پایان نامه رایگان درباره خشونت جنسی، سقط جنین، سازمان ملل، ضرب و جرح

دانلود پایان نامه ارشد

ا کنترل وی مورد آزار قرار دهد» 63 نمونه هایی از اشکال گوناگون این نوع تبعیض شکنجه، کتک خوردن، قتل، شکستگی، جراحات داخلی مانند ضربات مغزی، سقط جنین، ختنه کردن، اسیدپاشی، کشیدن موی سر، سوزاندن.
زن آزاری از موارد شناخته شده خشونت در خانواده محسوب می شود. پزشکی قانونی از جمله مراجع مهمی است که روزانه با شکایت زنانی که از ایراد ضرب و جرح توسط شوهرانشان شاکی هستند مواجه هستند. در شرح حالی که پزشکان قانونی در بدو معاینه از قربانیان زن آزاری می گیرند، چنین نتیجه شده است که مردهای همسر آزار غالباً افرادی با شخصیت پرخاشگر هستند، در حالیکه تعدادی از آنها به هنگام ابتلا به بیماری روانی، معمولاً از نوع افسردگی، اقدام به کتک زدن همسر خود می کنند. سایر خصوصیات چنین مردانی عبارتست از حسادت بیمارگونه و افراط در میگساری.
در بررسی های بعمل آمده ثابت شده زنانی که توسط همسرانشان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و مردانی که همسرانشان را کتک می زنند، اغلب زمینه های اجتماعی مشابهی دارند و اکثراً در دوران کودکی خشونتهای خانوادگی را تجربه کرده اند و بیشتر متعلق به خانواده هایی هستند که پدر لاابالی و خشن داشته اند. بنابراین در بزرگسالی ، پسرها رفتار پدرانشان و دخترها رفتار مادرانشان را تکرار می کنند. زن آزاری اغلب در خانواده هایی صورت می گیرد که مشکل اعتیاد دارویی خصوصاً اعتیاد به مشروبات الکلی دارند.
آمار زنان قربانی که از شوهرانشان کتک خورده اند بسیار کمتر از آنچه که بطور واقع می باشد، دیده می شود و علت آن عدم گزارش زنان بر علیه شوهرانشان می باشد. که فرهنگ، مسائل روانی و فاکتورهای شخصیتی از جمله مواردی هستند که در گسترش پدیده فوق موثر هستند.64
خشونت جسمی یا فیزیکی ممکن است برای همه زنان بدون توجه به نوع تحصیلات، نژاد و وضعیت خانوادگی روی دهد.65
در سال 1379 در خصوص بررسی خشونت فیزیکی توسط همسر علیه زنان مطالعه ای بر روی مراجعه کنندگان به پزشک قانونی صورت گرفته است. نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که میزان آسیب های ناشی از خشونت فیزیکی همسر علیه زن و وضعیت اشتغال زنان با هم ارتباط دارد (آزار جنسی در زنان شاغل کمتر است) از طرفی شکایت از همسر آزاری بیشتر در زنان و مردان با تحصیلات پایین مشاهده شد و در ضمن بیش از 90 درصد قربانیان سه بار یا بیشتر مورد ضرب و شتم شوهر خود قرار گرفته بودند.
