پایان نامه رایگان درباره بندر انزلی، منطقه آزاد، شهرستان فومن، استان گیلان

دانلود پایان نامه ارشد

حیات وحش سرخانکل پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی ها، طاووسک، یلوه، کاکایی نیز در این منطقه زمستان گذرانی می نمایند. منابع آبزی منطقه نیز دو نوع هستند ماهیان بومی عبارتند از : سوف، هشتر خان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید، سفید کولی وسیاهکولی می باشد.همانطور که گفته شد تالاب سرخانکل (منطقه حفاظت شده سرخانکل) بخشی از مجموعه تالاب انزلی است که در بخش میانی آن واقع شده است و از آنجایی که نبض گردشگری تالاب در انتهای این منطقه می تپد خواه ناخواه سرخانکل به عنوان تنها مسیر رسیدن به نیلوفر های آبی است از این رو تعداد بالای قایق های مسافری به سرخانکل موجب آلودگی آن شده است.

شکل 4-1 نمایی از پناهگاه حیات وحش سرخانکل

– بوستان بلوار ساحلی قدس
بلوار ساحلی قدس بندر انزلی که به بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی بندر انزلی نیز معروف است یکی از جاذبه های گردشگری شهر انزلی محسوب می گردد که از قدمت بالایی نیز برخوردار است و حتی اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران محسوب می گردد که با چشم اندازی زیبا به تاسیسات بندری و دریای خزر و ورودی تالاب بین المللی انزلی فضایی چشم نواز و دل انگیز را برای گردشگران فراهم ساخته است. در شمال بوستان بلوار ساحلی بندر انزلی، موج شکن های بندر انزلی معروف انزلی چشم اندازی زیبا ایجاد کرده اند. در حاشیه جنوبی آن امروز غرفه های چای و قلیان در تمام مسیر وجود دارد که محل تجمع جوانان، خانواده ها و گردشگران خصوصا در شب های تعطیل است.از آنجا که بندر انزلی از سالیان دور با روسیه تزاری هم مرز بوده و رفت و آمدهای بسیاری بین شهرهای هم مرز با انزلی صورت می گرفته، حال و هوایی اروپایی داشته که نشانه های آن را در معماری شهر می توان مشاهده کرد.
این پارک 35000 متر مربع وسعت دارد و به علت قرار گرفتن در ساحل کانال (ما بین انزلی و غازیان) و در واقع ساحل دریا، از سه طرف نیز مشرف به رودخانه است. 2 موج شکن را از سمت شمال در روبرو دارد که به صورت دروازه ای با ابهت، آغوش پر مهر خود را به روی همه تماشاگران طبیعت گشوده است.

