پایان نامه رایگان با موضوع استان گیلان، زبان فارسی، فرآورده های لبنی، دریای خزر

دانلود پایان نامه ارشد

3-1 . گیلان
استان گیلان از استان های شمالی کشور است . گیلان از سمت شمال به دریای کاسپی و از غرب به استان اردبیل و از سمت جنوب به استان های زنجان و قزوین و از سمت شرق به استان مازندران محدود می گردد . استان گیلان دارای 16 شهرستان ، 49 شهر ، 43 بخش ، 109 دهستان ، 2935 آبادی است .
استان گیلان به دو بخش بیه پس ( بخش غربی و سمت راست سپیدرود ) و بیه پیش ( سمت شرقی و یا سمت چپ سپید رود ) تقسیم می شود .
خودزکو می نویسد : « نام این ایالت که ساکنانش گاهی آن را گیل ، زمانی گیلان ، گاهی گیلانات می نامند ، در واقع معرّف سرزمین باتلاقی است . در لهجه ی محلی مردم این سرزمین گیل به معنای گل به کار برده می شود و گیلان و گیلانات هر دو صورت جمع این اسم هستند . در واقع در این بخش از کرانه های دریای خزر زمین از سایر نواحی پست تر است .( خودزکو ، 1388 : 17 )
سرزمین گیلان در گذشته به خاطر حضور قومی قدرتمند و دلاور و سلحشور به نام دیلمیان ، دیلمستان نامیده می شد . ولی بعدها به خاطر حضور مردم جلگه نشین و ساحل نشین ، قوم گیل و کوهپایه نشین که در قسمت کوهستانی این استان زندگی می کردند ، دیلم نامیده می شده است . به همین جهت این سرزمین به سرزمین گیل و دیلم شهرت داشته است . امّا بعدها ، دیلم و دیلمستان از آن جدا شد و تنها به گیلان اطلاق شد .

