پایان نامه درمورد کتاب گویا، نابینایان، سازمان بهزیستی، کتاب های درسی

دانلود پایان نامه ارشد

برگرفته‌اند. نگارش مطالب كتاب، مجله و روزنامه در يك نقطه از جهان و چاپ كردن آن به صورت هم زمان درچندنقطه ديگر،متداول شده است(اصنافي،۱۳۸۴).كتاب الكترونيك28 رفته‌ رفته جاي خود رادر بازار كتاب باز مي‌كند. اين نوع كتاب هادربازارجهاني تاحدودي رايج شده‌اند،امادركشورماكاملاًغريبه‌اند. از اختراع رايانه، ترانزيستورها و ابداع اينترنت به عنوان فصلهاي انقلاب در تاريخ علم ياد شده است. با رواج هر چه بيشتر تأثير رايانه در جزئي‌ترين مسائل روزمره، دنياي ما با سرعت هرچه بيشتر به دنياي الكترونيك و ديجيتال تبديل مي‌شود. كتاب و صنعت چاپ و نشر نيز از اين راه بازنمانده و ظهور نشر الكترونيك به گونه‌اي كه در سالهاي اخير شاهد آن بوده‌ايم، آنها را دستخوش تحولي عظيم كرده است (اصنافی، ۱۳۸4).
كتاب الكترونيكي، پديده‌اي كاملاً تازه در اين بين است و مي‌رود تا نظام آموزش و اطلاع‌رساني را با دگرگونيهايي اساسي مواجه سازد. كتابهاي الكترونيكي صرفاً نسخه‌هاي الكترونيكي مطالب مكتوب نيستند، بلكه مي‌توانند علاوه بر متن، صوت، تصاوير و … را نيز شامل شوند. در صنعت كتابهاي الكترونيك يك بحث بزرگ فزاينده وجود دارد و آن اين است كه به چه چيزي مي‌توان كتاب الكترونيك گفت(شكرخواه، ۱۳۸۳).
كتابي الكترونيك است كه بتوان آن را به وسيله دستگاه كتابخوان مطالعه كرد؛ دستگاهي كه ابعاد آن به اندازه يك كتاب معمولي است، از باتري استفاده مي‌كند و باتري آن قابل شارژ است. اين دستگاه با هر بار شارژ حدود ۲۰ تا ۴۰ ساعت كار مي‌كند، بنابراين مي‌توان يك كتاب الكترونيك را با دستگاه كتابخوان، بدون اينكه در حين مطالعه احتياج به شارژ دستگاه باشد، مطالعه كرد. بايد اضافه كرد، كه اين دستگاهها به رايانه متصل نمي‌شوند و صرفاً براي خواندن كتابهاي الكترونيك به كار مي‌روند. اين دستگاه كوچك براي دانشجويان جذاب است، چون دقيقاً به اندازه يك كتاب با قطع رقعي است، از نظر حمل و نقل هيچ مشكلي ايجاد نمي‌كند و حتي حمل آن راحت‌تر از رايانه‌هاي موسوم به نت‌بوك ولپ‌تاپ است. كتابهايي كه بوسيله اين نوع دستگاه هاخوانده مي‌شوند،كاملاً شبيه كتاب ديده مي‌شوندوحتي حروف كتابهاي الكترونيك را به شكل ديگري تعريف مي‌كنند.
