پایان نامه رایگان درباره عرضه کنندگان، اقتصاد کشور، کانون توجه

دانلود پایان نامه ارشد

ايران
صنايع دستي و هنرهاي سنتي بخش تفکيک ناپذيري از بدنه فرهنگي ايران محسوب مي شود. اين هنرصنعت طي هزاران سال تداوم تاريخي داشته و در هر دوره نمود و ظهوري خاص يافته، تکثير خلاقيت و تنوع نهفته در دست ساخته هاي اين سرزمين علاوه بر سيراب کردن عطش روح زيبايي طلب آفرينندگان و طالبان آن، نقش قابل توجهي در زندگي روزمره مردم نيز ايفا نموده و بن مايه اين هنرها روح جمعي جامعه سنتي ايران را اقناع کرده و داراي وجوه زيبايي شناختي مختص به اين مرز و بوم و مردمان آن بوده است. ارتباط تنگاتنگ هنرهاي سنتي و صنايع دستي ايران منطبق با نيازهاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و نيازهاي روحي با کارکرد اصلي آن يعني کاربردي بودن با خصوصياتي چون تنوع و آميختگي با فرهنگ هاي بومي و قومي که از خصوصيات بارز صنايع دستي ايران بوده که در گذرگاه زمان و به ويژه در دوره معاصر به دلايل مختلف دچار آسيب شده، آن چنان که بسياري از صنايع دستي و حرف سنتي وابسته به آن منسوخ يا در شرف نابودي و فراموشي هستند. گسست بين هنرهاي سنتي و و زندگي مردم و انقطاع تاريخي برخي از صنايع و هنرهاي ايراني طي يک صد سال اخير موجب فراموشي و بي توجهي نسبت به صنايع دستي ايران شده و بسياري از اين رشته ها از گردونه جامعه هنري ما حذف يادر آستانه اضمحلال قرار گرفته اند.
هنرهاي سنتي ايران نتوانسته است در طول دوره هاي اخير همگام با زندگي مردم قدم بردارد. عدم يا وضعيت ارتباط بين صنايع دستي متناسب با نيازهاي امروز جامعه و تنوع طلبي ناشي از زندگي مدرن و نفوذ ماشينيزم و عوامل عديده اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي و هنري ديگر که شناخت و آسيب شناسي عميقي را مي طلبد، همه و همه در کند شدن و گاه توقف حيات برخي از صنايع دستي ايران دخيل بوده است. (هاتفي،1386)
در حال حاضر جايگاه کنوني صنايع دستي ايران هم چون جايگاه صنايع ديگر مانند سنگين، سبک و کوچک است و توان قابل توجهي در جذب سرمايه گذاري ، توليد، صادرات و نهايتاً تأثير آن در معيشت مردم دارد. در حال حاضر هم چون سابق بالغ بر دو ميليون و شش صد هزار نفر به صورت مستقيم و دوازده ميليون نفر به صورت غير مستقيم، از طريق صنايع دستي ايران ارتزاق مي کنند و مشغول فعاليت هستند. در خصوص بازارهاي خارجي کماکان صنايع دستي ايران متنوع و نيز خوش بختانه از نظرکيفيت، نقوش و طرح هايي با قدمت در مقام نخست قرار دارد و کانون توجه علاقه مندان به صنايع دستي در اقصي نقاط جهان مي باشد. سازمان صنايع دستي نسبت به هدايت و حمايت صادرات و ورود به بازارهاي جهاني تلاش مي نمايد و در برنامه هاي آتي خود، رسيدن به وضعيت مطلوب را دنبال مي کند. هم چنين در مورد ميدان هاي عمل صنايع دستي در ايران اخيراً در پي تصويب مجلس شوراي اسلامي و هيأت دولت با سازمان هاي خارج از کشور وارد تعامل شده است.(مومن صالحي، ص22)
اهميت صنايع دستي در اقتصاد کشور
بر اساس آمارگيري هاي انجام شده نزديک به 5/2 ميليون نفر از جمعيت کشور به صورت تمام وقت و يا نيمه وقت در رشته هاي متعدد صنايع دستي در آمد خود را از اين طريق کسب مي نمايند و اگر تعداد افراد فعال در مشاغل پايين دستي و بالا دستي اين رشته ها نيز به حساب آيند، سهم عمده اي از نيروي کار کشور براي تأمين شغل و درآمد خود به اين صنعت وابسته اند. اگر بخواهيم مقايسه اي داشته باشيم سهم صنايع دستي در توليد ناخالص ملي را با ساير بخش ها نقش و تأثير مثبت صنايع دستي بر اقتصاد کشور روشن تر خواهد شد.
