پایان نامه رایگان با موضوع امام صادق، امام زمان

دانلود پایان نامه ارشد

سرزمين خشک و سوزان قرار دارد و نيز اعمال خاصي دارد که با اين موقعيت جغرافيايي، طاقت فرساست. بنابراين انجام اين فريضه الهي در آن مکان و با آن وظائف خاص، امتحان خداوند است تا درجه اخلاص مردم معلوم شود و البته در برابر اين امتحان بزرگ، اجر و ثوابي عظيم است. چنان که اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمودند: “کُلَّمَا کَانَتِ البَلوَي وَ الِاختِبَارُ أعظَمَ کَانَتِ المَثُوبَهُ وَ الجَزَاءُ أجزَل”182، يعني هرچه امتحان و آزمايش سخت تر باشد ثواب و پاداش بيشتر است.
قرآن از زبان حضرت حضرت ابراهيم (عليه السلام) مي‌فرمايد:”رَبَّنَا إِني أسکَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيرِ ذِي زَرعٍ عِندَ بَيتِکَ المُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَوه…”183، پروردگارا، من برخي از ذريه و فرزندان خود را به وادي بي‌کشت و زرعي نزد بيت الحرام تو مسکن دادم، پروردگارا، تا نماز را به پا دارند. در اين آيه شريفه به صراحت به شرايط سخت جغرافيايي سرزمين مکه اشاره شده است. حضرت علي (عليه السلام) به سختي عبادات و مراسم حج اشاره کرده و آن را آزمايش و امتحان الهي مي‌داند و مي‌فرمايد: “ثمّ أمَر آدم و ولَدَه أن يَثنوا أعطافَهُم نحوه، فَصار مَثابهً لِمُنتَجَعَ أسفارهم و غايه لِمُلقي رحالِهم، تَهوي إليه ثِمارُ الأفئدهِ، من مَفاوِزِ قِفار سَحيقَه و مَهاوي فجاع عَميقه و جزائر بحارٍ مُنقطعَهٍ، حتي يَهُزُّوا مناکِبهم ذُلُلا يُهلّون لله حَوَلَه و يَرملون علي أقدامِهِم شُعثاً غُبراً له قد نَبَذوا السّرابيل وراءَ ظهورهم و شَوِّهوا بإعفاء الشّعور محاسنَ خلقهم، ابتلاءَ عظيماً و امتحاناً شديداً و اختباراً مبيناً و تمحيصاً بليغا، جعله اللهُ سبباً لرحمَتِهِ و وُصلَهً إلي جنّته”184، پس خداوند آدم و فرزندانش را امر فرمود که رو به سوي آن(خانه خدا) کنند پس خانه براي آنان جايگاهي گرديد که سود سفرهاي خود را در آن بردارند و مقصدي که بارهاي خويش در آن فرود آورند دل‌ها در راه ديدرا آن شيدا، از بيابان‌هاي بي‌آب و علف دور از آبادي و از بلندي‌هاي دره‌هاي عميق و از جزائر جدا از هم، تا آن که شانه‌هايشان را چرخ دهند و دور خانه خدا بگردند، در اطراف خانه تهليل مي‌گويند و بر پاهايشان هروله مي‌کنند درحالي‌که براي رضاي خدا ژوليده مو و غبار آلوده‌اند، جامه‌هايشان را پشت سر انداخته (لباس را از تن درآورده و جامه احرام پوشيده‌اند) ودر اثر رها کردن موها زيبائي‌هاي طبيعي را زشت کرده‌اند، خداوند به اين وسيله آنان را امتحان و آزمايش نمود، امتحاني بزرگ و سخت و آزمايشي آشکار و پرمقصود.
