پایان نامه درباره آسیب دیدگی، سوره بقره

دانلود پایان نامه ارشد

بیشتر از جسم اهمیت می‌دهید و درنتیجه همه ترس‌ها و منفی‌گرایها و … از بین می‌رود.

وین دایر :
4-۴. تهی‌سازی ذهن :
ساکت و خاموش می‌شوم و تمام عقایدی را که درباره‌ی چگونگی حل آن مشکل در ذهنم شکل گرفته است از ذهن بیرون می‌کنم. در فضای ساکت و خاموش گوش می‌سپارم و ایمان و اعتقاد دارم که حتماً به سمت راه حل راهنمایی خواهم شد. اگر دوست دارید این مراقبه یا دعا را انجام دهید برای تغذیه روح و دستیابی به کمک الهی نیاز به به مراقبه دارید. این پیام را به خودم یادآوری می‌کنم که می‌گوید : ((من به جای اظهارنظرهای افراطی خویش درباره‌ی این که دوست دارم اکنون اوضاع و شرایط چگونه باشد قصد دارم تا به آن نیرویی تکیه کنم که کهکشان‌ها را به حرکت درمی‌آورد و نوزادی را می‌آفریند.)) تهی‌سازی کامل ذهن از همه دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها ما را به سمت گذشت و ایثار سوق می‌دهد. رسیدن به مرحله‌ی تهی‌سازی ذهن یعنی اینکه ما خود را از هرگونه اندیشه‌های انتقادآمیز و دردناک که مربوط به وقایع گذشته هستند رها کرده‌ایم. یعنی هیچ جای گله و شکایتی برای اینکه چه کسی چه کار اشتباهی را در چه زمانی و چگونه انجام داده است وجود ندارد. آنچه می‌خواهیم طرح الهی زندگی ماست و طرحهای خود را که فایده‌ای در بر ندارند بیرون می‌اندازیم. بنابراین هنگامیکه ذهنمان را از اندیشه‌های خودساخته تهی می‌سازیم بخشش و گذشت را به قلبهایمان دعوت می‌کنیم و با از بین بردن نیروی ضعیف تنفر و شرمساری و انتقام مجموعه‌ی راه حل‌ها را برای مشکلات خود می‌آفرینیم.
4-۵. سخاوت و حق شناسی : ما دست خالی به این دنیا آمده ایم و به همین شیوه نیز دنیا را ترک خواهیم کرد. برای برخورداری از سخاوت و حق شناسی انسان باید ایثار کند و همزمان برای داشتن چنین فرصتی از پروردگارش سپاسگذار باشد.

قاعده
الف) دقیقاْ همان چیزی را از جهان بدست می‌آوریم که همان را به جهان بخشیده‌ایم. به همان اندازه که بکارید درو خواهید کرد.
ب) اگر پیام من به دنیا چنین باشد که : ((خواسته‌هایم را عطا کن عطا کن عطا کن.)) دنیا نیز پیامی مشابه برای من خواهد فرستاد که : ((تو نیز خواسته‌های مرا عطا کن عطا کن عطا کن.)) در نتیجه من هرگز احساس آرامش نخواهم کرد و محکوم هستم تا تلاش کنم تقاضاهایی را که در ذهن خود ساخته‌ام جامه‌ی عمل بپوشانم.
ج) اگر پیام من به دنیا چنین باشد که : ((چه می‌توانم ببخشم؟)) یا ((چطور می‌توانم خدمت کنم؟)) پیامی را که از دنیا دریافت می‌کنم نیز به همین صورت خواهد بود :(( من چطور می‌توانم به تو خدمت کنم؟)) یا ((من چه چیزی می‌توانم به تو ببخشم ؟ ))
به جای این که درمورد هر موضوعی این سئوال را برای خود مطرح کنید که : ((چه فایده ای برای من دارد؟)) این سئوال را در ذهن خویش پرورش دهید که : (( چطور می‌توانم خدمت کنم ؟)) در آن صورت دنیا نیز درصدد کمک و خدمت به شما برمی آید .
4- ۶- اتصال : در سطح هوشیاری معنوی ما به این حد از آگاهی می‌رسیم که با همه در ارتباط هستیم. آگاهی از این که ما نیز بخشی از وجود دیگر انسان ها هستیم سبب می‌شود تا خشم و ناامیدی خود را به دست فراموشی بسپاریم و دیگران را نیز در پیدا کردن راه حلی برای مشکل خود سهیم و شریک بدانیم. ما تنها نیستیم. آن چه داریم آن چه انجام می‌دهیم و آن چه که دیگران درباره ی ما می‌اندیشند هویت واقعی ما را تشکیل نمی دهد. ما به شیوه ای الهی به خدا و همه ی مخلوقات او متصلیم. درنتیجه هر یک از ما سرمایه ای نامحدود از منابع در دسترس داریم تا در حل مشکلات به ما کمک کند و ما را به آرامش برسانند. ارتباط داشتن به معنای واقعی یعنی در زندگی خود این فرصت را دارید تا از عشقی که شما را احاطه کرده است و شما را به هر کس و هر چیزی متصل می‌کند بخواهید تا هم اکنون نیز شما را به مسیر درست هدایت کند. و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت‏خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد پس ميان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد اين گونه خداوند نشانه‏هاى خود را براى شما روشن مى‏كند باشد كه شما راه يابيد (۱۰۳ سوره آل عمران)

