پایان نامه درباره سیر و سلوک، کانون توجه، عملکرد سازمان، آیه الکرسی

دانلود پایان نامه ارشد

سلولهایمان درک کنیم و از مسیر حقیقت که در وجودمان شریان می‌یابد لذت ببریم و اینگونه به آرام‌سازی ذهن می‌رسیم و برای دوگانگی و محدودیتها با اتصال به خداوند خود را در دل محبوب خواهیم دید از محدودیتهای زندگی مادی رهایی پیدا کنیم و به معنویت خداوند نزدیکتر می‌شویم افکارمان به ما اجازه نمی‌دهند سکوت را تجربه کنیم.
باید با دور ساختن افکار منفی خود را در دریای ذات هستی خداوند متجلی سازیم و با افکار مثبت و دور کردن شک و تردید به مراقبه بپردازیم.
دایر ذهن را همچون دریاچه‌ای تصور می‌کند، سطح آب را شبیهه زمزمه‌های ذهنی می‌داند و این همان تلاطم و آشوبهای فکری است و تمام ویرانیها در روی آب است ذهن آدمی و تمام راز آرامش در سطح زیرین قرار دارد پس برای رسیدن به این نقطه و مرکزیت باید به صیقل و مراقبه بنشینیم و به معجزاتی که به زندگی‌مان وارد می‌شود نگاه کنیم و با گسترش تعالی در زندگی خود و عملکرد سازمان یافته با دریافت فکری توانا می‌توانیم آرزوهایمان را در دنیای مادی متجلی سازیم.
دایر نوعی از مراقبه را اشاره می‌کند که با انجام آن می‌توان وارد شکاف هستی شویم و خود را از تعلقات دنیای مادی فاصله بدهیم و به تحقق آرزوهایمان داشته باشیم و رسیدن به آرامش حقیقی را با انجام مراقبه تجربه کنیم.154
۴-۴-20 مراقبه جاپایا شکاف بین افکار
جاپا را اسناد هندی به وین دایر می‌آموزد و آن نوعی قرار گرفتن در مراقبه می‌باشد و آن شکاف ورود به افکار می‌باشد یکی از عقاید قدیمی زن این نکته را روشن می‌کند سکوتی که بین نتهای موسیقی می‌باشد معنی و مفهوم موسیقی را می‌رساند و اگر پی در پی باشد معنی و مفهومی را نمی‌رساند پس خلاقیت و آفرینش در نتیجه سکوت این شکافها روی داده است و به آن معنی داده برداشت.155

۴-۴-21 جاپا از نظر لغوی چه معنی دارد
جاپا تکرار نام خداوند است یا صدای نام اوست این صدا را در نام خداوند به تمام زبانها و فرهنگها می‌توان یافت، نامهایی چون الله، کریشنا، خدا آدونی، یهوه، رآ، کالی ، و این صدا ، صدای سحرآمیز است.156
هر گاه مشکلی داریم و یا دچار کشمش می‌‌شویم و می‌خواهیم به آرامش برسیم در مراقبه جاپا قرار بگیریم و ذهن را متمرکز کنیم و چندین بار صدای «آ» را با فاصله و تمرکز تکرار کنیم و این «آ» صدای خداوند است و باید به طور منظم این کار را تکرار کنیم و 20 تا10 دقیقه در طول روز در مراحل مختلف می‌توانیم و به شکاف ورود کنیم و این همان مراقبه حضرت مسیح می‌باشد که وجود خود را خالی از هرگونه ناپاکی خواهیم دید.
دایر برای مراقبه جاپا به 9 اصل معنوی اشاره می‌کند که با تعلیمات آن به روح و جسم می‌توانیم به قدرت روحی خود دست یابیم:
1. به وجود خودآگاهی پیدا کنید و خود را فراتر از کالبد فیزیکی بدانید.
2. خود را باور کنید، و به خداوندی که به عقل و خردی شما را آفریده ایمان بیاورید.