از نظرگروه دوم كتابهايي الكترونيك هستند كه به وسيله نرم‌افزارهاي ويژه خوانده مي‌شوند، نه به وسيله دستگاه. به عبارت بهتر، در نگاه گروه دوم، كتاب الكترونيك با نرم‌افزار معنا مي‌يابد، نه با سخت‌افزار. (شکر خواه، 1383).ديدگاه سوم به حرف و حديثهاي دو ديدگاهي كه مطرح شد، كاري ندارد. ديدگاه سوم مي‌گويد هرچه را كه مي‌توان با «مرورگر»خواند، كتاب الكترونيك است. پس بر اساس ديدگاه سوم، هر صفحه‌اي كه داده‌هاي آن صفر و يك باشد، صفحه‌اي از يك كتاب الكترونيك است. از نظر اين گروه، مرورگرها مادران كتابهاي الكترونيك هستند. ديدگاه چهارم هم به حرف و حديثهاي سه ديدگاه ديگر هيچ كاري ندارد. طبق اين ديدگاه، حرف اصلي اين گروه اين است كه اصلي‌ترين ويژگي كتاب الكترونيك بايد اين باشد كه قابل سرقت براي تكثير نباشد. آنها مي‌گويند چرا بايد كتابي را توليد كرد كه هيچ سودي نداشته باشدوهركه خواست آن را تكثيركند. كتابهاي الكترونيكي به شكلهاي مختلف ديگري نيز تعريف شده‌اند؛ مثلاً كتاب الكترونيكي اصطلاحي است براي تك نگاشتهاي الكترونيكي كه به شكل حرفه‌اي ويرايش و براي جلوگيري از كپي شدن، كدگذاري مي‌شوند. كتاب الكترونيكي، وسيله‌اي است كه خوانندگان، متن هاي خود را روي آن مي‌خوانند. نام مناسب براي اين دستگاه، «كتاب الكترونيكي‌خوان» مي‌باشد.ذخيره اطلاعات يك كتاب در قالب ديجيتالي به صورتي كه بتوان آن را روي صفحه رايانه مشاهده كرد. كتابهاي الكترونيكي را مي‌توان روي محملهاي ديجيتالي، نظير لوح فشرده ، لوح فشرده ديجيتال، شبكه وب و جز آن منتشر نمود. سادگي اجرا، سادگي جستجو در متن، داشتن قالب زيباتر، منسجم بودن مطالب، امكان عرضه يا فروش ساده‌تر و سريعتر، داشتن قابليت افزودن امكانات مالتي مديا و … از جمله ويژگيهايي هستند كه كتاب الكترونيكي را به عنوان يك رسانه نوپا و رو به رشد از ساير رسانه‌هايي كه از اين قبيل، ممتاز مي‌گرداند (شکر خواه،1383).
2-8:کتاب گویا
2-8-1:تعریف کتا ب گویا
کتاب گویا تلفیقی است از متن کتاب و صدای خوانده شدن آن.کتاب گویا از گوینده ای کمک می گیرد که متنی را برای مخاطبی می خواند این گوینده می تواند خود پدید آورندهی اثر باشد، یا یک گویندهی حرفه ای. گاهی درکتاب گویا از جلوه های موسیقیایی و صوتی نیز استفاده می شود و گاهی فقط صدای گوینده یا گویندگان شنیده می شود (ایروین،292009).واژه نامهی پیوسته کتابداری و اطلاع رسانی در مقابل کتاب گویا آورده است :« کتابی که با صدای بلند خوانده می شود و برروی نوار یا سی دی ضبط می شود و معمولا این کار توسط یک بازیگر یا گویندهی حرفه ای یا نویسنده کتاب انجام می شود.دانشنامه آزاد ویکی پدیا در ذیل مدخل کتاب گویا آورده است:«کتاب گویا یا کتاب صوتی، متن کتابی است که توسط یک یا چندگوینده خوانده می شود و به صورت فایل های صوتی درمی آید و یا گاهی به صورت نمایشنامه بازی می شود. کتاب گویا ممکن است با موسیقی یا افکت های صدایی همراه بشد. گاهی نویسنده با صدای خودش کتاب را میخواند گاهی گویندگان حرفه ای این کار را انجام می دهند.» در برخی از تعاریف نیز به جنبهی سرگرمی و عامه پسندبودن این محصول تاکید می شود مانند تعریف پیترز30(2007) از کتاب گویا: « کتاب های گویا آثار داستانی ، غیرداستانی ، شعر و درام هستند که دردرجهی اول به جای خواندن بصری، گوش داده میشوند.» هدف از ضبط کتاب گویا ، انتقال متن کامل یک کتاب یا نوشته روی یک محمل صوتی است؛ به نحوی که برای هرکسی که قادر به خواندن نیست، قابل درک و شنیدن باشد. از این رو کتاب گویا بیشتر به کتاب خوانی با صدای بلند شبیه است.
