پایان نامه با کلید واژگان شبکه اجتماعی، هویت اجتماعی، شبکه های اجتماعی، متغیر مستقل

دانلود پایان نامه ارشد

به هویت اجتماعی 5گزینه ایی و از طیف لیکرت تشکیل شده اند.
3-4- واحد تحلیل:
واحد تحلیل عبارت است از افراد یا چیزهایی که محققان اجتماعی ویژگی های آنان را مشاهده، توصیف و تبیین می کنند. (ارل ببی100،270:1390) به بیان دیگر در تعیین واحدهای تحلیل این سوال پیش می آید که متغیر وابسته به تحقیق، صفت چه چیزی یا چه کسی است؟ در واقع در پیمایش همواره لازم است که افراد محور( واحد تحلیل) مطالعه باشند. بلکه گروه ها، سازمان ها یا حتی کل جامعه را می توان محور مطالعه قرار داد(حسینی راد، عبدالهی،57:1383)
با توجه به آن که موضوع این پژوهش« بررسی تاثیر شبکه اجتماعی کلوب بر هویت اجتماعی کاربران » می باشد لذا واحد تحلیل در این تحقیق، فرد ( کاربران کلوب) می باشد.

3-5-تعریف نظری وعملیاتی متغیرها
3-5-1-تعریف نظری
3-5-1-1- متغیر مستقل:
در پژوهش حاضر متغیر مستقل شبکه اجتماعی کلوب می باشد که در بعد اجتماعی و سرگرمی و در خرده ابعاد مدت استفاده، میزان استفاده، نوع استفاده، انگیزه و هدف کاربران در استفاده از کلوب و موقعیت اجتماعی،اقتصادی ایشان و میزان مشارکت و فعال بودن آنها سنجیده می شود.
– شبکه اجتماعی:
شبکه اجتماعی ترکیبی از کنشگران (افراد، سازمان ها ، گروه ها و . . .) و روابط بین آنهاست. به عبارت دیگر شبکه اجتماعی الگویی از روابط است که کنشگران را به هم متصل می کند(شارع پور،170:1388).
شبکه های اجتماعی، واژه ای است که برای نامیدن گروهی از افراد که در میان خود دارای ارتباطات وسیع و مستمر هستند و یک حلقه منسجم ارتباطاتی را تشکیل می دهند(صدیق بنای،1387).
البته شبکه اجتماعی، برای نامیدن سایت های اینترنتی نیز به کارمی رود. اصطلاح شبکه های اجتماعی را برای نخستین بار چی ای بارنز در سال 1954 طرح کرد. شبکه های اجتماعی اینترنتی پایگاه یا مجموعه پایگاه هایی هستند که امکانی فراهم می آورد تا کاربران بتوانند علاقه مندی های خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. یک شبکه اجتماعی، مجموعه ایی از سرویس های مبتنی بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم می آورد که توصیفات عمومی یا خصوصی برای خود ایجاد کنند و از میان توصیفات عمومی دیگر افراد، برای یافتن اتصالات جدید استفاده کنند(الیسون وبودی101،23:2007).
در واقع، شبکه های اجتماعی برای افزایش و تقویت تعاملات اجتماعی در فضای مجازی طراحی شده اند.
به طور کلی از طریق اطلاعاتی که بر روی پروفایل افراد قرار می گیرد، مانند عکس کاربر، اطلاعات شخصی و علایق (که همه این ها اطلاعاتی را در خصوص هویت فرد فراهم می آورد) برقراری ارتباط تسهیل می گردد. کاربران می توانند پروفایل های دیگران را ببینند و از طریق برنامه های کاربردی مختلف مانند پست الکترونیک و گپ با یکدیگر ارتباط برقرار کنند (پمپک102،229:2009).
شبکه های اجتماعی از طریق سایت های شبکه اجتماعی(اس ان ان اس)103 عموما و نه لزوما روی اینترنت ارائه می شوند. فناوری های شبکه اجتماعی برای یادگیری و استفاده ساده اند و در نهایت در بسیاری از حوزه ها استفاده می شوند تا سرعت تاثیر ارتباطات را بهبود بخشند(اشلنکریچ وسوری104،314:1012)
به طور کلی می توان گفت شبکه های اجتماعی پایگاه هایی هستند که از یک وب گاه ساده مانند موتور جستجوگر با اضافه شدن امکاناتی مانند گپ، پست الکترونیک و امکانات دیگر خاصیت اشتراک گذاری را به کاربران خود ارائه می دهندو محل گردهمایی صدها میلیون کاربر اینترنت است که بدون توجه به مرز، زبان، جنس و فرهنگ، به تعامل و تبادل اطلاعات می پردازند )سلطانی فر، 1389،ص53 ) این شبکه ها به مردم امکان می دهد تا دانسته ها واطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و ارتباطات را در جهان افزایش می دهند(توربان و همکاران،2010به نقل از اشرف105،18:2012)
-شبکه اجتماعی کلوب :
در ایران شاید بتوان نخستین شبکه اجتماعی را که در فضای اینترنت شکل گرفت سایت اینترنتی کلوب دات کام دانست. این سایت با مدیریت محمد جواد شکوری مقدم ،در دی ماه 1383 به صورت کاملا خصوصی متولد شد و بر پایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی (چون دوست یابی، سرگرمی و…) راه اندازی شد تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات
نیازها، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و… به وجود آورد.
