پایان نامه درباره انتقال اطلاعات، خطوط تلفن، حل اختلاف

دانلود پایان نامه ارشد

رايانه شخصي (PC) داراي واحدهاي ورودي، خروجي حافظه و پردازشگر مركزي مي‌باشد. علاوه بر دارا بودن تمامي واحدهاي عملياتي رايانه‌اين دستگاه ساير تجهيزات جانبي از جمله چاپگر، گاوصندوق جهت جاسازي اسكناس و دريافت اسكناس برگشتي، دستگاه ورودي باركدخوان و گاوصندوق دريافت اسناد و اسكناس را نيز دارا مي‌باشد. بعضي از اين دستگاهها قادر به اسكن كردن اسكناس‌هاي دريافتي مي‌باشند بطوريكه اسكناسهاي تقلبي را برگشت داده و همچنين توانائي اسكن كردن انواع پولهاي متداول خارجي مي‌باشند. جهت افزايش امنيت در بعضي از اين دستگاهها جهت ذخيره تصاوير مشتريان از دوربين تعبيه شده در دستگاه و يا تجهيزات اسكن شاخص‌هاي بيومتريك مشتريان استفاده مي‌شود. دستگاههاي خودپرداز از نظر قابليت و امكانات به‌ دو صورت مي‌باشند:
دستگاههاي خودپرداز از نوع Multifunction : اين نوع از دستگاهها علاوه بر پرداخت پول و وظايف عمومي دستگاههاي خودپرداز از جمله پرداخت حواله‌جات و پرداخت قبوض قابليت دريافت اسناد و اسكناس را نيز دارا هستند و نسبت به دستگاههاي ديگر خودپرداز گرانتر مي‌باشند.
دستگاههاي خودپرداز ِDispenser : اين نوع از دستگاهها با توجه به مدلهاي آنها قابليت و تواناييهاي دستگاههاي خودپرداز Multifunction را دارا نبوده و بيشتر براي دريافت وجه و حواله‌جات مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دستگاههاي خودپرداز از نظر نوع استقرار آنها به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
1)دستگاههاي خودپرداز ديواري كه بخشي از دستگاه در داخل شعبه و بخشي از آن در خارج شعبه قرار دارد.
2)دستگاههاي خودپرداز سالني كه تمامي ابعاد دستگاه قابل رويت مي‌باشد و بيشتر در مراكز تجاري و خدماتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
ه)مودم :
وسيله الكترونيكي جانبي رايانه است كه امكان برقراري ارتباط بين رايانه‌ها را از طريق خطوط تلفن امكان پذير مي‌سازد. وظيفه مودم تبديل سيگنالهاي ديجيتال به آنالوگ كه به‌اين عمليات «مدوله»كردن مي‌گويند و همچنين تبديل سيگنالهاي آنالوگ به ديجيتال كه «دي‌مدوله» كردن ناميده مي‌شود. انواع مختلفي از اين دستگاه وجود دارند كه بعضي از آنها بصورت يك برد الكترونيكي مستقيماً به «مادر برد» رايانه وصل مي‌شوند و همچنين بعضي ديگر از طريق يكي از درگاهها و بوسيله كابل به رايانه متصل مي‌شوند. سرعت انتقال اطلاعات در انواع مودمهاي متفاوت است كه با توجه به خطوط تلفن عمومي شهري حداكثر سرعت انتقال اطلاعات به ميزان Kbps 56 مي‌باشد.

3-2-19)بسترهاي مخابراتي
تجهيزات وفن‌‌آوري مخابرات بعنوان يكي از مهمترين زيرساختارها در بانكداري الكترونيك محسوب مي‌شود. دولتها از طريق سرمايه‌گذاريهاي كلان خود در بحش مخابرات و ايجاد بسترهاي لازم و همچنين ارائه خدمات ارزان قيمت متعاقبا موجب گسترش بانكداري الكترونيك در سطح كشور مي‌شوند.