2-8-2:تاریخچه کتاب گویا:
درسال 1931، ایالات متحده آمریکا اولین بار این نوع کتاب ها را برای نابینایان مطرح کرد و اولین کتاب گویا در سال 1932 تولید شد.به اعتقاد برخی کتاب های گویا ارائه سنت دیرینهی قصه گویی و نقالی است . این سنت تا به امروز به شیوههای مختلف ادامه داشته و به عقیدهی برخی موج جدید علاقه به کتاب گویا نوعی احیای این سنت است (ایرون، 2009).اولین کتابهای گویا، جنبهی آموزشی داشتند و به دنبال آن کتاب های ادبی نیز به این رشته اضافه شد در سال 1970 شرکت های مختلف توزیع این کتاب ها را برعهده گرفتند و در اواسط دههی بعد بود سودشرکت های تولیدکتاب گویا از چندین میلیارد دلار در سال فراتر رفت . موسسهی ناشران صوتی در سال 1986 توسط 6 شرکت رقیب و با هدف ارتقای آگاهی مخاطبان از این گونه کتاب ها پایه گذری شده است. با ظهور اینترنت، تکنولوژی های با پهنای باند بالا، فرمت های فشرده فایل های صوتی و پخش کنندهی موسیقی قابل حمل، محبوبیت کتاب های صوتی به طور معناداری افزایش پیدا کرد. این رشد با پیدایش سرویس های اشتراک دانلود دو چندان شد و این امر به گسترش ناگهانی کتاب های تولید شده منجر شده است(آلن31 ،2010).
2-8-3:سابقه کتاب گویا درایران: در سال 1349 دولت، موسسهی ملی بهزیستی نابینایان را تأسیس کرد که به تهیه و توزیع کتاب بریل وکتاب گویا برای نابینایان اقدام کرد .پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأسیس سازمان بهزیستی کشور، موسسهی ملی نیز به سازمان بهزیستی خدمات نابینایان رودکی تغییر نام داد .
تولیدکتاب های درسی به صورت گویا و بریل به سازمان کودکان استثنایی که وابسته به وزارت آموزش و پرورش است،واگذار شد.در چند سال اخیر مؤسسات فراونی در زمینه تولید کتاب گویا فعال شده اند، مانندکتاب خانهی عمومی حسینیه ارشاد، موسسه نهادگذاری مطالعات علمی و پژوهشی گویا، دفترفرهنگ معلولین و در سال (1391) بر اساس برنامهی درسی ملی که نگاشت آن در چندین سال قبل شکل گرفت تولید بسته های آموزشی در مدارس سراسری ایرن شروع شد و درسال(1392) وزارت آموزش و پرورش کتاب های گویا فارسی و قرآن را در قالب یک نرم افزار و بسته های آموزشی در اختیار مدارس قرارداد و این سیاست براساس این است که فراگیری کودکان و نوجوانان ازطریق گوش و شنوایی موثرتر از یادگیری با خواندن و مطالعه به وسیله چشم است . برخلاف گذشته که تلاش میشدیادگیری را در کودکان با خواندن پیش ببرند. در چند دهه اخیر تجربه های مکرر نشان می دهد که شنیدن و شنوایی یادگیری را بهتر و زودتر به ثمر می رساند . از این رو کانون پرورشی فکری کودکان ،مرکزی برای تهیه نوارموسیقی و قصه برای بچه ها تأسیس کرد که نام آن مرکز تهیه نوار و صفحه برای کودکان و نوجوان بود. (مکتبی فرد ،1384). شماری از قصه های کانون به صورت نوار کاست منتشر شده از جمله تولیدات این مرکز خرس سیاه کوچولو ، لیلی حوضک، صدای شاعرو…بود.
2-8-4: انواع کتاب گویا
کتاب های گویا را می توان از جنبه های مختلف دسته بندی کرد. از جمله براساس قالب، ویرایش، سبک ، روایت و نحوه تعامل .
