پایان نامه درباره تلفن همراه، کارتهای اعتباری، پیام کوتاه

دانلود پایان نامه ارشد

كوتاه را داشتند اما در آخرین روزهای این سال مدیران شرکت ارتباطات سیار اعلام کردند که با توجه به نصب و راه اندازی دو مرکز پیام کوتاه6 جدید با مجموع ظرفیت پنج میلیون کاربر، امکان ارسال SMS کلیه مشترکان را فراهم کرده اند.
پایین بودن کیفیت خدمات تلفن همراه و اختلالات گسترده این شبکه از جمله مشکلات شبکه تلفن همراه بود که روزهای دوازده سالگی خود را می گذراند.
در این سال سیم کارت مشترکان اپراتور اول در 48 کشور جهان زنگ می خورد. در ماههای پایانی سال 84 نیز برگزاری دور تازه ثبت نام سیم کارت تلفن همراه شبکه دولتی کشور با مبلغ ۳۶۰ هزار تومان بدون تعیین سقف و محدودیت آغاز شد و به دلیل پایین آمدن مبلغ ثبت نام و تسهیلات ثبت نام اقساطی برای فرهنگیان و پرستاران ،هفت میلیون و 988 هزار نفر متقاضی این سیم کارتها شدند.
پروژه سیم کارت اعتباری تالیا نیز اردیبهشت ۸۴ و توسط مجتمع صنعتی رفسنجان در شهر تهران راه اندازی شد و واگذاری ۶۷۷هزار سیم کارت متقاضیانی که در اسفند 83 از طریق دفاتر پستی شهر تهران پیش ثبت نام کرده بودند برای دریافت سیم کارتهای ۴۵هزار تومانی انجام پذیرفت.
البته زمزمه ورود شرکت مخابرات ایران به عرصه سیم کارتهای اعتباری نیز در آخرین ماههای همین سال بر زبانها افتاد و وزارت ارتباطات اعلام کرد که قصد دارد سیم کارتهای اعتباری دولتی را که تعرفه ای مشابه تالیا دارد از طریق ثبت نام به بازار عرضه کند که درآن زمان این تصمیم به دلیل حجیم تر کردن بدنه دولت و تصدی گری آن و ورود به بخش غیردولتی با مخالفت های بسیاری همراه شد.( http://fa.wikipedia.org)
موبایل درسال 85
بدون شک سال 1385سال انقلاب تلفن همراه ایران بود؛ در این سال تعداد مشترکان تلفن همراه به رقمی نزدیک به 17میلیون نفر رسید، شبکه اپراتور دوم تلفن همراه یا همان ایرانسل راه اندازی شد و مردم بالاخره قادر به تهیه سیم کارت های ارزان قیمت و بروز شدند و امکان انتخاب شماره نیز برای نخستین بار در کشور برای آنان فراهم شد.
سال 85 سال عرضه سیم کارتهای ارزان قیمت 150هزار تومانی بود ؛ سالی که ورود سیم کارتهای اپراتور دوم بازار قیمت کاذب تلفن همراه دولتی را از بین برد و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه را منجر شد.
قراداد پرحاشیه اپراتور دوم تلفن همراه که در سال 84 به نفع کنسرسیوم ایرانی خارجی ام تی ان – ایرانسل رقم خورد سبب شد تا این اپراتور در مهرماه سال 85 سیم کارتهای 0935 دائمی خود را روانه بازار کند و پس از آن سیم کارتهای اعتباری این اپراتور با قیمت 29 هزار تومان به بازار آمد که توانست مشترکان بسیاری را به خود جلب کند به نحوی که هم اکنون 98درصد مشترکان این اپراتور را دارندگان سیم کارتهای اعتباری تشکیل می دهند.
در سال 85 اپراتور اول معادل کل واگذاری های خود در طول 12 سال قبل سیم کارت ثبت نام کرد و تعداد مشترکانش را به حدود 15 میلیون نفر رساند و نیز عرضه سیم کارتهای اعتباری 0919 را به بهای 34هزار تومان که دارای 10هزار تومان شارژ اولیه بود در دستور کار قرار داد.