4-2-19) بسترهاي حقوقي
برقراري يك روش تجارت الكترونيكي كارآمد، مستلزم وجود قوانين متعدد حقوقي (وجزائي) است. مسائل حقوقي ناشي از رابطه تجاري بوسيله EDI با قراردادهاي قبلي تنظيم مي‌شود، يعني طرفهائي كه مايلند مبادلات اطلاعات تجاري را الكترونيكي كنند طي قراردادي حقوق و تكاليف خود را معين مي‌كنند بعبارت ديگر موافقت‌نامه تبادل اطلاعات بطور معمول مواردي چون موضوع و هدف قرارداد، تعاريف،حوزه فعاليت، استانداردهاي تبادل، ايمني، گواهيها وگواهينامه ها، نحوه دريافت و ارسال پيامها، ذخيره سازي، انجام حسابرسي، تعهدات، بيمه‌نامه‌ها، تبادلات بين بانكي، تبادلات در سطح بانكداري خرد، قوانين حل اختلاف و…….. در بر مي‌گيرد.
الف)امضاي ديجيتال
امضاي ديجيتال به اين صورت تعريف شده است. “داده اي كه به يك پيام پيوست شده است به نحوي كه گيرنده بتواند هويت منبع و صحت و جامعيت پيام را احرازكند”. كميسيون EU در پيشنهادهايي كه در مورد امضاي ديجيتال داده است، آن را اينگونه تعريف ميكند. “يك امضا در شكل ديجيتال يا شكل الصاقي يا منطقي كه با داده‌اي تركيب، متصل يا داخل شده باشد به نحوي كه آن داده توسط صاحب امضا براي موافقت با محتويات آن داده‌ها ارائه شده باشد و خواسته هاي زير را در برگيرد:
• يكتا و منحصر به صاحب امضاء باشد
• توانايي تاييد هويت صاحب امضا را داشته باشد
• ازاطلاعاتي ساخته شده باشد كه صاحب امضاء بتواند روي منحصر به فرد بودن آن كنترل داشته باشد.
• با داده‌هايي پيوند خورده باشد كه بتوان با آنها و از طريق يك روش مشخص، هرگونه تغيير در داده‌ها را كشف كرد.
براي آنكه يك امضاي ديجيتال برسميت شناخته شود لازمست توسط يك مرجع تاييدكننده با مشخصات زير مورد گواهي قرارگيرد:
الف ) قابليت اطمينان آن اثبات شود.
ب ) سريع فعاليت كند و امكان لغو آن محفوظ باشد.
ج) هويت را گواهي كند و تعداد اشخاص مورد تائيد مشخص باشد.
د)كارمندان صاحب صلاحيت، كارآزموده و منظم داشته باشد.
ه ) از سيستمهاي امنيت و ضد تقلب و جعل استفاده كند.
و) صاحب اعتبار باشد.
ز)سوابق تمامي تاييد صلاحيت شدگان را براي دوره هاي زماني مشخص نگهداري كند.
ب)رديابي الكترونيكي افراد
رديابي تروريسم و تبهكاري و كشف آنها قبل از وقوع جرم يكي از اقدامات مهم جهت اطمينان دادن به مشتريان در تبادلات الكترونيكي بخصوص در بانكداري الكترونيك محسوب مي‌شود. به گزارش سي. ان. ان “دانشمندان سرگرم دستگاههاي الكترونيكي براي رديابي انسانهاي جنايتكارهستند اين دستگاه‌ها قادر خواهند بود از طريق پايگاه اطلاعاتي و تكنولوژي ارتباطات جديد كه بي نظير است اعمال افراد را در سراسر جهان نظارت كنند و به مسئولان ذيربط گزارش لازم را ارسال نمايند اين دستگاه‌‌ها قادرند به ارتباطات مخابراتي و الكترونيكي نفوذ و از آنها اطلاع پيدا كنند(بیدآبادی و اللهیاری فرد؛1384).
2-20مزاياي بانكهاي صددرصد اينترنتي
اين نوع بانك ها مزاياي مهمي را در بردارند:
1)دستيابي در هر مكان و هر زمان : تا زماني كه شمايك كامپيوتر و امكان اتصال به اينترنت را داريد، بدون در نظر گرفتن ساعات بانكي و تعطيلات، مي‌توانيد به آن دسترسي داشته باشيد.