2-8-4-1:قالب:
1- یکی از قالب های قدیمی کتاب گویا نوار کاست است که در سال اخیر خرید و فروش آن رو به کاهش است
2- قالب دیگر عرضه کتاب گویا لوح فشرده است که تا سال 2006 روند روبه افزایش را دنبال میکرد.
3- عرصه کتاب گویا با فرمت فایل صوتی قابل دانلود است از دیگر قالب هایی که در این سال این قالب گسترش پیدا کرده است( ای.پی.ای32، 2008).
2-8-4-2: ویرایش:
کتاب های گویا براساس ویرایش به دو دسته مشروح و خلاصه تقسیم میشوند.کتاب گویای مشروح حاوی محتوای اصل اثرچاپی است که بدون تغییر ضبط شده است. کتاب گویای خلاصه با کاهش حلول و تغلیظ متن کتاب چاپی منتشر میشود.
2-8-4-3: سبک:
1- دوگونه کلی کتاب گویا براساس سبک عبارتند ازگونه داستانی و غیر داستانی
2-8-4-4:روایت:
تفاوت اصلی میان کتاب های گویا را باید توجه به نوع صدای سازندهی آن دانست( صدای انسان در مقابل صدای مصنوعی)؛ روایت توسط یک عامل انسانی انجام می شود یا توسط رایانه.
کتاب های گویا را از نظر تعامل را می توان به دو دسته تعاملی و غیر تعاملی تقسیم کرد . درکتاب گویای تعاملی ،برخلاف کتاب های گویای غیر تعاملی که شنونده کتاب که منفعل عمل می کند و فقط میتواند به داستانی که از قبل ساخته شده است و یک سرخطی ثابت دنبال میکند، گوش کند. ایده این است که داستان به قطعات مختلف تقسیم می کنند به کاربراجازه داده می شود که از یک قطعه به قطعه دیگر، به منظور توسعه شخصی خط داستان حرکت کند.در این روش، خط داستانی ممکن است از کاربری به کار کاربر دیگر و هم چنین از زمانی به زمان دیگر برای همان کاربر متفاوت باشد(فورینی، 332008).
2-8-5: قابلیت ها و مزایای کتاب گویا:
2-8-5-1:تناسب با شیوهی زندگی انسان امروزی
کتاب های گویا به خوبی با سبک زندگی ماشینی و شلوغی امروز تناسب دارد. خوانندگان و دانش آموزان و کودکان موفقیت شان هنگام گوش کردن به کتاب گویا نسبت به نشستن وخواندن بصری یک کتاب چاپی بسیار مناسب تر و راحت تر است. کتاب گویا را می توان هنگام پیاده رویی، ورزش ،انتظا دراتوبوس یا مترو…. گوش کرد. علاوه براین بسیاری از افرادی که در سفر یا در رفت و آمدهای طولانی هستند میتوانند یک تجربه صوتی لذت بخش ودر دسترس داشته باشند( پیترز ، 2007).
2-8-5-2: سهولت دسترسی و استفاده
تعداد کاربران که کتاب های صوتی را از اینترنتت دانلود می کنند روز به روز بیشتر می شوند این افراد می توانند کتاب های گویا را به راحتی به یک دستگاه پخش صوت انتقال داده و به آنها گوش دهند.
2-8-5-3:زمان دسترسی به کتاب گویا بسیار کوتاه است.
2-8-5-4: رسانه های تطابق پذیر.
2-8-5-5:کتاب های گویا به راحتی با انواع محتوای فرهنگی، آموزشی و سرگرمی تناسب دارند.
2-8-5-6:محرمانه بودن.
2-8-5-7:بی نیازی از مراجعه و بازدید از کتابخانه .
2-8-5-8:روایت به عنوان شکلی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درمورد فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، پردازش اطلاعات، برنامه درسی Next Entries پایان نامه درمورد کتاب گویا، رشد شناختی، روان شناسی، تفکر انتقادی