به نظر می رسد این شبکه اجتماعی مجازی توانسته است کاربران ایرانی زیادی را از داخل وخارج ایران به خود جلب کند. امکانات فراوان ومتنوع این سایت وکاربری آن به زبان فارسی و همچنین سهولت در استفاده و عضویت در سایت را می توان به عنوان مهمترین دلایل توجه به آن معرفی کرد. کلوب بر اساس آمار الكسا،پرمخاطب‌ترين شبكه اجتماعي اينترنتي ايراني است که حتی شبكه اجتماعي اينترنتي فيس بوك، از نظر ميزان استفادة كاربران ايراني از آن نيز در رتبه پس از كلوب قرار دارد (الكسا106، 2012)
اکنون کلوب با یک میلیون و هشتصد و نوزده هزار و چهارصد و نود یک کاربرعضو و سه هزار و نهصد سایت که کلوب را لینک کرده اند با بازدید روزانه حداقل یک میلیون ویکصد و چهل هزار کاربر مواجه است.(تابناک ،198434)
از اهداف این شبکه اجتماعی، معرفی امکانات و قابلیت های موجود و انطباق آن ها با مشکلات و نیازهای مطرح ایرانیان است تا از این رهگذر با حداقل هزینه ممکن خدمات و اطلاعات در خواستی در اختیار متقاضیان قرار گیرد و موجبات افزایش بهره وری و کارایی را در سطح اجتماعی فراهم کند.
– در پنل کاربری کلوب گزینه هایی همچون تغییر تصویر و اطلاعات پروفایل، تنظیمات دسترسی ، مشاهده افراد حاضر در لیست سیاه، یافتن دوستان از طریق جیمیل(ویژگی انحصاری کلوب)، تعیین تصویر امنیتی و حتی غیر فعال کردن حساب کاربری می باشد. در کلوب می توان پست های متنی یا ویدئویی ارسال کرده و یا با دوستان خود لینکی را به اشتراک گذاشته همچنین امکان گفتگوی زنده (چت) با کاربران وجود دارد. کاربر کلوب در تنظیمات مربوط به پروفایل خود این آزادی را دارد تا امکان دسترسی به مطالب،آلبوم عکس، گفتگوی زنده و ارسال پیام را محدود به افراد خاص ( مثلا ادلیست ها) کند و یا در صورت تمایل برای همه عدم دسترسی و یا نمایش به همه را تایید کند.در ضمن تغییر وضعیت کاربر از دسترسی به مشغول یا نامرئی خصوصیت مفیدی است که منحصر به کلوب است امکان جستجوی پیشرفته کاربران بر اساس کلوب آی دی، نام، نام خانوادگی، تحصیلات، جنسیت، محل تولد، محل سکونت و یافتن کاربر با ویژگی های مد نظر و بازدید از پروفایل، امکان «چت» گفتگو یا ارسال پیام خصوصی و … و همچنین یافتن دوستان قدیمی از این طریق وجود دارد.
گزینه ی «فریاد» به منظور اعلام وضعیت روحی کاربر به سایر کاربران در نظر گرفته شده است. که کاربر با ارسال یک پیامک به کلوب قادر به تغییر جمله«فریاد» هست و این قابلیت را تنها در این شبکه اجتماعی می یابیم. اعلان های جدید را می توان در بالای صفحه و با کلیک روی آیکون زنگ مشاهده کرد برای این منظور نیازی به مراجعه به صفحات دیگر نیست. در کلوب با کلیک بر جستجو می توان به طور تصادفی 30کاربر آنلاین را به طور همزمان مشاهده نمود و به انتخاب و برقراری ارتباط پرداخت.
شبکه اجتماعی کلوب دات کام را به راحتی با مرورگری همچون کروم در گجت های هوشمند می توان مشاهده کرد؛ چه به لحاظ سرعت بارگزاری و چه از لحاظ بهینه سازی قالب، کلوب بسیار خوب است در کلوب اپلیکیشن بازی وجود دارد و کاربر می تواند بازی کند و دوستانش را نیز به بازی دعوت کند ،بازی های کلوب با عرف جامعه مطابق می باشد.در کلوب خبری از تبلیغات کلیکی یا سیستم حضور و غیاب نیست.
کلوب در زمینه تامین امنیت کاربران یک قدم جلوتر از سایر رقباست با ترسیم یک نقاشی امنیتی در آن می توان هنگام فراموش کردن رمز عبور یا هک شدن احتمالی حساب کاربری را به سادگی بازیابی کرد.
اگر پست خلاف عرف یا آزار دهنده ای مشاهده شود؛ کافیست با کلیک روی دکمه گزارش تخلف یا گزارش به پلیس مدیران سایت را از وجود آن ها مطلع کند تا در اولین فرصت به بررسی آن پرداخته و برخورد لازم را اعمال کنند یا در صورتی که کاربر بخواهد قطع ارتباط بزند و کاربری که ایجاد مزاحمت و… کرده را در لیست سیاه قرار دهد تا دیگر قادر به ارتباط با وی نباشد.
