پایان نامه با کلید واژگان شبیه سازی، فناوری نانو، میان رشته ای

دانلود پایان نامه ارشد

نوع خود منحصر به فرد بوده ومهارت آن اعجاز آور است.»(پوپ،1350،جلدپنجم،:2151)

تصویر 80- تاپیستری جناغی ابریشم و نخ های فلزی،قرن 10 ه.ق(پوپ،1350،جلد یازدهم،:1091)
چنان چه مشاهده شد در این دوران طرح ها و نقوش مینیاتور در بافت منسوجات نیز نفوذ کرده و طراحان که شاید مینیاتوریست هم بوده اند و بافندگان منسوجات در نقش پردازی از آن بهره های فراوان برده اند.
«در نمونه دیگری از تابلوی تصویری ما به موردی که متعلق به کلکسیون خانم مور است، بر می خوریم، شیوه ی طراحی و نقوش آن به مینیاتور شباهت داشته و مطمئناً نقشه‌ی آن یک مینیاتوریست کشیده است. تصویر صحنه ی شکارگاهی که چندین مرد سواره و پیاده با استفاده از تیر و کمان و … در تعقیب بز کوهی یا گوزن است یعنی مناظر متداول در دوزه صفوی، خلوص رنگی و استفاده از طیف گسترده ایی از رنگ و تضاد رنگی موجود در زمینه و در نهایت مهارت فنی فوق العاده‌ی آن، بسیار شایان توجه و تحسین است.»(همان منبع،:2151)

تصویر 81- تاپیستری ابریشمی،نیمه دوم قرن دهم،احتمالاًکاشان(همان منبع،:1092)
در دوران صفویه پس از دوران اسلامی و منع و تحریم ( تصویر سازی) بر مبنای خشکاندن ریشه‌های بت پرستی، برای اولین بار دوباره شاهد ظهور تصاویری انسانی و جانوری یا موضوعاتی تصویری در همه ی زمینه های هنری (به جز قالی که برای استفاده ی روزمره در خانه و هم برای عبادت بر روی آن در مساجد) در ابعادی کوچک و کاربردی، بر روی منسوجات، پرده های تعزیه خوان ها با تکنیک قلمکار یا نقاشی روی پارچه و … هستیم.این سنت در دوران زندیه ادامه یافته و هنر تصویرگری به اوج رسیده و به داخل خانه های اشراف راه می یابد.
« در دوران قاجار خصوصاً هنگام سلطنت فتحعلیشاه دامنه ی فعالیت های هنری گشترش یافته و مسئله‌ی تازه ای با نام شبیه سازی مورد توجه قرار گرفت. تهیه ی تصاویری شبیه شاهان و شاهزادگان، هیجانی در بین نقاشان و هنر دوستان به وجود آورد. در همین زمان ارتباط بین ایران و اروپا روز به روز گسترش می یافت و این ارتباط تحولات بسیاری در همه ی زمینه ها ازجمله قالی بافی به وجود آورد.» (تناولی،1368،:11)
تحولات مذکور باعث بروز حرکت هایی جدید در طراحی گردیدو به الطبع باعث تغییر در سلیقه و نگاه جامعه گردید.«ورود باسمه ها و کارت پستال های اروپایی از طریق مراودات روز افزون ایران و اروپا و شباهت زیاد این نمونه ها با طبیعت چاپ سنگی با بیان ساده و تازه ی تصاویر آن ها و در نهایت ورود عکس و عکاسی به ایران ، در گرایش به طرف شبیه سازی و طبیعت گرایی یا به طور کلی اشاعه ی هنر تصویرسازی در ایران نقش اساس داشته، نقاشان قهوه خانه‌ای و مذهبی که حاصل کارشان مستقیماً در معرض دید توده های مردم قرار گرفت، نقش ویژه ای در این اشاعه و تغییر سلیقه‌ی هنرمندان رشته‌های دیگر، ایفا کردند .نصب قالیچه‌های تصویری بر روی دیوار دگرگونی‌هایی را به وجود آورد کاربرد تازه، قالیچه را از روی زمین و زیر پا به روی دیوار منتقل کرده و آن را به صورت تابلوی نقاشی در آورد و از این پس شاهد بافت قالیچه‌هایی با تصاویر پادشاهان (که به نقشه شاهی معروف بوده است)با الهام از عکس های سیاه و سفید آن دوران، موضوعات و داستانهای مذهبی (البته در مقدار کم و به دلیل نگرانی بافندگان از به زیر پا افتادن این قالیچه ها) موضوعات ادبی و حماسی نظیر خسرو و شیرین و موضوعات جانوری نظیر قالیچه های شیری و تصاویر زنان و بزرگان، هستیم.» (تناولی،1368)
قالیچه های تصویری با تنوع موضوعی که داشتند و استقبالی که از این موضوع شد تأثیر به سزایی برهنر بافت گذاشت و تا به امروز همچنان ادامه دارد.
بافت این قالیچه ها در دهه های اخیر در کارگاههای معروفی ( نظیر کارگاه موسوی، سیرت، برادران صفدر زاده و …) با موضوعات گسترده تری از قبیل مینیاتورهای محمود فرشچیان و یا حجت‌الله شکیبا و یا مینیاتورهای اوائل قرن دهم از صفحات شاهنامه‌های آن زمان در کنار نقاشی‌های غربی نظیر شام آخر مسیح(اثر سالوادر دالی)و … همچنان ادامه داشته و علیرغم گرانی قیمت شان هر روز بر تعداد هواخاهان و طرفداران آن افزوده می شود.

