پایان نامه رایگان درمورد تجارت الکترونیکی، بازاریابی، تجارت الکترونیک، صنایع کوچک

دانلود پایان نامه ارشد

6-دسترسی گران و پرهزینه برای برخی از کشورها جهت دسترسی به اینترنت
محدودیتهای غیر تکنیکی
1-بسیاری از موارد قانونی مثل مسایل مربوط به مالیاتها هنوز لاینحل باقی ماندهاند.
2-مقررات و استانداردهای مربوط به دولتهای ملی و امور بین المللی برای بعضی از موارد تدوین ند.
3-معیارهای اندازهگیری مزایای تجارت الکترونیکی مانند مدیریت وب و متدولوژیهای متفاوت روی تجارت الکترونکی هنوز ابتدایی است.
4-بسیاری از خریداران و فروشندگان قبل از مشارکت در تجارت الکترونیکی در جستجوی کسب منافع آن هستند.
5-مشتریان ممکن است در مقابل تغییر از فروشگاههای فیزیکی و واقعی به فروشگاههای مجازی مقاومت نشان دهند بسیاری هنوز به تراکنشهای بدون کاغذ و غیره چهره به چهره بی اعتماداند.
6-بعضی تصور ميكنند که تجارت الکترونیکی گران، پرهزینه و ناامن است. در نتیجه بسیاری حتی علاقه به تست کردن آن را ندارند.
7-در بسیاری از فعالیتهای تجارت الکترونیکی بایستی خریداران و مشتریان زیادی حضور داشته باشند تا عملیات مربوطه به خوبی انجام گیرد.

2-2-15-16 جایگاه تجارت الکترونیکی در ایران
به دلیل عدم وجود زيرساخت‌هاي لازم، تجارت الكترونيك هنوز در ايران شكل فراگیری به خود نگرفته است. اين امر موجب بروز معضلات فراواني در عرصه تجارت ايران شده است. يكي از بزرگترين موانع مخارج زياد فروش در شبكه اينترنت است. در ايران آمار دقيقى از كاربران اينترنت و استفاده كنندگان از كامپيوتر شخصى در دست نيست. بنابراين تجارت الكترونيك، در مرحله ابتدايي است و نياز به مراقبت و حمايت زيادى از طرف دولت دارد. بنا به دو ديدگاه داخلي و خارجي مي توان موانع توسعه تجارت الكترونيك را در كشور بررسي نمود.
بررسي موانع توسعه تجارت الكترونيك در داخل نشان مي دهد با وجود آنكه از دهه هشتاد، كارت‌هاي اعتباري هوشمند در بسياري از كشورها به صورت يكپارچه مورد استفاده قرار گرفته اند، اما تا به امروز، در كشور ما گامي اساسي در اين زمينه برداشته نشده است. كارت‌هاي اعتباري در يك نظام پيوسته مالي قرار نگرفته اند. هيچ يك از اين كارت‌ها قابليت كار با اينترنت و شبكه‌هاي داخلي را به طور كامل ندارد. به علاوه مؤسسه يا مؤسساتي وجود ندارند كه با استفاده از سيستم حساب‌هاي الكترونيك مالي داخلي، به ايجاد سيستم‌هايي كارآمد براي فروش on line و تحويل كالا و دريافت پول در محل بپردازند. دليل اين امر آن است كه ايجاد چنين سيستمي، بدون يك سيستم مالي يكپارچه اصولاً غيرممكن است. البته فروشگاه‌هاي الكترونيكي پديد آمده‌اند كه دايره پوشش آنها از لحاظ جغرافيايي و همچنين تنوع كالا بسيار محدود است.
از سوي ديگر شبكه پست و سيستم حمل و نقل كشور بايد همكاري لازم را در زمينه حمل و نقل مرسولات به نحو احسن انجام دهد. مشكلات زيرساختي فراواني در شبكه مخابرات وجود دارد كه باعث ‌شده است دسترسي آسان به اينترنت براي عموم مردم امكان‌پذير نباشد. در عين حال كه شبكه جامع ملي وجود ندارد.