3. شما فراتر از موجودی زنده هستید، و آن را در خارج از وجود مادیمان احساس می‌شود.
4. قدرت شما را برای جذب به خداوند ممکن می‌سازد.
5. شما شایستۀ تمام جذبی هستید که به زندگی خود وارد کردید.
6. با عشقی بی‌قید و شرط به منبع الهی بپیوندید.
7. با صدای خلقت مراقبه کنید، ابزارهایی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا ارتعاش صداهایی را که در جهان خلقت یافت می‌‌شود هماهنگ کنید.
8. صبورانه به خواسته‌هایتان بی‌تفاوت باشید و آنها را بطلبید و منتظر تجلی آرزوها از سوی مبدأ اصلی باشیم.
9. به هنگام تجلی خواسته‌هایمان سپاسگزار پروردگارمان باشیم.157
۴-۴-22 مراقبه جاپا
این جمله را به خاطر بسپارید:
«پروردگارا که در آسمان‌ها هستی، نام تو مقدس باد»
در مکانی ساکت، در هر حالتی که احساس راحتی می‌کنید، چشمانتان را ببندید و همة توجه خود را روی واژه «پروردگارم متمرکز کنید» مشاهده می‌کنید که این واژه بر صفحة داخلی ذهنتان نفش می‌بندد، این واژه تکرار را چندین بار تکرار کنید. پروردگار، پروردگار، پروردگار، همة انرژی خودتان را متمرکز کنید، اکنون کانون توجه بر واژه «ما» قرار بدهید. مشاهده می‌کنید که این واژه بر صفحة داخلی ذهنتان نقش می‌بندد فقط به این واژه بیندیشید و آن را بارها تکرار کنید و اکنون بخش بسیار عالی و وصف‌ناپذیر این تمرین از راه می‌رسد. همه توجه خودتان به فضای خالی موجود در ذهن خویش بین واژه‌های «پروردگار» و «ما» قرار بدین. به مدت 10 یا 15 ثانیه در فضای بین این دو واژه بمانید و توجه کنید که وقتی ذهن خودتان را در خلا رها می‌کنید چه احساسی دارید، شکاف را مجسم کنید و با قرار گرفتن در آن ویژگی‌های «ی» همچون آرامش بخشی و نیروبخشی را احساس کنید اکنون شما مراحل ورود به شکاف را آغاز کرده‌اید. ذهن ما عادت کرده به جایی متمرکز شدن روی شکاف بین افکار، روی فکر متمرکز بشه. پس بی‌گمان همیشه فکری برای متمرکزشدن خواهید داشت. اگر برای چند ثانیه از شکاف خارج شدید، فورا اما به آرامی توجه درونی خودتان روی واژه نخستین «پروردگار» و سپس «ما» متمرکز کنید و دوباره به شکاف وارد بشوید. حالا توجه خودتان را بر واژة بعدی «که» قرار بدهید و سپس در ذهن خود، به فضای بین این دو واژه باز گردید، وقتی شکاف رو احساس کردید به سمت واژه‌های بعدی پیشروی کنید، این تمرین را تا زمانی که به همه ده واژه بیندیشید تکرار کنید. تجربه پرکردن شکاف، به شما احساسی سرشار از آرامش و آسودگی میدهد. این احساس شادی‌بخش همان ارتباط آگاهانه ما با آرامش خداوندی می‌باشد. همة مصیبت‌های بشر از آنجا شروع می‌شود که او نمی‌تواند در اتاقی تنها و در سکوت بنشیند.