تصویر 82- تابلو تصویری، سلطان احمد شاه،بافته بلوچ های خراسان، اواخر قرن 14 ه .ق(تناولی،1368،:50)
• نمد(Felting):
در طراحی چنین آثاری هنرمند با استفاده از شیوه‌ی سنتی تولید نمد در واقع به شکل در هم پیچیدن الیاف با طراحی جدید و بیان غیرمتعارف این رسانه به خلق اثرجدید با کاربردی جدید می پردازد.

تصویر 83 – نمد، هوشنگ جیحون
شهلا حسینی هنرمندی است که در مورد آثار نمدین خود می گوید: آثاری که بدین گونه خلق می‌شوند تجربه های نقاشانه ی هستند که می‌تواند دیدگاه نوین همراه با تلفیق ایده ی ذهنی با رسانه‌ای نوگرایانه(کاربردی- سنتی) داشته باشند.
• چهل تیکه(Patchwork):
با برش پارچه ها و دوخت آن ها بر اساس نقشه و یا بدون نقشه و به صورت تجسمی صورت می گیردو در واقع خود پارچه ها را به هم می دوزند، که بر دو نوع صورت می گیرد: کاربردی – صنعتی
کاربردی :
در این نوع چهل تیکه نقشه کار را براساس مصارف کاربردی مثل تابلو، رومیزی و … طراحی وبرش می زنند، هم بوسیله‌ی دست وهم چرخ دوخته می شود و تکه های پارچه را به هم می دوزند.

تصویر 84 – چهل تیکه – مهناز نیکوکار
• مجسمه نرم(soft sculpture):
به احجامی که به کمک مواد مختلف به همراه الیاف به صورت تجسمی بافته و اجرا می شود.

تصوير 85 – مجسمه نرم- اثر لی‌لا ثمری
• چاپ دستی و کلاقه ای:
چاپ و انتقال طرح به وسیله باسمه و یا قالب برروی پارچه با موضوعات خاص.
سازندگان پرده های قلمکار اولین دسته هنرمندانی بودندکه نقش تصاویری از داستان های کهن کلاسیک ایران را بر پرده های بزرگ آوردند. این پرده ها از هر لحاظ الگوی مناسبی برای فرشبافان تبریزی، کرمانی، کاشانی و اصفهانی بود چرا که هم ابعاد آن در حدود فرش بود و هم ترکیب بندی آن، به خاطر داشتن حاشیه، متن و غیره از طبیعت فرش دور نبود. قالیچه‌های تصویری از روی پرده های قلمکار بافته می شد با عنوان (پرده) نیز نام گرفت، که همچنان بین فروشندگان فرش رایج است.(تناولی،1368،:32)

