پایان نامه رایگان درباره استراتژی ها، استان یزد، تحلیل SWOT، مدیریت شهری

دانلود پایان نامه ارشد

ر بهبودوضعیت این صنعت ارائه خواهد داد.

1-5 اهداف اساسي تحقيق
1. بررسی فرصت ها و تهدید های محیطی گردشگری استان یزد
2. بررسی ضعف ها و قوت های هتل های سنتی
3. دست یابی به راهکاری جهت بهره برداری هر چه بیشتر از منابع موجود با استفاده از ضعف ها و قوت های سازمانی هتل های سنتی
4. معرفی راهکارهایی جهت ایجاد کسب و کار گردشگری در زمینه هتلداری در شرایط مشابه با استان یزد مثل استان های کرمان اصفهان سمنان با بافت تاریخی مشابه

1-6 نتايج مورد استفاده پس از انجام تحقيق
این بررسی در صدد آن است که استراتژی های متفاوت را به عنوان راهکاری عملی برای هتل های سنتی استان یزد در وضعیت های ذیل بیابد.
– استراتژی تهاجمی هتل های سنتی در وضعیت SO
– استراتژی های تنوع هتل های سنتی در وضعیت ST
– استراتژی های بازنگری هتل های سنتی در وضعیت WO
– استراتژی های تدافعی( بقا) هتل های سنتی در وضعیت WT

1-7 تعريف نظري و عملياتي مفاهيم
1-7-1 هتل
نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای است که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود. هتل ها از امکانات اقامتي و  هُتِل یا مهمانخانه  گردشگری شهرها به حساب می‌آیند و بیشتر مورد استفادهمسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. هتل ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می‌رسد. علاوه بر اتاق‌ها و سوئیت‌های اقامتی، هتل ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه‌هایی از امکانات هتلها هستند.
معمولاً مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند. اتاقهای یک تخته و دوتخته مشتریان بیشتری دارند(فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1389)
علاوه بر آن هتلhotelاز واژه فرانسوی hôtelگرفته شده است که خود برگرفته از hôteبه معنای میزبان استhotelدر فرانسه اشاره به ساختمانی می‌کند که بازدید کننده زیادی داشته باشد. اما با ورود این واژه به زبان انگلیسی و سپس گسترش آن به سایر زبانها، معنای کاربردی هتل دگرگون شده و امروزه به نوع خاصی از مکانهای اقامتی برای مسافران اطلاق می‌شود .
1-7-2 هتل سنتي
اين هتل در مركز شهرهاي بزرگ و نزديك مركز شهر واقع شده است .اين نوع از هتل ها، به خاطر خاص بودن سبك هنري و معماري خود شهره هستند. آنها معمولا كوچكتر از گراند هتل ها بوده و لولك بودن هدف اصلي آنها نيست،بلكه خود هدف اصلي بازديد هستند و در آن فضاهاي زيادي براي گردهمايي ها و نمايشگاه ها در نظر گرفته شده است. كساني كه به قصد بازرگاني و تجارت مسافرت مي كنند، مي توانند براي جلسه ها و گردهمايي ها از آن استفاده كنند(طرح مطالعه جامعه گردشگري استان فارس، 1381).
1-7-3 استان يزد
شهرستان یزد، مرکز استان و شهر یزد یکی از بهترین نمونه شهرهای «خشت خام» و «تاریخی» جهان است. وسعت این شهرستان 2491 کیلومتر مربع و شامل دو بخش «مرکزی» و «زارچ» با شهرهای یزد، حمیدیا، شاهدیه، زارچ و دهستان‌های فجر، فهرج، اله‌آباد و محمّدآباد است.
یزد مرکز استان در فاصله ۶۷۷ کیلومتری تهران قرار دارد. شهر یزد یکی از هفت کلانشهر ایران (تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، یزد و اهواز) است. یزد به شهر بادگیرها معروف است. به «شهر دوچرخه‌ها» و «شهر شیرینی» نیز شهرت دارد.يزد از شهر هاي قديمي ايران و از بهترين نمونه هاي شهر هاي كوير به شمار مي رود. در اين شهر همه چيز حكايت از حركت و زنده بودن محيط اجتماعي دارد. نام يزد معمولا يادآور آثار هنري اصيل است. توليدات صنايع دستي يزد تا قبل از دوره ماشيني شدن صنايع، به دليل كيفيت و برخورداري از اصالت هنري داراي شهرت جهاني و هنوز هم به طور نسبي از كيفيت خوبي برخوردار است. ظرافت هاي به كار رفته در ساعت آثار هنري و معماري اين منطقه در نوع خود بي نظير بوده و از همين جهت داراي ارزش هنري فراواني مي باشد(ميراث فرهنگي استان يزد). 