پاسکال: به طور کلی جا پایة معنی تکرار مداوم نام خداوند می‌باشد.158

نتیجه‌گیری و تطبیق
به درستی که مولانا با قانون‌های معنوی و ایجاد مراقبه در مراحل مربوطه انسان خاکی را از ماوراء و تعلّقات مادی به طلب محبوب دعوت می‌کند و آرامش حضور جسم را در انجام تمام مراحل سلوک به زیبایی و در قالب تمثیلات عارفانه و روانشناسانه و ممارست در امور معنوی را به ذهن آگاه و ناخودآگاه تلقین و تکلیف می‌کند و ماهیت درونی انسان با انجام تمام مراحل سیر و سلوک به قلب و روح و جسم تابیده می‌شود و از تابش نورانی هستی انرژی می‌گیرد و آینه‌وار در منتهای هستی سفر روحانی و معنوی خود را آغاز می‌کند و تمام اسباب معنی و منیت را بر زمین سخت می‌گذارد و با تهذیب نفس دریچه‌ای تازه در زندگی خود احساس می‌کند و وجود دیگری را در خود نخواهد دید و به از خود بیخودی و رها شدن در هر نیروی خداوندی به نقطه آگاهی و شعور دانشی می‌رسد که همۀ آنچه که بر آن به مراقبه نشسته است ارتباط آگاهانه و صمیمانه با خداوند جهانیان است، و دریچه‌های روشنی تفکرات و الوهیت خداوندی و جاویدان بودن ذات هستی است با الهامات عمیق وی را به سعادت و تکامل دعوت کرده است براستی که در مراقبه در مظهر عشق مطلق قرار می‌گیریم و این لحظه اتصال محبوب و معشوق بر روحمان به کمال می‌رسد و به تمام نیروهایی که به سمت ما جذب شده‌اند به صورتهایی همچون ایمان ـ شادی و رهایی از غم و اندوه عدم خشونت عدم تعصب مدارا و مداراگری ـ تساهل و تسامح ـ و شاید بخشش و امید و بصیرت و عشق آشکار می‌شود.
شکاف یا فاصله بین افکارمان جایی است که همه نوآوری‌ها و معجزه‌ها از آنجا سرچشمه می‌گیرد «وین دایر» مراقبه جاپا را برای جذب خواسته‌های مادی به زندگیم تمرین می‌کنم، همیشه آن خواسته‌ها در زندگیم متجلی می‌شود و روشن شدن و متجلی شدن بر خواسته‌های با برنامه‌ای منظم و تمرکز صورت می‌گیرد.159
هر مکانی می‌تواند مکان مراقبه باشد، هر حالتی از قبیل نسشته، خوابیده، زانو زده، و غیر که در آن احساس راحتی می‌کنید و نتیجه بخشی خواهد بود. وقتی به مراقبۀ منظم عادت کنید از کنترل کردن خود آنقدر لذت می‌برید که در برنامه‌های زندگی، مراقبه را در اولویت قرار می‌دهید.160
مراقبه چاپا و تمرین پر کردن شکاف بین افکار ارتباطی بین شما و خداوند است، زمانی که سعی می‌کنید این تجربه را برای دیگرات توضیح دهید، در جایگاهی قرار می‌گیرید که باید از خود دفاع کنید. این کار سبب می‌شود که مراحل متجلی کردن آرزوها و خواسته‌ها متوقف شود زیرا این روح است که زندگی می‌بخشد نه جسم.
۴-۴-23 وین دایر :
تمرین‌های مراقبه‌ای وین دایر – تطبیق – قرآن و مولانا
4- ۱. رهاسازی : به منظور رهاسازی خود شما باید این واقعیت را بپذیرید که درمانده‌اید. در مرحله‌ی رهاسازی به این صورت می‌اندیشم : نمی‌دانم در این موقعیت چگونه تصمیم بگیرم. بنابراین همه چیز را به همان نیرویی می‌سپارم که شبها به هنگام خواب جسم فیزیکی‌ام را به او می‌سپارم.
پیام قرآن – مولانا
همانگونه که یعقوب پس از نیاوردن بنیامین و خیانت پسرانش در ارتباط با یوسف کار را به خدا واگذار کرد و گفت : گفت من شكايت غم و اندوه خود را پيش خدا مى‏برم و از [عنايت] خدا چيزى مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد (۸۶ سوره یوسف)
وین دایر :
4-۲. عشق : مناجات و دعا کردن در سکوت را در هر دو مرحله‌ی رهاساری و عشق مثمرثمر یافته‌ام. با خود زمزمه می‌کنم : ((من برای همه‌ی دلواپسی‌ها و نگرانی‌هایی که در اینجا حضور دارند متعالی‌ترین خوبی‌ها را دعوت می‌کنم.))
