پایان نامه رایگان درمورد جامعه آماری، تحلیل عوامل، اوقات فراغت، روش تحقیق

دانلود پایان نامه ارشد

تجزیه‌وتحلیل عوامل خارجي(فرصت‌ها) …………………………………………………………………………………..132
جدول 5-4- نتايج تجزیه‌وتحلیل عوامل خارجي(تهديدها) ……………………………………………………………………………………..132
جدول 5-5- نتايج تجزیه‌وتحلیل عوامل داخلي(نقاط قوت) …………………………………………………………………………………….133
جدول 5-6- نتايج تجزیه‌وتحلیل عوامل داخلي(نقاط ضعف) …………………………………………………………………………………..134

چکیده
این پژوهش در باره بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان می باشد.گردشگري شهري به شكلي از صنعت گردشگري گفته مي شود كه با مباحثي همچون گذران اوقات فراغت وگشت و گذار شهروندان در داخل شهر و حوزه نفوذ آن ارتباط دارد. امكانات اقامتي و پذيرايي يكي از اجزاء تشكیل دهنده بسیار موثر در نظام فعالیتهاي گردشگري است . اين جزء از سیستم، مجموعه خدمات، تسهیلات و تأسیساتي را در بر میگیرد كه حوزه مانور و عملكرد گردشگران را تعیین نموده و شرايطي را فراهم می آورد كه بر اساس آن گردشگران وضعیت آسايشي مطلوب تري را تجربه نمایند. شهر لاهيجان آميزه اي از طبيعت، تاريخ و فرهنگ است. امروز لاهيجان مقصد بسياري از گردشگران شهري منطقه وكشوراست، در صورتي كه فاقد برنامه ريزي جامع و امكانات رفاهی چه از نظر کمی و کیفی می باشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و تلاش بر این بوده که با برداشت میدانی و کتابخانه ای و شناخت جاذبه های بی شمارگردشگری، فرصتها و تهدیدها (روش SWOT ) و آثار منفی عدم توسعه امکانات رفاهی برای جذب توریسم و ماندگاری آنها راهکارهای مناسب پیشنهاد گردد. از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد: احياي برگزاري دوره هاي آموزشي در زمينه خدمات گردشگري، معرفي آثار تاريخي و جاذبه هاي گردشگري دررسانه ها و تقويت وتشويق تورهاي گردشگري كوتاه مدت، استفاده از مدیران تحصیلکرده و اگاه به مسایل گردشگری در راس امور تصمیم گیری و اجرایی، هماهنگی بین مدیران منطقه و دیگر ارکانها و موسسات مرتبط با گردشگری منطقه لاهیجان، مشارکت دادن مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرای برنامه های گردشگری، توسعه و بهبود امکانات رفاهی، ساخت امکانات و تسهیلات لازم در سایت گردشگری، معرفی مزیتهای نسبی شهر لاهیجان در زمینه سرمایه گذاری های گردشگری از سوی مدیران منطقه برای متقاضیان سرمایه گذاری.

