پایان نامه رایگان با موضوع ادبیات عامه، زنان ایران، استان گیلان، فرهنگ عامه

دانلود پایان نامه ارشد

ثبت می کردند ، هم مواریث فرهنگی و معنوی خود را ضبط می نمودند ، هم از این راه سعی می کردند تجربیات خود را به نسل های آینده منتقل کنند و از این رهگذر بر فرهنگ و قومیّت خود غنای بیشتری بخشند .
جالب توجه این است که اکثر مردانی که این ترانه ها را می خواندند ، دارای صوت دل کشی بودند ، شباهنگام که به سراغ هم و به اصطلاح « شب چره » می رفتند و « احوالپرس » هم بودند ، برای سرگرمی و دلخوشی خود از کسی که دارای صوت دلکشی بود ، درخواست می کردند که « یک دهن آواز بیه بینم ، بده امی دیل وابون » این سخن خود می نماید که خواندن به آواز این ترانه ها و شنیدن آن ها دل شنوندگان را از غم و غصّه ی روزگار برای لحظاتی هم که شده ، جدا می کند و حتّی خستگی ناشی از کار طاقت فرسا می گشود و قوتی دوباره بدانان می داد .
ترانه هایی وجود دارند که اصل آن ها فراموش شده و از مد افتاده یا توجّه روز را از دست داده اند . امّا سا ل های سال در خاطره ی مردم مانده اند و هنوز هم رایج و مورد پسند هستند .