و به كسانى كه تقوا پيشه كردند گفته شود پروردگارتان چه نازل كرد مى‌گويند خوبى براى كسانى كه در اين دنيا نيكى كردند [پاداش] نيكويى است و قطعاً سراى آخرت بهتر است و چه نيكوست‏سراى پرهيزگاران(۳۰ سوره نحل)
وین دایر :
سعی می‌کنم به هنگام دیدن خشم و خشونت و ناهماهنگی از رهاسازی و عشق دعوت کنم تا پا به میدان گذارند. رهاسازی و عشق می‌توانند مسئولیت افکار و احساسات ما را به عهده بگیرند. با چنین درکی من به معنویت اجازه داده‌ام که خود را بر من آشکار سازد و به من کمک کند. اگر ذهن و روح من متوجه دنیای مادی باشد به هنگام رویارویی با مشکل احساس آسیب دیدگی و غم و نگرانی و ناامیدی دارم. هنگامیکه مادی‌گرا هستم برای بدست آوردن نیروهای کاذب تلاش می‌کنم و این تلاش مانع می‌شود تا نیروی عرفانی یا معنوی دریافت کنم.
پیام قرآن – مولانا
و خبر آن كس را كه آيات خود را به او داده بوديم براى آنان بخوان كه از آن عارى گشت آنگاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد (۱۷۵ سوره اعراف)
و اگر مى‏خواستيم قدر او را به وسيله آن [آيات] بالا مى‏برديم اما او به زمين [=دنيا] گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد از اين رو داستانش چون داستان سگ است [كه] اگر بر آن حمله‏ور شوى زبان از كام برآورد و اگر آن را رها كنى [باز هم] زبان از كام برآورد اين مثل آن گروهى است كه آيات ما را تكذيب كردند پس اين داستان را [براى آنان] حكايت كن شايد كه آنان بينديشند (۱۷۶ سوره اعراف)
چه زشت است داستان گروهى كه آيات ما را تكذيب و به خود ستم مى‏نمودند (۱۷۷ سوره اعراف)
وین دایر :
تشبیه متصل شدن به دنیای معنوی نشاندهنده‌ی همان نیرویی است که مدام به من یادآوری می‌کند تا عشق را جایگزین خشم و ناامیدی کنم. من می‌توانم در آرامش به سر برم و به یاد آورم که معنویت یعنی خدا و خدا یعنی عشق. عشق می‌تواند همه‌ی منفیها را از بین ببرد البته نه با حمله کردن به آنها بلکه با شستشوی آنها توسط ارتعاشات متعالی خود دقیقاً همانطور که نور تنها با حضورش تاریکی را از بین می‌برد.

پیام قرآن – مولانا
خداوند سرور كسانى است كه ايمان آورده‏اند آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مى‏برد و[لى] كسانى كه كفر ورزيده‏اند سرورانشان [همان عصيانگران=] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مى‏برند آنان اهل آتشند كه خود در آن جاودانند (۲۵۷ سوره بقره / آیه الکرسی)
وین دایر :
4- ۳. لایتناهی بودن : عقیده من درباره‌ی لایتناهی بودن به این معنی است که بدون هیچ شک و تردیدی بپذیریم که زندگی فناناپذیر است. زندگی می‌تواند تغییر شکل دهد اما نمی‌تواند از بین برود. من معتقدم که روح ما نامحدود است.
اگر شما بپذیرید که فناناپذیر هستید (آیات مربوط به قیامت فراوانند.) در نتیجه شما به روح

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درباره شمس تبریزی، جلال‌الدین، حضرت محمد (ص)، واجب الوجود Next Entries پایان نامه درباره رقص سماع، شمس تبریزی، حرکات موزون، خلیفه الهی