پایان نامه رایگان درباره زیست محیطی، زمین گردشگری، رونق اقتصادی، صنعت گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

قدم اول در كار هتلداري مي باشد. ولي دومين موضوع كه مورد اهميت كامل است، نگهداري و مراقبت از ساختمان و تجهيزات هتل است. هربنايي هرچند محكم و زيبا باشد، اگر مورد نگهداري و حافظت و بازسازي قرار نگيرد، پس از مدتي فرسوده و از قسمت هاي مختلف نقايصي در آن پيدا مي شود كه اگر به موقع رفع نگردد ايجاد خرابي بيشتر خواهد كرد و قدر و اهميت خود را در نظر مسافران از دست خواهد داد.
نكته اول اينكه از همان ابتدا بايد با مصرف سرمايه بيشتر، ساختمان بهتري ايجاد كرد زيرا بيشتر و بهتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت و حتي ارزش بيشتري پيدا خواهد كرد. نكات ديگري كه رعايت آن ضروري است به شرح زير مي باشد:
1- نما و قيافه ظاهري ساختمان بايد هميشه مورد توجه و مراقبت باشد تا به اصطلاح تازگي خود را حفظ كند و بدنما نشود.
2- قسمت سقف و پشت بام قسمتهاي مختلف هتل، سالي دوبار بايد بطور كامل و با دقت بازرسي شود.
3- در هر سال دوبار ناودانهاي هتل را كاملا مورد بررسي و مراقبت قرار دهيد تا چنانچه نقضي پيش آمده باشد رفع گردد.
4- درب ها و پنجره ها بايد به طور مرتب رنگ آميزي شود تا هم نماي آن بهتر و جالب مورد توجه باشد، و هم از پوسيدگي چوب و زنگ زدن آهن جلوگيري بعمل آيد.ضمنا بايد درزگيري پنجره ها و درب ها مرتب باشد تا باد يا آب از درزها نفوذ نكرده و باعث خراجي نشود.
5- هواكش ها بايد كاملا تميز و سرويس شوند.
6- توجه به دكوراسيون داخل هتل و اتاق ها
7- رنگ آميزي ديوار هاي داخل هتل
8- حمام ها و سرويس ها، انبار ها و آشپزخانه و اتاق كاركنانبايد تا سقف كاشي شود.
9- … ( ژيان دربندي،1365)

2-18 گردشگري
لغت گردشگري( tourism) از كلمه tour به معناي گشتن اخذ شده است كه ريشه در لغت لاتين turns به معناي دور زدن، رفت و برگشت بين مبدا و مقصد و رخش دارد كه از يوناني به اسپانيايي و فرانسه و در نهايت به انگليسي راه يافته است.
در سال‌های اخیر گردشگری به عنوان صنعت بدون دود، منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداخت‌های بسیاری از کشورها شده است، رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در پنجاه سال اخیر نشان دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است.گردشگری در تولید ناخالص ملی نقش مهمی ایفا می‌کند، «تراز پرداخت‌ها، که نشان دهنده معاملات بین‌المللی هر کشور است،را متوازن می سازد
لوئيس ترنر گردشگري را امیدبخش‌ترین و پیچیده‌ترین صنعتی می‌داند که جهان سوم با آن روبرو است و معتقد است گردشگری بیشترین قابلیت را برای جانشینی دیگر صنایع درآمدزا دارد.» (لی، ۱۳۷۸)توسعه گردشگری موجب رونق اقتصادی و کاهش فقر می‌شود همچنین تأثیر به سزایی در افزایش درآمد و کاهش بیکاری و در نتیجه افزایش رفاه اجتماعی دارد. علاوه بر آن گردشگری عاملی است برای گفتگوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و از نظر سیاسینیز، روابط بین‌ ملل و دول را متعادل‌تر و نزدیک‌تر می‌سازد. نخستین و معتبرترین تعریف زمین گردشگری ارائه شده در ایران در سال 1388 به قرار ذیل است:
گردشگری دانش محوری است که از تلفیق میان رشته‌ای صنعت گردشگری با حفظ و تفسیر جاذبه‌های طبیعت بی جان – همراه با مسایل فرهنگی مرتبط با آنها – در قالب ژئوسایت به عموم مردم بوجود مي آيد (صدري، 1388).

