پایان نامه درمورد زنان مسلمان، مشارکت زنان، نماز جماعت، سازمان ملل

دانلود پایان نامه ارشد

توافقنامه طائف و با توجه به آرامش نسبي ايجاد شده در كشور و خلع سلاح شبه نظاميان و تقويت دولت مركزي، انتخابات جديد مجلس در سال 1992 (پس از 20 سال) برگزار گرديد. رژيم صهيونيستي در سال 2000 در پي 18 سال مقاومت رزمندگان مقاومت لبنان و در رأس آن حزب‌الله، از اكثر مناطق اشغالي جنوب لبنان عقب نشيني كرد كه در تاريخ جنگ هاي اعراب و اسرائيل موفقيتي بي سابقه محسوب مي‌شود. پيروزي مقاومت اسلامي در جنگ 33 روزه سال 2006 در برابر تجاوز همه جانبه رژيم صهيونيستي نيز از نقاط عطف تاريخ معاصر لبنان به شمار مي رود. به موجب قطعنامه شماره ???? شوراي امنيت كه پايان دهنده جنگ 33 روزه بود، نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل (يونيقل) در فاصله جنوب رود ليتاني تا خطوط مرزي با سرزمين‌هاي اشغالي مستقر شدند.68
اکنون حکومت در لبنان، جمهوري (از نوع دموکراتيک پارلماني) است و اصل تفکيک قوا در قانون اساسي اين کشور مورد تاکيد است. تعدد طائفي در لبنان باعث شده است نظام سياسي منحصر به فردي در اين کشور با عنوان دموکراسي توافقي شکل بگيرد. 69
در توافقنامه طائف در 30 سپتامبر 1989 سعي شد براي همه طوائف لبناني جايگاهي در بدنه سياسي کشور در نظر گرفته شود. قواي سه گانه در کشور بين سه طائفه اصلي (مسيحي ماروني- سني- شيعه) تقسيم شد که طي آن منصب رياست جمهوري از آن ماروني ها، نخست وزيري از آن اهل سنت و رياست مجلس نيز از آن شيعيان گرديد. با توجه به اينکه مسيحيان ارتدکس از حيث عددي در درون طائفه مسيحي لبنان دومين طائفه محسوب مي‌شوند، لذا معاون نخست وزير و معاون رئيس مجلس از اين طائفه برگزيده مي‌شود. 70
لبنان با آمار ?? درصد سواد، در ميان کشورهاي عربي در بالا‌ترين رده قرار دارد. مدارس لبنان به سه رده خصوصي، عمومي و نيمه خصوصي تقسيم مي‌شوند. مقطع ابتدايي شامل شش سال، مقطع راهنمايي سه سال و مقطع دبيرستان نيز سه سال مي‌باشد. دانشگاه لبنان71 تنها دانشگاه دولتي اين كشور مي‌باشد و در مقابل، حدود 40 دانشگاه خصوصي به فعاليت مشغولند كه از معروف ترين آنها دانشگاه آمريكايي بيروت (وابسته به آمريكا)، دانشگاه سنت جوزف (وابسته به فرانسه)، دانشگاه اسلامي لبنان (وابسته به مجلس اعلاي شيعيان)، دانشگاه عربي بيروت (وابسته به مصر)، دانشگاه بين‌المللي لبنان ، دانشگاه لبناني آمريكايي ، دانشگاه امام اوزاعي (وابسته به جوامع اسلامي اهل سنت)، دانشگاه نوتردام (يا اللويزه وابسته به پاترياركي ماروني)، دانشگاه بلمند،‌ دانشگاه كسليك، دانشگاه جنان را مي‌توان نام برد. جامع? ‌المصطفي و دانشگاه آزاد اسلامي نيز وابسته به جمهوري اسلامي ايران در لبنان فعال مي باشند. مجوز تأسيس دانشگاه معارف توسط حزب‌الله نيز در آستانه سال 2012 ازسوي دولت لبنان صادر گرديده است. 72