شکل 4-2 نمایی از بوستان بلوار ساحلی قدس

– موج شكن ها
در اكثر سفر نامه هاي خارجيان و ايرانيان كه از اين بندر عبور كرده اند چنين آمده است كه امواج دريا به شدت به داخل مابين انزلي غازيان يورش برده و بر ساحل آن و به كشتي ها و كرجي ها، چه در كانال مستقر و چه به اسكله هاي ناقص آن روزي پهلو گرفته صدمات و خسارات فراواني وارد مي ساخت و در بسياري مواقع كشتي ها قبل از تخليه بار و مسافر ناچارا از راه آمده باز مي گشتند و به داخل دريا مي ماندند كه امواج خروشان دريا را بر ماندن در كانال انزلي ترجيح مي دادند.از اين رو با توجه به ازدياد تردد كشتي‎ها و ايجاد امنيت براي آنها در لنگرگاه داخل خليج همانند بنادر مهم دنيا نياز انزلي به موج شكنها مي رفت هرچند اصرار دولت روسيه تزاري جهت احداث بندر و موج شكنها را نميتوان خالي از مقاصد و منافع سياسي و بسط نفوذشان در مناطق شمالي ايران دانست.و بالاخره موج شكنها طبق قرارداد مورخه 1313هجري قمري برابر با1895ميلادي(1274شمسي)وسيله كمپاني احداث راه انزلي_قزوين ساخته شد كه متن كامل اين قرارداد كه بين دولتين ايران و روسيه منعقد گرديد در تاريخچه اداره بندر منعكس است.
– موج شکن های شرق و غرب جدید
طرح حاضر مهندسي ارزش بر طرح توسعه بندر انزلي شامل احداث دو موج شكن شرقي و غربي به طول كلي حدود 2410 متر مي باشد كه تامين كننده فضاي لازم براي فعاليتهاي پيش بيني شده بندر در دوره آتي طرح مي باشد. با توجه به اهميت طرح و آثار آن بر توسعه اقتصادي و اجتماعي شهر بندر انزلي و كشور و همچنين هزينه اجرائي قابل توجه اين طرح (مطابق برآورد اوليه مشاور حدود 500 ميليارد ريال) بررسي امكان افزايش ارزش طرح شامل بهبود تامين نيازمنديها و كاهش هزينه ها از طريق ابزار مهندسي ارزش در دستور كار قرار گرفت.
موج شکن های اجرا شده در دو ضلع شرق و غرب رودخانه ی خروجی از مرداب (اسکله های بندرانزلی) که طول موج شکن شرقی حدود 1400 متر و طول موج شکن غربی به میزان 1000 متر که در قسمت موج شکن شرقی تصمیم بر آن است که 10 پست اسکله باراندازی و در طرح آینده یک پست اسکله تعمیراتی (رورو) اجرا گردد .شروع کار این پروژه شهریور 1387 و مدت قرارداد 36 ماه می باشد که طبق شرایط عمومی پیمان هم مبلغ و هم مدت کار با تشخیص کارفرما (اداره کل بنادر و کشتیرانی استان گیلان) و دستگاه نظارت ( مهندسین مشاور سازه پردازی) می تواند افزایش پیدا کند که از طریق دستگاه نظارت به پیمانکار (شرکت پرهام) ابلاغ می گردد.در حال حاضر از نظر پیشرفت فیزیکی حدود 60% از پیشروی و حدود 10% از چیدمان نهایی ، حدود 70% از دایک موج شکن غربی و 40% از دایک موج شکن شرقی اجرا گردیده است.کل هزینه پروژه حدوداً 55 میلیارد طبق برآورد اولیه توسط مهندسین مشاور سازه پردازی برآورد گردیده است.

شکل 4-3 نمایی از موج شکن های شرق و غرب جدید
– مناره انزلی
طبق نوشته‌ها در سفرنامه خسروخان گرجی حاکم گیلان آن را درسال ۱۲۳۰ هجری – قمری برابر ۱۸۱۵ میلادی و ۱۱۹۴ شمسی ازآجر بنا نهاده‌است. هدف از ایجاد این بنا، دیده بانی ازدریا و هم به منزله فانوس دریائی بوده‌است تا دریانوردان شب هنگام ساحل را با مشاهده روشنائی در بالای منار، شناسائی و شناور خود را به داخل کانال برسانند، روی همین اصل، چراغی برفرازآن روشن و نگهبانی در آنجا به کشیک دادن می‌ایستاد. درسال ۱۳۰۷ شمسی پس از مرمت این برج ساعتی چهارسو برفراز آن استوار گردید. شهرداری این ساعت را که هفته کوک بوده از کشور آلمان خریداری و نصب نموده بود.متأسفانه سال‌ها بود که دیگر زنگ ساعت آن به گوش نمی‌رسید وساعت از کار افتاده بود تا اینکه در سال ۱۳۶۹ شمسی شهرداری ساعت قدیمی را که فرسوده بود تعویض و ساعت الکتریکی را به جای آن نصب نموده‌است.ارتفاع منار۲۸ متر تا بالکون۲۰ متر است.

