پایان نامه رایگان درباره حمل و نقل، فضاهای عمومی، فضای عمومی، روابط عمومی

دانلود پایان نامه ارشد

Classو چهار ستاره )و پنچ ستاره (LuxuryClass ). تعدادي از هتل ها مثل هتل آپارتمان، متل ها و … اصلا در مقوله ستاره قرار نميگيرند و به نوعي ديگر امتياز بندي مي شوند.
هرچه ستاره هتل بالاتر باشد، تكنولوژي و سرويس هاي پيشرفته ترين در آن وجود دارد و به وقل معروف به روز است، به عنوان مثال تا چند سال پيش چيزي به نام اينترنت وجود نداشت ولي امروز كه ساده ترين اطلاعات با
اينترنت رد و بدل مي شود از اجزا لاينفك هتل با ستاره هاي بالا كافي نت است يا اينكه هتل پنج ستاره بايد داراي فروشگاه هاي متعدد و مورد نياز مسافر باشد.
در ارزيابي هتل ها سه اصل كلي امتيازبندي مي شود كه عبارتند از: امور ساختماني و تاسيساتي و محل قرار گرفتن هتل،امور مربوط به نوع و سطح سرويس و خدمات و تجهيزات( كميت و كيفيت خدمات رفاهي موجود در هتل)، امور مربوط به مديريت، نيروهاي انساني و آموزش( لطفي، 1392).

2-13 استانداردهای ایران برای دادن ستاره به یک هتل
2-13-1 هتل های 2 ستاره
تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات‌ این هتل ها است و  ارایه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:
 خانه داری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاق ها، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق‌ ها، ورودی هتل با ظرفیت‌مناسب، تخت‌هایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس (لطفي، 1392).
2-13-2 هتل های 3 ستاره
در هتل 3 ستاره خدمات به طورکامل ارایه  و به طور شایسته مدیریت می‌ شود، ‌این نوع هتل‌ ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده‌اند. ارایه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:
 نظافت و خانه ‌داری و نگهداری عالی،‌هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال 24 ساعته، اتاق‌ های بزرگ و راحت، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و تزیینات، مبلمان با کیفیت، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی، اتاق ‌های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک ‌های عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی، صابون و حوله با کیفیت عالی است. دارای سوییت اتاق لوکس و محدوده زمانی سرویس دهی اتاق ها گسترده است.
وجود دو دستگاه تلفن در اتاق، یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، سیستم بیدارباش، وجود بیش از یک رستوران در هتل با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات رسانی به اتاق‌ها، ورودی هتل با ظرفیت‌مناسب، تخت‌هایی با اندازه استاندارد، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس. از دیگر خصوصیات این هتل ها است (لطفي، 1392).
2-13-3  هتل های 4 ستاره
این هتل ها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارایه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تامین‌ راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان است، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مودب هستند. ‌این هتل ‌ها دارای امکانات متنوعی هستند. ارایه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:
خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب،‌‌هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش و گل تازه، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با لباس متحد الشکل، وجود دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات رسانی عالی به اتاق‌ ها، وجود اتاق ‌های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزیین شده با کارهای هنری، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت‌های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق‌ها، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله، جعبه کمک ‌های اولیه، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، یخچال در داخل، سیستم خشک کن دست، در اختیار قراردادن لباس‌های راحت به میهمانان، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل، روزنامه رایگان و امکانات تفریحی برای میهمانان از قبیل استخر، سونا، زمین‌های بازی و ارایه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات، پارک اتومبیل توسط مستخدم و… (لطفي، 1392).
 2-13-4 هتل های 5 ستاره
ین نوع هتل‌ ها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شود.
ارایه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی موارد زیر است:
معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد و مستمر، دارای بیش از 100 اتاق،‌هال ورودی، اتاق میهمان، فضای عمومی‌تزیین شده با کارهای هنری، مفروش شده با کیفیت بالا، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام، دارای نگهبان و سرویس 24 ساعته، پرسنل آموزش دیده و متعهد، تزیین اتاق ها با استفاده از اشیای هنری، دارای 3 تلفن (کنار تخت، روی میز و داخل حمام)، تمیز کردن اتاق به صورت دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی، امکانات رستوران جذاب، سرویس حمل و نقل، مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاق‌ها با انواع نوشیدنی.
کارکنان در هتل 5 ستاره، بسیار مرتب و پوشیده با لباس‌های شیک، مودب و آگاه و کارآمد و روابط عمومی‌‌خوب، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیار عالی سرویس می‌دهند. دارای مدیر حرفه ‌ای و متخصص، سازگاری و هماهنگی سرویس‌ها، تداوم نگهداری و خانه داری بی عیب و نقص اجزای اصلی و اساسی برای حفظ درجه 5 ستاره است.
 نکته مهم درباره هتل‌ ها و هتل آپارتمان ‌ها ‌اینست که « هتل ها را از یک تا 5 ستاره طبقه‌بندی می کنند، در حالی که مهمانپذیر‌ها، مهمانسرا‌ها و هتل آپارتمان‌ها را از یک تا 3 ستاره طبقه بندی می  شوند. به تعبیری دیگر، هتل آپارتمان 3 ستاره با هتل 5 ستاره برابری می‌ کند و‌ این دو نوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشان بهترین هستند (لطفي، 1392).