فصل اوّل
1-2 . بیان مسأله
ترانه به معنی شعر و آهنگی که خواننده آن را تحت قواعد موسیقیایی اجرا کرده باشدگفته می شود به تعبیر دیگر هر شعری که قابلیت موسیقیایی داشته باشد را می توان ترانه دانست
ترانه های هر ملتی ساده ترین در عین حال پبچیده ترین جلوه های حیات آن ملت را در فشرده ترین عبارات ارائه می دهند . عباراتی ساده که فرهنگ وتاریخ را با خود حمل می کنند از آنجا که اغلب عناصر فرهنگ عامه مثل باورها،اعتقادات ،ضرب المثل ها ،قصه هاوترانه هاشفاهی هستند دراثر تعاملات اجتماعی وسینه به سینه منتقل می شوند بنابراین مجموعه این عناصربیشتر درسینه و اذهان افراد مسن جای دارد و اگر به موقع برای ثبت وضبط آنها تلاش نشود ، دستخوش تغییر و دگرگونی و ترکیب فرهنگی می گردند یا به تدریج از خاطره ها فراموش می شوند .
موسیقی و ترانه های محلی در اکثر قریب به اتفاق شهرها، بخش و روستاها همانند و گاه آنچنان به یکدیگر درآمیخته اند که تفکیک ناپذیر می نمایند. می شود گفت که شعر ترانه ها و نوای خواندنشان، چون موجی غنی همه این خطه را در برگرفته و تنها تفاوتشان در مناطق مختلف در حرکات، لغات، اسامی خاص و جغرافیایی، اصطلاحات و گاه در بعضی از کلمات است.
استان گیلان یکی از مناطقی است که به لحاظ فرهنگی، گویشها، آئینها و خوراکها که گاه جزء دسته دوم قرار گیرند همیشه جای مطالعه و تحقیق دارد. بسیاری از آئینها امروزه در جاهای دورافتاده این استان هنوز برقرار است اما اکثر مردم آن بی اطلاع افتادهاند و تنها عدهای فرهیخته که علاقمند فرهنگ و گذشتههای این مرز و بوم هستند گاه پژوهشی اندک انجام داده یا لااقل در سالروز برخی از مراسم رنج عبور از کوهستانها را بر خود هموار کرده و مثلا در جشن ویژهای که در مناطق مختلف گیلان برگزار میشود شرکت میجویند.
از نظر فرهنگ موسیقی وبا چشم پوشی از خرده فرهنگ ها می توان گیلان را به دو بخش تالش نشین وگیل نشین تقسیم کرد موسیقی گیلی نیز به دو دسته نسبتا متفاوت یعنی موسیقی جلگه ای وموسیقی کوهستانی (دیلمانی ) تفکیک پذیر است اگر چه در حال حاضر این دونوع در هر دو منطقه گیل ودیلم دربعضی مواقع به هم آمیخته اند به صورت یک مجموعه ی واحد تلقی می شوند در این مقاله هدف ما کوهستانی یا دیلمانی است چون مردم کوهپایه اتاقور درزمانهای نه چندان دور به دلیل دامدار بودن از اواسط فصل بهار به همراه دامها به یکی از روستاهای منطقه دیلمان کوچ کرده وتا اوایل پاییز در آنجا سکونت داشتند که هنوز هم در بعضی از روستاها مثل لطفعلی گوابر ،دهجان ، اشکال ، پنوو… دامدارانش به روستاهای سید سرا،نیاول ،ناش دیلمان کوچ می کنند به همین دلیل گویش و لهجه کوهنشینان اتاقور به منطقه دیلمان برمی گردد
منطقه اتاقور لنگرود یکی از مناطقی است که در مسیر کوهستانی لنگرود قرار دارد که با لهجه خاص خود فرهنگی پربار و غنی در زمینه سروده ها و ترانه های محلی دارد و این لهجه خاص آن را از دیگر شهرهای استان گیلان متفاوت و منحصر به فرد ساخته است و نیز باعث دغدغه فکری پژوهشگران و دوستداران شعر و ادب گیلکی شده تا در این زمینه تحقیقاتی را انجام دهند. نمونه ای از دوبیتی رایج به زبان گالشی :
برار چارودار خاخور تی قوربون
تی پیر هن چلکین مثل غـریبون
تی پیرهن هدی خاخور بشوره
بـا آو زمـزم و صـابون گیلون
در شرق استان گیلان روستاهای زیادی در دامنههای کوهستان تا عمق چندین کیلومتری کوهستان وجود دارد که گویشهای آن در جرگه گویشهای کوهستانی، گالشی و یا دیلمی قرار میگیرند.این گویشهای دیلمانی یا دیلمی شامل دهستانها و مناطق وابسته به لنگرود هم مي‌شود. که خود مردم منطقه به این گویشها گالشی میگویند بنا به توصیف فوق غرض اصلی این تحقیق بررسی ترانه های گالشی کوهپایه منطقه اتاقور می باشد.

1-3 . پرسش های تحقیق
الف . پرسش اصلی
ترانه های گالشی درکوهپایه منطقه اتاقورلنگرود دارای چه ویژگی ها و مفاهیمی هستند ؟

ب . پرسش های دیگر
1.کوه نشینان منطقه اتاقور از چه ترانه هایی برای توصیف وضع و حال خود استفاده می کنند؟
2. ارتباطی بین فرهنگ عامه و کارهای روزانه و محیط پیرامون گالش ها و بازتاب آن در ترانه ها وجود دارد ؟
3. چه مضامینی در ترانه های گالشی کوهپایه منطقه اتاقور لنگرود وجود دارد؟

1- 4. فرضیه های تحقیق
1- به نظر می رسد ترانه های گالشی بویژه درمراسم عروسی ، کار ، غربتی ، عاشقانه و… استفاده می کنند .
2. در بسیاری از ترانه های گالشی کار و شغل روستائیان بازتاب دارد . از آن ها تحت عنوان شعر کار یاد می کنند .این ترانه ها با زندگی مردم رابطه تنگاتنگی دارد.
3. داستان های عاشقانه ، پهلوانی ، ماجرایی ، اشعار غربتی ، زبان حال ، شکوائیه ، دل گفته ها ، نجواهای خودمانی ، توسل و مانند آن برجسته ترین مضامین ترانه های گالشی است .

