پایان نامه رایگان درباره تعامل سازنده، اوقات فراغت، حمل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

دارد.
فهرج: در 3 كيلومتري جنوب شرقي يزد و كنار راه اصلي يزد – بافق واقع شده است.
مزرعه شريف: در 20 كيلومتري جنوب شرقي مهريز و يك كيلومتري غرب جاده ي يزد – كرمان واقع شده است.
مدوار: اين روستا در 40 كيلومتري جنوب يزد و 10 كيلومتري غرب راه يزد دهشير واقع است.
منشاد: در 47 كيلومتري جنوب تفت و 13 كيلومتري جنوب راه مهريز تفت واقع است.
مهرپادين: اين روستا از مراكز بهش شهرستان مهريز است و از قديمي تريت نقاط استان محسوب مي شود.
در بيد: روستاي در بيد در 39 كيلومتري شمال شرقي يزد واقع شده است.
بندر آباد: اين روستا در 37 كيلومتري شمال غرب يزد و 7 كيلومتري جاده يزد نائين قارا دارد.
عزآباد(ديز آباد): از روستا هاي قديمي استان به حساب مي آيد و در 38 كيلومتري شمال غرب يزد و 8 كيلومتري غرب جاده نائين واقع شده است.
ابراهيم آباد: اين روستا در 37 كيلومتري شمال غربي يزد و 3 كيلومتري غرب جاده يزد- نائين قرار دارد.
ساير روستاهاي مهم اين استان:
خرانق، عقدا، زين آباد، ركن آباد، مهرجود، ميمونه، فيروز آباد،كه هر كدام داراي ويژگي هاي منحصر به فردي هستند و براي هر گردشگري مي تواند حائز اهميت و در دايره توجه قرار گيرند(پاپي، 1392).

(تصوير شماره 2-1) سازمان نقشه برداري كشور- يزد

2-3صنعت هتلداري
گسترش صنعت هتلداري در نتيجه رشد مسافرت ها بوده است، چرا كه مسافران از همان دوران اوليه، نياز به جايي براي استراحت و غذايي براي خوردن در بين راه داشته اند. از اين رو صنعت هتلداري يكي از قديمي ترين فعاليت هاي تجاري انسان بوده است.تاريخ اولين مهمان خانه هاي بين راه به 3000 سال پيش از ميلاد مسيح بر ميگردد. ابتدايي ترين مهمان خانه هاي بين راه، عبارت بودند از خانه هاي شخصي داراي يك اتاق پذيرايي و يا راهروي بزرگ كه مسافران وسايل خواب خود را آنجا پهن مي كردند و مي خوابيدند.بسياري از صاحبان مهمان خانه هاي قديم، اتاق را تميز نمي كردند و گاهي مسافران مجبور بودند باهم در يك اتاق يا حتي بر روي يك تخت بخوابند.از لحاظ غذايي هم مهمان خانه داران تنها غذاهاي ساده اي از قبيل پنير، سبزي، چند نوع كيك و در صورت موجود بودن، گوشت ارائه مي كردند.قسمت مهم ديگر مهمان خانه اصطبل براي نگهداري چهارپايان صورت مي گرفت. اين وضعيت با پيشرفت هاي بشري بهبود يافت تا صنعت گردشگري به جايگاه و سطح كيفي قرن اخير رسيد. امروزه هتل ها، بسيار تجملي و پيشرفته شده اند و داراي امكانات بسياري براي مسافران خود هستند.حال بايد توجه داشت كه صنعت هتلداري نوين نيازمند مديريت نوين است. بيشتر مردم صنعت هتلداري را فقط منحصر به هتل ها و رستوران ها مي دانند در صورتي كه مفهوم اين كلمه فراتر از اين است . با توجه به تعريفي كه فرهنگ لغت انگليسي آكسفورد ارائه مي دهد، صنعت هتلداري و پذيرايي از گردشگران عبارتست از : پذيرش و فراهم آوردن اسباب لذت مهمان ها و يا گردشگران در محيطي آزاد.