2-14 انواع هتل ها
هتل به مكاني اطلاق مي شود كه مسافران در ازي پرداخت پول، خدمات غذايي و اقامتي دريافت مي كنند.همواره در قسمت پذيرش هتل ها اين علامت به چشم مي خورد كه حق پذيرش و يا عدم پذيرش ميهمانان براي هتل محفوظ است. چنانچه يك مهمان شرايط مناسب و مقرر را دارا نباشد هتل مي تواند از پذيرش وي امتناع نمايد. از سوي ديگر مهمان بايد استطاعت مالي اقامت در هتل را دارا باشد.توسعه ي هتل ها در سراسر دنيا باعث گرديده تا گوناگوني گسترده اي از لحاظ نوع هتل ها به وجود آيد.
در اينجا به برخي از انواع هتل ها اشاره مي كنيم.
2-14-1هتل هاي فرودگاهي
همان طور كه از نام آن بر مي آيد چنين هتل هايي در محوطه فرودگاه ها و بعضي مواقع خارج از شهر واقع شده اند.
اين هتل ها معمولا براي مسافران ترانزيت است كه مجبور به تعويض هواپيما و يا اقمت در طي ترانزيت هستند. چنين مسافراني معمولا نياز به اتاقي براي خواب و استراحت پيش از پرواز بعدي دارند. مسافراني كه پرواز آنها به تعويق افتاده، يا ملغي شده است نيز به اين هتل ها مراجعه مي كنند.
خطوط هوايي براي آسايش و راحتي مسافران هنگام تاخير و يا تعويض پرواز هاي خود، چنين امكانات اقامتي را فراهم مي آورند.
خدمه پرواز نيز از اين هتل ها براي استراحت بين پروازي استفاده مي كنند. هتل فرودگاهي داراي كافي شاپ هاي 24 ساعته براي ارائه امكانات غذايي به مسافران هستند و معمولا چنين هتل هايي داراي رستوران نيستند.
در اين هتل ها به طور معمول محلي نيز براي ارائه و فروش محصولات و صنايع دستي محلي، وجود دارد.كافي نت، سيستم زنگ بيداري نيز از امكانات ديگر اين هتل هاست. واحد نگهداري چمدان هاي مسافران و سيستم اعلام زمان پرواز هواپيماها در اين هتل ها موجود است(ملازاده، 1389).
2-14-2هتل هاي بوتيك
چنين اصطلاحي از ديدگاه تاريخي به آمريكاي شمالي باز مي گردد. اين نام به هتل هايي اطلاق مي شود كه داراي محيط مجلل و لوكس هستند. وجه تمايز اين هتل ها با ساير هتل ها در نوع ارائه خدمات آنهاست.
شايد بتوان اولين هتل بوتيك را هتل مورگان در نيويورك در سال 1980 نام برد. اين هتل ها تعداد كمي اتاق بين 30 تا 100 اتاق را دارا هستند(ملازاده، 1389).
2-14-3 هتل هاي تجاري
اين هتل ها داراي امكانات تجاري براي تجار است. برخي از اين امكانات عبارت اند از: مراكز تجاري از قبيل اتاق هاي سمينار، خدمات منشي و امكانات ارتباطات از راه دور پيشرفته.
اتاق هاي كلاس تجاري اين هتل ها داراي خدمات ارائه غذاي شخصي، روزنامه هاي جديد، كتابخانه، اينترنت پر سرعت، تلفن بين المللي، ميز تحرير مجهز، قفسه نوشيدني، جعبه هاي امنيتي قفل دار وتلويزيون هاي چند كاناله و غيره است. ديگر امكانات اين هتل ها عبارتند از: خدمات جابجايي توسط ماشين هاي تشريفات، مرتب كردن روزانه اتاق، باشگاه ورزشي و غيره (ملازاده، 1389).
2-14-4 هتل كازينو