3-2 . لنگرود
شهر لنگرود ، یکی از شهرهای شرق گیلان ( بیه پیش ) به شمار می رود . این شهرستان با شهرهای رودسر و لاهیجان همجوار است . لنگرود وسعتی حدود 900 کیلومتر مربع دارد و جمعیّت آن هم حدود 140000 نفر برآورد شده است .
برای نخستین بار در سال ۵۱۲ هـ. ق. در متون تاریخی از شهر لنگرود سخن به میان آمده ‌است. این سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان است. در دوره صفویان، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول، شهر لنگرود مرکز حوادث مهمی بوده‌است. فرار احمد خان حاکم لاهیجان از لنگرود و دستگیری اعضای خانواده وی توسط کیا فریدون – حاکم گیلان – و تحویل آن ها به شاه عباس، از جمله رویدادهای مهم این دوره است. نادر برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و توسعه تجارت و دستیابی به دریا، لنگرود را برای ایجاد پایگاه دریایی و کارخانه کشتی سازی انتخاب کرد و در توسعه آن کوشید. در زمان قاجار نیز لنگرود مورد توجه قرار گرفت. این شهر، امروزه یکی از مناطق زیبای گردشگری در استان گیلان است.
لنگرود ، شهرها و بخش های بزرگی دارد که از جمله ی آن ها می توان به شلمان ، کومله ، دیوشل ، چمخاله ، چاف ، اتاقور اشاره کرد . جاهای دیدنی و گردشگری بسیاری دارد که لیله کوه ، پرشکوه و مریدان را می توان نام برد .
از لحاظ آب و هوایی به جهت نزدیکی به دریا ( 9 کیلومتر ) و کوه ( حدود سه کیلومتر ) و جلگه ای بودن مانند دیگر شهرهای ساحلی – کوهستانی گیلان مرطوب و معتدل است .
لنگرود شهری است که از وسط آن رودخانه ای جریان دارد . در گذشته ای نه چندان دور از این رودخانه جهت خرید و فروش اجناس و تولیدات استفاده می شده است . زیرا در این رودخانه کرجی بانان با کشتی های کوچک پارویی ( = نودنبال ) از این رود برای مبادلات کالاها ، استفاده می کردند . این رود و رودهای دیگر در آبادانی و سرسبزی و توسعه ی کشاورزی و آبیاری زمین های زراعی و باغ ها و زیبایی شهر نقش داشته است . نزدیکی به دریای چمخاله ی و چاف و جالیزهای آن که بویژه در کشت و برداشت هندوانه شهرت دارد و از قطب های کشت هندوانه در ایران به شمار می رود ، باعث جلب و جذب خریداران و حتی گردشگران می شود . وجود کوهها و کوهپایه ها و انواع محصولات کوهپایه ای ، باغات چای و مرکبات ، انواع میوه های جنگلی و مزارع برنج و پرورش کرم ابریشم ( نوغانداری ؛ کج پیله ) ، صید ماهی بر این تری و تازگی صد چندان افزوده است .
3-3 . اتاقور
اتاقور ، یکی از مراکز کشت و کار شهر لنگرود است . یکی از شهرهای صنعتی استان گیلان هم به شمار می رود . بسیاری از کارخانه های صنعتی و تولیدی شهر لنگرود ، در این شهر فعالیت دارد . اتاقور طبق آخرین سرشماری 1804 نفر جمعیت دارد . موقعیت مکانی این شهر به گونه ای ا‌ست که به ۴ شهر اصلی استان گیلان متصل است. از شمال به شهرستان لنگرود و دریای خزر، از شمال شرق به شهرستان املش و رودسر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز و از شمال غربی به لاهیجان محدود می‌شود.
این بخش به دو بخش دیگر اتاقور و لات لیل تقسیم می شود و دارای 145 آبادی است. با احداث دو طرح تصویب شده تفریحی پارک ساحلی و مرکز تفریحی – گردشگری در این منطقه بر رونق گردشگری این شهر افزوده خواهد شد .
طبیعت مناسب سبب گردیده مردم لنگرود به کارهای کشاورزی علاقه‌مند باشند. شغل اصلی مردم کشاورزی ( برنج و چای ) ، باغداری ( انواع مرکبات ) ، دامداری ( پرورش گاو و گوسفند ) و ماکیان داری ( مرغ و خروس و بوقلمون و اردک و غاز ) و پرورش کرم ابریشم ( کج پیله ، نوغانداری ) ، پرورش زنبور عسل ، کاشت درختان جنگلی مانند صنوبر ( = تبریزی ) و توسکا ، کشت حبوبات و محصولات جالیزی ، چایکاری ، پرورش ماهی مخصوصاً قزل آلا است . فرآورده های لبنی ( شیر ، ماست ، دوغ ، کره ، کشک ، قراقروت ) ، انواع ترشیجات ، قلاب بافی ( بافت انواع شال و روسری های محلی ) ، دوشاب گیری در کنار آن رواج دارد .
مردم این منطقه کشاورز و دامدارند . کشت و زرع ، به جهت زمین های حاصلخیز ، در این منطقه مردم را به تلاش و پویایی وا می دارد . به جهت کوهستانی و جلگه ای بودن این منطقه ، مردم هم به کشت و زرع مشغول اند و هم به چایکاری می پردازند . اکثر مردم این منطقه زمین دارند . به سبزی کاری ، صیفی کاری و محصولات جالیزی می پردازند . از این نظر هم مردم تولید کننده اند و کمتر مصرف کننده . مازاد تولید خود را به بازارهای محلی و سنّتی اطراف بویژه املش – روزهای سه شنبه – و لنگرود – روزهای شنبه و چهارشنبه – عرضه می کنند . به همین جهت اهالی محل به چندین شغل و کار خود را سرگرم می کنند . هنوز از کاری فارغ نشده به کار دیگری می پردازند . دامداری نیز از شاخصه های این منطقه است که در فصول گرما – بهار و تابستان – و حاصلخیزی مراتع ییلاقی به کوه کوچ می کنند و در فصول سرما – پاییز و زمستان – دام ها را به جلگه می آورند .
از منابع درآمدی مردم می توان به : کشت برنج ، پرورش دام و ماکیان ، زنبور عسل ، فرآورده های لبنی ، انواع ترشیجات و مرباجات ، کاشت درختان جنگلی مانند صنوبر ( = تبریزی ) و توسکا ، کشت حبوبات و محصولات جالیزی ، چایکاری ، پرورش ماهی مخصوصاً قزل آلا از جمله فعالیت های کشاورزان منطقه اشاره کرد .

3-4 . زبان مردم اتاقور
زبان اهالی اتاقور ، گیلکی گالشی است که از شاخه های زبان فارسی میانه ( = پهلوی اشکانی ) است ریشه ی بسیاری از لغات گیلکی این ناحیه را در زبان باستانی بویژه مادی پیگیری کرده اند . از نظر صورت ، آوا ، ویژگی های دستوری و نحوی هم بررسی شود ، همان زبان گیلکی با اختلاف فراوان و فاحش در گویش مشاهده می شود . اختلاف اصلی در این است که مردم ساکن در این منطقه می کوشند خود را قوم آماردی بنامند . قومی که با گیل ها در آمیختند و گیله مردان را تشکیل دادند . گویش اهالی این منطقه به زبان فارسی نزدیک است . به همین جهت ترانه هایی که در میان گالش ها رواج دارد ، به فارسی آمیخته است . و از این جا گویش گیلکی مردم ناحیه اتاقور لنگرود ، بیه پیش دانسته می شود . ( = گیلکی لاهیجان ، لنگرود ، رودسر و اشکورات و دیلمان ) اما با توجه به نحوه ی کاربرد کلمات و از نظر آوایی و گاه ویژگی های دستوری با دیگر گویش های گیلکی تمایزاتی دارد که آن را گیلکی – گالشی می نامند . پژوهشگران ، گیلکی گالش ها را زبان آماردی می نامند که نه تنها گویش نیست بلکه از غنای زبانی برخوردار است . پورهادی هم معتقد است : زبان گیلکی پنج گونه عمده دارد که از نظر آوایی ، واژگانی و گاه ویژگی های دستوری از هم متمایزند :
الف . گیلکی شهر رشت
ب . گیلکی مرکز و غرب گیلان ( بیه پس )
ج . گیلکی شرق گیلان ( بیه پیش )
د . گالشی ( بیه پیش )
ه . گیلکی رودباری که آمیختگی هایی با تاتی دارد . ( پورهادی ، 1385 : 15-14 )
اتاقور یکی از زیباترین نقاط استان گیلان و از توابع شهر زیبای لنگرود است . این بخش زیبای استان گیلان ، کوهستانی است و چشمه ها و چشمه سارها و ییلاقات بسیار بکر و دیدنی دارد .