تصویر 86- پرده قلمکار با تصویر پادشاهان ایرانی،اصفهان،اواخر قرن 13 ه.ق(تناولی،1368،:32)
2-3-2 هنر تجسمی صنعتی:
برش پارچه های مذکور به وسیله ی چرخ های صنعتی و بدون دخالت دست، به صورت انبوه تولید می کنند وهمچنان تجسمی است. به مجموعه هنر هایی که به صورت تجسمی اما به شکل صنعتی اجرا می شود.کلیه موارد تقسیم شده بالا در بخش هنر تجسمی کاربردی مواردی است که در این گروه هم جای می گیرد اما به شکل صنعتی و ماشینی تولید می شوند که از انواع آن می توان به نانو تکنولوژی اشاره کرد.
• نانو تکنولوژی(Nanotechnology)
تاریخچه فناوری نانو :
فناوری نانو حدود نیم قرن پیش، در دهه های آخر قرن بیستم همراه با توسعه فناوری های نوین تصویر برداری، شبیه سازی ماده در مقیاس اتمی پدید آمده است. « نانو در گذشته فیزیک اتمی نامیده می شد، پس از کابردی شدن آن، نام آن نانو شد، به همین دلیل نانو یک علم جدید نیست، اما کاربردی شدن آن زندگی انسان رادگرگون ساخت. ایده نانو تکنولوژی را برای اولین بارEric Drexler  به دنیا عرضه نمود، او درآزمایشگاه مشهور MITمتعلق به انستیتو Foresightمطالعات خود را باسیستم‌ها بیولوژیکی شروع کرده وسپس متوجه شد که می توان دستگاه‌های ملکولی تولید کرد بدین ترتیب ایده نانو تکنوژلوی به نام او ثبت شد. اصطلاح “نانو” برگرفته از یونان قدیم است و به معنی” کوتوله” بوده است. نانو نه یک ماده است نه یک جسم، فقط یک مقیاس است، کوچک شدن یک مقیاس، نانو یک میلیاردم متر است به اندازه‌ای کوچک که دیده نمی شود اما با تأثیری بسیار بزرگ در زندگی انسان.
در مقیاس نانو خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تک تک اتم ها، ملکول ها باخواص توده ماده متفاوت است، نانوذرات درچنین مقیاس و مشخصه های منحصر به فردی موجب پیدایش دستاوردهای نوینی درعلوم پزشکی و مهندسی می شوند.
به طورخلاصه نانو تکنولوژی به معنی انجام مهندسی مواد در ابعاد اتمی – ملکولی و ساخت موادی با خواص کاملا” متفاوت درابعاد نانو است، تعریف دیگر نانوتکنولوژی “با آرایش دادن و دستکاری اتم ها ساخت مواد مورد نظراست. نانومتر، (یک میلیاردم متر) به اندازه چیدن 5 الی10 اتم درکنار یگدیگر است، مکعبی باابعاد 2.5 نانومتر تقریبا” 1000 اتم راشامل می شود، خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ماده تبدیل شده به ابعاد نانو نسبت به خواص آن در ابعاد ماکرویی کاملا” متفاوت است، نانو در ملکولهای ماده انرژی بالایی را ایجاد می کند به همین دلیل معجزه آسا نامیده می شود. جايگاه فناوري نانو در علوم مهندسی علم میان رشته ای نانو تقریبا” تمامی علوم  مهندسی و پزشکی رادر برگرفته است، تاکنون بیشترین کاربرد را درصنایع سنگین، بهداشت، نساجی و کشاورزی داشته ودر صنایعی نظیر رنگ، اتومبیل،کامپیوتر، شیمی، تصفیه آب و غیره نیز درحال توسعه است. محصولات نساجی حاصل از فناوری نانو درکشورهای آلمان و انگلیس بیشترین رواج رادارند. تولید کفش‌ها و لباس هایی که با حفظ گرمای