چنين هتل هايي تنها يك هدف را دنبال مي كنند و آن ارائه امكانات به مهماناني است كه به منظور شرط بندي و قمار مراجعه مي كنند.
لاس وگاس در ايالت نوادا در ايالات متحده آمريكا يكي از معروف ترين نمونه ها از ميان تعداد كثيري از اينگونه هتل هاست. خدمات اقامتي جزئي از خدمات چنين هتل هاست(ملازاده، 1389).
2-14-5 هتل كنفرانس
اين هتل ها داراي مراكز برگزاري كنفرانس هستند كه به آنها الحاق شده، درون خود هتل قرار گرفته اند. اين هتل داراي امكانات پذيرش گروهي مهمانان براي برگزاري كنفرانس ها و گردهمايي ها و همچنين رستوران هاي متعدد و بزرگ براي ارائه خدمات ضيافتي است. سالن هاي كنفرانس متعدد چنين هتل هايي داراي ورودي ها و پاركينگ اتومبيل مجزا هستند(ملازاده، 1389).
2-14-6 هتل كنوانسيون(همايش)
چنين هتل هايي به صورت ويژه براي برگزاري همايش هاي بزرگ ساخته شده اند. اين هتل ها داراي سالن هاي همايش بزرگ هستند كه بعضي مواقع گنجايش صندلي هاي آن 2000 صندلي و بيشتر است. اتاق هاي ملاقات گروهي و ديگر امكانات مربوطه الكترونيكي،لابي،سيستم هاي ارتباط جمعي، بلندگوهاي مدرن و پروژكتورهاي تصويري و غيره از ديگر امكانات اين سالن هاست. اتاق هاي اين نوع هتل ها معمولا داراي تخت هاي دو نفره و تك نفره است.
2-14-7 هتل هاي مقاصد جذاب گردشگري
اين هتل ها معمولا در نقاط جذاب گردشگري قرار دارند. از قبيل: هتل هاي كنار اهرام مصر، هتل هاي كوهستاني و غيره.
يكي از مهمترين جذابيت هاي چنين هتل هايي وجود نماي زيباي مشرف به آنهاست(ملازاده، 1389).
2-14-8 هتل هاي دولوكس
اين هتل ها از لحاظ طبقه بندي به هتل هاي پنج ستاره و بالاتر اطلاق مي گردد.چنين هتل هايي بسيار تجملي و لوكس هستند. كليه امكانات رفاهي از هر نظر در اين هتل ها موجود است. برج العرب در كنار خليج فارس نمونه اي از اين هتل هاست. پنجره هاي اتوماتيك كنترل از راه دور و دستگيره هاي طلا از جمله مشخصات اين هتل است.در اين هتل مهمانان توسط هليكوپتر(چرخ بال) اختصاصي هتل، از فرودگاه به هتل آورده مي شوند. اين هليكوپتر بر بام هتل مي نشيند. اين نوع هتل ها فقط مختص آن دسته از افراد است كه توانايي پرداخت چنين هزينه هاي سنگين را دارا هستند(ملازاده، 1389).
2-14-9 هتل هاي مركز شهر
اين هتل ها در مركز شهر و نواحي پر تردد تجاري و حوالي مراكز خريد بزرگ قرار گرفته اند. بسياري از مسافران هنگام مسافرت به شهرهاي بزرگ ترجيح مي دهند در مركز شهر اقامت كنند. دليل آن هم دسترسي آسان به دفاتر و مراكز دولتي،خدماتي،فروشگاه ها و ديگر مراكز تفريحي است.
اما از آنجا كه قيمت زمين در چنين مراكز شهري بسيار بالاست، در نتيجه، قيمت و هزينه اقامت در اين هتل ها نيز زياد است تا سرمايه گذاران هتل

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درباره تعامل سازنده، اوقات فراغت، حمل و نقل Next Entries پایان نامه رایگان درباره خانواده گسترده، آزمون و خطا