پایان نامه درباره پیام کوتاه، تلفن همراه، طبقه اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

آثاري دارد كه يكي از آنها قرباني شدن روابط انساني است. ايران و بويژه تهران ، كه در حال حاضر در چنين شرايطي قرار دارد ، نيازمند يافتن جايگزين هايي براي شيوه‌هاي سنتي‌تر روابط انساني است . پیامهای کوتاه ، بخشي از اين بار اخلاقي را به دوش مي‌كشند . چه بسيار پیام های کوتاه كه موجب شكل گرفتن رابطه‌يي تازه ميان دو نفر مي‌شوند.
3- توليد انبوه طنز
مشكلات بسيار جاري ، باعث شده است تا جامعه به لحاظ روحي سخت نيازمند تفريح و تفنن باشد. از آنجا كه رسانه‌هاي عمومي، بخوبي اين نياز جامعه را برآورده نمي‌كنند، SMS به عنوان رسانه‌يي جايگزين يا مكمل ، در تكرار هر روزه خود ، كاركردي سخت شادي‌آفرين پيدا كرده‌اند . ايجاد تفنن و سرگرمي، نيازمند انبوهي از فكاهيهاي جديد است . پیام های کوتاه ، بويژه با دستمايه قرار دادن امور سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي ، ‌عرفي و … هر روز نو مي‌شود.
4- كاركرد تبليغاتي
اين كاركرد بيشتر مورد استفاده كارخانه‌ها ، بانكها ، برخي ادارات و مراكز دولتي ، سازمان صدا و سيما و برخي مراكز ديني قرار مي‌گيرد ، كه جهت تبليغ كالاها ، يا خدمات خود از آن بهره مي‌ برند . گرچه همواره بهره‌برداري از پيام كوتاه ، بحثهاي حقوقي بيشماري، مبني بر تجاوز به حريم خصوصي افراد به همراه داشته است.
5- كاركرد سياسي
كاركرد سياسي را ، شايد بتوان يكي از بزرگترين كارکردهای ويژه‌ SMS در ايران دانست . حجم بسيار گسترده‌يي از پيامهاي كوتاه ، داراي مضمون سياسي است . گويي فناوري تازه ، بهترين ابزار را در خدمت مردماني قرار داده است كه در طول تاريخ ، همواره ناخرسندي خود از حكومت را با طنز بيان مي‌كرده‌اند.
كاركردهاي سياسي SMS را مي‌توان با شبنامه‌ها مقايسه كرد .كاركرد سياسي SMS در مقاطعي همچون زمان انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس ، شورای شهر و خبرگان بسي نمايان‌تر مي‌شود . هرچند ، از نتيجه و ميزان تأثيرگذاري اين پيامها اطلاعاتی در دست نيست ، ولي استفاده از ابزار پیامک نكته‌يي حائز اهميت در معادلات سياسي ارزيابي مي‌شود . در اين عرصه SMSها ، به عنوان ابزار تبليغات ، بخش وسيعي از كشور را پوشش می دهند و SMS به صورتي گسترده ، وارد عرصه تبليغات سياسي كانديداها می شود .
6- كاركرد رسانه‌اي
مخاطبان رسانه‌ها ، داراي علايق خاصي هستند كه در انتخاب رسانه مطلوب، نقش اساسي ايفا مي‌كند. به عبارت ديگر، مخاطبان در پي آن هستند كه آنچه را از جنس علايق‌شان است، در رسانه بيابند. با توجه به اين اصل، آنچه در مورد رسانه‌هاي موجود در ايران مشهود است، برآورده نشدن خواست و علايق مخاطبان و نوعي بي‌توجهي به سليقه آنان رويكرد اطلاع‌رساني قطره‌چكاني، موجب شده تا در اين ميان، SMS با توجه به ويژگيهاي منحصر به فردش، نقش بديل را برعهده گیرد(http://dpp.irib.ir)

2-2-10-5 ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي مجازي با پیامک
شبكه‌هاي اجتماعي، بافتهاي جامعه است كه به وسيله تارهاي نامريي ارتباطات اجتماعي، به هم تنيده شده است. يكي از كاركردهاي مهم SMS، آن است كه با برقراري ارتباط با ديگران، موجب تقويت يك شبكه اجتماعي و يا ايجاد شبكه ‌يي جديد مي‌شود. البته، شبكه تازه تأسيس، ممكن است ناپايدار و كم‌دوام، يا پايا و با دوام باشد.
