پایان نامه درمورد دارایی ها، دارایی های نامشهود، عملکرد مالی، بورس اوراق بهادار

دانلود پایان نامه ارشد

سازمان منتج می گردد که ناشی از نام تجاری، شهرت، شیوههای برنامه ریزی، سبک های مدیریتی، فرآیندها، ساختارها و سیستم های سازمانی، مکانیزمهای یادگیری ، روش های هماهنگی و نیز کارهای تیمی است . به طور کلی می توان گفت هرقدر مزیت رقابتی ، نامشهود باشد امکان تقلید آن مشکل تر و زمان برتر خواهد بود . ضمن اینکه جابه جایی و جذب مزیت نامشهود بسیار مشکل تر از مزیت مشهود است . شرکت های موفق برای ارزیابی عملکرد خود تنها به شاخص های مالی متکی نیستند بلکه عملکرد خود را از سه منظر دیگر یعنی مشتری ، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد نیز مورد ارزیابی قرار می دهند .
اگر سازمان ها بتوانند سرمایه های انسانی ، اطلاعاتی و سازمانی خود را به خوبی تعریف کنند، شاخص های مناسبی برای اندازه گیری آن ها طراحی کنند و در نهایت آن ها را با راهبردها و اهداف سازمانی هم سو نمایند ، قادر خواهند بود از نتایج شگفت انگیزی که خواهند داشت در جهت افزایش سود و منافع ذی نفعان بهره ببرند. همان طور که کاپلان و نورتون (2004،ص 47) بیان میکنند: « مهم ترین دلیل برای اندازه گیری دارایی های نامشهود این است که اگر سازمانی بتواند سرمایه های انسانی مانند مهارت و دانش کارکنان خود را با سرمایه های اطلاعاتی مانند سیستم اطلاعاتی مدیریت منابع انسانی و سرمایه های سازمانی مانند کار تیمی و فرهنگ سازمانی همسو کند، موفق به خلق یک مزیت رقابتی قوی خواهد شد که رقبا به راحتی نمی توانند آن را کپی برداری کنند.»
با توجه به اهمیت روز افزون دارایی های نامشهود در «اقتصاد جدید» ، می توان ( با توجه به مشکلات احتمالی اندازه گیری ) بحث کرد که تمام دارایی های نامشهود (خریداری شده یا ساخته شده توسط شرکت) باید در صورت های مالی (به ارزش منصفانه) به منظور حداکثر سازی ارتباط ارزشی این صورت ها شناسایی و گزارش شوند . ارتباط ارزشی داده شده ی یک صورت مالی، توانایی تأیید یا تغییر در انتظارات سرمایه گذاران از ارزش شرکت است . بنابراین اگر سهام بین سرمایه گذاران مبادله می شود ، قیمت بازار باید نشان دهنده خلاصهای از توافق انتظارات جمعی سرمایه گذاران از ارزش شرکت باشد. بنابراین ارتباط ارزشی و (قابلیت اعتماد) صورتهای مالی میتواند توسط بررسی رابطه بین عملکرد مالی یک شرکت و اعداد حسابداری آن تعیین شود .

