پایان نامه رایگان درباره (الهی، قمشه‌ای)، «أُولئِکَ»، عَلَيْهِمْ

دانلود پایان نامه ارشد

الْخاسِرُون‏» (بقره: 121 )
«كسانى كه كتاب بر آنها فرستاديم آن را خوانده و حق خواندن آن را (در مقام عمل نيز) بجا آورند، آنان اهل ايمانند و آنها كه به كتاب خدا كافر شوند (و حق شناسى نكنند) آن گروه زيانكاران عالمند.» (الهی قمشه‌ای)
در ابتدای آیه، موضوع نزول کتاب آسمانی بیان شده است. سپس در ادامه کسانی توصیف شدهاند که آن کتاب آسمانی را آنگونه که حق تلاوتش میباشد خوانده و پس از آن گروهی را توصیف کرده است که به کتاب آسمانی کفر ورزیدهاند. آنگاه با «أُولئِکَ» به توصیف شدگان گروه اوّل اشاره کرده آنان را مستحقّ ایمان دانسته و بار دیگر با همین اسم اشاره،توصیف شدگان گروه دوّم را مورد اشاره قرار داده آنان را مستحقّ زیان میداند. پس استفاده از اسم اشاره به جای ضمیر تنبیه این امر است که هر یک از آن گروههای دوگانه با اوصاف ذکر شده شایستگی مُسند پس از خود را دارند.
«أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ‏ » (بقره: 157)
«آن گروهند كه مخصوص به درود و الطاف الهى و رحمت خاص خدايند و آنها خود هدايت يافتگانند.» (الهی قمشه‌ای)
در آیة قبل کسانی توصیف شدهاند که به هنگام برخورد با حوادث سخت و ناگوار صبوری پیشه کرده و بازگشت همه امور را به سوی خدا میدانند. سپس در این آیه ایشان را با «أُولئِکَ» مورد اشاره قرار داده و با اتّصاف به توصیفات مذکور شایسته درود و الطاف و رحمت خدا دانسته و با تکرار اسم اشاره بر این استحقاقِ صابرین تأکید و تصریح نموده و با کمالِ عنایت به ایشان، آنها را مختص هدایت میداند. همچنین با اشاره به دور، علوّ درجه و مرتبة آنان را بیان میدارد.
« إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَ الْهُدَى‏ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّهُ لِلنَّاسِ فىِ الْكِتَابِ أُوْلَئكَ يَلْعَنهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنهُُمُ اللَّعِنُونَ » (بقره: 159)
«آن گروه (از علماى اهل كتاب) كه آيات واضحه و هدايتى را كه فرستاديم كتمان نمايند بعد از آنكه آن را براى (هدايت) مردم در كتاب آسمانى بيان كرديم، آنها را خدا و تمام لعن كنندگان (از جن و انس و ملك) نيز لعن مى‏كنند. » (الهی قمشه‌ای)
در این آیه ابتدا گروهی از اهل کتاب که آیات واضحه را کتمان میکنند به تفصیل موجود توصیف شدهاند. سپس با «أُولئِکَ» مورد اشاره واقع شده و مستحقّ لعنت خدا و تمام جن و انس و همچنین دوری از رحمت خدا و گرفتاری در عقوبت الهی دانسته شده‌اند. اشاره به دور نیز بُعد منزلت در فساد و دوری از بخشش خداوند را با نوعی از حصر بیان میکند.
«إِلَّا الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‏» (بقره: 160 »
«مگر آنهايى كه توبه كردند و به اصلاح مفاسد اعمال خود پرداختند و بيان كردند (آنچه را كه كتمان كردند)، پس توبه اينان را مى‏پذيرم كه منم توبه پذير و مهربان. » (الهی قمشه‌ای)
پس از بیان حکمی در آیة قبل، خداوند در این آیه گروهی را از آن حکم مستثنی نموده و آنان را توصیف مینماید. یعنی کسانی هستند که توبه کرده و به اصلاح اعمال بد خود پرداختهاند. سپس با ذکر این اوصاف آنان را شایستة پذیرش توبه از جانب خدا میداند. و این بر نهایت محبّت و کمال مهربانی پروردگار نسبت به توبه کاران دلالت می‌کند. استفاده از «فاء» نوعی تأکید و تعلیل داشته و اشاره به دور، اِشعار به بُعد منزلت در صلاح است.
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ‏.» (بقره: 161)
«آنان كه كافر شده و به عقيده كفر مردند البته بر آن گروه، خدا و فرشتگان و مردمان همه لعن مى‏فرستند.» (الهی قمشه‌ای)
در این آیه توصیف کسانی که با عقیدة کفر خود مُردند و همچنان بر کتمان حق اصرار داشتند بیان شده است. آنگاه با استفاده از

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درباره آگاهی بخشی، گناهان کبیره، معانی ثانوی، اغراض بلاغی Next Entries منابع پایان نامه درمورد توسعه پاید، توسعه گردشگری، توسعه پایدار، اکوتوریسم