پایان نامه درباره تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، سهم بازار، تجارت الکترونیکی

دانلود پایان نامه ارشد

کمترین زمان به مشتریان ارائه می شود .هم چنین مشتریان قادر به انتخاب فروشندگان مختلف برای رفع نیازهای مالی خود هستند ؛ به نحوی که بانکداری الکترونیک به یک سلاح راهبردی برای بانک ها تبدیل شده است (ناظمی و همکاران؛1391) .دگرگوني هاي جهان به واسطه فنآوري اطلاعات، اينترنت و به تبع آن دولت الكترونيك و تجارت الكترونيك كه آن نيز به نوبه خود از فن آوري اطلاعات مشتق مي شود، تحول ژرف و عميقي در ارتباطات و فرايند انتقال اطلاعات ايجاد كرده است . اين شرايط زمينه اي را براي تسهيل انجام امور تجاري و خريد و فروش ايجاد نموده كه منجر به افزايش رقابت بين سازما ها شده است . بانکها نيز به عنوان مؤسساتي كه در حوزه هاي مختلف پولي و مالي فعاليت مي كنند از اين امر مستثني نبوده و در انجام امور خود با موانع و تهديد هاي گوناگوني مواجه هستند كه براي فائق آمدن بر آنها و دستيابي به فرصتهاي بالقوه بازار بايد داراي مزيت هاي رقابتي باشند. تحقيقات نشان داده است بانك ها با افزايش مشتريان وفادار و تراز اول خويش و ايجاد رضايت موثر در مشتريان، بطور بي سابقه اي به سودآوري خود می افزايند(کلودینسکی و همکاران6؛2004)
امروزه اكثر بانكها با محيطي كاملا پويا روبه رو هستند و همه بانك ها چه بزرگ و چه كوچك با توجه به تغييرات برق آسا در موقعيت هاي رقابتي و شرايط حاكم بر بازار ، جذب و حفظ مشتريان تجاري را سرلوحه برنامه هاي خويش قرار داده اند. از سوي ديگر مشتريان ، فرصت هاي بيشتري براي مقايسه خدمات در اختيار دارند و قضاوت مشتري در مورد بانك بر اساس ميزان توانمندي بانك در كمك به حل معضلات و توسعه تجارت او استوار مي باشد . امنيت، سرعت تراكنش، دوستي با مصرف كننده و راحتي، سهولت استفاده، اعتماد و مسائل مربوط به حريم خصوصي از مهمترين عوامل در انتخاب بانك توسط مشتري مي باشد .از اين رو پذيرش بانكداري آنلاين در اكثر كشورهاي جهان رو به افزايش بوده به گونه اي كه نرخ ارتباطهاي بانكداري الكترونيك در كشورهاي پيشتاز از 50درصد گذشته است(سلوین رافورت7 و همکارن؛2005) .

2-3 تعاریف بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونيک یک نوع خدمات بانکی است که برای اولين بار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و سپس به سرعت در بين کشورهای دیگر گسترش پيدا کرد .بانکداری الکترونيکی خدمات بانکی را به صورت الکترونيکی انجام می دهد و نياز به حضور مشتری در بانک را مرتفع می سازد . بانکداری الکترونيکی مزایای بسياری چون افزایش مشتری و پایين آمدن هزینة معاملات بانکی دارد و درضمن از این طریق بانکها خدمات را با کارایی بيشتر و با هزینههای پایين تر ارائه داده و به حفظ و افزایش سهم بازار خود می پردازند .شاخه های بانکداری الکترونيک عبارتند از: بانکداری اینترنتی، بانکداری تلفنی، بانکداری مبتنی برتلفن همراه، نمابر، دستگاههای خودپرداز، پایانه های فروش و… (ملک اخلاق وهمکاران؛1391).بانكداري الكترونيك نوعي خدمت بانكي است كه نخستين بار در سال 1995 در آمريكا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به سرعت در ميان كشورهاي توسعه يافته و پس از آن در كشورهاي در حال توسعه گسترش يافت . در مورد بانكداري الكترونيكي تعاريف گوناگوني ارائه شده است كه از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره نمود .