کلید واژه ها: گردشگری شهری،امکانات رفاهی،توریسم،اوقات فراغت

مقدمه
مدتي است كه در بسياري از محافل علمي و اجرائي كشور درباره‌ی ضرورت گسترش صنعت گردشگري سخن گفته می‌شود . ايجاد اشتغال، درآمد زائي، بهبود زیرساخت‌های اقتصادي، افزايش درآمدهاي مالياتي، ارتقاي زندگي كيفيت مردم و آشنایی بافرهنگ‌های ديگر، برخي از موضوعاتي است كه بر آن‌ها تأکید می‌شود . همچنين توسعه‌ی پايدار به‌عنوان پارادايم غالب قرن بيست و يكم به‌طور روزافزونی در گفتارها و نوشتارهاي صاحب‌نظران به‌عنوان تنها راه‌حل اساسي براي معضلات موجود جهاني، به‌ویژه مشكلات زیست‌محیطی مطرح می‌شود. بخش گردشگري هميشه با پژوهش‌های توسعه همراه نبوده، بلكه دل‌مشغولی عمده پژوهشگران توصيف پويايي توسعه بوده است . مسائلی از قبيل كاهش منابع و توزيع نامناسب آن، توانايي رقابت، جهانی‌شدن و امنيت ازجمله موضوع‌های عمده بحث و مذاكره بوده‌اند .
مسئله گردشگري غالباً به‌عنوان موضوعي حاشیه‌ای در كنار بحث اصلي وجود داشته است . اما در حال حاضر برنامه‌ریزی براي توسعه پايدار می‌تواند از گردشگري به‌عنوان يك راهبرد استفاده نمايد. همان‌طور كه دراین‌باره گفته می‌شود رويكرد زير بنايي كه هم‌اکنون در برنامه‌ریزی صنعت گردشگري و ساير انواع توسعه به كار می‌رود، رويكرد رسيدن به توسعه پايدار است . بر اساس روش توسعه پايدار بايد منابع طبيعي، فرهنگي و ساير منابع براي استفاده مداوم در آينده حفظ شود و درعین‌حال براي جامعه‌ی كنوني سودمند و مفيد باشد. صحبت در خصوص نقش صنعت گردشگري در ارتباط با ساير عوامل رشد شهري نيست، زيرا در اين صورت گردشگران تنها سبب ازدحام و تراكم بیش‌ازحد شبکه‌های معيوب و ضعيف می‌شوند، بلكه گردشگري شهري يكي از شاخه‌های صنعت گردشگري است كه بايد با مطالعات شهري براي ارزيابي گذران اوقات فراغت و تفريح و گردشگري در محيط شهري همراه باشد، كه به اصلاح چرخه زندگي بينجامد . شهر لاهيجان به‌عنوان يك شهر تاريخي در ناحيه معتدل و مرطوب خزري، با داشتن نقاط قوت بسيار ازجمله مركزيت داشتن در منطقه ازنظر تاريخي و جاذبه‌های اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و همچنين فرصت‌های بی‌شمار گردشگري تاريخي، تفريحي و طبیعت‌گردی می‌تواند تبديل به یک‌قطب گردشگري منطقه‌ای يا حتي فرا منطقه‌ای شود . بامطالعه به روش سيستمي در شهر لاهيجان، حوزه نفوذ و منطقه‌ی پيراموني آن و همچنين ارزيابي اثرات زیست‌محیطی صنعت گردشگري می‌توان به ارائه راهكارهاي مناسب جهت حفظ طبيعت از آسیب‌ها و پايداري منابع براي آيندگان كمك كرد . اميد است با تعميم نتايج به‌دست‌آمده از اين تحقيق به الگوي مناسبي براي برنامه‌ریزی گردشگري شهري به‌عنوان راهبرد توسعه پايدار دست‌یافت.

