پایان نامه درمورد متغیر مستقل، سرمایه در گردش، مدیریت سرمایه، دارایی ها

دانلود پایان نامه ارشد

CR………………………………………………………………………………………………………………………………….128
د-8. مانایی DEBT…………………………………………………………………………………………………………………………….129
د-9. مانایی SALES………………………………………………………………………………………………………………………….129
پیوست ه – تخمین مدل ها…………………………………………………………………………………………131
ه-1. تخمین مدل ها با متغیر وابسته ROA……………………………………………….…………………….……131
ه-1-1. تخمین مدل ها با متغیر وابسته ROA بدون در نظرگرفتن متغیرهای مجازی……………….………131
ه-1-1-1. تخمین مدل اول (متغیر مستقل CCC) …………………………………………………………………………………131
ه-1-1-2. تخمین مدل دوم (متغیر مستقل AP)…………………………………………………………………………………..134
ه-1-1-3. تخمین مدل سوم (متغیر مستقل AR) ……………………………………………………………………………137
ه-1-1-4. تخمین مدل چهارم(متغیر مستقل INV) ……………………………………………………………………………140
ه-1-2. تخمین مدل ها با متغیر وابسته ROA با در نظر گرفتن متغیر مجازی رکود…………………………………… 143
ه-1-2-1. تخمین مدل اول (متغیر مستقل CCC)…………………………………………………………………………………….143
ه-1-2-2. تخمین مدل دوم با (متغیر مستقل AP) …………………………………………………………………………….147
ه-1-2-3. تخمین مدل سوم با (متغیر مستقل AR) ……………………………………………………………………………150
ه-1-2-4. تخمین مدل چهارم با (متغیر مستقل INV) ……………………………………………………………………………153
ه-1-3. تخمین مدل ها با متغیر وابسته ROA با در نظر گرفتن متغیر مجازی رونق…………………………………….156
ه-1-3-1. تخمین مدل اول (متغیر مستقل CCC)…………………………………………………………………………………156
ه-1-3-2. تخمین مدل دوم (متغیر مستقل AP) ……………………………………………………………………………160
ه-1-3-3. تخمین مدل سوم با (متغیر مستقل AR) ………………………………………………………………………….163
ه-1-3-4. تخمین مدل چهارم با (متغیر مستقل INV) ………………………………………………………………………… 166
ه-2. تخمین مدل ها با متغیر وابسته GOI……………………………………………………………………………………………169
ه-2-1. تخمین مدل ها با متغیر وابسته GOI بدون در نظر گرفتن متغیرهای مجازی……………………………………169
ه-2-1-1. تخمین مدل اول (متغیر مستقل CCC) …………………………………………………………………………..169
ه-2-1-2. تخمین مدل دوم (متغیر مستقل AP) ……………………………………………………………………………172
ه-2-1-3. تخمین مدل سوم (متغیر مستقل AR)…………………………………………………………………………………….175
ه-2-1-4. تخمین مدل چهارم (متغیر مستقل INV)…………………………………………………………………………….179
ه-2-2. تخمین مدل ها با متغیر وابسته GOI با در نظر گرفتن متغیر مجازی رکود………………………………………182
ه-2-2-1. تخمین مدل اول (متغیر مستقل CCC)………………………………………………………………………………. 182
ه-2-2-2. تخمین مدل دوم با (متغیر مستقل AP) ………………………………………………………………………………..185
ه-2-2-3. تخمین مدل سوم با (متغیر مستقل AR) ……………………………………………………………………………..188
ه-2-2-4. تخمین مدل چهارم با (متغیر مستقل INV) …………………………………………………………………………..191
ه-2-3. تخمین مدل ها با متغیر وابسته GOI با متغیر مجازی رونق……………………………………………………………..195
ه-2-3-1. تخمین مدل اول (متغیر مستقل CCC) ………………………………………………………………………………….195
ه-2-3-2. تخمین مدل دوم با (متغیر مستقل AP) …………………………………………………………………………………198
ه-2-3-3. تخمین مدل سوم با (متغیر مستقل AR) ………………………………………………………………………………201
ه-2-3-4. تخمین مدل چهارم با (متغیر مستقل INV) ……………………………………………………………………………204

چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری شرکت و تاثیر چرخه های تجاری(رکود و رونق) بر رابطه بین این دو متغیر می باشد. در این پژوهش برای اندازه گیری مدیریت سرمایه در گردش از چهار معیار چرخه تبدیل وجه نقد، دوره پرداخت بدهی، دوره وصول مطالبات و دوره گردش موجودی کالا و برای اندازه گیری میزان سودآوری از دو معیار بازده دارایی ها و بازده ناخالص دارایی های غیرمالی استفاده شده است. برای بررسی اثر چرخه های مختلف تجاری بر رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری از متغیرهای تعاملی استفاده شده است؛ که D1 متغیر ساختگی دوران رکود و D2 متغیر ساختگی دوران رونق می باشد. برای کنترل سایر عوامل تاثیر گذار بر مدل، متغیرهای نسبت جاری، نسبت بدهی و اندازه شرکت نیز به عنوان متغیرهای کنترلی وارد مدل شده اند. برای آزمون فرضیه ها، تعداد 107 شرکت طی سال های 1385 تا 1392 از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش سیستماتیک انتخاب شده و متغیرهای تحقیق به وسیله نرم افزار Eviews و مدل داده های ترکیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه ها نشان دهنده تائید رابطه منفی بین چرخه تبدیل وجه نقد و دوره وصول مطالبات با سودآوری بود. رابطه موجودی کالا با سود آوری مثبت و معنادار ارزیابی شد که با نتیجه مورد انتظار (رابطه منفی) متفاوت بود که منتج به رد این فرضیه گردید. بین دوره پرداخت بدهی با سودآوری نیز رابطه مثبت و معناداری یافت شد. نتایج همچنین نشان داد که چرخه های مختلف تجاری بر رابطه بین این متغیرها، تاثیرگذار نمی باشند.
کلمات کلیدی: مدیریت سرمایه در گردش، چرخه تبدیل وجه نقد، دوره پرداخت بدهی، دوره وصول مطالبات، دوره گردش موجودی کالا، سودآوری ، چرخه های مختلف تجاری

1-1 . مقدمه
مدیریت سرمایه در گردش نقش اساسی را در عملکرد روزانه واحدهای تجاری ایفا می کند. هر گونه تصميمي كه در اين بخش توسط مديران واحد تجاري اتخاذ مي شود اثرات قابل ملاحظه اي روي بازدهي عملياتي واحد تجاري مي گذارد، كه باعث تغيير ارزش شركت و نهايتا ثروت سهامداران خواهد شد. در تحقيق حاضر كه در حوزه مديريت مالي انجام شده است سعي بر آن است تا با استفاده از مفاهيم و تئوري هاي مديريت مالي و مطالعات كتابخانه اي ارتباط بين مديريت سرمايه در گردش و سودآوري در شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار در دوره رونق و رکود مورد بررسي و تبيين قرار گيرد.