كلمه لاتين(hospitality) از كلمه hospice اقتباس شده است كه نام حانه هايي در قرون وسطي در اروپا بود كه مهمانان و مسافران در آنجا اقامت مي كردند و معناي ديگر آن، شخص غريبه بوده است.بنابراين مفهوم هتلداري فقط شامل هتل ها و رستوران ها نمي شود بلكه در برگيرنده هر نوع سارمان و يا موسسه اي است كه براي مسافران و يا گردشگران، امكانات اقامتي و غذايي فراهم مي آورد. ارائه امكانات در صنعت هتلدارينياز به مديريت متخصص دارد. فراهم آوردن مكاني براي اقامت، خدمات غذايي، ساخت هتل و يا اقامت گاه، خدماتي از قبيل گرما، برق، نور مناسب، نظافت، نگهداري از هتل، نظارت بر كاركنان و كارمندان و همچنين ارائه غذاهايي كه رضايت مشتريان را جلب كند، همگي گوشه هايي از مسئوليت هاي پيش روي مديران اين صنعت هستند.
شايد بتوان مديريت هتل را جز اولين و قديمي ترين حرفه هاي مديريتي دانست كه بشر انجام داده است. هدف از اين حرفه ي تخصصي همواره فراهم آوردن وسايل رفاه و آسايش مهمانان بوده است. امروزه مديران و كاركنان متخصص در صنعت هتلداري به دنبال پيشرفت در اين صنعت بزرگ هستند. اين صنعت، آنقدر بزرگ است كه شايد افراد، همواره نتوانند جايگاه مديريتي مورد نظر خود را در بدو ورود به اين حرفه به دست آوردند. اما بايد توجه داشت كه صنعت گردشگري يكي از معدود بخش هاي اقتصادي است كه محيطي بسيار متنوع و مساعد براي پيشرفت و ترقي شغلي دارد.
يك مدير موفق در صنعت گردشگري ، مديري است كه داراي مهارت هاي رهبري خاص جهت نيل به اهداف مديريتي و سازماني باشد. نقش مديران در اين صنعتژف بسيار گسترده و متنوع است. در اينجا به سه هدف در اين صنعت اشاره مي كنيم كه مديران بايد براي موفقيت به آنها دست يابند(ملازاده سردرودي، 1389).
1. يك مدير در صنعت هتلداري، بايد سعي كند تا مهمانان از هر حيث آسايش و آرامش داشته باشند. اين مطلب نيازمند فراهم آوردن فضايي دوستانه و صميمانه با مهمانان از يك سو و كاركنان از سوي ديگر است. چرا كه فراهم آوردن محيطي دوستانه ميان كاركنان يعني ارائه بهتر خدمات به مشتريان و مهمانان
2. در اين صنعت، يك مدير بايد تلاش كند تا رضايت مندي مهمانان كاملا حفظ شود. به عنوان مثال ارائه غذاهاي گرم و سرد مطابق ميلي مهمان و سر وقت، مرتب بودن تخت خواب مهمانا و تميزي اتاق ها، فراهم آوردن وسايل بازي و سرگرمي بدون دريافت هزينه. بنابراين هدايت يك سيستم هتلداري نيازمند تلاش بسيار است كه مديريت بايد مطمئن شود كه اين سيستم به صورتي كارآمد و موفق پيش ميرود.
3. مديريت يك مجموعه هتل و خدمات رفاهي بايد اطمينان حاصل كند كه ارائه تمامي خدمات و وسايل رفاهي به مهمانان همسو با روند سود دهي و درآمد زايي هتل و يا هر واحد اقتصادي اين صنعت باشد.
منظور از ارائه خدمات مامل و كافي اين نيست كه بخش اصلي يعني سود آوري اين صنعت را ناديده بگيريم. در ارائه خدمات هتل بخش عمده اي از خدمات و امكانات با صرف هزينه هايي فراهم آمده اند كه در وهله اول اولويت با درآمدزايي و پرداخت هزينه هاي مواد و خدمات اوليه است. بنابراين يك مدير بايد تلاش كند تا هزينه هاي جاري از قبيل پرداخت دستمزد كاركنان، خريد مواد اوليه، هزينه هاي نگهداري، ماليات ها و ديگر هزينه هاي هتل جبران گردد و در نهايت، سودآوري اين صنعت نيز مورد توجه قرار گيرد(ملازاده سردرودي، 1389).