فصل اول
کلیات تحقیق

1-1- بیان مسئله و ضرورت تحقیق
مناطق شهري به‌ویژه شهرهاي بزرگ از جنبه‌های مختلف براي گردشگران جاذب و ديدني می‌باشند اما بهترين اين جاذبه‌ها شامل سه دسته عمده گنجینه‌ها، نمايشگاه‏ها و مراكز خریدوفروش بوده كه گردشگران را به‌سوی خود می‌کشند. توسعه و بهبود تجهيزات ارتباطي و اتصال شهرها با گسترش زیرساخت‌های رفت‌وآمد، روزبه‌روز بهتر می‌شود و در نتيجه با شكل گرفتن بازارهاي تازه در شهرها، گردشگران به شهرها و گردشگري در مراكز شهري جذب شده و همراه با توسعه شهرها، گردشگري شهري نيز رواج می‌یابد.
شهرهایی که دارای جاذبه‌ها و تأسیسات گردشگری فراوان و غنی هستند غالباً تعداد زیادی از گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌نمایند. هر چه میزان این جاذبه‌ها و تأسیسات بیشتر و متنوع‌تر باشد یقیناً بر ماندگاری و مدت اقامت گردشگران در شهر و درنتیجه رونق اقتصادی آن تأثیر به سزایی خواهد داشت. لاهیجان ازنظر جذابیت توریستی اهمیت زیادی دارد و سالیانه پذیرای دو میلیون گردشگر می‌باشد.
مفهوم کیفیت توریسم به توسعه پایدار مرتبط است. این شیوه به‌طور فزاینده‌ای به دو دلیل اساسی موردپذیرش واقع می‌شود. سطح بالای کیفیت توریسم ضرورتاً به معنی توریسم پرهزینه نیست بلکه به آن قسم جاذبه‌ها، امکانات و خدمات توریستی اشاره دارد که در قبال پول هزینه شده به منافع ارزشمندی بینجامد. توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در رقابت برای جذب توریست‌های تیزبین روشی کارآمد است. گردشگر با هر انگیزه‌ای که به شهر سفر کند نیاز به محلی برای خواب استراحت و خوراک دارد. خدمات اقامتی گردشگران شامل مجموعه‌ای از تشکیلات خوابگاهی می‌شود که امکان دارد به‌صورت استراحتگاه‌های بسیار مجلل باشد یا فقط به یک تختخواب معمولی و صبحانه ساده محدود شود. میزان تسهیلات و خدمات بازتابی از نیازها و سلیقه‌های مختلف مسافران و میزان پویایی این بازار است که می‌تواند در میزان اقامت گردشگران در شهر نیز مؤثر باشد.
برخی از شهرها فاقد زیرساخت‌های مناسب گردشگری اعم از مراکز اقامتی و پذیرایی موزه و مراکز فرهنگی هنری می‌باشد و این امر باعث کوتاه شدن دوره اقامت گردشگران در محل می‌باشد. فقدان امکانات لازم برای تفریح و گردش و سرگرم نمودن گردشگران دوره اقامت گردشگران را کوتاه می‌کند و ازنظر اقتصادی بهره‌وری بهینه رخ نخواهد داد. کمبود تنوع فضای اقامتی ازجمله مشکلات عدیده بسیاری از شهرها است.

1-2-هدف تحقیق
1-2-1- اهداف علمی
هدف اصلی شناسایی توان‌ها و تنگناهای محیط طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یکی از نواحی شرق استان گیلان (شهرستان لاهیجان) به‌منظور جذب گردشگر می‌باشد.
1-شناخت امکانات توریستی شهر لاهیجان
2- بررسی توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در لاهیجان

1-2-2- اهداف کاربردی
مطالعه به‌منظور فراهم کردن زمینه‌های برنامه‌ریزی برای جذب توریسم جهت اشتغال‌زایی، بالا بردن سطح درآمد ساکنان، ایجاد اختلاط فرهنگی، دانش‌افزایی و کمک به توسعه پایدار می‌باشد.

1-3- فرضیه‌های تحقیق
1- به نظر می‌رسد امكانات و زیرساخت‌های لازم براي جذب گردشگر در شهر لاهيجان وجود ندارد.
2- به نظر می‌رسد امكانات موجود ازنظر كيفي در حد استاندارد نبوده و جوابگوی نيازهای گردشگران نمی‌باشند.
3- افزایش کیفیت مراکز اتاقی سبب افزایش ماندگاری گردشگران است.