سپس حضرت مي‌فرمايد: “اگر خدا اراده مي‌کرد که خانه محترم خود را در سرزمين خوش و شادي آور قرار دهد مي‌توانست. اما در آن صورت به دليل کمي ابتلاء و آزمايش، اجر و مزد کم مي‌شد. او مي‌خواهد که رحمت و ثوابش بر همه افزايش يابد و هرکس به کمال نفساني خود برسد و اين امر تحقق نمي‌يابد مگر با کامل شدن استعداد به سبب تحمل شدائد و سختي‌ها، پس به اين دليل خداوند اراده نکرد که خانه خود را در اين مکان‌ها قرار دهد تامستلزم ضعف امتحان و آزمايش شود.”185
2-6-1-1-5. فرستادن انبياء و ولايت امامان
“وَ مَا أرسَلنَا قَبلَکَ مِنَ المُرسَلِينَ إِلّا إِنَّهُم لَيَأکُلُونَ الطَّعَامَ وَ يَمشُونَ فيِ الأسواقِ وَ جَعَلنَا بَعضَکُم لَبَعضٍ فتنَهً أ تَصبِرُونَ وَ کَانَ رَبُّکَ بَصِيراً”186، و پيش از تو پيامبران [خود] را نفرستاديم جز اين که آنان [نيز] غذا مي‌خوردند و در بازارها راه مي‌رفتند و برخي از شما را براي برخي ديگر [وسيله] آزمايش قرار داديم. آيا شکيبايي مي‌کنيد؟ و پروردگار تو همواره بيناست187.
اميرالمؤمنين در خطبه قاصعه مي‌فرمايد: “لَو أرَادَ اللهُ سُبحَانَهُ لِأنبِيَائِهِ حَيثُ بَعثَهُم أن يَفتَحَ لَهُم کُنُوزَ الذَّهبَانِ وَ مَعَادِنَ العِقيَانِ وَ مَغَارِسَ الجِنَانِ وَ أن يَحشُرَ مَعَهُم طُيُورَ السَّمَاءِ وَ وُحُوشَ الأرَضِينَ لَفَعَلَ وَ لَو فَعَلَ وَ لَسَقَطَ البَلَاءُ وَ بَطَلَ الجَزَاءُ وَ اضمَحَلَّتِ الأنبَاءُ وَ لَمَا وَجَبَ لِلقَابِلِينَ أجُورُ المُبتَلَينَ وَ لَا استَحَقَّ المؤمِنُونَ ثَوَابَ المُحسِنينَ”188، اگر خداوند سبحان مي‌خواست براي پيامبرانش آن گاه که آنان را برانگيخت گنج‌هاي زر و کاخ‌هاي طلا و باغ‌هاي درخت قرار دهد و مرغ‌هاي آسمان و جانوران زميني را با آنان همراه سازد، انجام مي‌داد، امّا در اين صورت آزمايش و امتحان از انسان ساقط مي‌شد و پاداش و ثواب نادرست مي‌گرديد و خبرهاي آسمان و وحي موردي نداشت و براي ايمان آورندگان مزد آزمايش شدگان لازم نبود و گروندگان شايسته ثواب نبودند. صاحب تفسير الکاشف مي‌نويسد:
“الله سبحانه يختبر عباده، و هو أعلم بهم من أنفسهم، ولکن لتظهر الأفعال التي يستحق بها الثواب و العقاب کما قال الإمام علي (عليه السلام)و من الأشياء التي امتحن الله بها عباده، بل من أظهرها إرسال الرسل اليهم مبشرين و منذرين، فمن آمن بهم، و سمع لهم و أطاع فقد استحق الثواب، و من کفر وعائد استحق العقاب”189.
خداوند سبحان بندگان را مورد امتحان قرار مي‌دهد حال آن که از خود آن‌ها به آن‌ها داناتر است امّا همچنان که امام علي(عليه السلام) فرمود اين به جهت ظهور افعال بندگان است تا مستحق ثواب و عقاب روشن گردد.
