پایان نامه رایگان با موضوع روزنامه‌نگاری، ایالات متحده، داستان کوتاه، مدیریت بحران

دانلود پایان نامه ارشد

اصلی چه، چه وقت و کجا آغاز می‌کنند. به یاد داشته باشید شما در حال اطلاع رسانی رویدادی هستید که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. پس آن را درست و سریع اعلام کنید. این لید معمولاً یک تا دو جمله را شامل می‌شود که هر کدامش نباید بیش از 44 تا 34 کلمه باشد .
ب. پاراگراف دوم: اطلاعات جزیی‌تری از آنچه قرار است رخ دهد را در اختیار خواننده می‌گذارد. مردمی که درگیر این داستان هستند )مثلاً برگزارکننده‌ها کسانی که شرکت می‌کنند و موضوعات مهمی که قرار است در آن مطرح شود).
پ: پاراگراف سوم: اطلاعات زمینه و تکمیلی را در رابطه با موضوع یا افرادی که در این برنامه نقش دارند بسته به اهمیت هر کدام را ارائه می‌دهد .معمولاً چنین داستان‌های خبری در حدود یک پاراگراف هستند و جملات نیز از تعداد کلمات کمی تشکیل شده است.
اخبار رویداد (Spot news): این نوع داستان چیزی را گزارش می‌کند که به تازگی اتفاق افتاده است . این نوع خبر نیز معمولاً با استفاده از الگوی هرم وارونه نوشته می‌شود و مهم ترین بخش اطلاعات در ابتدا می‌آید و اطلاعات کم اهمیت‌تر در ادامه آن آورده می‌شود. در لید این اخبار به سوال‌های اصلی خبر (چه چیزی، کی، کجا، چرا و چگونه و چه کسی) پاسخ داده می‌شود و سپس جزییات مرتبط آورده می‌شود. معمولاً در پاراگراف سوم نقل قول‌ها و اطلاعات زمینه آورده می‌شود.
داستان خبری از صحبت های مردم : نمونه‌ای از چنین داستان‌هایی گزارش‌هایی است که از یک کنفرانس مطبوعاتی یا ارائه عمومی یک مقاله تهیه می‌شود .
پیگیری خبری: این نوع داستان‌ها مربوط به رویدادهایی می‌شود که پیش‌تر اتفاق افتاده اما هنوز توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. مردمی که این داستان را می‌خوانند احتمالاً از قبل اطلاعاتی در باره آن دارند و بیشتر مایلند اطلاعات بیشتری پیدا کنند می‌توان یک داستان به روز یا داستانی از نقل قول‌ها که در بالا توضیح داده شده‌اند را مورد پیگیری قرارداد (الاعوادی، 24:1392).
6-2-2-2 فیچر
الف: شروع کار نات‌گراف( nut graf)- به پاراگرافی در نوشته فیچر گفته می‌شود که ارزش خبری داستان را به مخاطب یادآوری می‌کند. همانند نوشته‌های خبری، داستان‌های فیچری باید ارزش خبری داشته باشند. تفاوت اصلی بین یک داستان خبری سخت و یک فیچر در این است که داستان‌های خبری به سرعت سراغ اصل مطلب می‌روند، جزییات کمتری را بیان کرده و رنگ‌آمیزی کمتری دارند و معمولاً کوتاه‌تر از فیچرها هستند. فیچرها معمولاً، عمق و پیش‌زمینه بیشتری از اطلاعات را مطرح می‌کنند و در آنها تنوع بیشتری از سبک‌های نوشتن را می‌توان پیدا کرد. داستان‌های خبری را معمولاً باید به سرعت آماده کرد تا در همان روز و تا زمانی که ارزش خبر تمام نشده است منتشر شود، درحالی که نوشته‌های فیچر می‌توانند چند روزی یا حتی چند هفته‌ای منتظر بمانند. اصطلاح نات‌گراف معمولاً در اتاق‌های خبر ایالات متحده برای توصیف پاراگرافی استفاده می‌شود که معمولاً به عنوان سومین یا چهارمین پاراگراف می‌آید و بیان می‌کند داستان در باره چیست.