مؤسسات فرهنگي و مطالعاتي زيادي نيز در لبنان فعال هستند كه از جمله آنها به مراكز امام خميني، امام موسي صدر، رسالات، الحضارة، باحث، الزيتونه، كارنگي، عصام فارس، دلتا، حمورابي، الأمان، الوحدة العربية، الدراسات الفلسطينية، الشرق الجديد، المركز الإستشاري للدراسات و التوثيق، مركز الدراسات الإستراتيجية، المعهد المعارف الحكميه، جمعية المعارف الاسلامية الثقافية، المركز الكاثوليكي للإعلام، المركز العربي للمعلومات، مركز الإتحاد للتدريب الإعلامي، جمعية إبداع مي توان اشاره كرد. 73
لبنان با بيش از يك و نيم قرن سابقه در حوزه مطبوعات و فضاي باز سياسي كه ناشي از تعدد طوايف مي‌باشد، همواره به بهشت رسانه‌ها معروف بوده و هيچ رسانه مهم منطقه‌اي و بين‌المللي را در دنيا نمي‌توان يافت كه در اين كشور داراي دفتر و خبرنگار نباشد. در لبنان 15 روزنامه منتشر مي‌گردد كه شامل السفير، النهار، الاخبار، المستقبل، الجمهورية، اللواء، الديار، البناء، الشرق، الانوار، البلد و دو روزنامه منطقه‌اي الحيات و الشرق الاوسط مي‌باشند. مهم‌‌ترين تلويزيون هاي لبنان عبارتند از: المنار، الميادين، الجديد، المستقبل و تلويزيون لبنان. 74
از جمله مجلات منتشره در اين كشور، مي توان الصياد، الأفكار، الثبات، الأنباء، الكفاح العربي، الاسبوع العربي، الأمان، العواصف، معلومات، ‌الوحدة الاسلامية را نام برد. همچنين علاوه بر خبرگزاري ملي لبنان و خبرگزاري هاي خصوصي مثل المركزية، پايگاه هاي اينترتي النشره، الانتقاد و تيّار نيز در صحنه خبري لبنان فعال هستند. از راديوهاي لبنان هم مي‌توان اذاعة النور، صوت لبنان، راديو الرسالة، اذاعة الشرق، صوت المدي، صوت الغد، صوت بيروت و لبنان الحر را برشمرد. 75
رسانه هاي ايراني نيز لبنان را به عنوان يكي از مهم‌ ترين مراكز منطقه اي خود برگزيده اند. هم اكنون صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبكه العالم، پرس تي وي، شبكه الكوثر، و شبكه آي فيلم داراي دفاتر فعال در اين كشور مي‌باشند. 76
درباره سياست خارجي لبنان مي توان گفت که موقعيت ژئوپولتيک و ژئواستراتژيک لبنان و به ويژه همسايگي آن با سرزمين هاي اشغالي فلسطين، باعث شده تا اين کشور مورد توجه بازيگران بزرگ عرصه سياست بين‌الملل قرار گيرد. اكنون بسياري از نهادهاي بين‌المللي نيز در بيروت دفتر دارند. عمده ترين بازيگران خارجي در صحنه لبنان پنج کشور ايران، سوريه، عربستان، آمريکا و فرانسه مي‌باشند که نقش اصلي را در تحولات لبنان ايفا مي‌کنند. 77
جمهوري اسلامي ايران: كشور ايران هم به لحاظ حمايت از مقاومت اين کشور در برابر تجاوزات مستمر رژيم صهيونيستي، حضوري گسترده در صحنه لبنان دارد و از مقبوليت وسيعي نه تنها در صحنه شيعه بلکه در جامعه اهل سنت و مسيحيان لبنان نيز برخوردار مي‌باشد.
سوريه: روابط لبنان با سوريه به دليل پيوندهاي تاريخي و طايفه‌اي، مرز مشترك، سي سال حضور نيروهاي سوري در لبنان (از سال 1975 تا سال 2005)، و وجود دشمن مشترك صهيونيستي، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و معمولاً تحولات اين دو كشور بر يكديگر اثرگذار هستند.