-استفاده ورضامندی(نیازمندی):
افراد بر اساس نیازها و انگیزه های اجتماعی شان به طور آگاهانه و انگیزه دار، از بین محتواهای ارائه شده در رسانه، دست به انتخاب می زنند. در واقع انگیزه مخاطبان در مصرف محصولات رسانه ای، رضامندی و ارضای برخی از نیازهای تجربه شده آنان است.
-کاشت(پرورش):
نظريه کاشت يا پرورش گربنر107، بر کنش متقابل ميان رسانه و مخاطباني که از آن رسانه استفاده مي کنند و نيز بر چگونگي تأثيرگذاري رسانه ها بر مخاطبان تأکيد دارد. فرض اساسي نظريه اين است که بين ميزان مواجهه و استفاده از رسانه و واقعيت پنداري در محتوا و برنامه هاي آن رسانه ارتباط مستقيم وجود دارد. به اين صورت که ساعت هاي متمادي مواجهه با رسانه هاي خاص باعث ايجاد تغيیر نگرش و ديدگا ههاي موافق با محتواي رسانه می شود.
3-5-1-2 متغیر وابسته :
در پژوهش حاضر مفهوم هویت اجتماعی به عنوان متغیر وابسته با چهار بعد هویت ملی، هویت قومی، هویت دینی و شخصی بر اساس تعدادی گویه در قالب طیف لیکرت تنظیم شده و سنجیده می شوند.
-هویت:
هویت عبارتست از مجموعه خصوصیات، مشخصات فردی، اجتماعی، احساسات و اندیشه هایی که فرد آن ها را از طریق توانایی کنش متقابل با خود و یافتن تصوراتی از خود بدست می آورد و در جواب سوال «من کیستم» ارائه می دهد. این واژه دو معنی اصلی تشابه و تفاوت را می رساند. تشابهات ، یعنی این که مردم مانند ما هستند و تفاوت ها به این معنی که دیگران مانند ما نیستند(وود وارد108،2000)اگرچه هویت از پیچیده ترین مفاهیمی است که تعریف ساده و دقیق آن میسر نیست (جی دان،28:1385).
اما هویت ها را می توان معناهایی کلیدی دانست که ذهنیت افراد را شکل می دهند و مردم به واسطه آن ها نسبت به رویدادها وتحولات محیط زندگی خود حساس می شوند.(هولاند109،1998)به نظر برگر «مردمی که برای اولین بار با یکدیگر آشنا می شوند، می کوشند تا نقطه مشترکی را پیدا کنند که وجه تمایز آن ها از دیگران است. این کار باعث می شود تا هر یک از افراد نقش های جداگانه ای داشته باشند. در یک سطح بالاتر، وقتی مردم هویت مشترک را کشف می کنند می توانند از این طریق به نوعی انسجام برسند»(هیس110،201:1998).
-هویت اجتماعی:
هویت اجتماعی تعریفی است که فرد از خود در رابطه با دیگران می کند و به طور ویژه به آن جنبه هایی از شخص بر می گردد که در واژه های عضویت گروهی او تعریف شده است(جنکینز111،37:2008). تاجفل می گوید: هویت های اجتماعی مردم در ابتدا از طریق مقایسه اجتماعی شکل می گیرد که گروه خودی را از گروه های غیر خودی متمایز می سازد. بر این اساس می توان گفت که این ایده، غلبه گروهی را حتی در صورت نبود تضاد منافع واقعی، تبیین می کند(کوپر و کوپر112،790:1995). طبق تعريف اين محققان؛ هويت اجتماعي برداشت افراد از خود است كه از عضويت ادراك شده، در گروه‌ ناشي مي‌شود(هاگ113،2002).
هویت اجتماعی به عنوان مبنایی برای آشکار ساختن شباهت ها، تفاوت ها، امکان برقراری ارتباط معنی دار و مستمر را میان افراد جامعه به وجود می آورد«انسانها ذاتاّْ در پی آن هستند که نسبت به دیگران متمایز جلوه کنند و از این تمایز خود احساس سربلندی کنند»(مجتهد زاده،1378: 7).
هویت اجتماعی، نه فقط ارتباط اجتماعی را امکانپذیر میکند، بلکه به زندگی افراد هم معنا میبخشد.
هویت نه فقط فرآیندی برای خود شناسی کنشگران اجتماعی است بلکه معنیسازی نیز به واسطهی آن صورت میگیرد(فکوهی، 1389: 286).شکل های متعددی از هویت اجتماعی وجود دارد که راه های زیادی را که در آن مردم با سایر گروه ها و دسته های اجتماعی ارتباط برقرار می کنند، منعکس می کند(دوکس114،2:2001).
در این پژوهش هویت اجتماعی بر اساس چهار

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژگان هویت اجتماعی، شبکه اجتماعی، ساخت یابی، نیازهای فردی Next Entries پایان نامه با کلید واژگان هویت دینی، عامل اجتماعی، تعامل اجتماعی، هویت شخصی