سهم صنايع دستي در توليد ناخالص ملي حدود 3 در صد است که در مقايسه با صنعت خودرو سازي 2 درصد در صنعت پتروشيمي 5/2 درصد اهميت آن به خوبي مشخص است. با توجه به اين مهم، تقويت اين بخش از اقتصاد ملي که قطعاً در تأمين و گسترش عدالت اجتماعي مؤثراست، اهتمام بيش تر مسئولين را مي طلبد. توجه به بعد اقتصادي صنايع دستي مي تواند نقش ارزنده اي را در کسب درآمد و افزايش توليد ملي داشته باشد که در اين صورت تبعات مثبت آن شامل اشتغال، ارزآوري، جلوگيري از مهاجرت هاي بي رويه و خلق نوآوري ها ظهور خواهد کرد. لذا ضرورت هم ايجاب مي کند که جهت ادامه فعاليت صنعتگران و توليدکنندگان صنايع دستي و رسيدن آن به جايگاه مناسب در بازارهاي جهاني حمايت لازم از آن ها صورت پذيرد. بدون شک سهم و نقش صنايع دستي در توسعه اقتصادي و اجتماعي کشور بر هيچ کس پوشيده نيست و به اعتقاد کارشناسان و برنامه ريزان نه صرفا به لحاظ درآمد اقتصادي بلکه به لحاظ حفظ ارزش ها، اصالت ها و خاستگاه فرهنگي و هنري آن نيز هست.(عسگري،1386
بازاريابي در صنايع دستي و اثر آن بر گردشگر
بازاريابي شامل فعاليت هاي سازمان يافته اي است که روابط توليد، توزيع و نرخ گذاري کالا يا ارائه خدمات را در محيطي پويا، آسان تر و سريع تر پيش مي برد.
بازاريابي در مفهوم وسيع خود به روند مبادله مي پردازد و در تعاريف قديمي آن نيز همواره بر اين اصل اوليه تاکيد شده است. و اما بازاريابي گردشگري را مي توان چنين تعريف نمود.
بازاريابي گردشگري نيز مشتمل بر همه فعاليت هايي است که موجب اطلاع رساني به گردشگر احتمالي و شناسايي توانمندي هاي انگيزشي و جاذبه هاي گردشگري مقصد است.
با توجه به اين موضوع درک مفهوم ساختار رقابت شديد در بازار بسيار مهم است.هنگامي که عرصه بازار درگير رقابت بسيار نزديک و شديد مي شود، جلب رضايت مشتري يک مزيت به حساب مي آيد.بازاريابي در گردشگري يک روند مديريتي شاما پيش بيني هاي نياز و جلب رضايت گردشگران فعلي و آتي است به طوري که اساسا شرکت هاي مسافرتي و عرضه کنندگان کالا را در رقابت با يکديگر قرار داده است و در اين ميان برآوردن خواسته هاي محيطي و اجتماعي گردشگران به همان اندازه اهميت دارد که جلب رضايت او.
پس از قرن هجدهم و نوزدهم، کلکسسيونر هاي غربي فرش ، کلمه پرشيا را براي مشرق زمين به کار بردند. اين سرزمين که به نام ايران قرار گرفت با فرش هاي گران قيمت و تجملي که براي قصرهاي ايران بافته شده بود، رفته رفته توجه ثروتمندان اروپايي را جلب کرد و به عنوان اشيايي مد روز و شرق جزء لاينفک خانه هاي بزرگ آن ها شده مخصوصا در دهه هاي 1950 و 1960 به بعد که توجه به بازاريابي بين المللي صنايع دستي را ضروري مي سازد.