امام حسين (عليه السلام) به اهل کوفه فرمود: “يا اهلَ الکوفَه يا اَهلَ المَکرِ وَ الغَدر وَ الخُيلاء فَانّا اَهلُ بَيت… وَ اِبتلاکُم بِنا فَجعلَ بَلاءَنا حَسَناً وَ جَعَل عِلمَهُ عِندَنا وَ فَهمَه لَدَينا فَنَحنُ عَيبةُ عِلمِه وَ وِعاءُ فَهمه وَ حِکمَتَه وَ حُجَّتَه عَلي الاَرضِ فِي بَِلاده لعِبادِه”190 اي اهل کوفه‌اي اهل نيرنگ و فريبکاري و خيال پرداز. براستي که ما اهل بيت هستيم… و شما بوسيله ما آزموده مي‌شويد پس ابتلاي به ما نيکو قرار داده شده و علم و فهم آن پيش ماست…
“وَلا تَطرُدِ الذَينَ يدعونَ رَبَّهُم بِالغَداوَةِ وَ العَشي يريدونَ وَجهَه ما عَليکَ مِن حِسابَهُم مِن شَيءٍ وَ ما مِن حِسابِکَ عَليهِم مِن شيءٍ فَتُطرد هُم فَتَکونَ مِن الظّالمينَ وَ کذلِک فَتنّا بَعضَهُم بِبَعضٍ ليقولوا أَهولاءِ مِنَ اللهِ عَليهِم مِن بَينِنا…” و کساني را که صبح و شام خدا را مي‌خوانند و جز ذات پاک او نظري ندارند، از خود دور مکن. نه چيزي از حساب آن‌ها بر توست و نه چيزي از حساب تو بر آن‌ها. پس اگر آن‌ها را از خود براني از ستمگران هستي و اين چنين بعضي از آن‌ها را با عده‌اي ديگر آزموديم تا بگويند: آيا اين‌ها را خداوند از ميان ما برگزيده و منت نهاده است.191
2-6-1-1-6. آيات الهي و معجزات انبياء
“اِنّا مُرسَلوا الناقَةً فِتنَة لَهُم”192 همانا ما فرستنده‌ي اين شتر هستيم براي امتحان آن‌ها.
با مروري بر آيات قرآن کريم روشن مي‌شود که قرآن به عنوان معجزه و يادگار پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) وسيله‌ي امتحان ما معرفي شده و حقوقش بر ما و وظايفي در برابر آن‌ها براي ما تعريف شده است. هم از اين رو براي متقين مايه‌ي هدايت “هُدَي للمتَّقين” 193و براي ظالمان موجب زيان و گمراهي است “ولا يزيدُ الظّالمينَ الاّ خَساراً”. 194
2-6-1-1-7. ابتلاء خاص مؤمنان، غيبت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف)
يکي از حکمت و اسرار غيبت امام زمان (عج الله تعالي فرجه الشريف) امتحان و آزمايش انسان‌ها-به خصوص شيعيان- است. آنان در اين ابتلاء و آزمون، بايد پايبندي به مباني اعتقادي و باور عميق خودبه مهدويت را نشان دهند. در چنين دوراني اگر کسي بتواند از مسير ولايت و رهبري منحرف نشود در اين امتحان الهي پيروز خواهد بود و جزو منتظران واقعي ولي عصر (عج الله تعالي فرجه الشريف) قرار خواهد گرفت.
از روايات مختلف به دست مي‌آيد که مؤمنان در دوره غيبت گرفتار آزمايش‌هاي بزرگي خواهند شد؛ چنان که امت‌هاي قبلي نيز دچار آزمون‌هاي مختلفي بودند. “أحَسِبَ النَّاسُ أن يُترکُوا أن يَقُولُوا ءَامَنَّا وَ هُم لَا يُفتَنُونَ * وَ لَقَد فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبلِهِم فَلَيَعلَمَنَّ الله الَّذِينَ صَدقُوا وَ لَيَعلَمَنَّ الکَاذِبِينُ”195، آيا مردم چنين پنداشتند که به صرف اينکه گفتند ما ايمان (به خدا) آورده‌ايم رهاشان کنند و هيچ امتحانشان نکنند؟ و محققاً ما اممي را که پيش از اينان بودند به امتحان و آزمايش آورديم و همانا خدا دروغگويان و راستگويان را کاملا مي‌شناسد.
يکي از ابتلائات دوران غيبت برگشت عده‌اي از آيين الهي و ضعف و سستي در دينداري است. علي بن جعفر از برادر خود امام کاظم (عليه السلام)روايت مي‌کند که حضرت فرمودند: “إِذَا فُقِدَ الخَامِسُ مِن وُلدِ السَّابِعِ فَاللهَ اللهَ فيِ أديَانِکُم لَا يُزِيلَنَّکُم أحَدٌ عَنهَا يَا بُنَيَّ لِأنَّهُ لَابُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الأمرِ مِن غَيبَهٍ حَتَّي يَرجِعَ عَن هَذَا الأمرِ مَن کَانَ يَقُولُ بِهِ إِنَّمَا هِيَ مِحنَهٌ مِنَ اللهِ عَزَّ و جَلَّ امتَحَنَ اللهُ بِهَا خَلقَه…196، هنگامي که پنجمين فرزند از فرزندانم، از ديده‌ها ناپديد شد، الله الله در دينتان مراقب باشيد کسي آن را از شما زايل نسازد، اي فرزندان من! به ناچار صاحب امر غيبتي دارد تا به غايتي که معتقدان به اين امر از آن بازگردند. اين محنتي است که خداي تعالي خلقش را به واسطه آن بيازمايد197.