1-2. بيان مسأله
مدیریت سرمایه در گردش یکی از اجزاي مهم مدیریت تامین مالی شرکت ها است، به این دلیل که بطور مستقیم بر نقدینگی، سودآوری و توانایی پرداخت بدهی شرکت ها تاثیر می گذارد(جیل و همکاران1، 2010). مدیریت سرمایه در گردش عبارت است از تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف سرمایه در گردش به نحوی که ثروت سهامداران افزایش یابد. پاداچی2(2006)، بیان می کند به چند دلیل مدیریت سرمایه درگردش برای سلامت مالی واحدهای تجاری ضروری است: اولاً، اگر مبالغ سرمایه گذاری شده در سرمایه در گردش نسبت به جمع دارایی های موجود شرکت، ناموزون باشد؛ ممکن است که این مبالغ در یك موقعیت کارا، استفاده نشده باشد. دارایی در مدیریت سرمایه در گردش مخصوصاً در شرکت های تولیدی از اهمیت خاصی برخوردار است. به عبارتی دیگر، مدیریت خوب و منظم سرمایه در گردش منجر به افزایش ارزش بازار واحد تجاری می شود و مدیریت کارای سرمایه درگردش می تواند نتایج اساسی به بار آورد و چشم پوشی از آن برای هر شرکتی ممکن است خطرناک باشد. ثانیاً، مدیریت سرمایه در گردش به طور مستقیم بر نقدینگی و سودآوری واحدهای تجاری و همچنین ارزش خالص آنها، اثر می گذارد.
مدیریت سرمایه در گردش به دو گروه مدیریت دارایی های جاری و بدهی های جاری تقسیم می‌شود. ایجاد تعادل در دارایی های جاری و بدهی های جاری از اهمیت خاصی برخوردار است، بطوریکه تصمیم گیری در مورد یکی بر روی دیگری تاثیر زیاد می‌گذارد. در اداره امور سرمایه درگردش یک واحد تجاری استراتژی های گوناگونی وجود دارد که از تلفیق استراتژی دارایی های جاری و استراتژی بدهی های جاری حاصل می‌شود.
مدیریت سرمایه در گردش واحد تجاری در شرایط مختلف باید استراتژی های مناسبی را برای شرکت انتخاب کند تا بتواند به نحو کارآمد دارایی های جاری و بدهی های جاری را اداره نماید و تامین مالی اقتصادی صورت گیرد و بدین طریق بازده شرکت را بالا برده و ثروت سهامداران را حداکثر نماید. به عبارتی ارزش‌زایی مدیریت سرمایه در گردش بسیار حائز اهمیت است. چنانچه نوع استراتژی مدیریت دارایی های جاری و بدهی های جاری در موقعیتی معین به گونه ای مناسب انتخاب شود، امکان دستیابی به بهترین استراتژی مدیریت سرمایه در گردش فراهم خواهد شد. بررسی، کنترل و برنامه ریزی درباره اقلام سرمایه در گردش به منظور انتخاب بهترین راهبرد در مدیریت آن بایستی منجر به افزایش بازدهی، توان نقدینگی، توان پرداخت بدهی و تداوم فعالیت واحد انتفاعی گردد. تداوم فعالیت های عملیاتی در یک دوره عادی که معمولا سالانه است به شناخت مدیریت سرمایه در گردش و مدیریت مطلوب آن مربوط می شود بطوریکه از این طریق، نتایج مورد انتظار تحقق یابد و امکان تداوم فعالیت در بلندمدت فراهم شود. نگهداری سطح مطلوب وجه نقد برای پرداخت بدهی های سررسید شده و استفاده از فرصت های ناگهانی مناسب جهت سرمایه گذاری که نشانه ای از انعطاف پذیری واحد تجاری می باشد و دسترسی به مواد اولیه برای تولید بطوری که شرکت بتواند به موقع جوابگوی مشتریان باشد دال بر اهمیت سرمایه در گردش است هرگونه تصمیمی در این بخش توسط مدیران واحد تجاری اتخاذ می شود اثرات شدیدی بر روی بازدهی عملیاتی واحد تجاری می گذارد که باعث تغییر ارزش شرکت و نهایتا ثروت سهامداران خواهد شد.
این پژوهش همچنین تاثیر چرخه های تجاری را بر رابطه بین سرمایه در گردش، تفاوت بین دارایی ها و بدهی های اخیر و عملکرد شرکت را بررسی می کند. نوسانات گسترده اقتصادی نوعی واکنش بیرونی بر عملکرد شرکت است و نقش مهمی را در تقاضا، تولیدات و هر تصمیم گیری مالی دیگر ایفا می کند. اهمیت مدیریت موجودی کارآمد و دوره‌های تبدیل حساب‌های دریافتنی در طول دوره‌های رکود اقتصاد

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درمورد رگرسیون، آزمون فرضیه، هم انباشتگی، مدل رگرسیون Next Entries پایان نامه درمورد سرمایه در گردش، مدیریت سرمایه، سودآوری، ارزش شرکت