تبليغات
اين کار مي تواند از طرق مختلف و با استفاده از وسايل سمع و بصري گوناگون انجام پذيرد. مانند: تهيه پوستر ها، کارت پستال ها، کتاب هاي راهنما، روزنامه ها، راديو، تلويزيون، فيلم هاي مستند و موضوعي و يا از طريق برگزاري نمايشگاه هاي جهانگردي، سمينار و شرکت هاي مسافرتي.
بر اساس داده هاي آماري سازمان جهاني جهانگردي ميزان کل درآمد صنعت گردشگري جهان طي سال 2004 ميلادي با بيش از 3/10 درصد رشد نسبت به سال 2003 ميلادي به 622 ميليارد دلار رسيده است. طبق همين آمارها آمريکا با کسب درآمد 5/74 ميليارد دلار وفرانسه با پذيرش بيش ترين تعداد گردشگر خارجي رتبه اول را به خود اختصاص داده و کشور هاي اسپانيا، ايتاليا، آلمان، انگليس،چين، ترکيه،اتريش ئ استراليا در رده هاي بعدي قرار گرفته اند.
بر اساس پيش بيني هاي WTO انتظار مي رود تعداد جهانگردان جهان تا سال 2011 به يک ميليارد نفر برسد که اين رقم درآمدي بيش از يک هزار و پانصدو پنجاه ميليارد دلار را عايد کشورهاي دنيا مي کند. هم چنين به گفته کارشناسان ورود هر گردشگر به کشور مي تواند 6 تا 10 شغل ايجاد کند که در نتيجه اين صنعت مي تواند تا سال 2011 بيش از 100 ميليون فرصت شغلي در سراسر جهان ايجاد کند.
در کشورهاي مختلف توريستي تلاش مي شود که صنايع دستي در بهترين و مناسب ترين اشکال به جهانگردان عرضه شود. با توجه به اين امر براي شناسايي صنايع کشورمان لزوم توجه به بازاريابي اين محصول جهت شناسايي و معرفي آن ضروري است.
استان گيلان در ايران يکي از قطب هاي گردشگري محسوب مي شود و سالانه پذيراي گردشگران فراواني است.اين گردشگران براي ثبت خاطرات خود و يا دلايل شخصي ديگر مبادرت به خريد صنايع دستي مي نمايند.اين امر اين حکم را لازم مي کند که بازاريابي بسيار گسترده و قوي براي شناسايي بازار فروش صنايع دستي گيلان و دلايل استفاده از اين صنايع دستي صورت گيرد. تا هم صنعت گران از اقتصاد آن بي بهره نمانند و اين استان هويت و گذشته خويش را به باد فراموشي نسپارد.

ويژگي هاي بازاريابي موفق
· ارئه روشي مشخص و تعريف شده براي ايجاد بازاريابي بلند مدت و پويا
· ارائه سياست ها و فعاليت هايي براي برآوردن خواسته ها و نيازهاي گردشگران به طوري که متناسب و هماهنگ با نيازهاي اجتماعي و فرهنگي آن ها باشد
· اجرا که شامل بازاريابي داخلي، شناسايي موقعيت گردشگران و توجه به سهام داران ديگر و جوامع ميزبان نيز مي شود.
· طبقه بندي کردن بازاريابي محيطي به بخش هاي بلندمدت و کوتاه مدت
· روند برنامه ريزي در بازاريابي
بازار يابي الکترونيکي
با توجه به رويکرد شوراي جهاني صنايع دستي يونسکو و يونيدو که به صنايع دستي توجه شده است، آن را عاملي براي فقر زدايي تلقي مي کنند و درمان نارساهايي است که استفاده از اين صنعت بايد مد نظر قرار گيرد. هم چنين با توجه به مسافت هاي ميان توليدکنندگان و مصرف کنندگان يکي از روش هاي مؤثر در زمينه هاي صنايع دستي فروش اينترنتي است، چراکه موجب صرفه جويي در وقت شده و از اتلاف انرژي جلوگيري مي کند.