ب. راهنمایی به سوی نات‌گراف: بعد از نات‌گراف باید این نکته را در نظر گرفت که چگونه مخاطب را به دام انداخت و با خود همراه ساخت تا این پاراگراف را بخواند، چندین مقدمه مختلف دراین باره وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد :
– خلاصه: همانند یک لید خبری ساده عناصر اصلی خبر یعنی چه‌کسی، چه‌چیزی، کی، کجا، چرا و چگونه.
– حکایت: روایت داستان کوتاهی که مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
– بازی با کلمات: بازی با کلمات و استفاده از صنایعی مانند جناس می‌تواند به هسته اصلی سرفصل اضافه شود.
– نقل قول: این نوع از لید را باید با احتیاط استفاده کرد.
ج) بدنه یک مقاله فیچر
د) پایان بندی مقاله : خواننده باید بتواند رابطه‌ای منطقی بین پایان مقاله و نات گرف مقاله شما برقرار کند(الاعوادی، 1392: 28-27).
7-2-2-2 مصاحبه
کریستینا اسکات94 (6:1392).در درس سوم در‌ نامه فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاری علم انواع مصاحبه را به این نحو دسته‌بندی می‌کند:
مصاحبه شخصیتی یا کارنامه‌ای : در این نوع مصاحبه، سؤال‌های شخصی و صمیمانه می‌پرسند و نه تنها از خود دانشمند که از همکاران ، دوستان و خانواده او هم پرسش‌های خود را مطرح می‌کنند.
مصاحبه تحقیقاتی: در این نوع مصاحبه، پرسش‌های خود را بر روی نتایج یک تحقیق، دقت در روش انجام آن و تأثیرات تحقیق تمرکز کنید.
مصاحبه خبری: این مصاحبه شامل مصاحبه‌هایی کوتاه با افراد متعددی از جمله دانشمندان، سیاست‌گذاران، مدرسان و … است که چشم‌اندازی کامل و نقطه نظرات متفاوتی را در باره یک موضوع بیان می‌کند.
مصاحبه انتقادی: این مصاحبه که گاه از آن به مصاحبه « وکیل مدافع شیطان» یاد می‌شود اغلب اوقات سریع‌ترین راهی است که دانشمندی را وادار می‌کند تا جایگاه خود را شفاف و دقیق تعیین کند. در این مصاحبه روزنامه‌نگار خود را در جایگاه منتقد قرار می‌دهد و سؤال‌هایی مانند این را مطرح می‌کند: چرا ما باید به این موضوع اهمیت بدهیم؟
مصاحبه انتقادی همراه با مطرح کردن نقد های دیگران: در این مصاحبه روزنامه‌نگار مسئولیت کس دیگری را بر عهده می‌گیرد. در این مصاحبه سؤال‌ها و نقدهایی که دیگران در باره یک موضع بیان کرده‌اند پرسش می‌شود.
8-2-2-2 گزارش
فرقانی در کتاب «گزارش‌نویسی چشم عقاب روزنامه‌نگاری» (1392: 147-146) درباره گزارش علمی‌-‌تخصصی می‌نویسد:
«گزارش علمی- تخصصی، به منظور تشریح یک رویداد یا موضوع علمی، در یک زمینه تخصصی یا انعکاس عملکردها، فعالیت‌ها، موفقیت‌ها یا شکست‌های یک نهاد یا موسسه علمی تحقیقاتی تهیه می‌شود. همچنین تهیه گزارش درباره انجام یک عمل جراحی موفقیت‌آمیز و بی‌سابقه، یک کشف یا تولید علمی جدید، عرضه نظریه‌های تازه در زمینه‌های مختلف علمی یا ارائه گزارش از همایش‌ها و سمینارهای علمی – تخصصی همچون سمینارهای پزشکی، مهندسی، اقتصادی، صنعتی، محیط زیست و ده‌ها موضوع تخصصی دیگر در این حوزه قرار می‌گیرد. زمانی که گزارش علمی – تخصصی یک «رویداد» علمی را روایت می‌کند ، به مرزهای گزارش خبری وارد می‌شود و هنگامی که به مسائل و موضوع‌ها و روندهای علمی می‌پردازد، در حوزه گزارش2های غیر خبری قرار می‌گیرد.