37/8 درصد از زنان ایرانی از اول زندگی مشترک خود خشونت فیزیکی را تجربه کرده اند که شامل سیلی زدن، مشت زدن، لگد زدن و … است. متوسط میزان تجربه این نوع خشونت برای زنان درگیر در خشونت خانگی برابر با 2/46 بار است. و همچنین 5/71 درصد زنان دچار عوارض جسمانی ناشی از خشونت شوهران همچون سردردهای مزمن و میگرن، سقط عمدی جنین، شکستگی ، کوفتگی و سوزاندن اعضای بدن هستند.66

يكي ازمواردهاي خشونت جنسي عليه زنان بریدن آلت جنسی (ختنه)مي باشدكه در ذيل به شرح آن مي پردازيم:
بریدن آلت تناسلی زنان یکی از خشونتهای جسمی یا فیزیکی می باشد که به انگلیسی67 و به عربی ، ختان الاناث و به فارسی ناقص سازی جنسی زنان یا مثله کردن جنسی زنان می باشد. که بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشتی جهانی که به یکی از چهار عمل زیر اشاره دارد: مثله کردن آلت تناسلی زنان از نوع اول شامل برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و یا غلفه است (کلیتوریدکتومی)، نوع دوم شامل برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و لبهای کوچک فرج با/ بدون بریدن لبهای بزرگ فرج، نوع سوم شامل تنگ کردن مجرای مهبل با ایجاد یک مهر و موم پوششی با قطع کردن و تغییر مکان دادن لبهای کوچک فرج و یا لبهای بزرگ فرج، با یا / بدون برش کلیتوریس، و نوع چهارم شامل هر گونه عمل خطرناک دیگر بر روی آلت تناسلی زنان به مقصودی غیر پزشکی مانند: سوراخ کردن، سوزن زدن، شکافتن و غیره می باشد. این عمل پیامدهای منفی بسیاری بر سلامت وروان دختران و زنان دارد. در بین سالهای 1980 تا 1990 میلادی، برش دستگاه تناسلی زنان به شکل عمده ای مشکلی پزشکی در نظر گرفته مي شد، ولی از سال 1990 میلادی به بعد گفتمان های پیرامون این موضوع به نقض حقوق اصلی انسانی نیز توجه میکنند و این عمل نفض حقوق اساسی زنان و کودکان نیز شمرده می شود. از سال 2003 میلادی ، 6 فوریه به عنوان روز بین المللی عدم هرگونه مدارا با مثله کردن جنسی زنان نامگذاری شده است. سازمان ملل متحد برنامه ای برای کاهش قابل ملاحظه میزان انجام این عمل تا سال 2015 داد و اقداماتی برای برچیدن این رسم در دو سطح جامعه و ملی پیشنهاد کرده است.
گمان می رود که ظهور آداب مربوط به بریدن آلت تناسلی زنان برای اولین بار در مصر باستان در دره رود نیل اتفاق افتاده باشد، و از آنجا به نواحی اطراف مانند حوزه رود نیل، شمال شرقی و غرب آفریقا گسترش یافته باشد. یک نظریه می گوید: این رسم هدفش جلوگیری از اختلالات جنسی نبوده است، بلکه نوعی مناسک گذار به حساب می آمده است که ریشه آن در افسانه های بدویان مصری و دیگر مردمان آفریقا یافت می شود. بریدن آلت تناسلی زنان به صورت سنتی در بیش از 30 کشور جهان انجام می شود که بیشتر آنها آفریقایی هستند. این عمل بر روی بسیاری از زنان مهاجر آفریقایی تبار ساکن در اروپا و آمریکای شمالی ، انجام شده است. در میان کشورهای فارسی زبان، در جنوب و غرب ایران این رسم وجود دارد. به گزارش بنیاد جمعیت سازمان ملل تعداد زنان ختنه شده در جهان 120 تا 140 میلیون بوده و هر ساله سه میلیون دختر نیز در معرض این خطر هستند. در طی سالهای 1997 تا 2006 میزان زنان ختنه شده به صورت تدریجی رو به کاهش بوده است.
این عمل را به دلیل باورهای سنتی جنسی، اجتماعی، باورهای غیر علمی، طبی، زیبایی شناختی و مذهبی انجام می دهند. در کشورهایی که انجام این عمل مرسوم است، امکان دارد بصورت خیلی پراکنده و غیر منظم مرسوم باشد و یا تقریباً توسط همه مردمان آن کشور انجام شود. رابطه مشخصی بین انجام این مراسم و مذاهب خاصی وجود ندارد: به عنوان مثال در ناحیه ا ی در جنوب نیجریه پنج گروه نژادی برش دستگاه تناسلی را انجام می دهند که یکی از آن گروه مسلمان و دو گروه عمدتاً مسیحی و دو گروه دیگر مذهب سنتی شان را دارند. پیرامون موضع گیری اسلام در قبال ناقص سازی جنسی زنان سخن بسیار رفته است .قرآن در مورد ختنه زنان صحبتی نمی کند، اما احادیث متناقضی در رد و حرمت آن روایت شده است.