شکل 4-4 نمایی از مناره انزلی

– پل غازیان
پل غازیان به میان پشته به طول ۲۱۰ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۸۵/۶ متر با ۵ دهانه که یک دهانه از آن به طول ۲۵ متر متحرک بوده‌است.هردو پل غازیان و انزلی ازبتون مسلح ساخته شده شروع ساختمان از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ شمسی و پایان کار دراوایل تابستان ۱۳۱۶ شمسی یعنی مدت ۱۸ ماه بوده و در خرداد ماه ۱۳۱۷ مورد استفاده قرارگرفته و روز چهارشنبه هفتم آذر ماه ۱۳۱۸ شمسی به طور رسمی تحویل گردید. این دو پل وسیله کمپانی (سنتاب) آلمانی و شرکت‌های مختلف از جمله ((موتلا)) سوئدی ساخته شد و در نتیجه با احداث آن راه ارتباطی آذربایجان رشت – قزوین – تهران برقرارشد.

شکل 4-5 نمایی از پل غازیان

– ساحل انزلی
آنچه سواحل انزلی را از سواحل دیگر شهرهای حاشیه دریای خزر متمایز می‌سازد، عمومی بودن سواحل آن است که در دسترس همگان قرار دارد، در حالی که سایر سواحل دریای خزر مورد دخل و تصرف بخش خصوصی قرار گرفته و مسافران محترم باید از پشت دیوارهای بلند و ویلاهای اختصاصی به دریا بنگرند. در تابستان سال ۸۶ توسط سازمان منطقه آزاد انزلی طرح ساحلی شامل: نصب ۶۵ آلاچیق سنتی و بتنی، طرح شنای برداران و خواهران، زمین والیبال و فوتبال ساحلی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، محل استقرار گروه امداد و نجات و سایر امکانات رفاهی برای گردشگران در حدود سه کیلومتر از نوار ساحلی منطقه ایجاد شده‌است.

شکل 4-6 نمایی از ساحل انزلی

– کاخ میان پشته
این كاخ در میان پشته و بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه و سیعی واقع شده است.قبل از احداث آن، در همان مکان كاخ باشكوه خوشتاریا قرار داشت، این کاخ اختصاص داشت به تاجر روس که از اولین کسانی بود که صنعت برق را وارد ایران کرد. روایت است در دورانی که خبری از روشنایی برق نبود در شب‌های مه آلود بندر انزلی این بنا با نورخود منظره‌ای زیبا را به وجود می‌آورد. بنای كاخ میان پشته از سال 1308 شمسی جای کاخ خوشتاریا آغاز و بین سالهای 1313 – 1314 شمسی پایان یافت. مساحت زیر بنای آن 1168 مترمربع میباشد.

شکل 4-7 نمایی جزئیات کاخ میان پشته

– ارزش فراغتی و جهانگردی تالاب انزلی
مرداب انزلی، در شمال ایران، واقع در استان گیلان و در کنار بندر انزلی است، در این تالاب گونه ‌های مختلفی از آبزیان و پرندگان زندگی می‌ کنند ، هم چنین دارای نیلوفر های آبی معروفی است.در حاشیه ی جنوبی مرداب انزلی روستایی با قدمت تاریخی زیاد و در عین حال بسیار زیبا و دیدنی با نام آشنای (آبکنار) خودنمایی می‌ کند که بیشتر محصولات باغی وصیفی ودریایی منتصب به انزلی ازدیر باز توسط کشاو رزان و صیادان زحمت کش این روستا تامین می‌ شده و هم اکنون نیز چنین است. گفتنی است روستای آبکنار در اصل شبه جزیره ایست که توسط مرداب و رودخانه سیاه گیشه (عروس سیاه) و تالاب هنده خاله و اسفند سر (معروف به ماهروزه) در آب محاصره شده و از جنوب مرداب به گسکرات و جاده ترانزیت پونل و انزلی–آستار راه دارد.روستای آبکنار با دارا بودن اقلیمی منحصر بفرد مکان مناسبی جهت گردشگری و ماهیگیری در ایام تعطیلات پایان هفته و سایر ایام سال می ‌باشد.تالاب انزلی با جزایر متعدد خویش دارای چشم انداز بسیار زیبائی است که مشتاقان طبیعت را به خود جلب می کند. وجود جاذبه های طبیعی در تالاب از یک سو و نیاز فزاینده شهر نشینان به استفاده از طبیعت از سوی دیگر کشش عظیمیمیان عرضه و تقاضای فراغتی در تالاب بوجود آورده است .
به راه انداختن برخی امکانات و تأسیسات مربوط به فعالیت های فراغتی در تالاب می تواند زمینه اشتغال فراوانی برای ساکنان کناره های تالاب فراهم سازد .