– فراهم آوردن امكان دسترسي مشتريان به خدمات بانكي با استفاده از واسطه هاي ايمن و بدون حضور فيزيكي
– استفاده مشتريان از اينترنت براي سازماندهي، آزمايش و يا انجام تغييرات در حساب هاي بانكي خود و يا سرمايه گذاري در بانك ها براي ارائه عمليات و سرويس هاي بانكي
– ارائه مستقيم خدمات و عمليات بانكي به مشتريان از طريق كانال هاي ارتباطي متقابل الكترونيك
بانكداري الكترونيكي كليه خدمات بانكي ر ا بصورت الكترونيكي و از طريق واسطه هاي ايمن ارائه مي دهد و نياز به حضور فيزيكي مشتري در بانك را مرتفع مي سازد . بانكداري الكترونيكي خدماتي چون اطلاعات حساب و استعلام آن، حواله يا انتقال وجوه بين حساب ها، سپرده گذاري، تبديل ارز و پرداخت صورتحساب و آب، برق و … را به صورت فهرست بندي و زمان بندي شده در اختيار مشتري قرار مي دهد . بانكداري الكترونيكي مزاياي بسياري چون افزايش مشتري و پايين آمدن هزينه معاملات بانكي را به دنبال دارد و در ضمن بانكها مي توانند از اين طريق، خدمات را با كارايي بيشتر و با هزينه هاي پايين تري ارائه داده و به حفظ و افزايش سهم بازار بازار نامحدود از لحاظ مكاني ، تمركز بر كانال هاي توزيع جديد، خود بپردازند(سعیدی8؛2003). تجارت الکترونیکی عبارت است ازخرید و فروش کالاها و خدمات بین موسسات ، افراد ؛دولتها و نیز بخش هاي دولتی و خصوصی به گونه اي که این عملیات (خرید و فروش)از طریق شبکه هاي کامپیوتري هدایت گردد.(اکرمی مقدم به نقل از خلیلی برکویی؛1391).در تعریفی ساده؛ تجارت الکترونیک عبارت است از انجام تمامی مراحل تجارت از طریق شبکه هاي رایانه اي و مخابراتی بدون نیاز به حضور فیزیکی در معامله است .بانکداري الکترونیک یکی از دستاوردهاي تجارت الکترونیک محسوب می شود که عبارت است از:ارائه خدمات بانکی از طریق یک شبکه رایانه اي عمومی و قابل دسترسی(اینترنت) که از امنیت بالایی برخوردار باشد(گان و گلیمز9؛2006)
تجارت الكترونيك واژه‌اي است که براي تجارت از طريق سيستم‌هاي اطلاعاتي، ارتباطي بکار مي‌رود .به طور مختصر تجارت الكترونيك عبارت است از هر نوع تجارتي که از طريق رابط الکترونيکي  مانند تلويزيون، فکس و يا اينترنت انجام مي شود به عبارت ديگر تجارت الکترونيک مجموعه ارتباطات، مديريت اطلاعات و قابليت هاي امنيتي است که به سازمانها اجازه مي دهد که اطلاعات مربوط به فروش و  خدمات و کالاها را با هم رد و بدل کنند. تجارت الکترونيک انجام کليه فعاليتهاي تجاري با استفاده از شبکه‌هاي ارتباطي کامپيوتري، به ويژه اينترنت است.به عبارت ديگر تجارت الکترونيک، نوعي، تجارت بدون کاغذ است. به وسيله تجارت الکترونيک تبادل اطلاعات خريد و فروش و اطلاعات لازم براي حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکي با شتاب بيشتر انجام خواهد شد. شرکتها براي ارتباط با يکديگر،محدوديتهاي فعلي را نخواهند داشت و ارتباط آنها با يکديگر ساده تر و سريع تر صورت مي‌پذيرد. تجارت نقشي بسزا و چشم گيري در زندگي روزمره ما به عهده گرفته‌است به طوري که اجتناب از آن کار آساني نيست. با رشد روزافزون معاملات تجارت الكترونيك در سطح جهان و نياز تجارت به حضور بانك جهت نقل و انتقال منابع مالي، بانكداري الكترونيك به عنوان بخش تفكيك ناپذير از تجارت الكترونيكي داراي نقشي اساسي در اجراي آن مي باشد (پرندوش؛1388) .2-4 تقسیم بندی دوره های بانكداري الكترونيكي
تحولات شگرف در نظام بانك داري را به چهار دوره مي توان تقسيم كرد . هر دوره از تكامل براي مديران نظام بانكي ، اين امكان را فراهم نموده است كه اوقات تلف شده را در محيط رقابتي به حداقل رسانده و در گستره بالاتري به ارائه خدمت پرداخته و سرعت، كيفيت، دقت و تنوع خدمات خود را افزايش دهند.