در بسياري از كشورها، هتل ها نقش بسيار مهمي ايفا مي كنند. اين نقش شامل برگزاري نشست هاي تجاري، كنفرانس ها، اوقات فراغت و تفريحات و غيره مي شود. با اين ديد هتل ها همان اندازه در اقتصاد يك كشور مهم هستند كه حمل و نقل، ارتباطات و سيستم توزيع كالا و خدمات.
در بسياري موارد هتل ها جاذبه هاي مهمي براي گردشگران هستند مخصوصا براس قشر متمول چرا كه نشان دهنده توانايي آنها در پرداخت هزينه هاي سنگين است و اين خود مي تواند براي آنان نشانه اي از قدرت مالي باشد.همان طور كه قبلا اشاره شد درآمد هتل ها به صورت مستقيم و غير مستقيم بر اقتصاد آن مناطق كمك مي كند.
هتل ها منباع اصلي تحصيل ارز خارجي و اشتغال زايي در بخش گردشگري بوده ، همچنين مصرف كنندگان مناسبي براي محصولات صنايع ديگر هستند. از ديدگاه مدرنيزه شدن، ساخت هتل هاي جديد و بزرگ يا تكنولوژي روز، بازار بسيار خوبي در بخش ساخت و ساز ايجاد نموده، ديگر تجهيزات، مبل ها و وسايل ضروري نيز بازار خوبي را براي توليدكنندگان اين محصولات فراهم آورده است. مواد خوراكي، نوشيدني و ديگر مواد غذايي مصرفي كه نياز روزانه هتل ها هستند براي توليد كنندگان اين محصولات مانند كشاورزان، ماهيگيران و غيره بازار مناسبي است. استفاده از كاز،برق،آب نيز با پرداخت هزينه همراه است كه جز درآمدهاي دولتي محسوب مي شود.
البته علاوه بر اين، بايد ماليات هايي كه به اين صنعت تعلق مي گيرد را نيز احتساب كرد. و مهمتر از همه اينها هتل ها منابع اصلي ايجاد كار و درآمد براي مردم بومي هستند حتي برخي از هتل ها تبديل به نمايشگاه ها و محل تجمع فرهنگ بومي و بوميان آن منطقه شده اند.
خدمات هتل به صورت مستقيم به مشتريان آن عرضه مي گردد. اين محصولات و خدمات بلافاصله پس از فروش، مصرف مي شوند. بنابراين خدمات هتل بايد در جايي عرضه شود كه تقاضا وجود دارد. يعني مكان هتل بسيار مهم است. در حقيقت مكان هتل، قسمتي از توليد اقتصادي يا بهره وري اقتصادي آن هتل است. به عبارت ديگر، مكان يك هتل كليد اصلي موفقيت و پويايي آن است. به همين خاطر كه صاحبان و مديران موفق در صنعت هتلداري، همگي بر اين واقعيت تاكيد دارند كه سه عامل دلايل موفقيت تجاري يك هتل هستند: مكان، مكان و مكان!
همانگونه كه قبلا اشاره شد حتي در قديم هتل ها و مسافرخانه و مهمانپذير ها همواره در مكان هايي احداث مي شدند كه محل تردد مسافرين بوده اند از قبيل كنار جاده هاي ارتباطي، ترمينال ها، مقاصد گردشگري.
يكي ديگر از عواملي كه در انتخاب مكان هتل اهميت دارد ، توجه به موقعيت اقتصادي آن مكان است. مكان هايي كه فعاليت اقتصادي در آنجا متمركز شده اند موقعيت هاي مناسبي براي هتل سازي و هتل داري هستند(ملازاده سردرودي، 1389).

