پایان نامه با کلید واژگان هویت اجتماعی، شبکه اجتماعی، شبکه های اجتماعی، استفاده از اینترنت

دانلود پایان نامه ارشد

پروفـایلشان قـرار می گیرد؛
مانند عکس، اطلاعـات شخصی و علایـق، برقراری ارتباط تسهیل می گردد. کاربران می توانند پروفایل های دیگران را ببینند و از طریق برنامه های کاربردی مختلف مانند چت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند(پمپک و همکاران12 ،228:2009).
بنابراین شبکه های اجتماعی بر اساس ساختار و تعاریف خود به طبع دارای ارزش های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند. به طوری که توانسته اند مفاهیمی چون «هویت» را باز تعریف کنند اگرچه کاربران خود در شکل دهی این جوامع نقش چشمگیری ایفا می کنند اما قوانین این جوامع مجازی و گفتمان حاکم برآن در تاثیر گذاری و شکل دهی به هویت اجتماعی اعضای خود نقش مهمی ایفا می کند.
هویت اجتماعی علاوه بر اینکه ارتباط اجتماعی را امکان پذیر می کند به زندگی افراد هم معنا می بخشد(فکوهی ،286:1389). به عقیده بارتل 13(2004) هویت حاصل تفکر است که در قالب های گوناگون(در عمل یا درقالب لغات ظهور می کند) امروزه دنیای مجازی آنچنان با زندگی و فرایند هویت سازی بشر در آمیخته است که نه تنها روایت های بی شمار در آن قابل درک است؛ بلکه این روایت ها به روایت دنیای واقعی پیشی گرفته اند. چنانکه بودریا از «فرا واقعیت» مجازی سخن می گوید به قول آنجل آدریان14 (366:2008)همان قدر که تجارت الکترونیک از تجارت جدا نیست هویت های الکترونیکی در فضای مجازی نیز از هویت های واقعی قابل باز شناسایی نیستند.
آنچه در شبکه های اجتماعی کلوب به ساخت هویت افراد کمک می کند؛ دیده شدن و داشتن تجربه قدردانی از فضای مجازی است. قدردانی صرفا پرستیژ اجتماعی نیست بلکه فرآیند درک شدن و شناخته شدن فرد توسط سایر کاربران است تا آنجا که دیدن لایک ها15 و کامنت ها16 سایر افراد لذت خاصی به کاربر می دهد که می تواند از دو نظر حائز اهمیت باشد: پست های فرد که با اقبال سایر کاربران مواجه شده اند فرد را به دنبال کردن خط فکری مشخصی (که الزاما شاید مورد دلخواه خود نباشد) ترغیب می کند و دوم اینکه دیدن پست های سایر افراد که با اقبال مواجه شده اند نیز فرد را در دنبال کردن چنین مسیری ترغیب می کند.
لذا محوریت یافتن ارتباطات، از متن خارج شدن مکان ها و تجارب روزمره افراد، رواج شکل های غیر وابسته به زمان و مکان و انجام همزمان چند نقش سبب تغییر و دگرگونی هایی در هویت اجتماعی کاربران می شود. و توجه به این امر زمانی ضروری تر به نظر می رسد که نگاهی به روند رو به رشد عضویت در این شبکه انداخته شود.
براساس آمار الکسا، شبکه اجتماعی اینترنتی «کلوب» پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی اینترنتی ایرانی است(الکسا17 ،2012).گزارش شش ماهه دوم سال 2013 مشهور به نقشه جهان از شبکه های اجتماعی که به بررسی حوزه نفوذ شبکه های اجتماعی جهان می پردازد نشان داد: سایت کلوب برای چندمین بار متوالی توانسته کاربران بیشتری را نسبت به فیس بوک در ایران به خود جذب کند(فرا،کدخبر2647).
کلوب به عنوان شبکه اجتماعی بومی هم آگاهی دهنده است و هم واسطه، به مثابه یک امکان ارتباطی و یک شبکه اجتماعی نو ظهور جذاب و فراگیر به سرعت جای خود را در عرصه تعاملات اجتماعی باز کرده است و زمینه بروز تغییر وتحولاتی اساسی در هویت اجتماعی کاربران خود از طریق آگاهی دادن به افراد و فراهم نمودن فضای تعاملی برای کاربران (گفتگوی زنده) بوجود آورده است. یک شبکه اجتماعی وطنی، که بدون منع قانونی روز به روز بر کاربران خویش می افزاید. رشد چشمگیر کاربران این شبکه و عضویت هنرمندان، سران مملکت و حامیان ایشان به نظر مهر تاییدی بر سلامت این شبکه می باشد.
اما به هر روی شبکه های اجتماعی آزاد ترین مکانی است که بشر تا به امروز با آن مواجه بوده، و منابع هویت ساز سنتی و معمول در جوامع را تضعیف و کارکردش را با دشواری روبرو کرده است؛ هرجامعه معمولا بر اصالت هویت اجتماعی خویش تاکید دارد و تلاش می کند این مشخصه ها را حفظ و از آن دفاع کند.
کلوب دات کام18، بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان می باشد که به علت جذابیت و سهولت فعالیت درآن، سرعت نسبتا بالا و عدم نیاز به فیلتر شکن با افزایش قارچ گونه عضویت مواجه است و نیاز جدی به مطالعه دارد میلیون ها عضو در یک شبکه اجتماعی ایرانی چه استفاده ایی از آن دارند.آیا پیوستن به شبکه کلوب تاثیری در هویت کاربرانش دارد؟ وآیا باعث تقویت ویا تضعیف هویت اجتماعی کاربرانش می شود؟
این پژوهش بنابر استدلال های فوق برآن است تا به بررسی تاثیر حضور در کلوب بر هویت اجتماعی کاربران (هویت ملی، هویت قومی، هویت دینی و هویت شخصی) بپردازد.