1-2-4)دوره اول – اتوماسيون پشت باجه
فن آوري اتوماسيون پشت باجه در دهه 1960 رواج داشت و اين امكان را فراهم نمود تا دفاتر و كارت ها از شعب حذف و گر دش روزانه حساب ها در پايان هر روز ، به رايانه هاي مركزي براي به روز شدن ارسال گردد . اين دوره ، نقطه آغازين كاربرد رايانه در نظام بانكي بوده و كاربرد اصلي آن محدود به ثبت دفاتر و تبديل اسناد كاغذ ي به فايل هاي رايانه اي بود .

2-2-4) دوره دوم – اتوماسيون جلوي باجه
اين دوره از اواخر دهه 1970 و زماني آغاز شد كه كارمند شعبه بصورت پيوسته به حساب هاي جاري دسترس ي داشته و امكان انتقال پيوسته اطلاعات از طريق بكارگيري خطوط مخابراتي و رايانه هاي بزرگ مركزي ميسر و ممكن گرديد . در اين دوره بانك ها از شبكه هاي مخابراتي موجود كه در اختيار و انحصار شركت هاي دولتي بود استفاده مي كردند.
3-2-4)دوره سوم – متصل كردن مشتريان به حسابها
دراين دوره كه از اواسط دهه 1980 آغاز شد .امكان دسترسي مشتريان به حساب هاي شان فراهم گرديد . يعني مشتري از طريق تلفن يا مراجعه به و استفاده از كارت هوشمند يا كارت مغناطيسي يا كامپيوتر شخصي به (ATM) دستگاه خودپرداز حسابش دسترسي پيد ا مي كرد و ضمن انجام عمليات دريافت و پرداخت، نقل و انتقال وجوه به صورت الكترونيك انجام مي داد. مهمترين ويژگ ي دوره سوم كه آنرا از دوره هاي قبل متمايز مي نمود توسعه سامانه هاي ارتباطي مشتريان با حساب هاي شان بود.
4-2-4)دوره چهارم – يكپارچه سازي سامانه ها و مرتبط كردن مشتري با تمامي عمليات بانكي :
آخرين دوره تحول در نظام بانكي زماني آغاز شد كه انجام تمام عمليات بانكي بطور الكترونيكي دنبال شد. در اين دوره هم بانك و هم مشتريان مي توانند بطو ر دقيق و منظم اطلاعات مورد نيازشان را كسب كنند ؛ چرا كه اساس سامانه هاي جديد بانكي ، مشتري مداري بوده است نه حساب مداري. در اين دوره صرفه جويي واقعي در نيروي انساني بوجود آمد و پول كاملاً حالت الكترونيكي وپ غيرقابل لمس پيدا مي نمايد و ابزار تعامل دو طرف يعني مشتري و بانك، خدمات الكترونيكي آنچه حائز اهميت است ويژگي فعال و آينده نگر مي باشد(احمد10 و همکاران؛2007).