در میان امامان اهل سنت احمد حنبل آن را مکرومه (عمل نجیب) می دانست؛شافعیان ختنه زنان را در حد بریدن پوست کوچکی که در نوک دستگاه جنسی زنان قرار دارد واجب می دانند. در میان شیعیان به جز یک استثنا (فرقه مستعلوی) شیوع ندارد . موضع گیری مراجع شیعه متفاوت است، عمده ای آن را مستحب می دانند و برخی دیگر سنتی جاهلی اش می دانند که در صورت آسیب رسانی جسمی حرام است. ختنه زنان در میان یهودیان اتیوپی (فلاشاها) نیز دیده می شود هر چند که بین یهودیان در دوران باستان مرسوم نبوده و نامی از آن در عهد عتیق یا عهد جدید نیامده است.68
که سازمان بهداشت جهانی ، یونیسف، یونسکو، حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر سازمان های وابسته به سازمان ملل علیه ناقص سازی زنان منتشر نموده اند صریحاً عنوان شده است که هیچ سود پزشکی برای ختنه زنان شناخته نشده است و در عوض مشخص شده است که این عمل برای دختران و تحقیقات نشان می دهد که مضرات ختنه زنان بیش از فواید پیشنهادی توسط طرفداران آن است و از بسیاری جهات مضر و خطرناک می باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی هر برش در اعضای بدن می تواند مخاطره انگیز باشد خصوصاً اگر تحت شرایط غیربهداشتی انجام شود، اما اکثر خطرات شدید ذکر شده برای بریدن آلت تناسلی زنان مربوط به سازمان یونیسف در مورد کسانی که به وجود ختنه نوع شدید (ختنه فرعونی) و خفیف اعتقاد دارند بیان میکند: « ما به شدت نگران این موضوع هستیم که ختنه زنان در بسیاری موارد توسط کادر پزشکی و درمانگاه انجام می شود. در برخی جوامع که ختنه زنان بسیار رایج است این تفکر وجود دارد که می توان عمل ختنه زنان را به صورت خفیف توسط کادر درمانی انجام داد. اما واقعیت این است که این عمل کلاً مردود است و نوع شدید و خفیف ندارد.»
انجام عمل ختنه پیامدهای منفی بر سلامت و روان زنان و دختران دارد تقریباً تمام دختران در هنگام عمل ،دردی جانکاه و خونریزی را تجربه می کنند.
در بعضی انواع ناقص سازی ، پای دختران باید روزها و یا هفته ها به هم بسته شود که بسیار وضع ناراحت کننده ای را برای دختران بوجود می آورد. عفونت های بعد از عمل نیز محتمل است. هر چند تعداد این مورد تنها زمانی مستند می شود که بیمار جهت درمان به بیمارستان مراجعه کند.
