پایان نامه رایگان درمورد استان گیلان، جاذبه های گردشگری، اوقات فراغت، توسعه گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

ه جاذبه های غیرملموس و میراث فرهنگی جوامع موجود در استان گیلان مانند فرهنگ، هنر، موسیقی، صنایع دستی و…، وجود مراکز اقامتی مناسب نظیر: هتل، مهمانپذیر و … در مناطق گردشگری استان، وجود پارک ها و مراکز تفریحی مناسب و جذاب در راه های ارتباطی استان، وجود مراکز درمانی و بهداشتی در اماکن گردشگری استان گیلان و ارایه خدمات بیمه و امداد پژشکی به گردشگران، وجود مجتمع های بین راهی با امکانات متنوع، وجود راه های ارتباطی مناسب برای دسترسی گردشگران به جاذبه های گردشگری استان گیلان، جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی و باغداری جهت تولید بیشتر محصولات پرجاذبه استانی و حفظ منابع طبیعی و گسترش موزه های مردم شناسی و موزه های اسناد مکتوب، می باشد. پرسش ها برگرفته از مطالعه امین بیدختی و همکاران (1389)، می باشند.
قیمت: سنجش این متغیر از طریق میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات پرسشنامه پژوهش، صورت می گیرد که در غالب سوالاتی نظیر: کاهش هزینه های سفر و اقامت برای گردشگران از بدو ورود تا خروج از مقصد، اتخاذ سیاست قیمت گذاری منعطف نظیر: ارایه خدمات با قیمتی کمتر در خارج از فصل گردشگری، متناسب بودن قیمت ها با کیفیت محصولات ارایه شده به گردشگران و کنترل و تثبیت نرخ کالاها و خدمات در سطح استان گیلان، می باشد. پرسش ها برگرفته از مطالعه امین بیدختی و همکاران (1389)، می باشند.
مکان: سنجش این متغیر از طریق میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات پرسشنامه پژوهش، صورت می گیرد که در غالب سوالاتی نظیر: امکان دسترسی آسان و اقتصادی گردشگران به بازارها به منظور استفاده بیشتر از فعالیت های خرید، ایجاد فضای مناسب برای گردشگران در طول سفر به منظور ادای امور دینی و عادات و سنن، ایجاد شرایط مناسب و ایمن در اماکن و جاذبه های گردشگری استان گیلان و توزیع جاذبه ها و امکانات گردشگری در تمامی مناطق استان گیلان به جای تمرکز بر یک نقطه خاص، می باشد. پرسش ها برگرفته از مطالعه امین بیدختی و همکاران (1389)، می باشند.
فعالیت تبلیغاتی (ترفیع): سنجش این متغیر از طریق میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات پرسشنامه پژوهش، صورت می گیرد که در غالب سوالاتی نظیر: طراحی مناسب الگوهای بازدید گردشگران از جاذبه های گردشگری استان گیلان، ایجاد و گسترش دانشکده ها و رشته های مرتبط با حوزه گردشگری در استان گیلان، ایجاد دفاتر مشاوره ای توسط ادارات ذیربط گردشگری استان گیلان جهت اطلاع رسانی به گردشگران، وجود کارشناسان آگاه و مطلع در جاذبه های گردشگری استان گیلان جهت ارایه اطلاعات صحیح به گردشگران، گسترش تسهیلات و امکانات هدایتی از قبیل تابلوهای اطلاع رسانی، احداث دفاتر و واحدهای استقبال و پذیرایی از گردشگران جهت معرفی جاذبه های گردشگری، تولید مشترک آثار فرهنگی و هنری با همکاری مراکز صدا و سیمای استان گیلان های همجوار و برگزاری نمایشگاه ها، سمینارها و همایسش های تخصصی مختلف در سطح استانی، ملی و بین المللی در مناطق و قطب های گردشگری استان، شناساندن جاذبه ها و امکانات گردشگری استان گیلان از طریق رسانه های عمومی، جراید، بروشورها و کتابچه های راهنمای گردشگری، می باشد. پرسش ها برگرفته از مطالعه امین بیدختی و همکاران (1389)، می باشند.

قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی تحقیق
گستره این تحقیق در سه قلمرو موضوعی ، زمانی و مکانی قرار می گیرد که عبارتند از:
1-9-1) قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق مدیریت بازرگانی و بازاریابی می باشد که در زمینه آن به بررسی سازه هایی چون، آمیخته بازاریابی و نقش این عوامل در توسعه گردشگری پرداخته می شود.

1-9-2) قلمرو زمانی
مطالعه در مورد تحقیق و جمع آوری داده ها و اطلاعات تحقیق در تابستان و پاییز 1394 صورت گرفته است.

1-9-3) قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق دست اندکاران و سیاستگزاران گردشگری استان گیلان (مدیران و معاونین سازمان جهانگردی و میراث و نیز اساتید هیأت علمی در رشته جهانگردی دانشگاه آزاد و دولتی گیلان) می باشند.

2-1-1) مقدمه
گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می کند. این صنعت از طریق ترکیب و به کارگیری هم زمان منابع داخلی و خارجی منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی زیادی را به دنبال دارد. در بسیاری از کشورها، امروزه گردشگری نیروی اصلی پیشبرد و رشد اقتصادی کشور محسوب شده و با فراهم آوردن فرصتی راهبردی، به اقتصاد محلی تنوع بخشیده، موجب اشتغال زایی شده، ایجاد درآمد می کند و باعث افزایش ارزش منابع وارد شونده به محیط محلی می گردد. از این رو، توسعه گردشگری اولین گزینه در امر توسعه هر منظقه است (امین بیدختی و همکاران، 1389).
رشد روزافزون و پرشتاب گردشگري بسياري از صاحبنظران را بر آن داشته است که قرن بيستم را قرن گردشگري بنامند. آنتونيو ساوينياك3 دبير كل پيشين سازمان جهانگردي در ۱۹۹۸، اعلام كرد: گردشگري در پايان قرن بيستم به صنعت شمارة یک جهان تبديل خواهد شد. بسياري از كشورها اين صنعت پويا را منبع اصلي درآمد، اشتغال زايي، رشد بخش خصوصي و توسعة ساختار زيربنايي مي دانند. تجربه‌های سفر، اثرات ژرف و عمیقی بر جامعه و مسافر دارد، زیرا اغلب تجربیات سفر جزء مهم‌ترین و برجسته‌ترین خاطرات زندگی است. سفر، تأثیرات برجسته و مشخصی بر درک ملی و شناسایی سایر افراد دارد. حضور بازدیدکنندگان در هر کشوری بر الگوی زندگی افراد بومی تأثیر می‌گذارد. بازدید کنندگان نیز تحت تأثیر فرهنگ کشور میزبان و ارزش‌های موجود در آن قرار می‌گیرند. از سوی دیگر «صنعت جهانگردی همواره عاملی برای پیشرفت وضع اقتصادی بوده است. همچنین این صنعت می‌تواند موجب تغییرات اقتصادی و اجتماعی شود؛ در سایه گفتگو و ایجاد رابطۀ متقابل بین مردمان دو ناحیه، پیام صلح بدهد و از آن جا که این صنعت به ارائه خدمت متکی است می‌تواند موجب افزایش اشتغال و درآمد شود (میرزایی، 1388). صنعت گردشگری آمیزه ای از فعالیت های مختلف است که به صورت زنجیره ای در جهت خدمت رسانی به گردشگران انجام می گیرد بنابراین گردشگری شامل تمامی پدیده ها و روابط حاصل از تعامل گردشگران، عرضه کنندگان و فروشندگان محصولات جهانگردی، دولت ها و جوامع میزبان در فرایند جذب و پذیرایی از گردشگران می باشد (زنگی آبادی و همکاران، 1385).