در حال حاضر، بسياري از افراد در اتاقهاي گفتگو10 و يا وبلاگها، شماره موبايل خود را به ديگران مي‌دهند و از آنان درخواست مي‌كنند كه SMSهاي جديد را برايشان بفرستند. همان‌طور كه، مراجعه‌كنندگان و يادداشت‌نويسان يك وبلاگ، يا اتاق گفتگو، گاه يك شبكه اجتماعي را تشكيل مي‌دهند، مبادله كنندگان SMS نيز مي‌توانند يك شبكه اجتماعي مجازي ايجاد كنند.
“شبكه اجتماعي، بسته به موضوع ارتباط اعضا، مي‌تواند سياسي، اجتماعي، مذهبي، ادبي و … باشد. با تشكيل اين شبكه‌ها، مي‌توان كاركردهاي خاصي را نيز از آنها انتظار داشت. اين شبكه‌ها، داراي ظرفيتي بالا است و قادر است پيامي را در زماني بسيار كوتاه، در سراسر كشور و در ميان لايه‌هاي مختلف مردم پخش كند.
عملكرد سريع و فراگير SMS، كه حاصل كاركرد رسانه ‌يي و ايجاد شبكه اجتماعي آن است، به كاركرد ديگري منجر مي‌شود . در شرايط سلب اعتماد از رسانه‌هاي رسمي، بهترين موقعيت براي رسانه‌هاي جايگزين پيش مي‌آيد كه با استفاده از ظرفيتهاي خود به ساخت ديدگاه عمومي در مورد مسايل گوناگون بپردازند. پیامک در اين كاركرد، رسانه‌يي مردمي است كه محتوايش ، ‌از پذيرش قابل قبولي برخوردار است.
هر پدیده ای به همان نسبتی که کارکرد مثبت دارد می تواند کارکرد منفی هم داشته باشد ، یکی از ویژگی های پیام کوتاه موجز و مختصر بودنش است پیام کوتاه پیامی است که بیشترین معنا را در کمترین کلمات منتقل می کند دقیقا شبیه کاری که تلگراف در گذشته انجام می داد .
یکی از اشکالات عمده در پیام کوتاه این است که ما در نوشتن دچار اطناب می شویم و سرویس پیام کوتاه این ظرفیت را ندارد .از طرفی نمادهایی که توسط پیام کوتاه ارسال می شود به همان اندازه ای که فرستنده بر آن بار معنایی می گذارد ، گیرنده قادر به دریافت آن نمی باشد و نتیجه آن هم به وجود آمدن سوتفاهم به همان علت گزیده گویی است. اگر فرستنده و گیرنده پیام از یک طبقه اجتماعی نباشند و از قبل نسبت به هم شناخت و تفاهم متقابل نداشته باشند.(http://dpp.irib.ir/)

2-2-10-6 پیام کوتاه و تعارضات فرهنگی
SMS ، گونه‌اي ادبيات ويژه را در ايران گسترش داده است ، قواعد كلامي را شكسته و وارد حوزه ديگري از كلام شده است كه در مواردي هم ، تنشها و تعارضات فرهنگي پديد مي‌آورد و آن هم زماني است كه تابوهاي جامعه به سخره كشيده مي‌شود يا پيامهاي زشت و جدايي افكنانه قومي ، نژادي ، زباني و جنسيتي مبادله مي‌شود.
يكي از ويژگيهاي اين سيستم نوين ارتباطي در ايران ، زبان خاصي است كه در SMS به كار مي‌رود . بحث از زبان SMS را از دو منظر نوشتاري وادبي مي‌توان مورد توجه قرار داد: به لحاظ نوشتاري ، SMSها به سه طريق انگليسي ، فینگليشي و فارسي فرستاده مي‌شود .