وین دایر :
به این ترتیب تصورات منفی خویش را رها می‌کنید و هر کس و هر چیزی را همچون یاری‌دهنده‌ای که عاشق شماست می‌بینید. دقیقاً در همین لحظات شخص مناسب از راه می‌رسد و یا واقعه‌ای که باید به وقوع می‌پیوندد و به شما کمک می‌کند. من در مواقع ناامیدی این جمله را از کتاب ((راه اعجاز)) با خود تکرار می‌کنم : (( به جای این حالت می‌توانم آرامش را انتخاب کنم.))
4- ۷- شادی : ظاهر اشخاصی که به درجه‌ی بالایی از آگاهی معنوی رسیده‌اند نشان می‌دهد که آنها همیشه در خوشی و سعادت به سر می‌برند. در زندگی خویش به وضوح دریافته‌ام که درجه‌ی شادی‌ام به سطح اگاهی معنوی من در آن لحظه بستگی دارد.
اى مردم به يقين براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سينه‏هاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [به خدا] آمده است (۵۷ سوره یونس)
بگو به فضل و رحمت‏خداست كه [مؤمنان] بايد شاد شوند و اين از هر چه گرد مى‏آورند بهتر است (۵۸ یونس)
بگو به من خبر دهيد آنچه از روزى كه خدا براى شما فرود آورده [چرا] بخشى از آن را حرام و [بخشى را] حلال گردانيده‏ايد بگو آيا خدا به شما اجازه داده يا بر خدا دروغ مى‏بنديد (۵۹ یونس)
و كسانى‌كه بر خدا دروغ مى‏بندند روز رستاخيز چه گمان دارند در حقيقت‏خدا بر مردم داراى بخشش است ولى بيشترشان سپاسگزارى نمى‏كنند (۶۰یونس) نشانه ایمان شادی است.

وین دایر :
این پرسش مهم را از خود بپرسید : ((بیشتر اوقات چه احساسی دارم؟)) اگر پاسخ شما به گونه ای است که نشان می‌دهد احساس اضطراب و نگرانی و آسیب دیدگی و افسردگی و نظایر اینها را دارید پس شما ارتباط معنوی خویش را در آن لحظات قطع کرده اید. قطع ارتباط معنوی یعنی شما به میدان انرژی شخصی خود اجازه داده‌اید که توسط نیروهای ضعیفی که پیرامونتان را احاطه کرده‌اند آلوده شود.
نیروهای منفی مثل انتقام جویی و خشم و ….. هستند.
پس از آنان درگذر و چشم پوشى كن كه خدا نيكوكاران را دوست مى‏دارد (۱۳ سوره مائده)
و در [تورات] بر آنان مقرر كرديم كه جان در مقابل جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان مى‏باشد و زخمها [نيز به همان ترتيب] قصاصى دارند و هر كه از آن [قصاص]درگذرد پس آن كفاره [گناهان] او خواهد بود و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده‏اند آنان خود ستمگرانند (۴۵ مائده)
و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است بشتابيد (۱۳۳ سوره آل عمران)
همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مى‏كنند و خشم خود را فرو مى‏برند و از مردم در مى‏گذرند و خداوند نكوكاران را دوست دارد (۱۳۴سوره آل عمران)
گذشت از قصاص یعنی گذشت از انتقام جویی و نتیجه این گذشت افزایش انرژیهای مثبت است. .

وین دایر :
هنگامیکه ارتباط معنوی دارید دنبال فرصت نیستید تا به دیگری آسیب برسانید درباره‌ی کسی قضاوت نمی‌کنید و به کسی تهمت نمی‌زنید. به درجه‌ای از سعادت می‌رسید که پی می‌برید با خدا در ارتباط هستید و از تأثیرات هر کس و هر چیزی که خارج از دنیای شماست آزاد و رها هستید. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به خودتان بپردازيد هر گاه شما هدايت‏ يافتيد آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمى‏رساند بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را از آنچه انجام مى‏داديد آگاه خواهد كرد (۱۰۵ مائده)
من اغلب این سئوال را از خودم می‌پرسم که : ((واقعاً این روزها در درونم چه احساسی دارم ؟)) اگر جوابم به این صورت باشد که : ((بدک نیست)) یا ((غمگینم)) به مراقبه می‌پردازم. یعنی به مکانی ساکت و خاموش می‌برم جایی‌که بتوانم ارتباط معنوی‌ام را برقرار سازم. شادی درونم سریع به من باز می‌گردد.
همانگونه که بزرگانی همچون افلاطون به غار پناه می‌بردند تا از آلودگی‌های روزمره که در اثر ارتباط با انسانهای نه چندان پاک گرفتارش شده‌اند پاک شوند و پیامبران هرازگاهی از جامعه جدا می‌شدند و به غار تنهایی برای راز و نیاز با خدا پناه می‌بردند.
و با موسى سى شب وعده گذاشتيم و آن را با ده شب ديگر تمام كرديم تا آنكه وقت معين پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت در ميان قوم من جانشينم باش و [كار آنان را] اصلاح كن و راه فسادگران را پيروى مكن (۱۴۲ سوره اعراف)