2-19 گردشگري در ايران
کشور ایران که دارای توانایی‌های بالقوه عظیمی در زمینه‌های زیست محیطی، تاریخی، میراث فرهنگی و غیره است نمی‌تواند و نباید به دلیل مسائل سیاسی و نگرانی‌های فرهنگی _اجتماعی خود را از این جریان اقتصادی دور نگه دارد و از سوی دیگر بازار بین‌المللی گردشگری نیز نمی‌تواند ازجاذبه‌های ایران برای گردشگری چشم‌پوشی کند. عدم موفقیت ایران در جذب گردشگران و توسعه گردشگری دلایل متعددی دارد.
برای افزایش گردشگران تنها نمی‌توان به اقتصاددانان دل بست، راه‌حل در واقع در دستان دولت و برنامه‌ریزان است چرا که آنان اگر نخواهند و تمایلی به گسترش توریسم و جذب گردشگر نداشته باشند جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند کار ساز باشد. از سوی دیگر تجربه و فرهنگ مردم نیز بی‌تأثیر نیست. گاه پیش می‌آید که دولت می‌خواهد ولی مردم و مراکزی که با توریست‌ها در ارتباط هستند ، تجربۀ لازم را ندارند و یا آموزش های  مناسب راندیده‌اند و لذا چگونگی برخورد با گردشگر و ارائه خدمات به او را نمی‌دانند.ایران از لحاظ اقلیمی و تنوع جانوری یک کشور شبه قاره‌ای است و بنابر گفته رئیس سازمان جهانی جهانگردی جزء ۵ کشور اول دارای بیشترین جاذبه‌های زیستی و جانوری در دنیا است. همچنین  یکی از سه قطب برتر بر صنایع دستی در دنیا است؛ سفالگری، شیشه‌گری، قلم‌زنی، مشبک‌کاری، حکاکی بر روی فلزات، میناکاری، خاتم سازی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، قالی‌بافی، نمدمالی و … ایران معجونی از گوناگونی فرهنگی، زبانی، قومی، زیست محیطی و اقلیمی است. همچنین از لحاظ آثار تاریخی و میراثفرهنگی جزء ده کشور اول دنیا محسوب می‌شود(يعقوب زاده، 1383).

2-20 اثرات فرهنگي، اجتماعي و روانشناختي گردشگري
تمامي متخصصين علم بازاريابي بر اين واقعيت صحه مي گذارند كه اگر يك محصول بخواهد در بازار رقابتي امروز باقي بماند بايد توانايي ايجاد تصوير مناسب از يك بِرَند را داشته باشد. به عبارت ديگر مشتري بايد بتواند يك محصول را از ديگر محصولات مشابه تشخيص دهد.
يكي از راه هايي كه مقاصد گردشگري را از ديگر مقاصد متمايز مي كنند وجود جمعيت بومي و كارگران خدماتي است كه باعث افزايش ارزش افزوده در صنعت گردشگري آن منطقه مي شوند. استفاده از اين نوع راهكار بازاريابي يعني بهره گيري از منابع انساني و جمعيتي امري منطقي است و اين مساله تنها به دليل رابطه قوي ميان روحيه ي لذت طلبانه ي انسان ها وكساني است كه اين تفريحات و فعاليت هاي تفريحي را عرضه مي كنند.
گردشگران نيازمند محيطي هستند كه در آن لذت برده، به رضايت مندي روحي برسند. در اين محيط افرادي بومي ساكن هستند كه فعاليت مي كنند تا چنين احساس رضايتمندي برآورده شود كه نتيجه آن اشتغال و درآمد براي آنهاست. هر فعاليتي در مقاصد گردشگري و براي برآرودن نياز گردشگريان نيازمند نيروي كار است. نمي توان رستوراني را يافت كه بدون سرآشپز با تجربه بتواند مشتريان را به سمت خود جلب كند.
از سوي ديگر كارگران بخش خدمات گردشگري مي توانند با ايجاد فضاي مناسب براي جهانگردان و دفزايش احساس رضايتمندي در آنها با تكيه بر برخورد مناسب، نگرشي مثبت را در آنان نسبت به محيط گردشگري ايجاد نمايند.
نظريه اي وجود دارد كه ادعا مي كند انسان ممكن است به مسافرت معتاد شود، يعني وابستگي بسيار شديد پيدا كند. اين نظريه اگرچه ممكن است غير منطقي به نظر برسد اما تئوري ديگري مبتني بر تجربه و تحليل رواني مسافرت و يا حتي يك سفر گردشي دريايي را يك مكانيسم فرار از دغدغه هاي زندگي مي داند. پيچيدگي هاي زندگي ماشيني امروز گاهي مردم را به سويي سوق ميدهد كه بسياري از افراد مسافرت را تنها راه فرار از نگراني ها و تنش هاي موجود زندگي مي دانند ( ملازاده، 1389).