1-4- روش تحقیق
روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی است. داده‌های مورداستفاده از طریق مطالعات میدانی و پرسشنامه به دست آمده است.
روش‌هایی که در فرایند تحقیق حاضر مورداستفاده قرارگرفته‌اند شامل موارد زیر می‌باشد:
1-مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادي
2-تدوين مباني نظري و تهيه اطلاعات موردنیاز
3-توزيع پرسشنامه و استخراج داده‌ها
4-تدوين یافته‌ها و گزارش نهايي پایان‌نامه
5- استفاده از رایانه

1-5- جامعه آماری و نمونه
جامعه آماری در این تحقیق جامعه کارکنان مکان‌های اقامتی می‌باشد که در منطقه لاهیجان مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه آمار دقیقی از جامعه آماری در دست نیست، به‌طور نمونه جامعه آماری 160 نفره در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

1-6- تعریف داده‌ها و مفاهیم
1-6-2- سیروسفر
انسان می‌آموزد كه حضوري موقت در زمين دارد و آنچه نپايد دل‌بستگی را نشايد. انسان می‌رود و باز می‌رود تا با سفر تغيير را بياموزد و تغيير نيازي است كه او براي بازگشت افسانه‌ای‌اش چاره‌ای جز آن ندارد. او خود را از بلاي “روزمرگي” و “ايستايي و سكون “نجات می‌بخشد . سفر تنها فرصتي است كه شما نتيجه يك عمر زندگي انسان را در كنار شگفتی‌های ديگر خلقت مشاهده كنيد و از دل آن راه درست زيستن را بياموزيد.
امروزه انسان به دنبال غلبه بر طبيعت با تغيير نوع نگرش نسبت به مسائل طبيعي و انساني روبرو است كه از یک‌سو در برآورده كردن نيازهاي اساسي خويش و از سوي ديگر تأمین اين نيازها را در حفظ محیط‌زیست خود جستجو می‌نماید . به‌عبارت‌دیگر نه‌تنها خواهان ايجاد روابط با همنوعان خويش است بلكه خواهان ايجاد روابط با طبيعت اطراف خود نيز می‌باشد . ازاین‌رو بيشتر كشورهاي جهان درصدد خلق فعاليتي جديد تحت عنوان گردشگري بوده درواقع سخن از تمدن جديد با عنوان فراغت به ميان می‌آید.
در فرهنگ عاميانه مردم ايران نيز سفر و مسافرت از جايگاه ویژه‌ای جهت گسترش اطلاعات و شناخت برخوردار است . در اين فرهنگ مرد پخته به انسان جهان‌دیده اطلاق می‌شود.

1-6-2- گردشگری
در فرهنگ لغت لانگمن، گردشگری را به‌عنوان مسافرت برای تفریح و سرگرمی و در فرهنگ لغت وبستر، گردشگری را به‌عنوان سفری که در آن مسافر به مقصدی رفته و سپس به محل سکونت خود بازمی‌گردد تعریف کرده‌اند . (بمانیان و محمودی نژاد ، 1389: 20 )
گردشگری به کلیه فعالیت‌های یک دیدارکننده از زمانی که تصمیم به سفر می‌گیرد تا خاتمه‌ی سفر اطلاق می‌گردد . ( حیدری ، 1389: 23 )
بر اساس تعریف سازمان جهانی توریسم، به کلیه‌ی فعالیت‌های افرادی اطلاق می‌شود که به مکان‌هایی خارج از محیط عادی خود به‌منظور گذراندن ایام فراغت ، انجام کار و سایر هدف‌ها برای مدت کمتر از یک سال می‌روند . به‌این‌ترتیب محدوده توریسم از مسافرت‌هایی که صرفاً به‌منظور گذراندن تعطیلات و سپری کردن چند روز برای دیدار دوستان و آشنایان و بازدید از مناطق جذاب انجام می‌گیرد ، بسی فراتر می‌رود .(زاهدی ، 1385 :4 )
گردشگری عبارت است از گردش کوتاه‌مدت مردم در مکان‌هایی است که دور از محل زندگی و کار و فعالیت که در خلال اوقات فراغت انجام می‌دهند و بازدیدها و

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درمورد مصرف‌کننده، تحلیل SWOT Next Entries پایان نامه رایگان درمورد اوقات فراغت، اثرات گردشگری، اجتماعی و فرهنگی، عوامل فرهنگی