از آنجا كه فناوري SMS ، بر اساس زبان انگليسي تعبيه شده ، طبعاً، به كارگيري آن با اين زبان بدون هرگونه مشكلي است . اما ، از آن رو كه گروهي از ايرانيان ، آمادگي ارتباط به وسيله اين زبان را ندارند ، از روش های ديگري استفاده كرده‌اند . مانند استفاده از حروف انگليسي برای واژگان يا كلمات فارسي كه به آن اصطلاحاً، فنگليشي يا پينگليشي مي‌‌گويند. البته ، با گذشت زمان و با ظهور موبايل‌هايي كه با زبان فارسي سازگار است ، اين مشكل نيز رفع شده و در حال حاضر، بسياري از SMSها به زبان فارسي نگاشته مي‌شود.
به لحاظ ادبي، يكسري خصوصيات زباني در ميان بيشتر پیام ها مشترك است .زبان SMS، زبان طنز است. از پيامهاي كوتاه اخلاقي، اطلاع‌رساني، مذهبي و ادبي كه بگذريم ، در ساير انواع SMSها ، ‌اين زبان تنها زبان طنز است كه به رسميت شناخته مي‌شود. همچنین زبان SMS، زبان ايجاز و اختصار است و زبان محاوره‌ای است . از برخي گونه‌هاي خاص ؛ مانند SMS رمانتيك و ادبي كه بگذريم ، ساير موارد ، زباني عاميانه و غير ادبي دارد ، كه به گفتار نزديكتر است تا به نوشتار. همینطور زبان SMS، زبان گوشه و كنايه است. بسياري از پيامها ، در لفافه و غيرصريح بيان مي‌شود. اين امر، ريشه در خصلت كنايه‌گويي و فرار از صراحت لهجه ما ايرانيان دارد. http://dpp.irib.ir))
سال ها از زمان ورود تكنولوژي ارتباطي تلفن همراه به كشورمان سپري شده است و اين در حالي است كه هنوز مشتركان اين وسيله به دلايل بسياري همچون نبود زيرساخت هاي لازم نتوانسته اند از مزاياي بسيار اين وسيله ارتباطي كه در اكثر كشورها به نوعي همه گير شده است استفاده كنند و در همين خدمات اندك همچون ارتباط ساده تلفني و رد و بدل كردن ساده پيام هاي كوتاه متني نيز شاهد آن هستيم كه مشتركين با مشكلات بسياري روبه رو هستند . ( مومنی ،86 13،8)
تلفن همراه امروزه صرفا يك وسيله ارتباط صوتي بين كاربران نيست و كاربردهاي مختلفي پيدا كرده است. به عبارت ديگر استفاده از تلفن همراه براي دسترسي به اينترنت و بهره‏ گيري از تمامي ظرفيت‌هاي شبكه جهاني وب، حتي تماشاي فيلم به‌صورت آنلاين، توسعه يافته و تلفن همراه تبديل به‌وسيله‏اي براي مديريت اطلاعات فردي و پايانه اطلاعاتي و پايگاه سرگرمي و تفريح شده است كه كاربردهاي گسترده و نقش‏هاي متعددي دارد؛ از جمله مكالمه تلفني، ارسال و دريافت پيام به‌صورت متن11 و چند رسانه‏اي12، دريافت اطلاعات از اينترنت، مكان‏يابي از طريق GPS، برنامه‏ريزي و مديريت برنامه‌هاي شخصي، تجارت و بازرگاني، نظارت بر افراد از طريق امكان دسترسي فارغ از زمان و مكان و سرگرمي به‌صورت آفلاين و آنلاين. اين سرويس‌ها و محتواهاي ارائه‌شده به كاربران شبكه‌هاي سيار را مي‌توان شامل مواردي متعدد از جمله موبايل و سرگرمي13، موبايل و اينترنت14 ، موسيقي و موبايل، بازي و موبايل، تلويزيون و موبايل، موبايل و بازاريابي و فروش15، موبايل و كسب‌وكار16 برشمرد.(hamshahrionline.com)
امروزه ديگر تلفن‌همراه بخشي از زندگي روزانه مردم شده است كه در تمام مدت روز از آنها جدا نمي‌شود و بيش‌ترين كمك را به رفع نيازهاي اداري و ارتباطي آنها مي‌كند.بنابراين طبيعي است كه اپراتورها تلاش بيش‌تري براي ارايه سرويس‌هاي ارزش‌افزوده به مشتركان خود بكنند.