عربستان: حضور مؤثر اهل سنت در لبنان و ابعاد منطقه‌اي و بين‌المللي تحولات اين كشور باعث شده تا کشورهاي بزرگ عربي همچون عربستان سعودي نيز توجه خاصي به صحنه لبنان داشته باشند. اين حضور در دوره رفيق حريري به بعد گسترده و عميق گرديد.
فرانسه: سابقه حضور و سلطه فرانسه در لبنان، موجب شد تا فرهنگ و سياست فرانسه در اين کشور به خصوص در جامعه مسيحي رواج و سيطره پيدا کند. لذا زبان فرانسوي به عنوان زبان دوم در اين کشور رايج گرديده و فرهنگ فرانسوي توانسته همچنان سيطره خود را بر بخش عظيمي از جامعه لبنان حفظ نمايد. بر همين اساس لبنان اکنون کشوري فرانکوفون محسوب مي‌گردد.
آمريکا: بواسطه سياست حمايت همه جانبه آمريكا از منافع سياسي، نظامي و امنيتي رژيم صهيونيستي، و همچنين حفاظت از منافع نفتي خود در منطقه، لبنان به مرکز مهمي براي حضور و نفوذ آمريکا تبديل شده است. 78
2- ورود اسلام و تشيع به لبنان؛
شامات سرزميني حد فاصل درياي مديترانه، سواحل غربي فرات، مرز شمالي حجاز، و مرز جنوبي روم شرقي قديم و ترکيه فعلي است که در حال حاضر شامل کشورهاي سوريه، اردن، لبنان و فلسطين مي شود.79
دمشق در سال 14ه.ق، در زمان خلافت عمر بن خطاب به دست خالد بن وليد فتح شد80 و بدين سان إسلام به منطقه شامات (شامل سوريه و لبنان و اردن و فلسطين) وارد شد.
ورود تشيع به لبنان به صورت عام و جبل عامل به صورت خاص، از مسائل مبهم تاريخي است و مصدر و مرجعي که بتواند تاريخ دقيق و روشني در اين موضوع ارائه دهد، وجود ندارد.81
پيشينه جغرافيايي تشيع لبنان به منطقه جبل عامل باز مي گردد. برخي تشيع لبنان را به زمان فتح منطقه شامات ربط مي دهند بدين بيان که در فتح شامات، قبيله خزاع? شرکت داشته اند و اين قبيله به محبت و پيروي از امام علي شهرت داشته اند.82 و اين انديشه به صورت کامل تر در نظريه آن دسته از انديشمنداني که تشيع لبنان را به ابوذر نسبت مي دهند، ظهور يافته است. برخي انديشمندان شيعه در منطقه جنوب لبنان، بر اين باورند که شيعه در لبنان، از جوامع ديگر إسلامي به استثناي حجاز کهن تر است. ايشان تأسيس شيعه جبل عامل را به ابوذر غفاري نسبت مي دهند83 که علامه حر عاملي نيز بر اين باور بوده است84 . دو مسجد با قدمت تاريخي در جبل عامل واقع در روستاي ميس الجبل و روستاي صرفند، مؤيد اين نظريه است. البته اين نظريه محل تامل برخي از عالمان بوده است85 به طوري که برخي اين نظريه را با دلايل قوي رد کرده اند.86
آنچه درباره گرايش شيعي مردم لبنان مسلم است زوال حکومت أموي در 128هجري و دور شدن مرکز حکومت و خلافت از شام و همچنين تشکيل دولت هاي شيعي فاطميان در مصر و شام (297- 576 هجري) و حمدانيان در حلب (293 – 394 هجري) مي باشد.87 برخي انديشمندان در تحقيقات خود، دولت هاي شيعي را عامل گرايش منطقه جبل عامل و لبنان به مذهب تشيع دانسته اند.88
جامعه شيعه لبنان، از قرن سوم هجري به بعد در جبل عامل و بخش شمالي دره بقاع، طرابلس و کسروان ساکن بودند، اما در پي استيلاي صلاح الدين ايوبي بر سوريه و حاکميت حکام ايوبي، شيعيان ناچار شدند از منطقه شمالي لبنان به مناطقي کوچ کنند که امروزه نيز همچنان در آن ساکن هستند.89
بسياري از شيعيان آن منطقه جهت نجات خويش از قتل و إسارت و از شرايط دشواري که قرار داشتند، به مذهب اهل سنت گرويدند؛ تا اين که برخي شيعيان طرابلس و شمال لبنان سني شدند و بسياري از شيعيان از شرايط دشوار و از ظلم حاکمان به مناطق أمن مهاجرت کرده و در آنجا سکني گزيدند.90
دور بدون مناطقي که شيعيان از ظلم حاکمان به آنجا مهاجرت مي کردند و برخورداري ايشان از حمايت برخي شيعيان برجسته ديگر، سبب مهاجرت شيعيان از ساير مناطق به اين منطقه و در نتيجه سبب استمرار فرهنگ شيعي در اين ناحيه شد و اين گونه بود که جبل عامل به منطقه نشر فرهنگ اهل بيت و محل تجمع انديشمندان و عالمان شيعه مبدل شد.
