پایان نامه با کلید واژگان سیره نبوی، نهج البلاغه، شهید مطهری

دانلود پایان نامه ارشد

واردآوردن خسارتهای بیشماری به جامعه مسلمین گشت، حضرت علی(ع) زنان را از دخالت در امور سیاسی منع نمود و لشکریان دشمن را چنین نکوهش نمود: « که شما پیروان یک شتر بودید و سربازان یک زن» 326 علی (ع) با وجود تلفات فراوان، باز هم با احترام فراوانی عایشه را به منزلش فرستاد. مخالفین دخالت زنان در عرصه سیاسی این سخن امام (ع) را دلیل بر عدم موفقیت بانوان در سیاست میدانند.
شهید مطهری(ره) در پاسخ این گروه گفته است: « بر فرض هم که عدم صلاحیت زنان از این سخن حضرت علی (ع) استفاده گردد ولی این احتمال وجود دارد که این سخن، جنبه ارشاد عقلی داشته باشد و بین ارشاد عقلی نسبت به ترک عمل و حرمت شرعی آن عمل فوق فراوانی وجود دارد.»327

2-3-14اطاعت از زنان
سید رضی(ره) در نهج البلاغه به نقل از حضرت علی(ع درباره اطاعت مردان از زنان، چنین آورده است:
« و لا تطيعوهنّ في ذيقرابة إنّ المرأة إذا كبرت ذهب خير شطريها و بقى شرّهما ، ذهب جمالها و احتدّ لسانها و عقم رحمها ، و إنّ الرّجل إذا كبر ذهب شرّ شطريه و بقي خيرهما ثبت عقله و استحكم رأيه و قلّ جهله . » 1
« درباره نزدیکانتان از زنانتان اطاعت نکنید، زیرا زنان اگر پیر باشند که خیرآنان سپری شده و شرشان باقی مانده است. زیبائیشان از بین رفته و تندخو و بد زبان شدهاند. و( از لحاظ قدرت تولید مثل) نازا شده اند. ولی مردان وقتی پیر میگردند، شرّشان سپری شده وخیرشان باقی است، عقلشان ثابت تر شده و نظراتشان محکم تر، نادانیشان کمتر از دوران جوانیشان شده است.»328
اینکه حضرت فرمودند درباره نزدیکانتان و نفرمودند در کلیه اموربا زنان مشورت ننمائید، میتواند حاکی از این باشد که، زنان گاهی در مورد نزدیکان و خانواده همسر دچار حسادت گشته و بر خلاف صلاحدید اقوام همسر نظر میدهند، و اگر این کلام حضرت را به تمامی امور زندگانی تعمیم دهیم، دور از عقل، منطق، دستور قرآن و سیره نبوی است. زیرا در قرآن همانطور که اشاره گشت خداوند میفرمایند: «و امرهم بالشوری» و همچنین پیامبر اکرم(ص) نیز با همسران و دختر بزرگوارشان مشورت می نمودند. بنابراین کلامی که مخالف با قرآن وسیره نبوی باشد مردود است. همچنین در برخی کتب دیگر نیز سخنانی با همین مضمون به امام علی(ع) نسبت داده شده است که بدون شک نمیتوان آنها را پذیرفت، مانند:
عن أحمد، عن يعقوب بن يزيد، عن رجل (1) رفعه، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال: قال أمير المؤمنين ( عليه السلام ): في خلاف النساء البركة .329
ازیعقوب بن یزید با سند مرفوعه از ابی عبدالله از علی (ع) منقول است که: در مخالفت نمودن با زنان برکت وجود دارد.
همچنین روایت شده است که :هلكت الرجال حين أطاعت النساء330
هنگامیکه مرد از همسرش اطاعت نماید، هلاک میگردد.
همچنین مفسر بزرگ، «سیوطی» در اللآلی المصنوعه دو حدیث مذکور را جزء احادیث موضوعه و جعلی آورده است. و همچنین، «سیوطی» از قول «ابن عدی و عقیلی» آورده است که وجود «هشام» درسند این حدیث، سبب شده است که حدیث مذکور را، جزء احادیث ضعیف و موضوعه بدانیم.331 علاوه بر مرفوعه بودن سند حدیث و وجود افرادی که متهم به کذب هستند، مفهوم و مقصود حدیث با نصّ قرآن و سایر احادیث رسول الله مخالف است بنابراین نمیتوان به این سخن استناد نمود.کلامی دیگر در متن نهج البلاغه وارد گشته است که توسط امام علی(ع) پس از واقعه جمل ایراد گشته است:
«وَ أَمَّا فُلاَنَةُ فَأَدْرَكَهَا رَأْيُ اَلنِّسَاءِ وَ ضِغْنٌ غَلاَ فِي صَدْرِهَا كَمِرْجَلِ اَلْقَيْنِ وَ لَوْ دُعِيَتْ لِتَنَالَ مِنْ غَيْرِي مَا أَتَتْ إِلَيَّ لَمْ تَفْعَلْ وَ لَهَا بَعْدُ حُرْمَتُهَا اَلْأَوْلَى وَ اَلْحِسَابُ عَلَى اَللَّهِ. »332
« و امّا فلانی، رأى زنان او را گرفت و خصومتى در سينه اش چونان كوره آهنگران به غليان افتاد. اگر از آن زن خواسته مىشد كه آنچه را كه درباره من روا داشت، در حق ديگرى به جريان مى انداخت، انجام نمىداد. با اينحال حرمتى كه داشت بحال خود باقى است و حساب با خدا است.»333
از کلام فوق کاملاً میتوان متوجه گردید که منظور حضرت از فلانی در این خطبه، عایشه است. زیرا همانطور که ذکر گردید علاوه بر اینکه این خطبه پس از واقعه جمل، برای اهالی بصره ایراد گشته است،334 به کینه ها و عقدههای عایشه از اهل البیت نیز اشاره دارد. بنابراین منظور از رأی زنانه، رأی و نظری است که در آن احساسات و عواطف برتعقل، غلبه داشته باشد، نه اینکه تمامی زنان دارای رأی و نظری مخالف عقل و منطق هستند.س