2)عدم هرگونه دردسر براي گشايش حساب :بانك هاي صددرصد اينترنتي نه تنها براي گشايش حساب، امكان انجام كليه مراحل از طريق خط اينترنت را مي دهند، بلكه واريز وجه براي گشايش حساب نيز مي تواند انجام شود.
3)وب سايتهايي كه داراي ويژگي هاي سهولت در استفاده و قدرت عملياتي بيشتري مي باشند:اينترنت تنها شعبه براي بانك هاي اينترنتي محسوب مي شود. اين گونه بانك ها با جهت گيري بهتر به طرف مشتري و با ايجاد يك ارتباط از طريق شبكه، تجارت بسيار بهتري را براي كاربران آن – در مقايسه با بانك هاي عادي- به ارمغان مي آورد.
4)پيشنهاد بهتر :با كاهش هزينه هاي كلي، بانكهاي صددرصد اينترنتي قادر هستند كه سود خود را به مشتريان انتقال دهند. براي مشترياني كه مبالغ زيادي در اين بانكها سپردهگذاري مي نمايند، امكان كاهش و اي حذف كارمزدها وجود دارد.
5)سهولت در پرداخت قبوض :بانك هاي اينترنتي در ساده نمودن مراحل پرداخت قبوض – چه نمايش قبوض بر روي صفحه كامپيوتر و چه پرداخت قبوض – تا حد امكان تلاش نموده اند. با تشويق مشتريان در تجهيز اين گونه خدمات، بانك هاي صددرصد اينترنتي تلاش در جهت كاهش هزينه ها مي نمايند(حسین پور؛1382).
2-21معايب بانك هاي صددرصد اينترنتي
این معایب عبارتند از:
1)نبودن بعضي از خدمات ويژه : اينترنت موقعيت هاي بسياري را در مقابل شما قرار ميدهد، امانمي تواند كليه خدماتي كه در ابنكهاي عادي عرضه مي شود – همچون: چك مسافرتي و بانكي و غيره – را در اختيار شما قرار دهد. ارائه اين گونه خدمات بر روي خط اينترنت غير ممكن است.
2)مشاور مالي :اينترنت هنوز به عنوان يك ابزار موثر در جهت امور مشاوره اي قرار نگرفته است.ارتباط از طريق پست الكترونيك يا تلفن نيز در حدي نيست كه بتوان از آن براي سوالات پيچيده مالي استفاده نمود.
3)كارمزد : در حالي كه بسياري از بانك هاي صددرصد اينترنتي، بخشي ازكارمزدهاي استفاده از خودپرداز بانك هاي ديگر را حذف مي نمايد، اين به آن معني نيست كه اين بانك ها براي عمليات خودشان هيچگونه كارمزدي دريافت نمي كنند. افرادي كه تراكنش هاي بسياري را انجام مي دهند و مانده اندكي در حساب خود دارند، بايد به كارمزدها توجه كافي داشته باشند.
4)ضرورت آشنايي با فناوري :آشنايي و تسلط كافي به كامپيوتر، از جمله ضرورت هاي استفاده از بانكهاي صددرصد اينترنتي مي باشد. (حسین پور؛1382).

2-22 اصول مديريت ريسك براي بانكداري الكترونيك
ادامه نوآوري تكنولوژيك و رقابت ميان سازمانهاي بانكداري موجود و سازمانهايي كه قصد ورود به اين حرفه را دارند ، اين امكان را به وجود آورده تا طيف گسترده‏اي از انواع توليدات و خدمات بانكي، قابل دسترس و ارائه به مشتريان كوچك و بزرگ باشد . امكاني كه از طريق كانال توزيع الكترونيك فراهم مي شود و روي هم رفته به آن بانكداري الكترونيك مي‏گويند . در اين ميان ، البته ، توسعه سريع قابليت‏هاي بانكداري الكترونيك هم مخاطرات و هم سودمنديهايي را همراه‎دارد.سالهاست كه بانكها به ارائه خدمات بانكي به مشتريان خود از راه دور مشغول هستند . انتقال الكترونيكي وجوه ، ازجمله پرداخت‌هاي كوچك و نظامهاي مديريت نقدي شركتي و نيز ماشينهاي خودكار قابل دسترسي توسط عامه مردم براي برداشت پول و مديريت خرده حسابها جزو ساختارهاي متعارف نظام بانكي جهاني است .