1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق:
اینترنت و به خصوص شبکه های اجتماعی جزئی جدا نشدنی از زندگی انسان های قرن بیست و یکم است. امروزه با توجه به تغییر منابع هویت ساز و تکثر آن، دیگر نمی توان آن را منحصر به خانواده دانست. بلکه یکی از اساسی ترین مسایلی که جوامع امروز با آن مواجه اند هویت اجتماعی است که با ورود شبکه های مجازی دچار تغییر و تحولات عمده شده است.
شبکه های اجتماعی و به طور خاص کلوب از طریق دو ویژگی برهویت اجتماعی تاثیر دارد: یکی با در هم شکستن مرزهای مرسوم گروهی و متعاقب آن تغییر در برجستگی تشابه و تفاوت، بیشترین تاثیر را برهویت های اجتماعی می گذارد و دیگر آنکه گمنامی و یا جعل نام چرا که در اتاق های گفتگو مجازی مردم می توانند دقیقا «چیزی که می خواهند باشند» یا «به دقیقا چطور می خواهند مردم دیگر آن ها را ببینند» تبدیل شوند(پراپروتنیک19 ،2:2004). و این به معنای پنهان داشتن هویت می باشد که در ارتباطات کامپیوتری امری ممکن و معمول است؛که درنتیجه برمعنای هویت اجتماعی تاثیر دارد(دوران،1381،محسنی تبریزی وهاشمی،1390)
متاسفانه شبکه های اجتماعی از زمان ورود به کشورمان همواره مساله ساز بوده اند و از همان بدو ورود، این سایت ها همواره بین انکار و تایید در نوسان بودند و هنوز هم بعد از گذشت تقریبا ده سال از ورود این شبکه ها به ایران، تکلیف مسئولان و کاربران با چنین سایت هایی مشخص نیست(شفقنا،1394). یکی از آثارمنفی، وضعیت نا مشخص شبکه های اجتماعی در ایران ضعف شدید تحقیقات در این حوزه از نظر کمی وکیفی است. نگاهی به تحقیقات انجام شده در مورد شبکه های اجتماعی نشان می دهد که از نظر تعداد مقالات، کیفیت و تنوع موضوع در وضعیت نامطلوبی هستیم و این مساله چالش های بسیاری را فراروی کاربران و سیاستگذاران قرار داده است. بی توجهی به سایت های شبکه های اجتماعی به ضعف دانش ما در این حوزه منجر شده و همه این ها موجب شده تا ما درک درستی از آنچه در فضای مجازی ایرانی اتفاق می افتد، نداشته باشیم و نتوانیم سیاستگذاری درستی در این زمینه انجام دهیم بالطبع در این شرایط فرهنگ سازی و آموزش های لازم درمورد شبکه اجتماعی نیز مقوله ایی بی معنا شده است.
در ایران کاربران زیادی به عضویت شبکه های اجتماعی داخلی وخارجی در آمده اند که از میان آن ها، شبکه اجتماعی کلوب می باشد.که در دی ماه 1383 بر پایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی راه اندازی شد تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات، نیازها، کالاها وخدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و… را به وجود آورد.
کلوب به عنوان پرکاربرترین شبکه اجتماعی ایرانی هست که متاسفانه تاکنون هیچ پژوهشی در زمینه تاثیر این شبکه بر کاربرانش صورت نگرفته است. به نظرمی رسدکه عدم پژوهش ها دراین زمینه و افزایش قارچ گونه گرایش به عضویت در این شبکه و تاثیرات آن برکاربران به خصوص تاثیر آن بر هویت اجتماعی کاربران، ضرورت و اهمیت انجام یافتن چنین پژوهشی را آشکارتر می کند. چراکه شناخت نقاط ضعف و قوت این شبکه و نیز آگاهی از تاثیرات آن بر کاربران بدون مطالعه، بررسی و تحقیق همه جانبه میسر نیست. از رهگذر چنین مطالعاتی است که می توان در این باره آینده نگری کرد وافق پیش روی جامعه را ترسیم نمود. لذا پژوهش حاضر با اهداف زیر صورت گرفت:
هدف اصلی: هدف فرعی:
بررسی تاثیر شبکه اجتماعی کلوب بر هویـت اجتماعی کاربــران بررسی تاثیرشبکه اجتماعی کلوب برهویــت ملـی کاربـران
بررسی تاثیرشبکه اجتماعی کلوب برهویت قومــی کاربـران
بررسی تاثیرشبکـه اجتماعی کلوب برهویت دینـی کاربـران
بررسی تاثیرشبکه اجتماعی کلوب برهویت شخصی کاربـران