2-4 چهارچوب و دامنه وظايف مديران هتل
امروزه، دامنه فعاليت هتل هاي بزرگ بسيار متنوع و رشد اقتصادي آنها بسيار سريع است. بنابراين ساختار عملياتي و سازماني آنها نيز به نسبت اين رشد پيچيده تر شده است. چه يك هتل مستقل باشد و چه بخشي از هتل هاي زنجيره اي باشد،به خودي خود، به عنوان يك واحد اقتصادي مستقل در نظر گرفته مي شود و بايد به صورت جداگانه مديريت گردد. اگرچه هدايت يك هتل به بيش از يك مدير احتياج دارد اما وظيفه اجرايي و عملياتي اين واحد تجاري بر عهده مدير ارشد است.
مدير ارشد نقش كليدي در تحقق اهداف اقتصادي هتل و به نتيجه رساندن راهكارهاي تجاري دارد و همچنين يك الگوي رفتاري براي تيم مديريت است. به عبارت ديگر مدير ارشد نقش مديريت مركزي را در هتل و روند تجاري آن ايفا مي كند. پيچيدگي مسئوليت مدير ارشد نيز به همين خاطر است چرا كه مديريت تقاضاي مشتريان، كاركنان و مديران مياني و همچنين چالش هاي مديريتي هتل، از جمله مسئوليت هاي مدير ارشد است(ملازاده سردرودي، 1389).

تصوير 1 محيط شغلي مدير ارشد
مديريت تقاضاي شغل و روابط و نقش مديران ارشد را بايد در سه محيط مورد بررسي قرار داد:
1- تقاضاي كوتاه مديت 2- تقاضاي معمولي 3- تقاضاي بلند مدت
2-4-1 تقاضاي كوتاه مدت
تقاضاي كوتاه مدت از مديران ارشد، به انتظارات روزانه و يا مسائل روزانه عملياتي در راستاي ارائه خدمات با كيفيت به مهمانان، كنترل هزينه افزايش درآمد مربوط است. مسئوليت مستقيم مديران ارشد هتل ها، حفظ دارايي ها و بهره وري مفيد در دوره كوتاه مدت است. مديران ارشد بايد زمان زيادي از وقت و تلاش خود را صرف كنترل عملياتي در جهت رسيدن به نتيجه مطلوب كنند. يكي از مشخصه هاي بارز هتل ها اين است كه بسياري از مشكلات و مسائل تجاري روزانه آنها در حيطه مديريتي كوتاه مدت قرار مي گيرد.
اين بدان معناست كه بيشتر مشكلات مربوط به ارائه خدمات به مهمانان در هتل ها بايد به سرعت و بلافاصله بر طرف شوند. بنابراين بيشتر هتل ها از لحاظ سازماني و عملياتي فعاليت هاي تجاري پيچيده اي هستند. چرا كه ممكن است تعداد زيادي از فعاليت هاي مختلف همزمان انجام شوند.
بي شك باقي ماندن در راس اين فعاليت تجاري پيچيده، يكي از مهمترين وظايف مديران ارشد در هتل هاست كه توانايي ويژه اي را طلب مي كند. توانايي كنترل اتفاقات، برقراري ارتباط موثر كلامي و تعامل سازنده با زير دستان و كاركنان از جمله مهارت هايي است كه مديران ارشد باي داشته باشند. با توجه به اين مطلب مديران ارشد نقش كنترل عمليات را نيز بر عهده دارند(ملازاده سردرودي، 1389).
2-4-2 تقاضاي معمول
مديران ارشد علاوه بر مسئوليت خود در برطرف كردن و رسيدگي به مسائل كوتاه مدت و روزانه،بايد طرح ها و برنامه هاي مدوني را به منظور كنترل عمليات هتل ارائه دهند.
ازآنجايي كه بايد براي هماهنگي و پيشرفت همزمان هتل با اين دگرگوني ها، راهكارهاي خدماتي و ساختاري خاضي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درباره يزد، كوير، كويري، آباد، Next Entries پایان نامه رایگان درباره حمل و نقل، فضاهای عمومی، فضای عمومی، روابط عمومی