1-7-4 تحليل مدلSWOT
تحليلSWOTابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است. حروف SWOT که آن را به شکل های دیگر مثل TOWS هم می نویسند، ابتدای کلمات قوت)1(S، ضعف)2(W، فرصت)3 (oو تهدید)4 (Tمی باشد .
تکنیک SWOT یکی از تکنیک های برنامه ریزی راهبردی است. لیکن با شناخته شدن سودمندی آن از دهه 1980 میلادی نظریه پردازان موفق شدند تا دامنه کاربرد تکنیک های یاد شده را از قلمرو برنامه ریزی موسسات خصوصی به قلمرو برنامه ریزی و مدیریت شهری در عرصه عمومی و برنامه های دولتی و همگانی تسری بخشیده و با الزامات آن منطبق سازند (گلکار 1384).
مدل SWOT یکی از ابزار های استراتژیک تطابق نقاط قوت و ضعف درون سیستمی با فرصت ها و تهدیدها برون سیستمی است. از دیدگاه این مدل یک استراتژی مناسب قوت ها و فرصت ها را به حد اکثر و ضعف ها و تهدید ها را به حداقل ممکن می رساند (هریسون ،2005).
تجزیه و تحلیل SWOT اصطلاحی است که برای شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت ها و تهدید های خارجی که یک شرکت، مجموعه و یا قلمرو با آن روبرو است به کار برده می شود. تجزیه و تحلیل SWOT شناسایی نظام مند عواملی است که راهبرد باید بهترین سازگاری را با آنها داشته باشد. منطق رویکرد مذکور این است که راهبرد اثر بخش باید قوت ها و فرصت های سیستم را به حداکثر برساند و ضعف ها و تهدید ها را به حداقل برساند. این منطق اگر درست به کار گرفته شود نتایج بسیار خوبی را برای انتخاب و طراحی یک راهبرد اثر بخش خواهد داشت.

فصل دوم
ادبيـات تحقيق

2-1 مقدمه
صنعت هتلداری یکی از زیربناهای اساسی جذب و توسعه توریسم و گردشگری است. این صنعت متشکل از بخشهای مختلفی است که طیف گستردهای از سازمانهای ارائه خدمات را پوشش میدهد. از موضوعات مهمی که در این صنعت به وجود آمده است میتوان به مزایای رقابتی، حرفهای بودن و برقرار کردن ارتباطی موفق با مشتریان اشاره کرد. رقابتی شدن این صنعت باعث شده است تا هتلداران متمایل به نوآوری و روشهای جدید در کسب درآمد شوند. یکی از روشهای ابداعی که امروزه برخی از هتل ها برای کسب درآمد به کار میبرند دریافت مبلغی به عنوان ورودی است. “در هتل ها هنگامی که رفت و آمد مشتریان و مهمانان زیاد باشد درآمد و سود بیشتری عاید هتل خواهد شد و رفت و آمدها زمانی افزایش مییابد که مشتریان از خدمات و سرویسهای ارائه شده رضایت داشته باشند. اما رضایت زمانی به وجود میآیدکه آنچه به مشتریان ارائه شده است ارزش مبلغ دریافت شده را داشته باشد (ژیان دربندی، 1369). تنها در این صورت است که مشتریان به صورت دائمی به هتل مراجعه میکنند و به نوعی به هتل وفادار میشوند. امروزه در بازارهای رقابتی آوازه و نیک نامی هتل و به شهرت رسیدن آن بستگی به جلب هر چه بیشتر مشتریان دارد. در این بازار حفظ و نگهداری یک مشتری خیلی سودآورتر از بدست آوردن یک مشتری جدید است. جلب مشتری جدید به صرف هزینه و وقت نیاز دارد. بنابراین هتل ها باید عوامل تأثیرگذار در حفظ مشتری را بشناسند و رویکرد مناسبی را برای آن لحاظ کنند چرا که وفاداری مشتری دستورالعملی برای سودآوری است واز دست دادن مشتری یک ضرر مهم به حساب می آید. اما آیا دریافت این مبلغ برای ورود مهمانان و مشتریان به هتل صحیح است؟ در این مقاله هدف آن است تا به این شیوه درآمدزایی در هتلو مسائلی که در این راستا به وجود میآید پرداخته شود و پی ببریمکه آیا این شیوه میتواند سودآور باشد یا خیر(ژیان دربندی، 1369) .