با اين همه ، پذيرش روبه افزايش اينترنت درسطح جهان به عنوان يك كانال تحويل توليدات و خدمات بانكي ، امكانات بازرگاني جديدي را براي بانكها و امتيازات خدماتي براي مشتريان آنها به وجود مي‌آورد . اين توليدات و خدمات ضمن آنكه فعاليت‌هاي سنتي از قبيل دسترسي به اطلاعات مالي ، دريافت وام و گشايش حسابهاي سپرده را شامل مي شوند ، فعاليت‌هاي نسبتاً جديدي از قبيل ارائه خدمات پرداخت الكترونيكي صورت حسابها، تأمين پايانه‌هاي شخصي مالي ، تجمع حسابها و ايجاد بازار الكترونيكي تبادل اطلاعات تجاري را هم دربرمي‌گيرند . با اين حال امتيازات مهم ابداعات تكنولوژيك و توسعه سريع توانائيهاي بانكداري الكترونيك دربرگيرنده هم ريسك‌ها و هم امتيازاتي است . از همين رو لازم است كه بانكها با احتياط اين ريسك‌ها را شناسايي و اداره كنند.اصول مديريت ريسك به منظور شفافيت روي سه محور موضوعي گسترده ولي در عين حال هم پوشاني، به شرح زير ، قرار مي‏گيرند :
• مراقبت مديريت و هيأت مديره
• كنترل هاي ايمني
• مديريت ريسك شهرتي و حقوقي
1-2-22مراقبت مديريت و هيأت مديره
هيأت مديره و مديران ارشد مسئول تدوين استراتژي تجاري بانكداري هستند ، يك تصميم استراتژيك روشن در اين زمينه لازم است به اين منظور اتخاذ شود كه آيا هيأت مديره تمايل دارد تا بانك خدمات معاملات بانكداري الكترونيك را قبل از شروع ، ارائه دهد يا خير ؟ به طور خاص هيأت مديره بايد اطمينان حاصل كند كه آيا برنامه هاي بانكداري الكترونيك به روشني با اهداف استراتژيك بنگاه درهم آميخته است ؟ و آيا يك تحليل ريسك از فعاليت هاي بانكداري الكترونيك به عمل آمده و نيزآيا فرآيندهاي مناسبي براي كاهش ريسك هاي مشخص درنظرگرفته شده است ؟
همچنين هيأت مديره و مديران ارشد بايد مطالعات مستمري به منظور ارزيابي نتايج فعاليت هاي بانكداري الكترونيك در برابر برنامه ها و اهداف تجاري مؤسسه متبوع خود ، داشته باشند . علاوه بر اين ، آنها بايد اطمينان حاصل كنند كه ابعاد ريسك ايمني و عملياتي استراتژيهاي تجاري بانكداري الكترونيك آن نهاد ، به نحو مناسبي مورد ملاحظه و توجه قرار گرفته‎اند . در اختيار نهادن خدمات مالي از طريق اينترنت به نحو چشمگيري ريسك هاي بانكداري سنتي را اصلاح يا حتي افزايش مي‎دهد (به عنوان مثال از لحاظ ريسك‎هاي استراتژيك ، شهرت ، عمليات ، اعتبار و نقدينگي ) از همين رو لازم است گامهايي به منظور اطمينان از اين امر برداشته شود كه فرآيندهاي موجود مديريت ريسك از قبيل فرآيندهاي كنترل امنيت ، پشت كار جدي و فرآيندهاي مراقبتي براي روابط با منابع بيروني به نحو درستي مورد ارزيابي قرار بگيرند و به منظور

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درباره انتقال اطلاعات، قضا و قدر، خطوط تلفن Next Entries پایان نامه درباره جهان اسلام، سازمان ملل، تعامل سازنده، سرعت پردازش