1-2- بیان مساله
امروزه بيشتر شركت ها به دنبال روش هايي براي تبديل كردن ارزش «نامشهود» دارایی های فکری خود به درآمد، كاهش هزينه و ديگر انواع منافع مشهود هستند. برخي شركت ها روي اين دارايي ها به عنوان مزيت رقابتي تكيه مي كنند. ديگر شركت ها روي درآمد بدست آمده از داراييهاي فكري – مانند گواهي هاي توزيع نرم افزار به عنوان درآمدي با حاشيه سود بالا تكيه مي كنند. درهرحال، بدون توجه به استراتژي شركت در اين زمينه ، ارزش فعلي و آتي شركت، به طور روزافزوني به داراييهاي نامشهود آن مربوط مي شود.
در سال 2007 ، داراييهاي نامشهود و فكري حدود 90% ارزش 2000 شركت بزرگ جهاني را تشکیل میدهد. این رقم در سال 1978، 20% و در سال 1998، 70% بود.(گرانتر،2007)
از اواسط دهه 80 ميلادي،بحث هايي براي ارزيابي قابل اعتماد و كمي كردن ارزش داراييهاي نامشهود وجود داشت. با به وجود آمدن رسوايي شركت وردكام، اين نگرانيها در حوزه حسابداري وسيع تر شد و حسابداران به دنبال راهي براي توضيح تفاوت بین «ارزش دفتری » یک موسسه و ارزش بازار آن بودند.
هيئت تدوين استانداردهاي حسابداري در اين زمينه اعلام كرد كه » گزارشهاي مالي سنتي نمي توانند محركهاي ايجاد ارزش را براي اقتصاد نوين «نمايش دهند. به طور سنتي، شركتها دو نوع دارايي را شناسايي مي كنند؛ داراييهاي مشهود و داراييهاي نامشهود . در حالي كه روشهاي ارزيابي داراييهاي مشهود (مانند زمين، تجهيزات، مسكن و…) به خوبي توسعه يافته است، دارايي هايي نامشهود به سختي ارزيابي شده و تقريباً غيرقابل مديريت هستند.بيشتر مدل هاي ارزشگذاري به اين نكته اشاره مي كنند كه ارزش يك دارايي نسبت معكوسي با عدم قطعيت مزاياي اقتصادي آتي آن دارايي دارد(روبيچك و مايرز،1966 ؛ ربه و ريلي ،1966 )
امروزه، ارزش اقتصادي معمولاً توسط سرمايه نامشهود ايجاد مي شود. بانك فدرال رزرو فيلدلفيادر سال2000 تخمين زده است كه بيشتر از يك تريليون دلار در دارايي هاي نامشهود سرمايه گذاري شده است.(اكستين،2004) .
متأسفانه حرفه ي حسابداري هنوز نتوانسته چالش اندازه گيري و گزارش نتايج عملكرد واحدهاي دانش- محور را به خوبي پشت سر گذارد. تعدادي از مطالعات به اين نتيجه رسيده اند كه ارزش ارتباطي اطلاعات حسابداري در دهه هاي اخير بدليل افزايش دارايي هاي نامشهود گزارش نشده،كاهش يافته است.(براون همكاران،1999؛دامونتير و رافورنير ،2002).
تحقيق حاضر به بررسي ارتباط بين دارايي هاي نامشهود و عملکرد مالی شركت ها در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي پردازد و با بررسي ارتباط بين ميزان داراييهاي نامشهود گزارش شده در ترازنامه شركت ها وعملکرد مالی آن ها به دنبال پاسخگويي به اين سوال است كه آيا دارايي هاي نامشهود داراي ارزش ارتباطي هستند؟ به عبارت ديگر، آيا داراييهاي نامشهود گزارش شده توسط شركتها ارتباط معناداري با عملکرد مالی آن ها دارند؟