همزمان با کاهش بهای سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول به 288 هزار تومان امکان ثبت‌نام اقساطی این گونه سیم‌کارت‌ها برای تمامی شهروندان ممکن شد؛ به این صورت که شهروندان در هنگام ثبت‌نام تنها 150هزار تومان می‌پرداختند و باقی مانده بهای سیم کارت، یعنی 133 هزار تومان در هنگام تحویل پرداخت می‌شد.
این شرکت همچنین تحویل سیم‌کارت در محل مورد نظر متقاضی به هنگام فرارسیدن نوبت واگذاری‌اش را فراهم ساخته بود که با این سرویس دیگر نیازی به مراجعه مجدد متقاضی به ایستگاه محل ثبت‌نام نبود.
در سال 85 کاربرد sms نیز برای مشترکان معنا یافت و پس از این سال بود که پیام کوتاه به یکی از پردرآمدترین سرویس ها برای اپراتورهای تلفن همراه تبدیل شد.
در آخرین ماههای این سال امکان استفاده از اینترنت همراه و سرویس پیام های چند رسانه ای7 برای مشترکان ایرانسل فراهم شد اما ارائه آن به سرعت متوقف شد.( بخشی پور،1387 ،14)
موبایل در سال 86 ؛
شرکت ارتباطات سیار ایران که با نام‌های مختلفی چون شبکه تلفن همراه دولتی، اپراتور اول و موبایل دولتی شناخته می شد در سال 86 تصمیم به برگزاری مسابقه برای انتخاب یک نام تجاری گرفت.
در اوایل تابستان این سال بود که شبکه تلفن همراه دولتی به برند “همراه اول” تغییر نام داد و شعار تجاری “هیچکس تنها نیست ” را برگزید. پس از این همراه اول پابه پای اپراتور دوم به سمت بازاریابی و اطلاع رسانی از طریق تبلیغات روی آورد تا همچنان سهمی از این بازار پرهیاهو داشته باشد.
در این سال ثبت نام برای سیم کارتهای دائمی این اپراتور همچنان ادامه یافت اما دیگرخبری از بازار تشنه این سیم کارتها نبود؛ شرکت ارتباطات سیار همچنین در سال 86 مقدمات لازم برای آپگرید شبکه خود به نسل 75/2 شبکه GSM را برای عرضه خدمات پیشتازی از جمله GPRS، اینترنت همراه و MMS فراهم کرد.
بحث عدم ارائه سیم‌کارت‌های چند‌ظرفیتی و سیم‌کارت‌های ویژه پیامک از سوی اپراتور اول نیز از جمله مباحثی بود که درکنارحذف هزینه سرویس نمایشگر، بررسی قیمت پیامک و جنجال‌های حاشیه‌ای آن و نیز تلاش برای تدوین آیین نامه استفاده نظام مند از سرویس MMS مهم ترین خبرهای سال 86 را رقم زد.
البته اپراتور دوم در این سال سیم کارت ویژه پیامک را با نام تجاری “پیام رسان” به بازار عرضه کرد و سیم کارتهای این اپراتور نیز به نصف قیمت کاهش یافت.
در اواخر سال 86 نیز دولت به بهانه حفظ خط و زبان فارسی تعرفه پیامک لاتین را به دلیل گزارشات مکرر سازمان بازرسی و مجلس برای گران بودن آن از 142 ریال به 222 ریال افزایش داد تا مشترکان پیام کوتاه با فونت فارسی و با نرخ 89‌ریال ارسال کنند.
طبق آخرین آمارهای اعلام شده مشترکان اپراتور اول از ابتدای راه اندازی پیام کوتاه تا سال 86 بالغ بر 22‌ميليارد و 331‌ميليون و 890‌هزار و 709 پيامك ارسال کردند.