2-1-2) گردشگری
گردشگری فعالیتی ترکیبی و مستلزم مشارکت بخش های مختلف و متعدد جامعه است و به همان میزان نیز اثرات گسترده ای در بر دارد. از این رو، در هر مرحله نیازمند برنامه ربزی و هماهنگی است. برنامه ریزی به عنوان یک ابزار علمی به دست اندرکاران صنعت گردشگری کمک می کند تا در یک فرآیند نظام مند، پیوسته و علمی بهترین مسیر و راهکار توسعه گردشگری در یک منطقه را مشخص نموده و این راهکار را در مسیر توسعه سایر بخش های اقتصادی قرار دهد (Piewdang et al., 2013). در حال حاضر گردشگری به عنوان سومین صنعت دنیا نقش عمده ای را در اقتصاد جهانی از لحاظ منبع اصلی درآمد، ایجاد اشتغال، رشد بخش خصوصی، توسعه ساختارهای زیربنایی، ثبات اقتصادی و غیره مورد توجه قرار داده است (Kia Pipike, 2012).
امروزه به دلیل وجود تنوع بسیار زیاد انواع حوزه های گردشگری و جاذبه های مربوط به هر یک و به دنبال آن رقابت مقاصد مختلف گردشگری برای جذب هر چه بیشتر گردشگران، اهمیت و نقش خطیر بازاریابی در موفقیت این مقاصد و جاذبه ها بر مدیران و صاحبان این صنعت پوشیده نیست. در واقع، می توان بیان کرد در دنیای رقابتی امروزی که گردشگران در برابر تنوع عظیمی از انواع جاذبه ها قرار گرفته اند، هیچ مقصد گردشگری بدون داشتن فعالیت ها و اقدامات بازاریابی مناسب در جذب آنها موفق نخواهند بود. هم چنین ذکر این نکته که بازاریابی به عنوان فعالیتی مدیریتی تمام فعالیت های برنامه ریزی، تهیه محصولات گردشگری و جذب گردشگر را هدایت می کند، بر اهمیت وجود آن تاکید دارد (باقری و همکاران، 1393).

2-1-3) گردشگر (توریست)
گردشگر مسافری است که برای مدتی بیش از یک شب و کمتر از یک سال به منظور تفریح، تجارت، دیدار اقوام و آشنایان و مقاصد دیگر در مکانی دور از محیط معمولی خود اقامت می کند. گردشگری از بعد تقاضا به سه شکل صورت می گیرد: گردشگران داخلی: به ساکنان یک کشور که فقط داخل آن کشور مسافرت می کنند اطلاق می گردد؛ گردشگران خارجی: به افرادی که ساکن یک کشور نیستند و به آن کشور مسافرت می کنند، اطلاق می گردد و گردشگری خارجی: به افراد ساکن یک کشور که به خارج از آن کشور مسافرت می کنند، گفته می شود. افرادی مانند پیله وران، مهاجران موقت، مهاجران دائم، چادرنشین ها، مسافران عبوری، نیروهای مسلح و کارکنان در حال مأموریت دولت، در آمار گردشگری لحاظ نمی شوند (Zhong et al., 2011).