ناقص سازی پیامدهای ناگوار بلند مدت متعددی دارد. اختلال های ادراری، کاهش لذت جنسی، دردهای عصبی،عفونت، مشکلات روانی، استرس های بعد از عمل، آسیب به ارگانهای مجاور، دردهای عصبی، عوارض روانی جنسی از جمله این پیامدهای ناقص سازی است همچنین بریدن دستگاه تناسلی زنان میزان احتمال ابتلا به عفونت ها را افزایش می دهد و سبب هپاتیت نوع ب و عفونتها، سبب انتقال ویروس HIV می گردد. و ممکن است ختنه ناباروری زنان را نیز موجب شود که از نظر آماری، زنان عقیم در بین کسانی که بیشترین تعداد برش دستگاه که همان قطع دستگاه تناسلی نوع سوم می باشد را انجام داده اند یافت می شود.69
بهای خشونت جسمی: عبارت است از اعضای شکسته، پارگی، زخم ها، بریدگی ها، کبودی، جراحات داخلی، ضربه مغزی، آسیب اعضای تناسلی، عدم توانایی در وضع حمل، سقط جنین، بیماریهای جنسی، حاملگی های ناخواسته و اقدام به سقط جنین غیر قانونی، مرگ زن در اثر آسیب های جسمی.70

ب- خشونت جنسی
خشونت جنسی به هر گونه رفتار غیر اجتماعی اطلاق می شود که از لمس کردن تا تجاوز را در بر می گیرد. این نوع خشونت ممکن است در حیطه زندگی خصوصی، زناشویی و خانوادگی اتفاق بیفتد و به صورت الزام به تمکین از شوهر یا رابطه محارم با یکدیگر در حلقه خویشاوندی علیه زن اعمال گردد. در حیطه زندگی اجتماعی نیز از سوی فرد ناشناس تحقق می یابد.71
خشونت جنسی هر گونه رفتار و عملی که توسط فرد دیگر جهت حظ و لذت جنسی باشد را شامل می گردد. خشونتهای جنسی شامل تماسهای دهانی آلتی، آلت به آلت، آلت مقعدی، دستی آلتی، در معرض آناتومی جنسی قرار دادن یا وادار به دیدن آناتومی جنسی کردن است. در تعریف دیگر خشونت جنسی عبارت است از: درگیر ساختن فردی در فعالیتهای جنسی بدون رضایت دادن و یا شامل اعمالی می گردد که با اقدام به آن قوانین و محرمات جامعه زیر پا گذاشته می شود. همچون زنای با محارم ، هتک و تجاوز به عنف، بچه بازی، عورت نمایی، نظر بازی جنسی، استفاده از فیلم های جنسی و تولید آن.
سازمان جهانی بهداشت در تعریف تبعیض یا خشونت جنسی معتقد است: « ارتکاب هر عمل جنسی، شروع به ارتکاب این فعل، پیشنهاد به برقراری یک رابطه جنسی (البته بدون رضایت فرد)، قاچاق جنسیتی زنان و غیره می باشد.72 بهره کشی جنسي زنان در قالب اشکال مختلف ممکن است ارتکاب یابد که برخی از آنها عبارتند از: الزام به تمکین از شوهر، مزاحمت تلفنی دارای ماهیت جنسی، مزاحمت درون وسایل نقلیه عمومی، معابر عمومی نسبت به زنان، الزام زن به رابطه جنسی نامتعارف، استفاده از اشیاء یا ضرب و جرح زن به هنگام رابطه جنسی، خوراندن مواد مخدر یا مایعات مست کننده به منظور برقراری آمیزش جنسی یا تسهیل آن، بردگی جنسی، قاچاق زنان با هدف اجبار به فاحشگی، اجبار به حاملگی، اجبار به عقیم کردن، اجبار به سقط جنین، اجبار به ازدواج، تجاوز به عنف.73
تعرض جنسی مردان به زنان، یکی از مسائل جوامع معاصر است. و در واقع نوعی رابطه جنسی غیر قانونی بر حسب زور و ترس است که غالباً قربانی، شخص تعرض کننده را می شناسد و در این شناخت، رابطه نسبی و سببی بیشترین نقش را ایفا می کند. گر چه ترس از آبرو، گزارش تعرضات جنسی به زنان را نارسا می نماید، اما اکثر زنان

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درباره پرخاشگری، خشونت علیه زنان، خشونت کلامی، خشونت خانگی Next Entries پایان نامه رایگان درباره پرخاشگری، خشونت علیه زنان، خشونت جنسی، روابط جنسی