1-3- اهمیت موضوع
اقتصاد امروز ، اقتصاد محصولات نامشهود است ؛ این محصولات عمدتاً توسط دارایی های نامشهود شرکت ها ساخته می شوند .(فخاریان ؛1380)
روند تحول اقتصاد در جهان به سوی تولید و عرضه محصولات نوین است که منشأ اصلی ایجاد آنها، دیگر همانند گذشته سرمایه های فیزیکی نیست. سهم تولیداتی نظیر اطلاعات، خدمات مشاوره ای ، تحقیق و توسعه ، خلاقیت و نوآوری و امثالهم در سازمان ها روبه افزایش است. انجمن حسابداران خبره انگلستان چنین پیش بینی کرد که در سال 2005، کشاورزی و صنعت در بریتانیا فقط 15% از کل اقتصادرا تشکیل خواهد داد و 85% بقیه متعلق به خدمات و دانش خواهد بود.( فخاریان، 1380).
در چنین شرایط پیچیده ای ، ارزش گذاری دقیق و قابل اعتماد شرکت ها دشوار شده است و با توجه به این که روش های متداول حسابداری ، این گونه دارایی ها را محاسبه و در ارزشیابی کل شرکت منظور نمی کند.فاصله بین ارزش بازار شرکت ها و ارزش دفتری روز به روز بیشتر می شود.این فاصله به ویژه در شرکت های مبتنی بر دانش و شرکت های متکی به فناوری پیشرفته وسیعتر است .
در سال 1997 ارزش بازار شرکت مایکروسافت معادل 1488 میلیارد دلار تعیین شد. این مبلغ که برابر مجموع ارزش سهام شرکت های بوئینگ، مک دولاند، شرکت نفتی تکزاکو و شرکت بوش بود، 4/13 برابر ارزش دفتری شرکت را نشان می داد.به بیان دیگر تنها 7% ارزش بازار شرکت مایکروسافت با استفاده از روش های متعارف حسابداری اندازه گیری و به عنوان داراییهای فیزیکی در ترازنامه منعکس شده بود و 93% بقیه عبارت بود از داراییهای نامشهود شرکت شامل دانش و سرمایه های فکری ، تحقیق و توسعه و نام و اعتبار شرکت .
در سال 1994 تحقیق انجام یافته در 2000 شرکت آمریکایی نشان داد که دارایی های مشهود فیزیکی فقط یک سوم ارزش بازار را تشکیل می دهد . این تفاوت به هنگام ادغام و خرید شرکت ها محاسبه و منعکس می شد . در سال 1995 شرکت آی بی ام برای خرید شرکت لوتوس مبلغ 2/3 میلیارد دلار پرداخت که از این مبلغ 8/1 میلیارد دلار برای تحقیقات در جریان پرداخت شد .
مفاهیم دارایی های نامشهود از گذشته برای قضاوت در رابطه با ارزیابی عملکرد مالی شرکت مورد توجه مدیران و سرمایه گذاران بوده است. مدیران برای رسیدن به اهداف سود بخصوص در شركتهاي با تكنولوژي پيشرفته به دنبال اكتساب داراييهاي نامشهود هستند و در برخي موارد اين داراييها ارزشي بيشتر از ارزش كل داراييهاي شركت دارند.
بدون توجه به اينكه چه نوع دارايي هايي تحت عنوان دارايي هاي نامشهود در صورهاي مالي گزارش مي شود موضوع دارايي هاي نامشهود براي سياستگذاران و محققان حسابداري موضوع جالبي بوده است. صورت هاي مالي همواره براي اينكه قادر به نمايش عدم قطعيت و مزايايي اقتصادي آتي اين دارايي ها نبوده اند مورد سرزنش قرار گرفته اند. همانطور كه در بالا گفته شد، دارايي هاي نامشهود مي توانند نقش عمده اي در عملکرد مالی شركت ايفا نمايند. اين امر انگيزه اي براي محقق شد تا ارتباط دارايي هاي نامشهودگزارش شده با عملکردمالی شركتها را مورد آزمون قرار دهد.

1-4- اهداف پژوهش
هدف اصلي اين پژوهش، تعيين رابطه ي موجود بين داراييهاي نامشهودگزارش شده و عملکرد مالی شركت ها دربازار بورس و اوراق بهادار تهران است. ميتوان با ارايه رهنمودهاي متكي بر نتايج پژوهش، به اين هدف دست يافت تا بدين گونه ، باعث كمك به سرمايه گذاران و استفاده كنندگان صورتهاي مالي جهت تصميم گيري هاي مالي شود.