سرويس پيام چندرسانه‌اي يكي از سرويس‌هاي ارزش‌افزوده است . اگرچه برخی معتقدند پس از ظهور سرويس پیام کوتاه ديگر هيچ سرويسي را نمي‌توان راه‌اندازي كرد كه تا اين حد سودده باشد ولي عده‌اي ديگر مي‌گويند در صورت برطرف‌شدن برخي مشكلات فني، چشم‌انداز روشني در انتظار MMS خواهد بود. (مردان بیگی ، 1386 ،5)
از ارائه خدمات MMS ، همه طرف‌های درگیر سود می‌برند: اپراتور شبکه به دلیل افزایش درآمد، کاربران(چه اشخاص و چه صنعت) به دلیل استفاده از خدمات، پدیدآورندگان خدمات به دلیل کسب درآمد و ایجاد اشتغال، و در نهایت کل جامعه به دلیل افزایش رشد اقتصادی و بهره‌وری کلی جامعه.( یوسف زاده، 1385،65 )

2-2-10-7 MMS چيست ؟

MMS17 سرويس ذخيره سازي و ارسال چندرسانه اي بين دو مشترک تلفن همراه است که در حد خود همان عملي را انجام مي دهد که هر SMS براي پيامها انجام مي دهد با این تفاوت که MMS مي تواند سرويس هايي نظير متن ، عکس ، صوت ، ويدئو ، کارت پستال های گرافیکی، انیمیشن ها یا پویانمایی ها، کلیپ های ویدئویی، نقشه ها و کارتهای ویزیت تجاری و يا ترکيبي از اين موارد را پشتيباني کند .
MMS اين امکان را دارد که يک فايل چند رسانه اي را به يک پيام بفرستد و نيز يک پيام چند رسانه اي را به چند گيرنده ارسال کند. فرستنده خودش مي تواند يک فايل چند رسانه اي را بسازد يا از يک موضوع چند رسانه اي پيش ساخته استفاده کرده و عکس برداري و صدا گذاري کند و يا از اينترنت دانلود و سپس ارسال کند. حتي اگر گيرنده پيام دستگاهش را خاموش کرده باشد پيام چند رسانه اي ذخيره شده و به محض روشن شدن دستگاه پيام فرستاده مي شود .
در يک حالت عمومي گيرنده اجازه مي دهد تا پيام چند رسانه اي در دستگاه گيرنده او بارگذاري شود و سپس بلافاصله آن پيام را ببيند و بشنود.
سرویس پیام رسان چند رسانه ای ، ساختار جدید و بهتری از سرویس SMS است. MMS برای نسل سوم سیستم های ارتباطی طراحی و بهینه سازی شده است .
سرويس MMS به عنوان نسل بعدي سرويس SMS و برای برطرف كردن محدوديت‌هاي موجود در آن و ارائه سرويس مناسب‌تر به كاربران شبكه تلفن همراه ارائه و ايجاد شد. اين سرويس، با ايجاد امكان ارسال پيام‌هاي (در تئوري) بدون محدوديت در اندازه، و همچنين بدون محدوديت در نوع محتويات، امكان بسيار مناسبي را براي كاربران فراهم مي‌كند.
اما همان‌طور كه در سرويس SMS در كنار خدمات شخص به شخص18، خدمات ارزش‌افزوده نيز از محبوبيت خاصي برخوردار شده‌ اند، ايجادكنندگان و ارائه‌دهندگان MMS نيز امكان قراردهي خدمات ارزش‌افزوده را علاوه بر سرويس ارسال پيام شخص به شخص) در اين سرويس در نظر گرفته‌اند. خدمات ارزش‌افزوده در مقابل خدمات پايه مطرح مي‌شوند. در

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درباره تلفن همراه، پیام کوتاه، اطلاعات هواشناسی Next Entries پایان نامه درباره تلفن همراه، پیام کوتاه، ارزش افزوده