2-3-15نقش زن در خانواده از نگاه امام علی(ع)
نقش زن در خانواده از محوری ترین نقشها است. زیرا دو وظیفه بسیار اساسی و حیاتی در خانواده به عهده زن گذاشته شده است. وظیفه همسری، و وظیفه مادری. ایفای وظیفه زن در کانون خانواده از طرف مولای متقیان علی(ع) به عنوان یک جهاد فی سبیل اللّه شمرده شده است، ایشان می فرمایند:
«جهاد المرأه حسن التبعل؛»335
جهاد زن حسن شوهرداری است.
زن علاوه بر وظیفه همسری که به عهده دارد، وظیفه بسیار مهمی را در زمینه تربیت کودکان داراست. در این رابطه به ذکر چند کلام نورانی از امام(ع) اکتفا می کنیم.حضرت علی(ع) در مورد تغذیه کودک با شیر مادر و نقش آن در پرورش شخصیت کودک فرمودند:
«ما من لبن رضع به الصبی اعظم برکة علیه من لبن امه»336
عظمت و برکت هیچ شیری از شیر مادربرای کودک بیشتر نیست.»
امام علی(ع) به تأثیر شیردهی در بنای ساختار شخصیتی و اعتقادی به میزانی اهمیت میدادند که افراد را سفارش به توجه و داشتن حساسیت نسبت به این مسأله می کردند. فرمودند: آنچنان که برای ازدواج (حساسیت به خرج می دهید) و انتخاب میکنید، برای شیر دادن نیز انتخاب کنید، زیرا شیر دادن طبیعت را تغییر میدهد.337 حضرت علی(ع) نقش مادر را در ایجاد سجایای اخلاقی در فرزندان بسیار مهم می دانند و می فرمایند:
«حسن الاخلاق برهان کرم الاعراق»338
سجایای اخلاقی دلیل پاکی وراثت و فضیلت ریشه خانوادگی است.

2-3-16« المرأةُ شَرُّ »
قال علی(ع) : « المَرأَةُ شَرُّ كُلُّها، وَ شَرُّ ما فيها اِنَّه لا بُدَّ مَنها »339
حضرت علی(ع) فرمودند: همه چيز زن بد، و بدترین چيزيكه در اوست، آنست كه مرد را از وى گزيرى نيست. ( و وجودش در زندگى ضرورى است )340

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با کلید واژگان نهج البلاغه، ازدواج مجدد، عقل و ایمان Next Entries منابع و ماخذ پایان نامه رادیو و تلویزیون، تضاد و تقابل، اوقات فراغت