2-21 اثرات اجتماعي گردشگري
تاثير اجتماعي ساكنين محلي در گردشگران به عمق و زيبايي مهمان نوازي آنان بستگي دارد (جوناتان كروآل 1995). طبيعي است اگر تعداد بيشتري از گردشگران كه خود در سابق جزو جمعيت بومي بودند و مي توانستند با به نمايش گذاشتن پوشاك خود، الگوي مصرفي خود، غذاهاي خود گردشگر بيشتري را جذب كنند. بدون شك در موقع گردشگري آرزو دارند مردم محلي و بومي همين نگرش ها و جذابيت ها را در اختيار آنان بگذارند.
براي ميزبان و مهمان شيرين ترين و رضايت بخش ترين لحظات از برقراري ارتباط، زماني است كه هر دو گروه باهم ديگر در سالن پذيرايي به صورت اجتماعي و گرم دور هم جمع شوند، مثل مهماني هاي فرهنگي و يا در چايخانه هاي سنتي كه مردم به طور گرم با يگديگر لحظاتي را
مي گذرانند.
تاثير گردشگر در اتفاق جرايم بسيار نادر و جزئي است. لكن گردشگران به لحاظ عدم آشنايي به محيط به آساني مرتكب جرم و جنايت مي شوند. در اين صورت است كه ميزبان بايد كمك كند تا گردشگران از مكان ها و نواحي خطرناك و جرم خيز دوري جويند.
رنجش گردشگر توسط مردم محلي يك اتفاق نادر نيست.به ويژه اين اتفاق ممكن است در روش و نحوه استفاده از امكانات و منابع مردم محل روي دهد. در اين حالت كه آموزش مردم در برقراري ارتباط صحيح و صميمي با گردشگران توسط رسانه هاي ارتباط جمعي ضرورت پيدا مي كند. بايد هوشيار باشيم كه توسعه تمركز گونه گردشگري مي تواند تاثيرات اجتماعي نا خواسته اي داشته باشد، مثل فحشا،قمار، مستي، آشوبهاي رستوراني، سر و صداي ناراحت كننده خياباني، ترافيك و ساير مشكلات.
گردشگران داخلي و خارجي با مسافرت مي توانند سطح استاندارد زندگي مردم يك كشور را افزايش دهند.
مردمي كه در شهر هاي بزرگ زندگي مي كنند بيشتر خواهان مسافرت و گردشگري هستند. لذا تبليغات جهت تبادل بخشي بايد به مست شهرهاي كوچك و روستاها بيشتر شود تا از اثرات سوء گردشگري در عدالت اجتماعي كه همانا توزيع درآمدها مي باشد، جلوگيري گردد.
مردم ثروتمدن و آنهايي كه در سطح بالايي از طبقه اجتماعي قرار دارند بيشتر مشتري مسافرت و جهانگردي مي باشند. لذا برنامه ريزي بايد با حساسيت طرح و پياده شود، تا توده مردم ميل به مسافرت پيدا كنند.
افزايش سطح آموزش در جمعيت ها نيز مي تواند مسافرت و جهانگردي را افزايش دهد.
فراهم كردن فرصت گردشگري براي مردم ناتوان از نظر مالي نبايد در برنامه ريزي هاي توسعه گردشگري فراموش گردد. در غير اين صورت مشكلات اجتماعي فراواني بروز خواهد كرد. در اين گونه از برنامه ها ترتيب تورهاي گردشگري با حمايت بخش عمومي مي تواند تاثير گذار باشد(قره نژاد،1386).