يکي ديگر از ابتلائات در اين دوران، وجود اختلاف و کشمکش‌ها و پراکندگي و دوري مردم از همديگر است. امام صادق(عليه السلام) فرمودند: “چه بر شما خواهد گذشت وقتي امام هدايتگر و نشانه حق را به چشم خود نبينيد؟ گروهي از گروه ديگر بيزاري مي‌جويند آن گاه سخت مورد آزمايش واقع مي‌شويد و ناخالصان شما از راستگويان جدا خواهند شد…”198. از اين روايات و نظير آن‌ها معلوم مي‌شود که مؤمنان در دوره غيبت گرفتار آزمايش‌هاي بزرگي خواهند شد و روشن است که آزمايش مؤمنان و غيرمؤمنان در هر عصر و زماني از سنّت‌هاي الهي است و مخصوص دوره غيبت نيست. بنابراين بايد براي رستگاري و موفق شدن در اين آزمايش‌ها تلاش کنيم چرا که رستگاري کامل جز براي دينداران و مخلصان و کساني که در اعتقادشان محکم شده‌اند، براي کس ديگر ميسّر نيست199. امام علي (عليه السلام) فرمودند: “والله لَتُميَّزُنّ، والله لَتُمحَّصن، والله لَتُغربَلُنَّ کما يُغَربلُ الزُّوان من القمح”200، سوگند به خدا آزموده مي‌شويد (در زمان غيبت کبري) امتحان مي‌شويد، غربال مي‌شويد آن سان که گندم غربال مي‌شود و از کاه جدا مي‌گردد.
2-6-1-2. تکاليف ويژه
برخي از تکاليف زمان مخصوص به خود را دارند و انجام آن براي هميشه لازم نيست و يا براي همه افراد امکان‌پذير نيست.
2-6-1-2-1. صيد در حال احرام
“يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لَيَبلُوَنَّکُمُ اللهَ بِشَيءٍ مِّنَ الصَّيدِ تَنَالُهُ أيدِيکُم وَ رِمَاحُکُم لِيَعلَمَ اللهُ مَن يخَافُهُ بِالغَيبِ فَمَنِ اعتَدَي بَعدَ ذَالِکَ فَلَهُ عَذَابٌ ألِيم”201، اي اهل ايمان بي‌ترديد خدا شما را به چيزي از شکار [حيوانات در حالي که محرم هستيد] آزمايش مي‌کند، چه شکاري که [به آساني و بدون اسلحه] دست شما به آن برسد، و [چه شکاري که به سبب وحشي بودنش] نيزه‌هاي شما [آن را صيد مي‌کند] تا خدا کسي را که در نهان از او مي‌ترسد، معلوم و مشخص نمايد و هر که پس از اين [ امتحان از حدود خدا] تجاوز کند [و در حال احرام به شکار برخيزد] براي او عذابي دردناک است.
در تفسير نورالثقلين در ذيل آيه روايتي از امام صادق (عليه السلام) منقول است که درمورد آيه مذکور فرمودند:
“حُشِرَ عليهِم الصيدُ في کلِّ مکانٍ حتي دَنا منهم لِيَبلُوَهُمُ الله به”202، يعني شکارها در همه جا براي آن‌ها جمع شده بود تا جايي که (تا دسترس آن‌ها) نزديک آمد و اين به منظور آن بود که خداوند به وسيله آن مسلمين را بيازمايد. خداوند در بيان علّت اين امتحان مي‌فرمايد:
“لِيَعلَمَ اللهُ مَن يخَافُهُ بِالغَيبِ”203، براي آن که افرادي در نهان از خدا مي‌ترسند از ديگران متمايز گردند “و اين به معني آن نيست که خداوند چيزي نمي‌دانسته و مي‌خواهد با امتحان آن را معلوم کند بلکه منظور آن است که خداوند مي‌خواهد به واقعيت‌هاي علمي خود

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان با موضوع امام صادق، رفتار انسان، ترس از خدا Next Entries پایان نامه رایگان با موضوع امام صادق