2-1-4) گردشگري در جهان
گردشگری در جهان به همراه آغاز مدرنيته شکل گرفت. مدرنيته اشكال مختلف زندگي را تنها بر پايه قابليت‌هاي آنها در توليد منافعي كه توسط افراد مصرف مي‌شوند، مورد ارزيابي قرار داده و با مفاهيمي همچون، همواره به پيش رفتن و كنار گذاردن كهنه، نگرش تازه انسان را به جهان و به خويش سبب گرديد و بدين گونه با پيدايش بعد تازه‌اي از دگرگوني دائمي، انهدام رسوم و فرهنگ سنتي را در صحنه‌ي زندگي اجتماعي رقم زد . تفكيك ميان كار و اوقات فراغت يكي از اين دگرگوني‌ها مي‌باشد كه در آن كار در قالب ضرورت و گردشگري در قالب اوقات فراغت، كه دمي آسودن از كار را براي تجديد قوا فراهم مي‌آورد، قرار مي‌گيرد. اين رهايي با فشار ناشي از انقباض اجتماعي حاصل از روند مدرنيته، گذران اوقات فراغت را در قالب گردشگري تسهيل نمود و انسان مدرن فارغ از عمق فرهنگي نهفته در اوقات فراغت به عنوان گردشگر تنها رهايي از وظايف مدرن را دنبال نمود. جريان گردشگري شكل گرفته در اين چارچوب نيز، انسان مدرن را با انگيزه تفريح در روند بازساخت شده سرمايه‌داري، به جستجوي محيط‌هاي گوناگون براي تمايز از محيط كار و تفريح واداشت (Zhong et al., 2011).
سفرهاي آموزشي‏ اولين‌ جلوه‌هاي‌ گردشگري‌ مدرن‌ را در در اروپا شكل‌ داد. بيشتر اعضاي اين سفرهاي آموزشي براي كسب دانش و تجربه هاي جديد به مسافرت مي رفتند.معمولاً اين افراد از طبقات بالاي اجتماع بودند كه براي كسب دانش و فرهنگ مسافرت مي كردند.اصولاً پسران خانواده هاي مرفه براي ديدن آثار باستاني ، مطالعه و نيز فراگيري علوم معماري و تاريخ به كشور خاصي اعزام مي شدند.سفرهاي اموزشي يك راهنماي سفر داشت كه در سال 1778 ميلادي توسط توماس نوگنت تهيه شد و پرفروش ترين كتاب معرفي گرديد. انقلاب صنعتي با پيش زمينه هاي فراهم آمده از انباشت سرمايه و دانش از نيمه دوم قرن هيجدهم در انگلستان آغاز گرديد كه روند رو به شتاب ان از سال 1780 سرعت زيادي يافت و اثرات بسياري بر جاي نهاد نوآوري هاي تكنولوژيكي در روندي از انقلاب صنعتي در مدرنيته نقش با اهميتي را در همه گير شدن جريان گردشگري ايفا نمود. مهمترين اين نوآوري ها، تكنولوژي راه آهن بود. هرچند نبايد نقش كشتي هاي بخار را نيز در اين امر ناديده گرفت.بعد از اختراع ماشين بخار به وسيله جيمز وات در سال 1769، از اين ماشين در فنآوري هاي مختلفي استفاده گرديد (طیبی و همکاران، 1386).
روند توسعه‌ گردشگري‌ در چارچوب‌ اقتصاد سرمايه‌داري‌ با افزايش‌ نوآوري‌هاي‌ تكنولوژيكي‌ و مديريتي‌ همراه‌ با سير تحول‌ اجتماعي‌ ناشي‌ از آنها، در ميل‌ به‌ مصرف‌ اوقات‌ فراغت‌ بيشتر در مدرنيته‌ متأخر ابعاد ديگري‌ به‌ خود گرفت‌. گردشگري در اين ميان با كسب ويژگي‌هاي سرمايه‌داري در چرخه توليد ـ مصرف، نه به عنوان سفري براي تجربه گردشگري، كه «خود» كار محسوب گرديد. اين «خود» به شكل‌گيري گردشگري انبوه فرصت داد كه در آن گردشگري به عنوان محصولي بسته‌بندي شده و استاندارد به عنوان دو هفته تعطيلات در سال و در كنار دريا ارائه گردد. سواحل در گردشگري انبوه از اهميت بالايي برخوردار بودند و گردشگران به وسيله تورهاي گردشگري به صورت دسته‌جمعي به مناطق ساحلي روي مي‌آورند و امتداد آرامش

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درمورد استان گیلان، صنعت گردشگری، توسعه صنعت گردشگری، آمیخته بازاریابی Next Entries پایان نامه رایگان درمورد توسعه گردشگری، برنامه ریزی گردشگری، سیاست گذاری، شاه عباس اول