2-22 مديريت گردشگري پايدار مبتني بر جامعه بومي
يكي از بهترين راهبردهاي مديريتي در حيطه گردشگري پايدار، استفاده از ساكنان و بوميان همان منطقه براي حفظ محيط زيست و گردشگري آن منطقه است. اين بدان معناست كه بهترين و مناسب ترين عوامل براي حفظ محيط گردشگري يك ناحيه،ساكنان و افراد بومي هستند كه در مجاورت اين منابع زندگي و كسب درآمد مي كنند، چرا كه واحدهاي اقتصادي و تجاري موجود در آن منطقه، توسط همين افراد به وجود آمده است و بنابراين حفظ منابع نيز مسئولين و توجه آنها را بيش از ديگران مي طلبد.
گردشگري پايدار مبتني بر جامعه بومي(CBST) يعني موفقيت و كاميابي توسعه پايدار زيست محيطي يك منطقه و يا مقصد گردشگري، با استفاده از راهبردهاي مديريتي جامعه ي بومي و افرادي كه به طور مستقيم و يا غير مستقيم براي ادامه زندگي خود چه از لحاظ محيطي و چه از لحاظ اقتصادي به آن اقليم و منطقه وابسته اند. اين بدان معناست كه بايد از افراد بومي در حيطه هاي مديريتي منطقه استفاده كرد و از دانش و آشنايي آنان به اقليم خود در جهت توسعه گردشگري بهره جست. مديريت مناطق گردشگري توسط ساكنان همان منطقه راهكار بارز و موثر مديريتي در بازگرداندن مالكيت محيط به بوميان و ساكنان همان مناطق است (ملازاده،1386).

2-23 تاثيرات انساني و فرهنگي گردشگري
از دير باز بشر با استفاده از مصالح و مواد طبيعي و يا بهره مندي از تجربه ها، دانش ها، فنون عظيمي ايجاد كرده ودر طول زندگي خويش تاريخ و فرهنگ را بنيان نهاده و بر اساس باورهاي مذهبي و اجتماعي، سنت ها و آئين هايي را در فصل ها و مناسبتهاي گوناگوني شكل داده است. آن چه مسلم است شرايط جغرافيايي، اوضاع طبيعي، باورهاي مذهبي و غيره در چگونگي ايجاد بناها، تاريخ و فرهنگ آدمي موثر بوده است. از آنجا كه شرايط جغرافيايي و طبيعي و باورهاي اجتماعي و مذهبي مردم در سراسر جهان يكسان نيست مظاهر و تاريخ و فرهنگ و باورهاي آدمي، گوناگوني بسياري دارد و همين امر به وجود آورندهي جاذبه هاي انساني و فرهنگي است. به طور كلي مي توان جاذبه هاي انساني- فرهنگي را از اين قرار دانست. ميراث هاي فرهنگي،تاريخي،هنري مانند آداب و رسوم، سنت ها، موسيقي، صنايع دستي، آشپزي غذا، بناهاي تاريخي مانند كاخ ها ، موزه ها، مراكز علمي، فني،

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درباره خانواده گسترده، آزمون و خطا Next Entries پایان نامه رایگان درباره اوقات فراغت، عرضه و تقاضا، تبلیغات بازرگانی، صنعت گردشگری