شمار مشترکان اپراتور اول در این سال به 20میلیون نفر رسید و اپراتور دوم نیز حدود 10میلیون مشترک داشت.mobna.net) www.)
موبایل در سال 87
ورود سیم کارتهای 150هزار تومانی اپراتور اول (کد 0910 )، انتخاب اپراتور اماراتی اتصالات به عنوان برنده پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کشور، کاهش قیمت فاحش سیم کارتهای دولتی در بازار آزاد، ارائه سرویس MMS و GPRSتوسط اپراتور اول و دوم ، پایان دوره حفاظت ایرانسل و حرکت به سمت ارائه سرویس های الکترونیکی بربسترتلفن همراه مهم ترین جهش ها برای به بلوغ کامل رسیدن موبایل ایرانی در سال 87 بود.
واگذاری بروز سیم کارتهای اعتباری اپراتور اول با نرخ جدید (12هزار تومان) شاید جزء آخرین اقدامات این اپراتوردر سال 87 بود که باعث شد شمار مشترکان آن از مرز 30میلیون نفر عبور کند.
دراین سال اپراتور اول به 30میلیون مشترک، اپراتور دوم نزدیک به 14میلیون مشترک ، تالیا به یک میلیون مشترک ، اسپادان به 35 هزار و اپراتورکیش به هشت هزار مشترک سرویس ارائه می کردند (بخشی پور،1378،12)
هم اکنون باتوجه به تعداد شماره های واگذار شده، بیش از نیمی از جمعیت کشور مشترک تلفن همراه هستند. درحال حاضر همراه اول بیش از ۳۵ میلیون و ایرانسل حدود ۱۳ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور دارند.
همچنین تالیا، اسپادان اصفهان و اپراتور کیش میز کمتر از دو میلیون مشترک دارند که با احتساب سیم کارت های واگذار شده توسط اپراتور اول و دوم و سایر اپراتور های فعال کشور، حدود ۵۰ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد.
براساس آمار سایت مرکز آمار کشور، جمعیت کشور حدود ۷۴ میلیون نفر است بنابراین ببیش از دو سوم جمعیت کشور مشترک تلفن همراه هستند.
براساس آمار موجود، تعداد مشترکان تلفن ثابت و اینترنت در کشور به ترتیب ۲۵ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر و ۲۵ میلیون و ۶۶۹ هزار کاربر است.
همچنین درحال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در دنیا حدود ۶۳ درصد و در ایران حدود ۴۱ درصد است.(. http://www.itna.ir/archives/article/003762.php )
مشترکان سیم کارتهای اپراتور اول می توانند در 109 کشور با استفاده از رومینگ 257اپراتور جهان از تلفن همراه خود استفاده کنند.(http://mci.ir)

2-2-2 جنبه هاي مختلف تلفن همراه به عنوان يك ابزار ارتباطي
هدف فن آوري تلفن همراه به عنوان يك رسانه جمعي، برقراري ارتباط با اشكال مختلف است. اين رسانه به عنوان يك مفهوم ارتباطي در اشكال مختلف به عينيت مي رسد. اين اشكال مختلف شامل جنبه هاي كلامي، نوشتاري و تصويري تلفن همراه مي باشد كه به قرار زير به توضيح هر كدام مي پردازيم.
1-جنبه ي كلامي
ابتدائي ترين و اصلي ترين هدف كاربرد تلفن همراه امكان برقراري كلامي و صوتي از طريق اين رسانه است. ارتباط كلامي از طريق تلفن همراه اين امر را ممكن ساخته است كه با هر كس و در هر كجا و در هر زمان به سهولت ارتباط برقرار كرد. هر چند اين سهولت در ارتباط، موجب بروز مشكلات و نا هنجاريهاي در ساير مسائل اجتماعي شده است. به عنوان مثال، از عواقب مضر اين آساني در ارتباط، كاهش قدرت حافظه جمعي جامعه است. بدليل سهولت در ارتباط، افراد براي تماس با هم تنها يك كليد را فشار مي دهند و شماره در حافظه گرفته می شود. بنابراين افراد ديگر اين زحمت يا اين فعاليت را به مغز خود نمي دهند كه شماره اي را حفظ كنند. بنابراين اگر زماني، از تلفن همراه خود دور باشند، قادر به برقراري تماس نخواهند بود.