2-2 استان يزد
2-2-1 آثار باستاني و تاريخي و اماكن مذهبي استان يزد
استان يزد يكي از قطب هاي تجاري ايران در زمان گذشته محسوب مي شود و اين امر باعث گرديده تا كاروانسراهاي زيادي در اين حيطه احداث گردند كه در حال حاضر بعضي از اين كاروانسراها به چشم مي خورد. اين كاروانسراها به سه نوع تقسيم مي شوند كه در پي مي آيد(پاپي، 1392).
1- كاروان سراهاي تاجر نشين يا سرا
2- كاروان سرا هاي درون شهري
3- كاروان سراهاي بين شهري
2-2-2 ساير كاروان سراهاي استان
رباط ابوالقاسم رشتي، رباط خرگوشي، رباط ساغند، رباط زين الدين، كاروان سراي علي آباد، رباط هاي راه هاي اصفهان و يزد، كاروان سراي حوض جعفر و كاروان سراي اله آباد،رباط شاهزاده،رباط و برج ارچنان، رباط نارستان، كاروان سراي ابوالمعالي، افشار، بيابانكي ها، پنجه علي، سيد حيدري، شيرازي ها، علي آقا، فهادان، تزيان، والي، وكيل، مشير، مرزاكور، پسته، پشت سير، تخت استاد، خواجه، درسيد، دودر، سادات، شاهزاده، عرب ها، كرماني ها، كوچه مير قطب، گلشن، گودال مصلي، گودالك،لب خندق، محله تل(پاپي، 1392).
2-2-3 محله ها و خانه هاي قديمي
محله قديمي، محله سرجمع، محله يعقوبي، محله سردوراه، محله قلعه كهنه، محله چهار منار، محله دومنار، محله شش بادگيري، محله ميدانشاه، محله دارالشفاء، محله لب خندق، محله پنبه كاران، محله امير چخماق، محله خواجه خضر، محله مصلي، محله امامزاده، محله ميرقطب.
استان يزد بنابر تحقيقات وسيعي كه در زمينه معماري هاي خاص اقليم گرم و خشك جهان بعمل آمده به عنوان يكي از بهترين و بارز ترين معماري هاي جهان با توجه به بافت شهري و ساخت معماري شناخته شده است.
اين معماري ها با روحيات و فرهنگ مردم اين سرزمين سازگار و تناسب دارد. لذا محله هاي قديمي منطقه يزد در ابعاد مختلف شايان توجه و از ميراث هاي فرهنگي و اعتقادي مردم در اين حيطه بشمار مي آيند كه مي توان به معماري هاي محله”فهادان” يا يوزداران كه در گويش محلي جنگل يا محل يوزاران اشاره نمود كه اين محله به گفته معمرين و ساناد تاريخي قدمگاه منسوب به حضرت امام رضا(ع) در اين گذر قرار دارد(پاپي، 1392).
2-2-4 خانه هاي قديمي استان يزد
خانه حاج علي اكبر قناد، خانه شيخ هراتي، خانه پوست فروش ها، خانه كلاهدوز ها، خانه حاج آقا حسين باغي، خانه حسينيان، خانه مشير، خانه ميرزا احمد حسن قزويني زاده، خانه بي بي فاطمه تاجر، خانه لاري ها، خانه حاج كاظم رسوليان،خانه عرب ها،خانه ملك التجار.
علاوه بر خانه هاي ذكر شده مي توان از ديگر خانه هاي قديمي اين استان به: خانه انصاري، نصيري، صولت و آقا زاده،كلاهدوز، وحشي بافقي و اسعدي اشاره كرد(پاپي، 1392).

2-2-5 آب انبار هاي استان
آب انبار مريم آبادف پاشير، خزينه، آب انبار شش بادگيري، آب انبار سيد و صحرا، مسعودي جاده ده بالا و ” برالنويه” حسن آباد، ميرزا شفيع، خواجه، گلشن رستم، گيو، كلاهدوزها و ملك التجار از آب انبار هاي مهم استان محسوب مي شوند.
با توجه به بافت و ساخت معماري استان يزد و تاريخ كهني كه در زمينه زندگي بشر به خود اختصاص داده است، اين خطه از مهد تمدن و فرهنگ ايران نيز به حساب مي آيد و در تعليم و تربيت بشر سهم قابل توجهي را در ادوار گذشته داشته است كه مي توان به مدرسه هاي قديمي و تاريخي اين منطقه اشاره نمود.
2-2-6 مدرسه هاي تاريخي استان
ماركار، شهاب الدين قاسم طراز،خان و مصلي،زندان اسكندر، امام خميني،ضيائيه، مدرسه خان: مدرسه خان مربوط به محمد تقي خان از خوانين مشهور يزد است، ولي پس از اخذ قدرت در چنگ خود به تاسيسات عمومي و اماكن خيريه اي از قبيل باغ دولت ميدان خان،قيصريه،مدرسه خان و جنت آباد پرداخته كه اكنون نيز اين آثار بيانگر اقدامات شايسته آن محسوب مي شوند(پاپي، 1392).
2-2-7 مكانهاي باستاني و تاريخي(ميدانها،قلعه ها،باغ ها، بازارها)
ميدان خان،ميدان ميرچخماق(امير چخماق) ، ميدان وقت و ساعت، ميدان قيام(شاه سابق)
استان يزد داراي قلعه هاي تاريخي زيادي است كه اين قلعه ها نمايانگر سرگذشت ديرينه مردم اين خطه مي باشد. اين قلعه هاي عبارتند از:
قلعه تاريخي ندوشن،خويدك،خورميز، شواز،كافر قلعه، فهرج،بارجيني،سريزدنارين قلعه ميبد،ابراهيم آباد،زارچو غر آباد،ركن آباد.
قلعه نارنج يا نارين قلعه از قلاع معروف و مهم استان و در دوران تاريخي پيش از اسلام است و جز آثار ملي بشمار مي آيد.
در استان يزد باغهايي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان درباره استراتژی ها، استان یزد، عوامل محیطی، شهر اصفهان Next Entries پایان نامه رایگان درباره يزد، كوير، كويري، آباد،