این گزارش‌ها در دو حالت تهیه می‌شوند:
حالت اول، تهیه گزارش برای یک نشریه علمی – تخصصی است که در این صورت، اصطلاح‌ها، مفاهیم و واژه‌ها بار علمی و تخصصی بیشتری دارند و اصل بر این است که مخاطب آن نشریه دارای سطح قابل قبولی از اطلاعات و معلومات مربوط به موضوع مورد نظر هست و بنابراین، می‌توان با زبان علمی‌تری با او سخن گفت و او مشکل درک و استنباط و ارتباط برقرار کردن با موضوع یا مطلب را ندارد.
حالت دوم، تهیه گزارش‌های علمی – تخصصی برای نشریه‌های عمومی یا صفحه‌های علمی نشریه‌های غیر تخصصی است، که در این صورت زبان و مفاهیم در گزارش باید ساده و قابل فهم برای اکثریت خوانندگان آن نشریه باشد. بنابراین کاربرد واژه‌ها، اصطلاح‌ها و مفاهیم در این گزارش‌ها حالت عام‌تر، ساده‌تر و غیرتخصصی‌تر دارند و گزارش باید ضمن آنکه از نظر علمی، اعتبار و استناد لازم را داراست با زبانی ارائه شود که برای مخاطبان عادی هم تا حدود زیادی قابل فهم باشد.
فرقانی همچنین اصول مهم در گزارش‌نویسی را چنین بر می‌شمارد:
اصل وحدت در گزارش
اصل تناسب
اصل تعادل
اصل رعایت فاصله
اصل بی‌طرفی، عینی‌گرایی و پیش‌داوری نکردن گزارشگر
اصل فشرده‌نویسی
اصل نقادانه بودن گزارش
اصل انسان‌محوری گزارش (فرقانی، 1392).

8-2-2-2 گزارشگری مناقشات علمی
از نظر جایارامان95 هر دیدگاه جدیدی که مفاهیم رایج و یا یک اعتقاد جزمی رایج را با نظریه و یا آزمایش و روشی جدید به چالش بکشد به طور بالقوه یک مناقشه علمی را در دل خود دارد. مسئله خلقت‌گرایی و منشأ عالم اغلب اوقات موضوع مناقشه‎برانگیزی به شمار می‌رود. دانشمندان درحالی که در حوزه خود پیش می‌روند ممکن است در باره ابزارها و یا کاربردهایی که بر مبنای دانسته‌های قبلی ما بنا و ساخته شده‌اند مشکوک شوند و این می‌تواند بذر یک مناقشه را در دل خود داشته باشد. برای مثال، بحث دست‌کاری‌های ژنتیک که با هدف ارائه ابزاری برای تولید محصولات کشاورزی بهتر معرفی شده بود پس از آن که برخی از گزارش‌ها و ازجمله گزارش مجله نیچر درباره مرگ لارو پروانه‌هایی که از این محصولات تغذیه کرده بودند، به برخی از اثرات احتمالی جنبی آن اشاره کردند، به موضوعی جنجال‌برانگیز بدل شده است. همچنین پروژه‌هایی که به طور علنی بر مبنای علوم ناقص و یا فناوری‌های غیرمطمئن و مشکوک بناشده‌اند نیز موضوعاتی برای داستان‌های مناقشه‌برانگیز است (جایارامان، 5:1392).
انواع مناقشات علمی از نظر فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران علم عبارتند از:
گزارشگری منفعل از مناقشات، که به معنی مطرح کردن نظرات مختلف گروه‌های متضاد در مورد موضوعی است که ماهیت مناقشه‌انگیزش پیش‌تر مطرح و شناخته شده است.
نوع فعال این گزارش‌ها به مواردی اطلاق می‌شود که ماهیت مناقشه برای نخستین بار توسط خود گزارشگر و بر اساس اطلاعاتی که وی در فرآیند تحقیقات خود به دست آورده است مطرح می‌شود.