از ديگر معضلات مرتبط با جنبه ي كلامي تلفن همراه شناور شدن حوزهي خصوصي و عمومي است. امروزه در مكانهاي عمومي مختلف از قبيل ايستگاه اتوبوس، فروشگاهها و حتي دانشگاهها و مدارس، شاهد افراد بي شماري هستيم كه با تلفنهاي همراه خود در حضور ديگران مشغول صحبت هستند. بنابراين ساير افراد حاضر در اين مكانهاي عمومي ناخواسته به مكالمه آنها گوش مي دهند. بعضي وقتها آنقدر صداي صحبت اين افراد بلند است كه گويي مي خواهند براي جمعي سخنراني كنند. برخي افراد آنقدر در مورد خود جزئيات مي دهند كه مي توانيد بيوگرافي شان را بنويسيد. در گذشته اگر مي خواستيد مكالمه كسي را گوش دهيد بايد تلاش بسياري مي كرديد، و اساساً عمل خوبي محسوب نميشد. اما اينك ما براحتي كارهاي روزانه، برنامه هايمان براي پايان هفته و خلاصه همه موارد شخصي مان را با ديگران در معابر عمومي شريك مي شويم. به عبارت ديگر بخشي از جهان شخصي مان را خيلي عمومي كرده ايم. اين عمومي كردن بيش از حد در واقع نوعي نابه هنجاري به حساب مي آيد. زيرا موجب بروز اختلالاتي در سطح جامعه ميشود. اصلاح اين نابه هنجاري مستلزم فرهنگ سازي در رابطه با استفاده صحيح از تلفن همراه است. به عنوان مثال از طريق ساير رسانه هاي جمعي از قبيل سينما و تلويزيون مي توان شيوه هاي درست استفاده از تلفن همراه و مكان وزمان مناسب مكالمه با اين رسانه را تلويحاً رواج داد.
از ديگر معايب گسترش مكالمات كلامي تلفن همراه، رواج نوعي بي نزاكتي پنهان در سطح جامعه است. همه ما شاهد صحنه هاي بسياري هستيم كه در آن دو فرد با هم مشغول صحبت هستند و ناگهان تلفن همراه يكي از اين افراد زنگ ميخورد. اين فرد مكالمه قبلي خود را قطع و به يك مكالمه جديد مي پردازد. اين گونه مكالمه هاي گاه به گاه قطع شده، تمركز دقت را نسبت به موضوع مورد بحث كم ميكند و گاه در صورت نخوردن زنگ هم افراد حواسشان متوجه اين امر است كه آيا تلفن شان به صدا در خواهد آمد يا نه. در بيشتر كلاسهاي دانشگاهي هم گاه و بي گاه تلفن همراه دانشجويان و حتي اساتيد به صدا در مي آيد كه اين مخالف مقررات آموزشي و آكادميك است. اما از آنجا كه اين نا به هنجاري به عنوان نوعي هنجار به شكل قراردادي در بين افراد پذيرفته شده است، به ظاهر كمتر كسي توجه خود را متوجه اين بي نزاكتي پنهان مي كند و راه مبارزه با اين ترويج پنهاني چيزي نيست جز ترويج فرهنگ صحيح استفاده از تلفن همراه. تلاشهايي كم و بيش محسوس در اين زمينه شكل گرفته است. اما بيشتر اين تلاشها به شكل اجبار به كار مي رود. به عنوان مثال مدير مدرسه يا استاد دانشگاه آوردن موبايل به كلاس را

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درباره تلفن همراه، کشورهای توسعه یافته، کارتهای اعتباری Next Entries پایان نامه درباره تلفن همراه، فرد جامعه