وین دایر :
از مقیاس ((توانایی خندیدن / سهل گرفتن زندگی و …)) برای اندازه‌گیری سطح آگاهی معنوی خود استفاده کنید. اگر شاد نیستید به خودتان یادآوری کنید که رضایت کامل را فقط در ارتباط با خداوند پیدا خواهید کرد. ((اریک فروم)) می‌گوید : ((انسان تنها موجودی است که می‌تواند خسته شود، می‌تواند گله و شکایت کند و ناراضی باشد و می‌تواند احساس کند که از بهشت رانده شده است.)) فقط خود شما می‌توانید خویشتن را از باغ بهشت بیرون کنید.
و اى آدم تو با جفت‏خويش در آن باغ سكونت‌گير و از هرجا كه خواهيد بخوريد و[لى] به اين درخت نزديك مشويد كه از ستمكاران خواهيد شد (۱۹)
پس شيطان آن دو را وسوسه كرد تا آنچه را از عورتهايشان برايشان پوشيده مانده بود براى آنان نمايان گرداند و گفت پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد جز [براى] آنكه [مبادا] دو فرشته گرديد يا از [زمره] جاودانان شويد (۲۰)
و براى آن دو سوگند ياد كرد كه من قطعا از خيرخواهان شما هستم (۲۱)
پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد پس چون آن دو از [ميوه] آن درخت [ممنوع] چشيدند برهنگى‏هايشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ[هاى درختان] بهشت بر خود آغاز كردند و پروردگارشان بر آن دو بانگ بر زد مگر شما را از اين درخت منع نكردم و به شما نگفتم كه در حقيقت‏شيطان براى شما دشمنى آشكار است (۲۲)
وین دایر :
مشاهده می‌کنید که معنوی بودن به تعبیر من شامل مذهب خاصی نمی‌شود.
سوره بقره
و گفتند هرگز كسى به بهشت درنيايد مگر آنكه يهودى يا ترسا باشد اين آرزوهاى [واهى] ايشان است بگو اگر راست مى‏گوييد دليل خود را بياوريد (۱۱۱)
آرى هر كس كه خود را با تمام وجود به خدا تسليم كند و نيكوكار باشد پس مزد وى پيش پروردگار اوست و بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد (۱۱۲)
و يهوديان گفتند ترسايان بر حق نيستند و ترسايان گفتند يهوديان بر حق نيستند با آنكه آنان كتاب [آسمانى] را مى‏خوانند افراد نادان نيز [سخنى] همانند گفته ايشان گفتند پس خداوند روز رستاخيز در آنچه با هم اختلاف مى‏كردند ميان آنان داورى خواهد كرد (۱۱۳)
وقتی شما بیمار می‌شوید و میکروب وارد بدن شما می‌شود که سیستم بدنی شما ضعیف شود، شادی، امید، اطمینان، توکل و …. سیستم دفاعی بدن شما را تقویت می‌کند و ناامیدی، غم و شک و … سیستم دفاعی بدن شما را مستعد بیماری می‌سازد
وین دایر :
معنی مشکل:
برای هر یک از ما فقط یک مشکل وجود دارد. این مشکل زمانی آشکار می‌شود که به خویشتن اجازه می‌دهیم تا از خدا جدا باشیم. اما حقیقت این است که ما هرگز نمی‌توانیم از خدا جدا شویم. زیرا جایی نیست.
که خدا در آن حضور نداشته باشد. درک این دیدگاه که همه چیز، همه‌ی وقایع، همه‌ی برخوردها و شرایط، مفید هستند نیاز به آموزش گسترده‌ای دارد. داشتن چنین دیدگاهی نیازمند ایمان و شهامت است. آیا می‌خواهید بدانید هر مشکلی که تجربه می‌کنید و بدترین مصایب زندگی شما دربردارنده بذر نیکی هستند ؟
سوره بقره
بر شما كارزار واجب شده است در حالى‌كه براى شما ناگوار است و بسا چيزى را خوش نمى‏داريد و آن براى شما خوب است و بسا چيزى را دوست مى‏داريد و آن براى شما بد است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانيد (۲۱۶)
وین دایر :
ما می‌توانیم بیاموزیم که هر موقعیت بحرانی را به چشم یک فرصت طلایی بنگریم.

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه درباره شمس تبریزی، جلال‌الدین، حضرت محمد (ص)، واجب الوجود Next Entries پایان نامه درباره رقص سماع، شمس تبریزی، حرکات موزون، خلیفه الهی