دست‌کاری داده‌ها، تقلب و بقیه مواردی که مربوط به روش‌های اشتباه و نادرست در تحقیق علمی است به حوزه‌ای از مناقشات مربوط است که معمولاً از سوی ژورنال‌های تخصصی علمی، دانشمندان رقیب و یا منابع داخلی آشکار می‌شوند. به غیر از انتشار و گزارش دادن این اتفاقات معمولاً نقش خبرنگار در این موارد به دنبال کردن موضوع و بررسی و تحلیل تأثیرات چنین تقلب‌هایی محدود می‌شود.
گونه دیگری از موضوعات مناقشه برانگیز به مواردی از تحقیقات علمی مربوط می شود که جنبه امنیت ملی و یا دفاعی پیدا می کند. این موضوع بهانه خوبی برای روزنامه‌نگاران محقق به شمار می رود اما اطلاعات مربوط به این حوزه ها را نمی توان از مقام های رسمی دریافت کرد و پرداختن به آنها نیازمند حساسیت‌های ویژه‌ای است که این موضوعات با خود به همراه دارند.
پنجمین گونه از این مناقشات پروژه‌های علمی و تحقیقی را در بر نمی‌گیرد و شخص دانشمندی را که تحقیقی را پیش می‌برد هدف می‌گیرد. ترجیحاً باید از این نوع گزارش‌ها دوری کرد مگر این که ذات و ماهیت آن مناقشه به گونه‌ای باشد که کلیت پروژه و یا موسسه‌ای عمومی را در معرض خطر و تحت تأثیر قرار دهد.
نوع دیگر از این موارد به مناقشاتی بر می‌گردد که در پی بروز حوادث و سوانح طبیعی رخ می‌دهد. مواردی مانند رویدادهای پس از یک سونامی یا زلزله و یا سقوط هواپیما و یا سیل، جایی که وظیفه روزنامه‌نگار تنها دنبال کردن مناقشه نیست بلکه باید به آرام کردن و مدیریت بحران کمک کند. در اینجا نقش روزنامه‌نگار شاید درک نیازهای مردم، جلب اعتماد آنها، ارائه پیش‌زمینه و توصیه‌های عملی و همچنین اطلاع دادن مواردی به مردم باشد که از آن خبر ندارند .
همچنین برخی از مناقشات وجود دارند که اساساً علم از سوی رویکردهای دیگر، نظام های عقیدتی و یا ایدئولوژی‌ها (ازچهارچوب‌های مذهبی گرفته تا مثلاً اعتقادات مربوط به طب سنتی) به چالش کشیده می‌شود و یا به طور معکوس علم آنها را به چالش می‌کشد .
و در نهایت گونه‌ای از مناقشات بزرگ سیاسی و اقتصادی که بازیگرانی از حوزه علم و یا یافته‌های علمی در بروز و ادامه آن نقش ایفا می‌کند.
پوشش رویدادها و اخبار مناقشه‌برانگیز، گزارشگری از خطرها و گزارشگری تحقیقی جنبه‌های مختلفی از روزنامه‌نگاری کاوشگرانه به شمار می‌روند که خطوط و مرزهای بین آنها اغلب اوقات چندان واضح نیست. اما مورد مشترکی که در بین همه آنها وجود دارد و آن تلاش برای آشکار کردن واقعیت و حقیقت است(جایارمان، 9:1392).
3-2 بخش سوم: مرور نظری
1-3-2 مدل کمبود
چارچوب نظري مسلط بر مطالعات رابطه علم و جامعه در ابتدا مبتني بر يك مدل از بالا به پايين بود كه به “مدل كمبود96” معروف شده است. بر طبق اين مدل، جريان دانش بين علم و عامه تنها يك جريان يك طرفه است و عامه به عنوان يك

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان با موضوع روزنامه‌نگاری، معیار استاندارد، اعداد و ارقام، روابط عمومی Next Entries پایان نامه رایگان با موضوع عوامل انسانی، تحلیل محتوا، روزنامه‌نگاری، حوزه عمومی