2-فصل دوم
مقدمه
2-1- پیشینه نظری(داخلی وخارجی)
2-2- مروری بر نظریات مرتبط
2-3- چارچوب نظری
2-4- فرضیات تحقیق
2-5- مدل مفهومی

2-1-پیشینه تحقیق(داخلی وخارجی)
مقدمه:
هرتحقیق علمی باید با آگاهی و مرور تحقیقات قبلی انجام گیرد تا محقق با شناخت نتایج و یافته های تحقیقات پیشین، آگاهی خود را تعریف نموده و ابعاد آن را مشخص سازد. زیرا در مطالعه پدیده های اجتماعی و هر نوع تحقیق دیگر، مرور تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، به این معناست که کارتحقیقی از کارهای تحقیقی قبلی اثر پذیرفته و بر کارهای بعدی اثر می گذارد.
بنابراین آشنایی با تحقیقات قبلی که در زمینه موضوع مورد مطالعه صورت گرفته است ضروری به نظر می رسد. در واقع هیچکس نمی تواند مدعی باشد بضاعت علمی اش، او را از خوشه چینی در این دستاوردها بی نیاز می سازد(کیوی و کامپنهود20،36:1375).
– پیشینه داخلی:
دوران، بهزاد(1382)
در مقاله ایی «تاثیر تجربه فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی در سه سطح خانواده، گروه همسالان و جامعه» را مورد بررسی قرار داده است.
نتایج این پژوهش رابطه معنی داری را میان فضای سایبرنتیک و هریک از سه سطح هویت اجتماعی ( هویت خانوادگی، هویت همسالان و هویت ملی) پاسخگویان، مشخص نساخت و نشان داد که اینترنت بر هویت اجتماعی تاثیری ندارد. در این تحقیق استفاده از اینترنت و عدم استفاده از اینترنت و میزان استفاده از اینترنت متغـیرهای مسـتقلی بوده اند که از اهمیـت فراوانی برخوردار بوده است.

عباسی قادی ، مجتبی (1386)
در مقاله ایی تحت عنوان «بررسی رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران» در صدد شناسایی
رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران است. که با استفاده از روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی 1516 نفر از کاربران بالای پانزده سال در شهر تهران که از طریق نمونه گیری خوشه ایی (در جامعه آماری خانوار) و هدفمند (در جامعه آماری کافی نت) با ضریب اطمینان 95% انتخاب شد.
یافته های پژوهش بیانگر این بود که: به طور کلی متغیرهای مدت استفاده از اینترنت، واقعی تلقی کردن محتوای سایت ها از سوی کاربران اینترنت، پایگاه اقتصادی، اجتماعی کاربران و میزان تحصیلات کاربران رابطه معنی داری را باهویت دینی کاربران نشان داده اند. اگر چه متغیر نوع استفاده کاربران از اینترنت رابطه معنی داری را با متغیر وابسته نشان نداد.
عبداللهیان، حمید و رضا نیا، آوات(1386)
در مقاله ایی با عنوان « خود واظهار خود در فضای مجازی: مطالعه موردی کاربران سایت کلوب دات کام» که با هدف مطالعه چگونگی نمایش «خود» در فضای مجازی و تعیین چرایی شیوه نمایش خود است. آنچه در این پژوهش مهم به نظر می رسید مطالعه، تجزیه وتحلیل نمایش چگونگی نمایش خود در صفحه شخصی یا صفحه شرح حال در سایت کلوب است که با استفاده از روش مشاهده به گرد آوری اطلاعات طی دو ماه دی وبهمن 1386 وجمع آوری 20شرح حال فردی با رعایت توزیع سنی وجنسی به صورت تصادفی از سایت کلوب مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که سایت کلوب به مثابه یک فضای ارتباطی و اجتماعی، در بافتار فرهنگ ایرانی قابلیت

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژگان هویت اجتماعی، شبکه های اجتماعی، شبکه اجتماعی، توزیع فراوانی Next Entries پایان نامه با کلید واژگان شبکه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی مجازی، هویت دینی، هویت اجتماعی