1-5 . اهداف تحقیق
در این پایان نامه ما دو هدف را دنبال می کنیم :
الف . اهداف کلی :
جمع آوری ترانه های گالشی رایج در کوهپایه منطقه اتاقور لنگرود
ب . اهداف جزیی:
1. گردآوری و تدوین و تنظیم ترانه های گالشی کوه نشینان اتاقور
2. آشنایی مردم به اهمیت ترانه های گالشی گیلان
3. زنده نگه داشتن این ترانه های محلی ، فرهنگ و زبان عامیانه و بومی
4. ایجاد انگیزه و منبعی برای فرزندان علاقه مند به میراث نیاکان و به کار گیری آن در زندگی
5. احیاء ادبیات عامه و جلوگیری از فراموشی فرهنگ نیاکان و مواریث معنوی مان
6. برخی از دوبیتی ها چنان که از فحوای ترانه ها آشکار است ، ترانه هایی است که اشاراتی درباره ی محل زندگی و یا نام گوینده دارد ، می توان کوشش کرد از طریق این نام ها و محل زندگی شان به اشعار مربوط به هر منطقه دست یافت .

1-6 . پیشینه ی تحقیق
گلشن فومنی، 1386، در اثر خود با عنوان مردم شناسی در موسیقی آواز و ترانه های محلی، بیش از 220 ترانه محلی از خراسان، گیلان، تالش، مازندران، شیراز، لرستان، کردی بختیاری، آذری را جمع آوری نموده است.که برخی از آنها همراه با موسیقی بارها به وسیله‌ی هنرمندان ایرانی اجرا شده است.از جمله‌ این ترانه‌های محلی می‌توان به “عزیز بشین به کنارم”، “مجنون نبودم”، “دلبر”، “الله بده بارون”، “دایه دایه وقت جنگه”، “یک حمومی”، “باباکوهی”، “می‌خوام برم کوه”، “بارون بارونه”، “شادوماد”، “گل‌نسا”، “باباکرم”، “عمو سبزی‌فروش”، “حاجی‌فیروز” و… اشاره کرد۰
نصری اشرفی، 1386، در اثر خود با عنوان کوچ (بررسی موسیقی اقوام و عشایر ایران)به معرفی موسیقی برخی نواحی ایران می‌پردازد. مطالب کتاب گویای نغمات، مقام‌ها و گاه سازهایی است که به صورت مشترک و گاه به یک اندازه در نواحی مختلف رواج یافته است.
بهمرام، 1383، در اثر خود با عنوان ارغوان، ترانه های محلی ایران، تنظیم دوصدایی برای سنتور، گزیده‌ای از ترانه‌های محلی ایران برای هنرآموزان سنتور در این نوشتار به طبع رسانیده است. قطعات در فرم‌های ساده دو بخشی و در دستگاه شور تنظیم شده و نت هر دو بخش بر روی یک حامل قرار گرفته‌اند .
جاوید ، 1383، در اثر خود با عنوان نقش زن در موسیقی مناطق ایران، پیرامون نخستین جشنواره پژوهش موسیقی محلی زنان ایران: “نگاه مردم شناسانه”درباره موسیقی در بین زنان ایران، و روش به کارگیری کلام آهنگین و ترانه از سوی مادرانی که به طور بداهه می‌سرودند. مطالبی را آورده است.نویسنده معتقد است سروده‌ها و موسیقی زنان ایرانی بر اساس حافظه تاریخی و با تکیه بر ذوق فردی، به اقتضای زمان، مکان، جغرافیای زیست و نوع معیشت شکل گرفته است.
صادق همایونی، 1353، از دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته حقوق و وکیل دادگستری است . از وی کتاب های متعددی را به ویژه در زمینه فرهنگ محل اقامتش همچون آداب و رسوم مردم شیراز و … منتشر شده است . کتاب « ترانه های محلی فارسی » یکی از تازه ترین آثار او در همین زمینه است که توسط انتشارات بنیاد پارسی شناسی در شیراز به چاپ رسیده است.
1- 7 . روش کار و گردآوری اطلاعات
الف. این پزوهش از نوع کاربردی است ؛زیرا هدف تحقیق آن است که با استفاده از تکنیک های تحلیل و با به کار گرفتن روش تحقیق ( توصیفی – تحلیلی ) به توصیف و بررسی و تحلبل اصطلاحات و وازه های عامیانه رایج در میان مردم به شناخت بهتر دست پیدا کنیم .بدین صورت با استفاده از منابع مکتوب ( کتب ، مقاله ها ، مجلات مرتبط با موضوع ) به غنای مبانی نظری افزود و سپس بر اساس اطلاعات بدست آمده مورد توصیف و تحلیل قرار خواهد گرفت و بر اساس نتایج به دست آمده به فرضیه ها پاسخ داده خواهد شد
ب 1 . مطالعات کتابخانه ای . در این مرحله برای جمع آوری اطلاعات به کتابخانه های مختلف از جمله کتاب خانه های دانشگاه آزاد اسلامی و کتابخانه ی عمومی شهر لنگرود و رشت مراجعه کردم و در کنار آن از کتاب هایی که جهت تحقیق خریداری کردم ، به جمع آوری مطالب پرداختم .
ب 2 . مطالعات میدانی : در این مرحله به روش پیمایشی در ارتباط با موضوع اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