هم چنين صنعت گران را به زمان و مکان محدود نکرده و به آنان اين امکان را مي دهد تا به طور مستقيم با خريداران و علاقه مندان هنرهاي صنايع دستي ارتباط برقرار کنند و در واقع پاسخي به نياز امروز است. (کرمي،1386)
گسترش فناوري اطلاعات در مراحل مختلف طراحي، توليد، بازاريابي و فروش، فرآيندهاي موجود سازمان هاي مختلف را به طور کلي تحت تاثير قرار داده است. با کاربرد تکنولوژي از سوي عرضه کنندگان و توزيع کنندگان، شيوه فعاليت ها به طور قابل ملاحظه اي دچار تغيير شده است. عمده تاثيراتي که به کارگيري فناوري اطلاعات براي عرضه کنندگان به همراه داشته است عبارتند از:
براي طراحي و شبيه سازي نمونه هاي محصولات صنايع دستي، زمان شروع طراحي تا زمان ورود کالا به بازار کاهش چشم گيري داشته است. بسياري از شرکت هاي بزرگ دنيا ، محصولات ويژه هر مشتري را بر مبناي سفارش دريافتي، در کم تر از 5 روز کاري آماده و براي مشتري ارسال مي نمايد.

موانع و مشکلات رشد صنايع دستي
? استاندارد نبودن توليد محصولات مواد اوليه و فضاي کارگاهي
? نبود مکان مناسب جهت فروش محصولات و نا آشنايي هنرمندان با بازارهاي هدف
? نبود مرکز تحقيقات کاربردي
? عدم بسته بندي مناسب
? نبود آشنايي توريست هاي خارجي با صنايع دستي کشور
? نبود تبليغات کارشناسي شده
? نبود بازاريابي صحيح جهاني
? نبود توجه به بازاريابي الکترونيکي با توجه به اهميت آن
? نبود برنامه ريزي توليد و فروش و هماهنگي بين توليدکنندگان و صادرکنندگان(واسطه هاي فروش بين توليدکننده و گردشگر به عنوان تقاضا محصول توليدي صنايع دستي)
5-6 راهکارها
? تبليغات در رسانه هاي گروهي، مراکز فرهنگي هنري، چه تبليغات در بازاريابي امري است اجتناب ناپذير
? توجه به بازاريابي الکترونيکي
? توجه به فناوري اطلاعات در بازاريابي
? حضور مستقيم در نمايشگاه هاي خارجي و شناساندن صنايع دستي دستي کشور
? شناساندن صنايع دستي از طريق گردشگران وارده توسط کاتالوگ، بروشور و ارائه آ” ها در سفارت خانه ها، کنسول گري ها و مبادي ورودي کشور
? ملزوم کردن دستگاه هاي دولتي جهت استفاده از صنايع دستي کشور جهت اهداي جوايز( فقط محدود به قالي نباشد)
? آشنا کردن و آگاه کردن مردم به ارزش صنايع دستي
? عقد قرارداد با سازمان آموزش و پرورش استان جهت آموزش استان جهت آموزش دانش آموزان
? استاندارد سازي جزوات آموزشي و برگزاري دوره هاي مختلف آموزش صنايع دستي
? امکان خريد صنايع دستي از طريق سيستم شتاب و ويزا کارت
? راه اندازي سايت ها و وبلاگ هاي اينترنتي براي معرفي صنايع دستي استان گيلان
نتيجه گيري
جهانگردي از ديدگاه فرهنگي داراي قدمت بسياري است ولي از زاويه اقتصادي پديده اي نسباتا جديدي در مبادلات بين

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درباره فرهنگ و تمدن، درآمد سرانه Next Entries کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوان، پیش آزمون