بدن و تاثیر درگردش خون، باعث کاهش خستگی وراحتی می‌شوند نیز ازدستاوردهای سحرآمیز علم نانو است، مهندسی سیستم‌های خلاء پیشرفته و ایجاد توانایی‌های علمی در علوم مهندسی و پزشکی از قبیل: نمایش، تطبیق نیروهای مکانیکی و تعیین مشخصات آنها درسطح نانو، شروع وخاتمه تثبیت وپی‌گیری انجام کارهای مختلف در نانو ثانیه ها، بررسی پیشرفت تکنیک های آنالیتیکی مانند؛ آنالیزهای شیمیایی در ابعاد نانو و از طرفی فرصت دستیابی علوم مهندسی به نانو سنسورها، عناصر حافظه و تجهیز دستگاه‌های جدید و مؤثر در علم پزشکی از دستاوردهای این فناوری است.» (نانو تکنولوژی، 1390)
در زمینه نساجی و نانو در ایران کارهایی توسط متخصصین در حال انجام است در این زمینه با یکی از این افراد مصاحبه ای انجام گرفته که به شرح زیر است:
خانم دکتر بشاری، دکترای شیمی نساجی در زمینه ی تکمیل منسوجات با نانو ذرات از دانشگاه امیر کبیر:
در تعریف نانو می گوید: نانو یک مقیاس است درست مثل کیلومتر یا کیلو گرم، هر 9-10 یک مقیاس و یا یک میلیاردیم یک جرم در بیشتر به صورت نانومتر مطرح است، به زبان ساده تر یک عدد پرتقال در یک زمین فوتبال. روش های مختلفی برای ساخت ذرات در بحث نانومتری وجود دارد که به زبان ساده : 1- روش بالا به پایین 2- روش پایین به بالا
در روش اول یک ذره با سایز بزرگ آن،تحت شرایط خاص کوچک می شود راحت ترین آن آسیاب کردن یک ذره یا روش شیمیایی.
در روش دوم ذره در زمان تولید از ابعاد نانومتری بالاتر نرود، که در این روش با چشم غیر مسلح دیده نمی شود وحتی با میکروسکوپ های معمولی هم دیده نمی شود.
به عقیده ی ایشان نانو یک مقیاس بین رشته ای است و در رشته های مختلف به خصوص نساجی امکان استفاده از آن وجود دارد.درنساجی، پارچه را اصلاح سطح کردند و یا دربحث تکمیلی پارچه که به صورت نشاندن ذرات بر روی سطح لیف است،و همچنین درایران در بحث نساجی روی آنتی باکتریال ها و تا حدودی در بخش ضد لک ها کار شده است وشرکت هایی مثل Nano cid یک سری اسپری هایی تولید کردند ضد بو بوده که با نانو نقره صورت می گیرد و تولید آن به این صورت است که جوراب ها را به نانو نقره آغشته کرده که جوراب نانو تولید می شوند، در ابتدا مورد استقبال واقع شد اما بعداً مشکلاتی به وجود آمد خریداران این گونه جوراب ها متوجه شدند که خاصیت ضد بوی آن دوام ندارد و بعد از چند بار شستن دیگه آن خاصیت را ندارد، قضیه از این قرار بود که با شستن جوراب ها ذرات نانو از سطح لیف جوراب جدا می شد زیرا اتصال به سطح الیاف نداشت و اشکال دیگری که وجود داشت نانو ذرات نقره وارد پساب ها می شد و بر روی موجودات آبزی اثرات مخرب داشت، پس به این نتیجه رسیدند که نانو نقره را در زمان تولید وارد خود الیاف کنند این کار به دوام سطح اتصال ذرات

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژگان صنایع دستی، آزادی بیان، دوره سلجوقیان Next Entries پایان نامه با کلید واژگان فناوری نانو، صنعت و دانشگاه، توزیع فراوانی