3- 5 . جاذبه های گردشگری اتاقور
موقعیت خاصی که اتاقور دارد ، باعث شده تا به یکی از مراکز گردشگری شهر و استان بدل شود . این منطقه به جهت سرسبزی ، کوهستانی بودن ، مجاورت با رودخانه ای که از کنار جاده کومله به اتاقور می گذرد ، بر این زیبایی طبیعی افزوده است . از جمله مکان های دیدنی اتاقور می شود به مناطق زیر اشاره کرد :
1 . آبشار و غار دیدنی و زیبای مای ماشو ( = ماهی منشور ) در اتاقور
2 . روستای زیبا و دیدنی بلوردکان هلودشت
3 . پارک جنگلی هلودشت با 435 هکتار بر سر راه بلوردکان به خصیب دشت
4 . چشمه ی حسین قلی در ابتدای جاده ی هلو دشت به بلور دکان
5 . دزتوک و نهر زوئین در محور لیل – اتاقور
6 . روستای توریستی و زیبای پنو
7 . بقعه ی امامزاده سید نورالدین معروف به امامزاده پونسی است که واقع در روستای تیکسر در 14 کیلومتری اتاقور
8 . نگین سبز لنگرود ( = بام سبز ) در مسیر راه کومله به اتاقور که باعث شده تا مردم برای گردش به این نقطه سفر کنند .
9. جنگل بکر و زیبا و دیدنی خرماسیسکو مشهور به پارک جنگلی که باعث جلب و جذب گردشگر بدین منطقه شده است .

3-6. خلقیّات گالش ها
گالش ها ، مردمی شاد ، پویا و کاری اند . تا دم آخر نفس کشیدن شان دست از کار و تلاش برنمی دارند . همنشینی با این افراد غنیمت است . چون هم صحبتی با این افراد پویا ، آدم را به پویایی وامی دارد . دانایی این افراد ، بردانسته های آدمی می افزاید . تجربیّات این افراد گره های کور زندگی آدمی را باز می کند . به آدمی بینش درست می دهند . مثبت نگری را به آدم منتقل می کنند . سادگی شان چون سادگی ، زیبایی ، فریبایی و دلربایی هستی است . چرا که گفته اند و شنیده ایم : آفرینش در سادگی و زیبایی است . اساس فلسفه ی هستی همین است : تلاش و کوشش ، حرکت و برکت . این افراد قانع و خرسندند . اگر چه مال فراوانی ندارند ، زمین وسیع و گسترده ای برای کشت و کار ندارند ، ولی دلی وسیع و بزرگ دارند . رویی گشاده تر از زمین وسیع دارند . مردم ازاری در مرامشان نیست . از زور بازوی خود نان می خورند . آب زیر کاه نیستند . نان به نرخ روز نمی خورند . زیر بار زور نمی روند . کار خود می کنند و راه خود می روند . « آدم یقور و آزاده » هستند چون گالش اند . از داشته هایشان به خوبی نگه درای می کنند . هر چه دارند ، برایشان زیبا و دوست داشتنی است . از طبیعت وام می گیرند . چون گالش اند . با دام ها به خوبی رفتار می کنند . از همان دام های خود ، بسیاری از مایحتاج خود را فراهم می آورند . نیازی به دیگران احساس نمی کنند . از دسترنج خود می خورند . جز در برابر خدای خویش در برابر هیچ مخلوقی سر تعظیم فرود نمی آورند . با امید زندگی خود را سپری می کنند . با گوسفندان و گاوهای خود دلخوش اند . برای هر کدام شان اسمی خاص می گذارند و به آن می خوانند . چوپانی این دام ها را شغل انبیا می دانند و بدان می بالند و به انبیاء اقتدا می کنند . با گاوا و گوسفندان خود نجوا و زمزمه می کنند . برای خواندن آن ها جهت چرا ترانه می خوانند . آهنگ زمزمه می کنند . خود را برای دام ها لوس می کنند و ابایی ندارند که کسی آن ها را به خاطر این کار شماتت کند . عشق ورزی را در همین می دانند و احترام به دام ها را احترام به آفریننده می دانند . به « سیاه گالش » و اسطوره اش اعتقاد راسخ دارند و بی حرمتی به دام را به جهت مورد خشم سیاه گالش قرار گرفتن را روا نمی دارند

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان با موضوع فرهنگ عامه، آثار ادبی، آداب و رسوم، توسعه ی پایدار Next Entries پایان نامه رایگان با موضوع ویژگی های سبکی، بی خانمانی، ژاندارمری