2-1 . مقدّمه
در سال های اخیر ، توجه به ادبیات عامه ، مورد توجه دانشجویان کارشناسی ارشد قرار گرفته و استادان راهنما هم بدین گونه ادبی در کنار گونه های دیگر بویژه ادبیات رسمی و درباری توجه کرده اند . توجّه به آداب و رسوم و سنن ، شیوه های ارزشی و هنجاری مردم کوهپایه نشین ، جشن ها و آیین ها( ملّی ، مذهبی ، بومی ، خانوادگی ) ، گویش ها و لهجه های مردمی ، ضرب المثل ها ، زبانزدها و چیستان ها و مانند آن باعث شده است تا گستره ی ادبی بویژه در میان دانشگاهیان از حدود و ثغور ادبیات رسمی پا فراتر نهد و عنایت به این گونه ادبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد . از این رو علاوه بر مطالعات کتابخانه ای ، مطالعات میدانی هم صورت گیرد . اگر چه امکانات جمع آوری ادبیات عامیانه بسیار اندک و هزینه ی آن سرسام آور است ، با این وجود مطالعه و ثبت ویژگی های فرهنگی و اجتماعی اهمّیّت بیشتر پیدا کرده و تحلیل آن در راستای آشکار شدن زوایای تاریک و ناگشوده ی زندگی مردم مد نظر قرار گرفته است .
توجه به ادبیات غیر رسمی و شفاهی ، سابقه ای چندان طولانی ندارد . اما هستند کسانی که حافظان ادبیات عامه هستند که متأسّفانه تعدادشان هر روز کمتر و کمتر می شود . متأسّفانه تر این که جوانان امروزی نسبت به مواریث فرهنگی آبا و اجدادی چندان توجّهی ندارند ولی همان شخصیّت های به جامانده از گذشته ادبی و فرهنگی ما می توانند در این راستا به ما یاری و یا به اصطلاح امروزی « خوراک فرهنگی » رسانند . از لالایی های مادرانه گرفته که از آن با عنوان « گاره سری » یاد می کنند تا مرثیّه ها و مصیبت های مادرانه بر سر گور عزیزان که از آن با عنوان « گوره سری » یاد می کنند ، می طلبد که ضبط شود تا از محاق تاریکی نابودی و ب

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه رایگان با موضوع بازآفرینی، زبان مقصد، زبان فارسی، زبان مبدأ Next Entries پایان نامه رایگان با موضوع فرهنگ عامه، ضرب المثل، ادبیات عامیانه، آداب و رسوم