1-5- فرضیات پژوهش
این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی می باشد:
1-5-1) فرضیه های اصلی:
بین دارایی های نامشهود وعملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران یک همگرایی مثبت معناداری وجود دارد .
1-5-2) فرضیه های فرعی:
1) بین دارایی های نامشهود و نسبت بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یک همگرایی مثبت معناداری وجود دارد .
2) بین دارایی های نامشهود و نسبت بازده دارایی ها (ROA)شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یک همگرایی مثبت معناداری وجود دارد .
3) بین دارایی های نامشهود و نسبت ارزش بازار به دفتری سهام(MBVR) شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یک همگرایی مثبت معناداری وجود دارد .

1-6- متغیرهای تحقیق
پژوهش حاضر دارای سه متغیر وابسته و یک متغییر مستقل میباشد.
الف – متغیر وابسته1 : این متغیرها تابع تغییرات متغیر مستقل میباشد یا در واقع معلول آنها بحساب می آیند. متغیرهای وابسته در این تحقیق عبارتند از:
1- نسبت بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)
2- نسبت بازده دارایی ها (ROA)
3- نسبت ارزش بازار به دفتری سهام (MBVR)
ب – متغیر مستقل2 : متغیر مستقل یک ویژگی و خصوصیت است که بعد از گزینش توسط پژوهشگر در آن دخالت یا دستکاری می شود و مقادیری را می پذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر وابسته مشاهده شود. در پژوهش های از نوع مدل همبستگی به جای اصطلاح ” متغیر مستقل” از” متغیر پیش بین ” استفاده می شود. متغیر مستقل در این تحقیق، نسبت داراییهای نامشهود به کل داراییها می باشد.

1-7- مدل تحلیلی تحقیق
به منظور بررسی فرضیه پژوهش و با توجه به ماهیت اطلاعات و داده های پژوهش که مبتنی بر اطلاعات واقعی گذشته می باشد ، روش به کار گرفته شده در این پژوهش رگرسیون خطی ساده است که هدف آن یافتن و اندازه گیری پیوند بین متغیر ها است .
رگرسيون خطي براي مدل كردن مقدار يك متغير كمي وابسته كه بر رابطة خطي‌اش با يك يا چند پيشگو بنا شده است به كار مي‌رود.

مدل رگرسيون خطي
مدل رگرسيون خطي فرض مي‌كند كه يك رابطة خطي (يا خط مستقيم) بين متغير وابسته و هر پيشگو وجود دارد. اين رابطه در فرمول زير توضيح داده شده است.
yi = b0 + b1xi1 + … + bpxip + ei
كه در آن
yi: مقدار مورد iام متغير كمي وابسته است.
p: تعداد پيشگوها مي‌باشد.
bj: مقدار ضريب jام است، j= 0 , … , p
Xij: مقدار مورد iام از پيشگوي jام مي‌باشد.
ei: خطاي در مقدار مشاهده شده براي مورد iام است.

1-8- روش انجام پژوهش
1-8-1) روش و ابزار گردآوري اطلاعات:
در اين تحقيق براي جمع آوري داده ها و اطلاعات، ازروش كتابخانه اي استفاده شده است. متغيرهاي تحقيق وداده هاي مورد نياز پژوهش حاضر شامل برخي اقلام حسابداري استخراج شده از صورتهاي مالي حسابرسي شده شركت ها است. بر اين اساس، داده هاي مورد نيازتحقيق از طريق جمع آوري داده ها، اسناد و مدارك شركت هاي نمونه و با مراجعه به صورت هاي مالي،يادداشت هاي توضيحي، گزارش هاي هفتگي، ماهنامه بورس اوراق بهادار، كتابخانه و سايت شركت بورس اوراق بهادار تهران گردآوری می شود .
1-8-2) روش تجزیه و تحلیل داده‌ها:
در انجام پژوهش ، به منظور کسب شناخت

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درمورد متغیر مستقل، دارایی های نامشهود، دارایی ها، مزیت رقابتی Next Entries پایان نامه درمورد دارایی ها، دارایی های نامشهود، ارزش بازار، منافع اقتصادی