اما از ديدگاه خارجي اين ابزار ذاتاً نمي‌تواند مضر تلقي شود؛ اما عواملي جانبي وجود دارد كه ممكن است پس از پياده‌سازي تجارت الكترونيك در ايران،‌ سبب پايين آمدن توليد سرانه ملي شود و يا برخي از صنايع داخلي را تهديد كند. در صورت ضعف داخلي در اين زمينه مصرف‌كنندگان داخلي در مواجهه با سيستم‌هاي ايمن‌تر و آسان‌تر خارجي، به سمت آنها گرايش پيدا مي‌كنند. بدين ترتيب، سهم عمده بازار داخلي را شركت‌‌هاي خارجي در دست مي‌گيرند و محصولات داخلي حتي توان مطرح شدن در بازار داخلي را نيز از دست مي‌دهند. از طرف ديگر، شركت‌‌هاي داخلي به علت ضعف در بهره‌گيري مناسب از اين ابزار، قادر نخواهند بود تا به بازارهاي جهاني نفوذ كنند و به رقابت با رقباي خارجي بپردازند. به علت نبود نظام بانكداري پيشرفته الكترونيك در كشور، پول و سرمايه‌هاي داخلي به سمت سيستم‌هاي معتبر خارجي منحرف مي شوند و بانك‌هاي داخلي از جذب سهم عمده‌اي از سرمايه‌هاي داخلي بي‌بهره مي‌مانند؛ بدين ترتيب، خروج ارز را خواهيم داشت.
مواردي چون گسترش و توانمند كردن زيرساخت‌هاي شبكه اينترنت، سامان‌دهي بهينه سيستم پست مرسولات، موسسات فروش اينترنتي را بيش از پيش ياري كند. يكپارچه كردن سيستم كارت‌هاي هوشمند و ايجاد قابليت استفاده از حساب‌هاي الكترونيك در محيط اينترنت، گامي موثر در تحقق تجارت الكترونيك بشمار میروند. (مقاله از سایت www.mlmuser.com )
2-2-16 عوامل موفقيت در فروش اينترنتي
خريد و فروش اينترنتي وقتي موفق مي شود كه فروشندگان كالا و خدمات بتوانند نسبت به روش سنتي، منافع اقتصادي بيشتري را براي مشتريان ايجاد كنند. صرف نمايش محصولات در يك سايت زيبا با عكسهاي متنوع و حتي جذاب در فروش اينترنتي، كافي نمي باشد. اين كار با توجه به شناسايي نيازهاي مشتريان و بازار سنجي و بازاريابي علمي ميسر مي شود كه در اينترنت شامل موارد زير مي گردد:
1. استفاده بهينه از موتورهاي جستجوگر در اينترنت؛2. اطلاعات كافي و مناسب محصولات؛3. پيشنهادات و طرحهاي مناسب با نيازهاي مشتريان در هر منطقه از جهان؛ 4. اطلاعات به روز شده در مورد قيمتها؛5. اطلاعات صحيح در رابطه با ميزان موجودي محصولات؛ 6. فرآيند سفارش بسيار ساده و راحت؛7. فرآيند سريع رسيدگي به سفارشات؛8. برخورداري از سيستم خودکار پيگيري سفارشات؛9. سيستم تحويل دقيق و به موقع؛10. سيستم صحيح صورتحساب و دريافت مبالغ؛11. سيستم كسب اطلاعات و نظر سنجي از مشتريان در مراحل مختلف فروش.(حسين احمدي و م. ويرجينياري، تجارت الكترونيك مركز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران، ١٣٨١).