در قرن 19م كه لبنان يك تحول سياسى، اجتماعى و فكرى را پشت سر گذاشت، شيعيان هيچ گونه سهمي در اين تحولات نداشتند و در واقع از صحنه سياسى به دور بودند. در اين زمان بود كه فاصله و شكاف ميان شيعيان و همسايگان ايشان زيادتر شد. در اين دوره ماروني ها با فرانسه، دروزى‏ ها با بريتانيا، ارتدوكس يونانى با روسيه و سني ها با خلافت عثمانى روابط عميقي داشتند و در اين بين تنها شيعيان بودند كه از هر گونه حمايت محروم بودند.
از ديگر مشكلات اساسى شيعيان قانون طايفه‏ اى لبنان بود که شيعيان به جهت عدم انسجام و اتحاد بهره اي از فوايد اين قانون نداشتند. اين دو مشکل را مي توان منشأ تمام نابسامانى ‏هاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى شيعيان در آن دوره ذکر کرد.
تا اين که امام موسى صدر پس از گذراندن يک دوره علمي در عراق و ايران، براي بهبودي وضعيت شيعيان به لبنان بازگشت.
امام موسي صدر با ورود به لبنان اقدامات گسترده‌اي را شروع کرد. وضعيت نابسامان شيعيان نه تنها از تلاش و عزم وي نکاست، بلکه بر عزم و همت او افزود. مهم ترين اقدامات و فعاليت هاي اجتماعي‌، سياسي‌، فرهنگي امام صدر در بهبود وضعيت شيعيان به شرح ذيل است:
1. تأسيس جامعه زنان؛
در لبنان و به ويژه در شهرها، جامعه را با زنان و زنان را با جامعه کاري نبوده است، حتي زنان در مجالس ديني و اعياد و سوگواري‌ها نيز شرکت نمي کردند. آنان به تمام معني فقط به کارهاي درون خانه مي‌پرداختند و روشن است که اين عدم احساس مسئوليت چه بر سر جامعه اسلامي و خصوصاً جامعه زنان مسلمان خواهد آورد.
امام موسي صدر به محض ورود به لبنان وجود اين نقيصه را دريافت و بي‌درنگ به اصلاح آن همت گماشت وي در نخستين سال ورودش به لبنان اعلام داشت که بانوان نيز مي‌توانند در ايام ماه مبارک رمضان به مسجد بيايند و جداگانه براي خويش مراسم نماز جماعت برپا دارند و همين مسئله نقطه عطفي در مشارکت زنان مسلمان شد و از قبل آن مؤسسات فراواني توسط بانوان تأسيس گرديد که به چند نمونه از آنها اشاره مي شود:
1-1- مدرسه پرستاران و کمک پرستاران‌
1-2- کلاس مبارزه با بيسوادي‌
1-3- کودکستان
1-4- مدرسه نمونه براي دختران
1-5- مدرسه تربيت خانه داري و آموزش

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درمورد فرهنگ و تمدن، نهج البلاغه، زبان فرانسه، سازمان ملل Next Entries پایان نامه درمورد اوقات فراغت جوانان، اوقات فراغت