شکل 4-8 ارزش فراغتی و جهانگردی تالاب انزلی

– منطقه آزاد بندر انزلی
منطقه آزاد تجاري انزلی در جاده زیباکنار به انزلی قرار دارد . در کنار مجتمع تجاري کاسپین ودر حاشیه دریاي مازندران قرار دارد. داخل منطقه آزاد مجتمع هاي تجاري بسیار شیک و مدرن احداث شده است. در سال جاري منطقه فعال بود و مجتمع هاي تجاري در معرض عموم قرار داشتند.

شکل 4-9 منطقه آزاد بندر انزلی

جاذبه های گردشگری شهرستان فومن
شهرستان فومن از نظر صنعت گردشگری و هم چنین اکوتوریسم (طبیعت گردی) از جایگاه ویژه‌ای در ایران و حتی درجهان برخوردار بوده و با چشم‌اندازهای بی‌نظیرش به یکی از قطب‌های توریستی تبدیل گشته است. در این تحقیق به برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان پرداخته می گردد.

– مناطق کوهستانی فومن
ناحیه کوهستانی فومن قسمتهای جنوب شهرستان رادر برگرفته ودارای نواحی جنگلی ومراتع وقلل وارتفاعات بسیار زیبا که برای گردشگری وورزش کوهپیمایی بسیار مناسب هستند می باشد این ارتفاعات بسیار زیبا ودیدنی از ارتفاعات ماسوله گرفته تاارتفاعات گسگره ،ماکلوان ،گشت رودخان، فوشه وقلعه رودخان که هر کدام زیبایی خاص خودشان رادارند.ودر واقع بیشترین وبهترین ارتفاعات استان گیلان در شهرستان فومن واقع شده است که سالانه تعداد زیادی گردشگر وکوهنورد به این ارتفاعات صعود می کنند و از چشم اندازهای زیبای آن بازدید می کنند.

شکل 4-10 نمایی از مناطق کوهستانی فومن

– ییلاق زودلَ سَر
اسم این ییلاق از روستای کوچکی به نام روستای زودل که در مسیر ییلاق قرار دارد گرفته شده است. و پسوند “سر” نیز به دلیل اینکه این ییلاق بالاتر از روستای زودل و به عبارتی بالاسر روستا قرار دارد به اسم روستا اضافه می شود، و نام “زودل سر ” را برای ییلاق به ارمغان می آورد.معمولا مردم هر روستا برای خود ییلاق مخصوص به خود را دارا می باشند. ییلاق زودل سر به اهالی رو ستای خانوانه اختصاص دارد (روستای خانوانه در کیلومتر 10 جاده فومن به ماسوله واقع شده است ).
قدیمی ترین خانه ییلاق داری قدمتی در حدود 60 سال می باشد که درواقع آخرین بازمنده از خانه های اهالی رو ستای خانوانه در سالیان بسیار دور در این ییلاق می باشد.(این خانه متعلق به شخصی به نام حبیب رمضانی خانوانه می باشد).
این ییلاق در مسیر قله معروف

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درباره صومعه سرا، بندر انزلی، جاذبه های گردشگری، آب زیر زمینی Next Entries پایان نامه رایگان درباره استان گیلان، شهرستان فومن، دوره قاجاریه، میراث فرهنگی