2-2-17مبانی نظری مربوط به بازاريابي الكترونيكي
2-2-17-1 مفهوم بازاریابی الکترونیکی و روند تکاملی آن
بازاریابی رمز موفقیت توسعه صنایع کوچک در کشورهای عقب نگه داشته شده و در حال توسعه میباشد. تا زمانی که یک ارتباط منطقی و سیستماتیک بین صنایع کوچک و مصرفکننده در جوامع ایجاد نشود، نه صنایع کوچک توسعه مییابد و نه جامعه به رفاه نسبی دست پیدا میکند. این ضعف ارتباطی بین صنایع کوچک یا تولیدکننده و مصرفکننده است که باعث سر در گمی تولیدکننده در طراحی و ارائه محصول مناسب شده و نهایتاً باعث نارضایتی و رویگردانی مصرفکننده به سمت محصولات دیگر تولید کنندهها میشود. در صورتی که کشور بخواهد در جهت توسعهی صنعتی و خصوصاً توسعه صنایع کوچک یک حرکت جدی را انجام بدهد، در کنار سیاستها و استراتژیهای کلان ملی و منطقهای لازم است که مبحث بازاریابی به عنوان برقرار کننده ارتباط منطقی بین صنایع کوچک و مصرفکننده، به خوبی جایگاه واقعی خود را در جامعه بیابد. (احمدی و ویرجیناری، 1382)
انجام فعالیت بازاریابی از طریق اینترنت را بازاریابی الکترونیک مینامند. در حال حاضر افراد و شرکتهای بسیاری هستند که در شبکه جهانی مشغول داد و ستد کالا و خدمات هستند. ممکن است چنین تصور شود که وارد شدن به این شبکه فقط مخصوص شرکتهای بزرگ است. در حالی که چنین نیست. هر کسی و هر شرکتی با حداقل سرمایه و کالا و خدمات میتواند وارد این بازار شود.
برای ورود به تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی و فعال شدن در آن چهار روش وجود دارد:
– روش اول، فروش کالاهای دیجیتالی از قبیل نرم افزار، کتاب دیجیتالی و غیره بصورت برخط است. این راه از پرکاربردترین راههای درآمدزائی و فعالیت در اینترنت میباشد. در این روش پس از تولید کالاهای دیجیتالی با ایجاد یک سایت در شبکه، کالاهای دیجیتالی مربوط معرفی و با پیداکردن بازاری که به کالاهای مذکور نیاز دارد، فروش آنها صورت میگیرد.- روش دوم، فروش کالاهای فیزیکی است که برای مشتری ارسال می گردد. این کار شبیه فروش و بازاریابی کالاهای معمولی بوده و اکثر فروشندگان با آن آشنایی دارند. مشکل اساسی در این راه پیدا کردن بازار آن می باشد. – روش سوم، عبارت است از ارائه یک سری خدمات جهانی و فروش از طریق آن. سایتهای بسیاری در حال حاضر از این روش استفاده نموده و فروش قابل توجهی نیز داشتهاند، که اصطلاحاً آن را سایت (Portal site) نیز می نامند. برای راه اندازی چنین سایتی نیاز به موارد زیر می باشد:
– اطلاعات زیاد و کافی در مورد موضوع خاصی که افراد زیادی طالب آن هستند.- راه اندازی و اداره سایت که احتمالاً نیاز به استخدام فردی برای این کار خواهد داشت.- نیاز به فراگیری نحوه طراحی و اصلاح سایت.- هزینهای حدود دو هزار دلار امریکا برای اداره سایت.- روش چهارم، روش کاتولوگی می باشد که طی آن کاتولوگ الکترونیکی در شبکه ایجاد می شود. (احمدی و ویرجیناری،1382)
بازاريابي اينترنتي يا الكترونيكي از ابتدا به صورت فعلي نبوده و طي مراحلي تكامل يافته است. فرآيند تكامل بازاريابي الكترونيكي بر مبناي نظر دان و دان(Dan and Dan 2001) به سه مرحله تقسيم مي شود:
1. انتشار اطلاعات: در اين مرحله از بازاريابي الكترونيكي، از وب سايت صرفاً بعنوان يك منبع اطلاعاتي محض استفاده مي شود. هنوز هم اكثر شركتها اين مرحله را بعنوان مرحله آغازين بازاريابي اينترنتي پشت سر مي گذارند.2. مبادله: بعد از اينكه حضور اينترنتي شركت با طي مرحله انتشار اطلاعات تثبيت شد، مرحله بعدي يعني مبادلات بهنگام ظهور مي يابد. در اين مرحله به مهارتهاي برنامه نويسي پيشرفته نياز است. پيش نياز اين مرحله وجود يك سيستم موفق براي تأمين امنيت معاملات مي باشد.3. سفارشي كردن انبوه: سفارشي كردن انبوه تمام مزايا و قابليتهاي فناوري اينترنت را جهت ذخيره اطلاعات و ايجاد سيستمهائي که قادر به سازگار كردن پيامها و خدمات براي تكتك مشتريان باشد، استفاده مي كند. سفارشي كردن ممكن است به صورت خودكار يا دستي انجام شود. (احمدی و ویرجیناری،1382)
2-2-17-2اجزاء بازاريابي اينترنتي
دان و دان (2001) براي بازاريابي بهنگام پنج جزء زير را شناسائي كرده اند:
1. ترفيع: شامل تبليغات و هر نوع فعاليت از پيش طراحي شده جهت آگاهي مشتريان از محصولات شركت مي باشد.2. تماس يكايك: عبارت است از تماس همزمان شركت با مشتريان از طريق پست الكترونيكي و يا فهرستهاي پستي.3. انجام معامله: عبارت است از تعيين قيمت و وقوع عمل معامله.4. مبادله: عبارت است از پرداخت وجه كالا يا خدمت كه عمدتاً توسط ابزارهاي ديجيتال صورت مي گيرد.5. تأمين سفارش: يعني حمل و نقل كالا يا خدمت از طريق سيستم توزيع سنتي و فيزيكي يا كانال توزيع ديجيتال.(دان ودان 2001)
2-2-17-3 اهداف بازاريابي اينترنتي
كاربرد بازاريابي اينترنتي به دليل مزاياي خاص ناشي از ماهيت شبكه اينترنت اهداف خاصي دارد اين اهداف را مي توان به شش طبقه زير تقسيم كرد:
1. اهداف هزينه گرا: گاهي اوقات هدف يك شركت از بكارگيري بازاريابي اينترنتي كاهش هزينه ها ميباشد. چرا كه اينترنت مي تواند هزينه هاي مبادله و توزيع (بالأخص در مورد كالاهاي ديجيتال) و هزينه هاي ارائه خدمات به مشتريان را به ميزان بسيار زيادي بكاهد.٢. اهداف فروش گرا: در اين هدف، شركت اينترنت را بعنوان يك كانال خرده فروشي و توزيع تلقي ميكند و سعي در فروش محصولات خود به طريق بهنگام دارد.٣ . اهداف تغيير رفتار: براي بعضي از سازمانها دستيابي به اثر بخشي و كارآئي در گرو انتقال فعاليتهاي اصلي خود به اينترنت است و در اغلب موارد اين وضعيت به تغيير رفتار فعلي مشتريان و گرايش آنها به استفاده از اينترنت وابسته است.٤. اهداف انتشار اطلاعات: شركتها گاهي اوقات با هدف ارائه اطلاعات مربوط مورد نياز مشتريان از بازاريابي اينترنتي استفاده مي كنند.٥. اهداف ترفيعي: اغلب وب سايتها مبتني بر اهداف ترفيعي و تقويت بازاريابي بهنگام مي باشند. ٦ . اهداف سرگرمي گاهي اوقات وب سايت شركتها با ارائه بازيها و يا ساير امكانات تفريحي موجبات سرگرمي مشتريان را فراهم مي آورد.(دان ودان ,2001)
2-2-17-4 آميخته بازاريابي اينترنتي
مفهوم آميخته بازاريابي براي اولين بار توسط مك كارتي مطرح شد. آميخته بازاريابي عبارت است از: «مجموعهاي از ابزارهاي قابل كنترل بازاريابي كه شركت آنها را با هم تركيب مي كند

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درمورد تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیکی، بازاریابی، کارتهای اعتباری Next Entries پایان نامه رایگان درمورد جامعه آماری، روایی محتوا، آزمون فرضیه، روش تحقیق