نرم افزار که موجب سهولت در امور توليد و خريد و فروش مي شوند، در يک محل گرد هم مي آيند. اين مدل تجارت الکترونيکي در جايي استفاده مي شود که بخواهيم خريد و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونيکي انجام دهيم و خارج از حيطه خرده فروشان عمل کنيم، چرا که خرده فروشي در اينترنت با خطرات بسيار همراه است و مشتريان تمايل چنداني ندارند تا همه چيزها را از روي اينترنت خريداري کنند. (حنفی زاده ورضایی ،1386 )
در تجارت الكترونيكي از نوع شركت با مشتري يا C٢26B معامله بين مصرف كننده نهائي یا اشخاص حقیقی با شركت صورت مي گيرد. تجارت الكترونيكي از نوع شركت با مشتري بین فروشندگان و خريداران جزء صورت میپذیرد. بیشترین سهم در انجام B2C را خرده فروشی تشکیل میدهد. این نوع تجارت الکترونیک تاکنون رشد چنداني نداشته است اما با گسترش وب به سرعت افزایش یافته و اکنون به راحتی میتوان انواع و اقسام کالاها را از طریق اینترنت خریداری کرد. در تجارت B2C در یک طرف تولید کننده و یا فروشنده و در طرف دیگر خریدار قرار دارد. با گسترش وب، اين نوع تجارت به سرعت افزايش پيدا کرده و هم اکنون به راحتي مي توان انواع و اقسام کالاها را از شبکه خريداري کرد. اين گونه از تجارت الکترونيکي با راه

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درمورد تکنولوژی اطلاعات، بازاریابی، فناوری اطلاعات، ارزش مشتری Next Entries پایان نامه رایگان درمورد تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیکی، بازاریابی، کارتهای اعتباری