2-5تاريخچه بانكداري الکترونیکی در جهان
در سال ١٩٩٤ بانك ها شروع به كاوش در اينترنت كردند تا به عنوان يك سيستم تحويلداري پيشنهادي براي محصولات و خدماتشان از بانكداري اينترنتي استفاده كنند . اين نوع بانك براي هر تراكنشي قيمت كم تري را از بانك هاي شعبه دار ارائه مي دهد.هم چنين به دسترسي به بازارهاي جهاني و آسايش مشتريان توجه بيشتري نشان مي دهد. تا ژانويه ١٩٩٥ ، فقط ٢٤ بانك بر روي شبكه اينترنت وجود داشت، با اين وجود به فاصله يك سال ٨٠٠ بانك اضافه شدند . به طوري كه كارشناسان بانك هاي صنعتي تخمين زدند كه بانك هاي شمال امريكا تا سال ٢٠٠٠ حدود ١٥٠٠ شبكه بر روي اينترنت تأسيس خواهند كرد . در ابتدا وب سايت هاي بانكي بر روي اينترنت، همان مواردي را داشتند كه بروشورهاي تبليغاتي شان ياد كرده بودند و مشتريان مي توانستند با پست الكترونيك با بانك خود ارتباط برقرار كنند و اطلاعات حساب و رقم هاي جديد را كنترل كنند . بانك ها سايت هاي خود را براي انتقال منابع، صورت حساب ها، رهن ها، وام هاي خودكار،محصولات بيمه، امنيت تجارت و غيره گسترش دادند . اين مسأله به بانك ها اجازه داد تا كه اولين بانك اينترنتي واقعي SFNB ، طور غير مستقيم با مؤسسات غير بانكي رقابت كنند .براي بانك ها اينترنت راهي به سوي فرصت هاي جديد بود تا بتوانند ميدان ديد و مشتري مداري شان را توسعه دهند . براساس آخرين تحقيقات به عمل آمده استفاده از اينترنت ظرف سه سال آينده ٥٠٠ درصد افزايش مي يابد كه از جمله دلايل اين افزايش فوق العاده مي توان به پايين بودن قيمت رايانه هاي شخصي، آسودگي بيشتر و ايمني لحظه اي اشاره كرد . امروزه بانك هاي بسياري در سطح جهان ارايه خدمات الكترونيكي را به عنوان ابزاري براي توسعه بازار، بهبود خدمت به مشتري،كاهش هزينه ها و ارتقاي بهره وري به كار مي گيرند . (حسن زاده و پورفرد؛1382)
از طرفي بانكداري سنتي از طريق شعبه هم چنان به عنوان يك روش ا صلي براي انجام مبادلات و عمليات بانكي در بسياري كشورها باقي مانده است . با وجود اين كه ميليون ها دلار در ايجاد سيستم هاي بانكداري الكترونيك در بسياري كشورها خرج شده، گزارشات حاكي از آن است كه استفاده كنندگان بالقوه از اين سيستم ها به رغم در دسترس بودن از آن استفاده نمي كنند و اين موجب نگراني بانك ها شده است. اين نتايج نياز به شناسايي عواملي را كه بر پذيرش خدمات الكترونيك بانكي و از جمله بانكداري از طريق اينترنت تأثير مي گذارند آشكار مي كند. به دليل اين كه كسب و كارها از جمله بانكها، سرمايه گذاري هاي كلاني را براي توسعه سيستم هاي اطلاعاتي و به كارگيري فناوري اطلاعات براي ارايئه خدمات بهتر انجام مي دهند، درك عواملي كه موجب پذيرش اين تكنولوژي مي شود و ايجاد شرايطي كه تحت آن فناوري اطلاعاتي مورد نظر پذيرفته شود از

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درباره بانکداری الکترونیک، توسعه بانکداری الکترونیک، خدمات الکترونیک، خدمات الکترونیکی Next Entries پایان نامه درباره بانکداری الکترونیک، عملیات بانکی، فناوری اطلاعات، مصرف کننده